• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2026-03-16 22:06:16 följande:

Ska dra ned det.

Dock är mitt råd mycket tidsbesparande.
    Men jag är helt okey om någon inte vill spara tid, det är helt upp till var och en om de vill spara tid.

Anonym (n) skrev 2026-03-16 19:24:46 följande:
    Buhu. Du är den enda som inte varit on topicSkål

Då råder jag läsa lite vad jag sagt i topic, och sen återkom.

Ledsen, jag överger "tjafset" nu, och återgår till ämnet om en funktion om själva blockeringen och dess problem för forumet och dess fördelar.(Vad nu de är.)

DU borde läsa Flashbacks länk jag gav om den diskussion om exakt samma sak uppstod och när Flashback tog beslutet att avsluta den funktionen.
    Och finns massor av positiva saker användare tyckte där och samma med de negativa.

Dock måste jag säga att att TS ska bestämma som får får posta inlägg och ta bort, kommer orsaka stora problem för forumet.
    För nu kommer vi in på ett område där de som ventilerar mycket dåliga saker kan helt sonika ta bort de som berättar sakligt och med fakta att det dom säger är fel.
    Och nu pratar vi om extrempolitik, fascism, nazism och andra hemskheter.

molly50 skrev 2026-03-16 19:56:36 följande:
    Det här handlar inte om tid utan om att man kanske tycker att en tråd är intressant och vill kunna diskutera ämnet. Sen förstörs det av att två personer spammar sönder hela tråden.
    Och det hjälper inte att bara avfölja tråden. Det avlägsnar inte personerna. Inte heller att låta trådarna dö ut. De kan ju bara fortsätta i andra trådar då de verkar älska att provocera genom att spamma sönder trådar med tjafs.

Mitt råd är inte bara om spara tid, dock sparar det mycket tid.
    Inte heller löser hela denna fråga som en blockering kanske gör.

Dock har jag aldrig sagt det löser allt, inget jag heller påstått.
    Dock bara sparar tid och få bort det man inte gillar, och jag använder dessa råd och funkar bra för mig och spara tid med sånt jag inte gillar.

För det är många användare i ämnen som jag inte ens berör som jag har rensat bort och utan ens fundera på blockera på att en blockering krävs.
    Och just för jag inte gillar detta material.
    Och det är vad man bör göra innan en denna funktion existerar på Familjeliv, för annars spenderar man massa tid på vad man inte ens vill ta del av.

Spelar ingen roll om ditt råd är tidsbesparande. För ts och många av oss andra var inte det ett bra råd och det är bara för dig att acceptera. 
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-17 12:05:08 följande:
    Vi får helt enkelt enas om att vara oeniga.

Jag vet av egen erfarenhet att det kan fungera. Jag hade en video på Youtube med mina barn där någon dök upp och började skriva kränkande kommentarer om mina barn och t om kom med rena hot.
    Tycker du då att jag skulle ha låtit den personen få fortsätta bara för att diskussionen annars skulle dö ut eller tycker du att det var bra att jag kunde blockera personen då?
    'Hade det varit mer begåvat att låta personen få fortsätta för att diskussionen inte skulle dö ut?

Vi är inte direkt oense om blockering, och de problem det kan skapa.

Och tyvärr har jag inte så stor förhoppning att de klarar av att programmera en sådan och hantera anonyma signaturer och inte, och att folk kan använda den till ta reda på saker.
    Och det blir integritetskränkande.

Dock att TS kan blockera användare, det är en fara för forumet och där kan kan jag inte se om oense, bar du som inte ser att den TS kan skapa en åsiktskorridor och av lögner, desinformation andra hemskheter som inte hör hemma på ett öppet forum.

Men tex på facebook så fungerar det bättre, men också blir dessa ämnen där användaren blockar alla som har sakliga och faktabaserade argument väldigt konstiga.
    Och att inget där kan ens bli objektivt.

En youtubevideo ändras inte av att kommenterar tas bort pga regelbrott, vi har samma här.

Anonym (M) skrev 2026-03-17 14:28:41 följande:
    Spelar ingen roll om ditt råd är tidsbesparande. För ts och många av oss andra var inte det ett bra råd och det är bara för dig att acceptera. 

En fantastiskt bra råd om din tid betyder något, och vill du inte ta råden och lägga mer tid.
    Ja, det är inget jag är emot, rådet är frivilligt och bra och sparar tid om man nu vill lägga mer tid på det som man tycker är nonsens.

