• smurfen84

Jäkla rullator

Blir så himla förbannad när man inte kommer med bussen för att det står en rullator i vägen asså e det inte till för barnvagnar. Ush det e riktigt irreterande. Dom med rullator borde få färdtjänst eller en egen liten buss som plockar upp dom det har jag sett på en annan ort att dom har.
    Dom borde tillvärka rullators som man kan fälla ihop.
    Ush vad irreterande.

• Svar på tråden Jäkla rullator
  • smurfpinglan

Elis är min kärlek

"Undrar just hur alla pensionärshatare kommer att bli själva när dom blir gamla?! Vem vet, ni kanske är så friska och krya (verkar ju inte sämre) att ni tar rullskridskorna ner till stan istället för rullatorn och bussen.

Ja man får skratta åt denna helt hysteriska okunskap om äldre människor! Det märks klart och tydligt att ni varken jobbar med äldre eller har haft speciellt många äldre"kontakter". Det tycker jag är synd. Varför inte praoa en sväng på hemtjänsten el. likn. i sommar för att på så vis få lära känna alla dessa faktiskt goa och glada gamlingar också. Lycka till!"

Kan bara tala för mig själv men det sista jag kommer göra är att vara vidrig och jävlig mot andra människor som även vill nyttja den allmäna plattsen bara för att jag är gammal. Dessutom så kan man ju knappast ha blivit trött på alla dessa griniga gammlingar om man inte haft kontakt med dem eller hur?!
    Man märker ganska omgående vilka som är rara och inte, de som är rara har min fulla respekt de övriga går bort.

• Elis är min kärlek

Smurfpinglan: Fast det är ju just det som är grejen. Om man har haft kontakt med äldre människor, och då menar jag inte bara de äldre som man möter på bussen el. i affären, så vet man att många människor blir lite grinigare och lite mer egotrippade när dom blir äldre. Orsaken kan vara många. Det tillhör många gånger helt enkelt den äldres "sjukdomsbild".

Jag kan lova dig att du nog kommer att bli mer ängslig, orolig, irriterad, gråtmild, egotrippad osv när du blir gammal, sådana kommer vi alla bli mer eller mindre varken du tror det eller ej, jag med!

• smurfpinglan

Elis är min kärlek.

Oavsett vad man har för orsak så tycker inte jag det försvarar en människas beteende mot andra, så som att vara ilsk, tvär och irriterad över allt och alla bara för att man är gammal och sjuk.
    Jag känner till många goa gammlingar som man bara älskar, men tyvärr tycker jag det är färre av dem än dessa som är sura och ilska.
    Jag jobbade på ett äldreboende för ett par år sedan, eller ja jag höll på att inskolas men avbröt då 70% av de som låg inne var för jävliga rent utsagt. Min kompis klarade av ett år sedan var han knäckt. De gapade och skrek åt personalen att de skulle torka dem i arslerna dessa odrägliga jävlar osv osv
    Och då kan jag för mitt liv inte förstå hur dessa människor förväntar sig respekt tillbaka. Nu är ju inte alla äldre så här men jag förstår inte vilken sjukdom som gör dem så förbannat bittra och elaka mot andra.
    De gnäller över dagens ungdommar men hur beteer de sig själva liksom? Och visst det är inte kul att vara sjuk och ha ont, även jag lider av fibromyalgi och reumatism, vissa dagar kan jag knappt gå och visst 17 påverkar det ens humör. men jag skulle aldrig låta det gå ut över andra människor.

