• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

idiblon: nu har du missuppfattat allt med rökning gällande mej iaf. Jag röker inte för att jag mår dåligt på något sätt Jag röker för att jag började röka när jag var 15 (kompistryck,ville vara tuff som andra) och har alltså rökt i över 20 år nu. Lilla gumman, jag är mkt äldre än dej och ditt psykologisnack funkar inte på mej iaf. Jag vet att det är fel att röka men har nog en massa år mer livserfarenhet än dej och är fast i denna skit för att jag själv inte tagit mej i kragen tillräckligt för att sluta. Har nog inte VELAT sluta tillräckligt mkt. Alla argument du hittills kommit med är inget som stämmer på mej. Så är det bara, punkt slut med det!!Du pratar om att sätta ciggen framför barnet, men skålade hejvilt här igår, ursäkta. Jag dömmer ingen för det men tycker det är LIKA MKT FEL att dricka när man har småbarn hemma som att röka. Är inte helnykterist utan tar själv ett glas ibland men som sagt så är ju det också fel, eller hur??

• idiblon

Anonym (rökare): Men det är vansinnigt hur otrevlig du kan vara. Och du har inga problem? Okej, vi säger väl så.

• Josean

Annonym (rökare):

Vet du med dig att det finns ngt som för dig, skulle få dig att sluta röka? Tex saklig information, skräckpropaganda, billiga nikotionplåster...vad som hellst? Har du själv tänkt att: om det var "så här", DÅ skulle jag sluta?

Är intresserad av seriös anledning...inga påhopp från min del.

K!/Jo

• lajjalo

anonym (rökare): tänk att du med alla dina år och livserfarenhet inte lyckats sluta röka. det är väldigt modigt att erkänna att man röker för att man inte vill sluta, för det är ju ALLTID det rökning handlar om.

jag ser inga rökare som offer för sin last, bara som förrövare på sina väntade barn.
    om folk vill röka när de inte är gravida så är det väl upp till dem. varje cig minskar tiden i livet som de kommer att få med sina/sitt barn.

så det är som sagt bara att välja!

• idiblon

rökare: Den enda skillnaden mellan oss är nog då att du är över 10 år äldre än mig, men ändå inte ett dugg klokare. Haha. Jag började också när jag var 15. Nej vänta... 14. Ville vara tuff i skolan. Varför ville jag vara tuff, genom att göra någonting destruktivt? Bara där ser man ju ett fel. Och samma som att jag kan ta ett glas en helgkväll om halvåret långt efter barnets läggdags, så är det mycket möjligt att jag kanske tar ett bloss på någon tillställning någon gång i livet. Men det är ganska stor skillnad mellan det och ett dagligt missbruk, eller hur?

• Anonym (rökare)

annesophie: då måste väldigt många bm vara väldigt oproffesionella för min har sagt precis samma till mej: klarar du inte av att sluta röka helt så minska ner!!Det är mer skadligt för fostret att känna mammans stress än att hon tar några bloss om dan och mår bra! Och emmies: jag menade inget när jag skrev om att idiblon skålat på natten, jag gör själv så ibland men tycker faktiskt att det borde vara samma ramaskri inför det som inför rökningen och gillar inte att idiblon försökte få mej som rökare att inte alska mitt barn lika mkt som om jag var ickerökare, för det är rent skitsnack!

• Hemma

Men herrejesus vad man kan tycka synd om sig själv - såhär låter det alltid när en rökare startar en tråd om hur vi ickerökare "hoppar på" er som röker och är gravida.

Alla har såklart en egen åsikt i frågan och har rätt till den. Här kommer min:
    För mig är det heeeeelt jävla sjukt att en gravid kvinna inte fattar att fostret tar skada av den skit ni väljer att dra in i era lungor. Ni är alltid så noga med att påpeka att det är "ert val"... säger man så är man nog inte riktigt redo att skaffa barn. Det är självklart ert eget val så länge det bara handlar om er, men inte när ni har ett till litet liv i magen som påverkas av ALLT ni stoppar i er!!!

Nu kommer en del rökare säga att ni visst fattar ovanstående - det är ju ännu värre, för det betyder ju bara att ni helt enkelt skiter i att ni skadar barnet.

• Anonym (rökare)

idiblon:du har helt rätt i att det är stor skillnad mellan dagligt missbruk av cigg och feströkning. Men vilken dubbelmoral alla som feströker har, usch. Men du vill ju tydligen alla rökare väl, så tack för det. Och när jag var 15 så var det aldrig prat om hur farligt det var att röka som det är idag.Du vet, det är ju som sagt över 20 år sen och då var det populärt att röka på ett annat sätt än idag. Då b'var ciggen det närmast farligaste som fanns om man gämför mot idag med all narkotika osv.

• Anonym (rökare)

denna tråd har blivit lång det finns en till tråd nu av en ickerökare som hatar cigg. Där påpekades hur många tar skada av rökning.Allergiker ex som inte tål att känna röklukten utomhus heller. Helt klart är ju att cigg är livsfarligt för alla, från foster till barn, vuxna, ja alla som utsätts ofrivilligt av röklukt och jag håller med alla om att det är ju fel. Har skrivit det tidigare också.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----