Så kör på bara, inte mig emot, men är din tid viktig, ja, superbra råd.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-17 16:22:40 följande:

Och tyvärr har jag inte så stor förhoppning att de klarar av att programmera en sådan och hantera anonyma signaturer och inte, och att folk kan använda den till ta reda på saker.

Dock att TS kan blockera användare, det är en fara för forumet och där kan kan jag inte se om oense, bar du som inte ser att den TS kan skapa en åsiktskorridor och av lögner, desinformation andra hemskheter som inte hör hemma på ett öppet forum.

Men tex på facebook så fungerar det bättre, men också blir dessa ämnen där användaren blockar alla som har sakliga och faktabaserade argument väldigt konstiga.

En youtubevideo ändras inte av att kommenterar tas bort pga regelbrott, vi har samma här.

En sak som kan bli problem är ju anonymiteten. Det kan ju bli svårt att blockera anonyma personer.
    Och vad gäller Youtube så kan man inte ändra på videon. Det är korrekt. Men man kan ju välja att blockera personer som inte kan bete sig i kommentarsfältet. Vilket var vad jag gjorde.
  • Anonym (Trött)
    molly50 skrev 2026-03-17 13:05:45 följande:
    Ja. Jag är genuint nyfiken. Men det är kanske dumt att förvänta sig ett svar.
    Det kommer  inte serveras något svar, det kommer att malas på om samma sak om och om igen i absurdum.

Jag ignorerar skribenten, avslutade mitt lilla samtal med honom långt upp i tråden. Av erfarenhet vet jag att det är det enda sättet att få ett avslut på en, annars, evighetslång ordharang.

Det som det mals på om är en åsiktsfråga, han tycker att hans råd är bra. Bra för honom.
    För mig är rådet till absolut ingen nytta då det inte löser mitt problem, som är ämne för ts.
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-17 16:46:44 följande:
    En sak som kan bli problem är ju anonymiteten. Det kan ju bli svårt att blockera anonyma personer.
    Och vad gäller Youtube så kan man inte ändra på videon. Det är korrekt. Men man kan ju välja att blockera personer som inte kan bete sig i kommentarsfältet. Vilket var vad jag gjorde.

Är inte förtjust i den blockeringen, eller bara acceptera tummar upp.
    Då bättre med ta bort kommentarer eller tummar upp och ned.

Dock till ta bort kommentarer för regelbrott, det är ingen skillnad där som här.
    Sen sure kanske olika nivåer på vad som är regelbrott och inte, dock som användare har man godkänt dom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-17 16:49:45 följande:
    Det kommer  inte serveras något svar, det kommer att malas på om samma sak om och om igen i absurdum.

Jag ignorerar skribenten, avslutade mitt lilla samtal med honom långt upp i tråden. Av erfarenhet vet jag att det är det enda sättet att få ett avslut på en, annars, evighetslång ordharang.

Det som det mals på om är en åsiktsfråga, han tycker att hans råd är bra. Bra för honom.
    För mig är rådet till absolut ingen nytta då det inte löser mitt problem, som är ämne för ts.
    Nej,du har helt rätt. Vi kommer inte att få ett svar. Och jag tror inte ens att han inser att det är han själv (och en till som brukar vara hans meningsmotståndare)  som är problemet heller.
    Inte heller tror jag att han inser (eller vill inse) att den bästa och mest tidssparande lösningen på problemet är att han och hans meningsmotståndare slutar spamma sönder trådar med tjafs.
    Inte förrän den dagen han får en spärr. Om ens då.
  • Rataxes
    molly50 skrev 2026-03-17 16:46:44 följande:
    Det borde väl inte vara något problem med att blocka anonyma? Då blir både deras ordinarie nick och deras fegisnick blockade.
    Vilken modell av att ignorera oönskad läsning, som helst hade varit en välgärning. Nu får man scrolla i det oändliga för att slippa det ointressanta bruset.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-17 16:51:17 följande:

Är inte förtjust i den blockeringen, eller bara acceptera tummar upp.
    Då bättre med ta bort kommentarer eller tummar upp och ned.

Dock till ta bort kommentarer för regelbrott, det är ingen skillnad där som här.
    Sen sure kanske olika nivåer på vad som är regelbrott och inte, dock som användare har man godkänt dom.

Men det är väl i så fall lika illa att radera kommentarer som att blockera,om man ska se det då.

Ja,men man följer ju inte reglerna när man spammar sönder trådar med OT-inlägg.

