• Sarasnaran

Eurovision Song Contest-tråden!!

Här ska det nötas under helgen!

Vinner Carola?
    Gräsligaste outfiten?
    Tjusigaste outfiten?
    Tabbarna och misstagen.
    Sjunger någon falskt?

Låt tankarna flöda! Cool
  • Svar på tråden Eurovision Song Contest-tråden!!
  • Betty2

Sedan tycker jag INTE att man måste heja på sitt eget hemland i ESC. Jag ser det som en meloditävling, och om jag inte tycker att Sverige är bäst hejar jag inte på Sverige... Givetvis blir jag ändå glad om Sverige vinner, eller i alla fall kommer högt upp, men jag måste ju ha rätt att heja på ett annat land om de har en bättre låt. Dessutom kan man ju bara rösta på andra länder än sitt eget, så tanken är ju att man skall fundera ut vilken låt man gillar bäst av de andra ländernas.

• Annemone

Pompens mamma
    Nej, det tycker inte jag att var man är fakitskt..

Förresten var det fler än jag som hade problem med att rösta?? Försökte säkert 20 ggr men kom inte fram. En av gångerna var det en röst som sa något i stil med att du kan rösta på låt blablabla vid ett senare tillfälle.

• Betty2

Annemone: Jag fick oxå ett sånt felmeddelande första gången jag ringde, men det var för att jag ringde innan de hade vänt på timglaset. Jag trodde att man kunde ringa när de visade alla numren i TV, men det var tydligen för tidigt. Fick du det meddelandet under själva röstningen, när timglaset var vänt?

• suzolina

betty2: precis min åsikt ,i år var det faktiskt första gången jag hejjade på mitt hemland (bosnien ) då jag älskade låten , innan dess var det gräsliga bidrag. så nej jag tycker inte att folket rostar på bästa låten , kanske här i sverige men i övriga europa påverkas rösterna av mycket annat,...

• Jennie med ie

suzolina, varför skulle Sverige vara så unika?

• Betty2

suzolina: Ja, jag tror att du har rätt i det, att det är lite olika i olika länder. Sverige brukar inte ge de högsta poängen till sina grannländer, som många andra gör... (T ex har Sverige ofta fått höga poäng av de andra nordiska länderna, men vi har inte gett höga tillbaka. ) Så jag tycker inte att vi skall vara arga på Finland som "bara" gav oss 7 poäng. Om vi räknar ihop antalet poäng vi har fått från Finland genom åren är de säkerligen VÄLDIGT mycket högre än de poäng Sverige har gett Finlnad...
    Som det har stått om tidigare i tråden så ger ju Cypern alltid 12 poäng till Grekland, t ex... Men jag tror att det ofta beror på att man förstår grannländernas musik bättre, att det är samma eller liknande språk, artisterna är populära även i grannländerna osv.

• suzolina

cypern ger alltid 12 till grekland
    bosnien , serbien , kroatien ,slovenien, fdry macedonia ger höga poäng til varandra
    alla repuliker från f.d SSSR ger höga påäng till varandra och helst 12 till ryssland
    tyskland ger sin 12 till tyrkiet ( beror kanske på antalet turkar i tyskland )
    sverige har jag faktiskt inte märkt att man bestämtkan säga vem får de höga påängen ???

• Jennie med ie

Även om poängen ofta går till ungefär samma länder så utesluter ju inte det att man röstar på den låt man tycker är bäst.

Svar på tråden Eurovision Song Contest-tråden!!