Men jag tror inte att vi kommer längre med den här diskussionen så länge du inte inser vad TS problem är. Så det är lika bra att avsluta den nu.
  • molly50
    Rataxes skrev 2026-03-17 16:58:14 följande:
    Det borde väl inte vara något problem med att blocka anonyma? Då blir både deras ordinarie nick och deras fegisnick blockade.
    Vilken modell av att ignorera oönskad läsning, som helst hade varit en välgärning. Nu får man scrolla i det oändliga för att slippa det ointressanta bruset.
    Nej,men frågan är bara hur det ska gå till?
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-17 16:55:47 följande:
    Nej,du har helt rätt. Vi kommer inte att få ett svar. Och jag tror inte ens att han inser att det är han själv (och en till som brukar vara hans meningsmotståndare)  som är problemet heller.
    Inte heller tror jag att han inser (eller vill inse) att den bästa och mest tidssparande lösningen på problemet är att han och hans meningsmotståndare slutar spamma sönder trådar med tjafs.
    Inte förrän den dagen han får en spärr. Om ens då.
    Finns liksom inga anda lösningar idag än att bespara tid med att rensa bort det man inte vill veta av.
    Rataxes skrev 2026-03-17 16:58:14 följande:

Låter som en enkel lösning, men då kan andra användare ta reda på anonyma sign´s inlägg och sen använda det på ett mindre bra sätt.

Och det blir då tveklöst integritetskränkande.
    En lösning vore ta bort anonym sign, då skulle det funka bra som funktion.

molly50 skrev 2026-03-17 16:58:17 följande:
    Men det är väl i så fall lika illa att radera kommentarer som att blockera,om man ska se det då.

Ja,men man följer ju inte reglerna när man spammar sönder trådar med OT-inlägg.

Men jag tror inte att vi kommer längre med den här diskussionen så länge du inte inser vad TS problem är. Så det är lika bra att avsluta den nu.

Försvarar inte att radera inlägg utan alnedning, men är de raderade pga regelbrott är det helt okey.

Familjelivs forum är lite av en chatt också, därför blir det mycket som inte riktigt är ämnet, men anses okey med reglerna.(Och så länge det inte bryter mot större regler.)

Aldrig sagt emot vad TS anser problemet är, men det finns många vinklar till och ta hänsyn till i en sådan här diskussion.
    Det jag sagt som ämne är att det går delvis göra något åt det och spara massa tid och få bort det man inte gillar.

Men ingen behöver följa råd om de anser sin tid är okey att lägga.

molly50 skrev 2026-03-17 16:58:59 följande:

Den funkar inte, för då kan de ta reda på anonym sign i den tråden och andra och genom testa sig fram vems inlägg som försvinner och kommer tillbaka vid blockering och avblockering och då faller syftet med anonym sign FULLSTÄNDIGT.

• Rataxes
    molly50 skrev 2026-03-17 16:58:59 följande:
    Borde inte vara särskilt svårt för en halvdålig programmerare, men det är klart, det kostar lite, och det verkar ju löggas minimala resurser på det här forumet, förutom då att lägga gigantiska reklamblaffor över texten.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • molly50
    Rataxes skrev 2026-03-17 19:22:19 följande:
    Borde inte vara särskilt svårt för en halvdålig programmerare, men det är klart, det kostar lite, och det verkar ju löggas minimala resurser på det här forumet, förutom då att lägga gigantiska reklamblaffor över texten.
    Precis. Vill man slippa reklamen kan man dock använda Adblock.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2026-03-17 16:22:40 följande:

En fantastiskt bra råd om din tid betyder något, och vill du inte ta råden och lägga mer tid.
    Ja, det är inget jag är emot, rådet är frivilligt och bra och sparar tid om man nu vill lägga mer tid på det som man tycker är nonsens.

Så kör på bara, inte mig emot, men är din tid viktig, ja, superbra råd.

Så varför är det så svårt för dig att acceptera att ts inte tyckte det var ett bra råd?! 
  • klyban
    Rataxes skrev 2026-03-17 19:22:19 följande:

Dock ditt förslag kan användas integritetskränkande och söka efter såna som valt anonym sign i andra trådar, och inte ens har det allra minsta intresset att blockera något.
    Det har inte passerat hjärnbarken än?

Två och med tanke på PM och där de i 10-15år fallerade att programmera bort så man inte kunde skicka PM till de som inte ville och täppa det hålet.
    Som i mina öron låter som en par rader i jämförelse.

För en blockeringsfunktion ens ska kunna fundera, så måste anonym sign tas bort.
    Låter det som något kommer ske tror du?
    Personligen skulle det inte röra mig i ryggen dock om de gjorde, men känns inte som det kommer ske på mycket länge.

Anonym (M) skrev 2026-03-17 21:22:03 följande:
    Så varför är det så svårt för dig att acceptera att ts inte tyckte det var ett bra råd?! 

Jo, jag förstår att TS inte vill spra tid.

Dock är det extremt bra råd för de som vill spara tid, hur kan du inte ens förstå rådet och vad det uppnår.
    För tycker du rådet är dåligt, så gillar du inte att spara tid, svårare än så är det inte.
    Och vill du/TS eller någon annan inte följa rådet, vad bryr jag mig om det?
    För det är oavsett ett extremt bra råd för oss som VILL spara tid.

Anonym (Le) skrev 2026-03-18 00:08:27 följande:

Lämna förslag till modsen om detta.

Det är i sig en bra idé.

Dock för ett sådant förslag, så måste man ju lösa många problem, och om man frångår att de skulle tycka själva idén är okey.

En av de större är ju detta med anonyma sign, och hur en sådan blockeringsfunktion kan användas till jaga ifatt de som vill inte skylta med sitt användare namn.
    Och detta genom sätta på och stänga av blockeringar och se vilka inlägg som försvinner och kommer tillbaka.
    Och kanske en del inte bryr sig om det som utsatt, men andra kommer definitivt inte gilla detta och är ett integritetsproblem.

Så för ett förslag så måste det vara otroligt välskrivet i hur det ska genomföras säkert.
    Intressant i sammanhanget är hur Flashback tog bort denna funktion och för de ansåg den inte fungerade eller hur man ska uttrycka sig.
    Finns en hel tråd om detta, och antar en eller flera admin har uttalat sig där i den frågan.

• Anonym (Le)
    klyban skrev 2026-03-18 07:06:50 följande:

Dock ditt förslag kan användas integritetskränkande och söka efter såna som valt anonym sign i andra trådar, och inte ens har det allra minsta intresset att blockera något.
    Det har inte passerat hjärnbarken än?

Två och med tanke på PM och där de i 10-15år fallerade att programmera bort så man inte kunde skicka PM till de som inte ville och täppa det hålet.
    Som i mina öron låter som en par rader i jämförelse.

För en blockeringsfunktion ens ska kunna fundera, så måste anonym sign tas bort.
    Låter det som något kommer ske tror du?
    Personligen skulle det inte röra mig i ryggen dock om de gjorde, men känns inte som det kommer ske på mycket länge.

Anonym (M) skrev 2026-03-17 21:22:03 följande:

Jo, jag förstår att TS inte vill spra tid.

Dock är det extremt bra råd för de som vill spara tid, hur kan du inte ens förstå rådet och vad det uppnår.
    För tycker du rådet är dåligt, så gillar du inte att spara tid, svårare än så är det inte.
    Och vill du/TS eller någon annan inte följa rådet, vad bryr jag mig om det?
    För det är oavsett ett extremt bra råd för oss som VILL spara tid.

Det är i sig en bra idé.

Dock för ett sådant förslag, så måste man ju lösa många problem, och om man frångår att de skulle tycka själva idén är okey.

En av de större är ju detta med anonyma sign, och hur en sådan blockeringsfunktion kan användas till jaga ifatt de som vill inte skylta med sitt användare namn.
    Och detta genom sätta på och stänga av blockeringar och se vilka inlägg som försvinner och kommer tillbaka.
    Och kanske en del inte bryr sig om det som utsatt, men andra kommer definitivt inte gilla detta och är ett integritetsproblem.

Så för ett förslag så måste det vara otroligt välskrivet i hur det ska genomföras säkert.
    Intressant i sammanhanget är hur Flashback tog bort denna funktion och för de ansåg den inte fungerade eller hur man ska uttrycka sig.
    Finns en hel tråd om detta, och antar en eller flera admin har uttalat sig där i den frågan.

Mitt råd var till TS och ingen annan. Rikta dina haranger åt nån annan. 
  • Rataxes
    Anonym (Le) skrev 2026-03-18 00:08:27 följande:

Lämna förslag till modsen om detta.

Som om de bryr sig...😅🤣😂
  • Anonym (Le)
    Rataxes skrev 2026-03-18 07:17:42 följande:
    Som om de bryr sig...😅🤣😂
    Provat då? Tjata lite på forumsvärden. 
Svar på tråden Blockera användare?