• Leos och Vincents mamma
    smurfpinglan skrev 2006-06-05 19:57:00 följande:
    Elis är min kärlek.Oavsett vad man har för orsak så tycker inte jag det försvarar en människas beteende mot andra, så som att vara ilsk, tvär och irriterad över allt och alla bara för att man är gammal och sjuk.Jag känner till många goa gammlingar som man bara älskar, men tyvärr tycker jag det är färre av dem än dessa som är sura och ilska.Jag jobbade på ett äldreboende för ett par år sedan, eller ja jag höll på att inskolas men avbröt då 70% av de som låg inne var för jävliga rent utsagt. Min kompis klarade av ett år sedan var han knäckt. De gapade och skrek åt personalen att de skulle torka dem i arslerna dessa odrägliga jävlar osv osvOch då kan jag för mitt liv inte förstå hur dessa människor förväntar sig respekt tillbaka. Nu är ju inte alla äldre så här men jag förstår inte vilken sjukdom som gör dem så förbannat bittra och elaka mot andra.De gnäller över dagens ungdommar men hur beteer de sig själva liksom? Och visst det är inte kul att vara sjuk och ha ont, även jag lider av fibromyalgi och reumatism, vissa dagar kan jag knappt gå och visst 17 påverkar det ens humör. men jag skulle aldrig låta det gå ut över andra människor.
    Anledningen till att en del äldre människor kan svära o skrika o kalla en för saker kan faktiskt vara för att den personen är dement o o du inte visste det så blir en del då helt odrägliga,men det är egentligen inget illa menat för det är deras sjukdom som gör det så.
    För jag har aldrig varit med om att en frisk gamling har kallat nån för hora o massa saker som de har kallat mig när jag jobbar i äldrevården o då är de dementa!

Dessutom så kallas faktiskt de gamla som bor på äldreboendet för brukare o inte för att de ligger inne!
    Du verkar inte kunna mycket om vård inte!
    Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • smurfpinglan

Leos mamma

ja men det spelar ingen roll om personen är dement eller bara rent utsagt elak, ingen har rätt att svära och betee sig illa mot andra. Och nej med tanke på de jag stött på innom vården så vill jag inte heller jobba med dem, de kan gott klara sig själva eftersom att inget duger. min energie lägger jag hellre på äldre som kan visa lite respekt för den som tar hand om dem. Dessutom finns det flertal äldre som ÄR dementa men inte otrevliga.

• Elis är min kärlek

Smurfpinglan: Hoppas inte du blir dement själv när du blir gammal. Vem ska ta hand om dig då? Du själv kanske för med den attityden som du har lär det kanske inte bli bättre på äldre dar?!

• smurfpinglan

Glömde säga att jag stött på bra många friska gammlingar som gärna svär åt en bara för att man inte rullar ut röda mattan för dem. Har hört både ett och annat bara för att man inte låter dem tränga sig före i kön, eller för att säger ifrån när de kör upp kundvagnar i arslet på än, muttrar att ogifta gravida kvinnor är slampor osv osv men ska ha det i åtanke nästa gång att de är säkert bara dementa, och så ska jag leva upp till mitt rykte som ungdom att vi bara är respektlösa mot äldre. Ja undrar varför många tappat respekten för äldre.

• smurfpinglan

Elis är min kärlek
    Jag skulle inte förvänta mig varken respekt eller hjälp från någon om jag började betee mig så förbannat illa mot dem som tar hand om mig. Som man bäddar får man ligga som sagt.

• Leos och Vincents mamma
    smurfpinglan skrev 2006-06-05 21:09:11 följande:
    Glömde säga att jag stött på bra många friska gammlingar som gärna svär åt en bara för att man inte rullar ut röda mattan för dem. Har hört både ett och annat bara för att man inte låter dem tränga sig före i kön, eller för att säger ifrån när de kör upp kundvagnar i arslet på än, muttrar att ogifta gravida kvinnor är slampor osv osv men ska ha det i åtanke nästa gång att de är säkert bara dementa, och så ska jag leva upp till mitt rykte som ungdom att vi bara är respektlösa mot äldre. Ja undrar varför många tappat respekten för äldre.
    Men de som har gjort så mot dig är bara ett fåtal för de flesta gamlingar är såå snälla o dessutom så tror jag knappast att det är en tant på 95 år som har betet sig så mot dig!
    Det skulle de aldrig göra för de har mer vett i huvudet än så(om de inte är dementa då).
    Stolt o lycklig mamma till Leo!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • smurfpinglan

Leos mamma 05

"Men de som har gjort så mot dig är bara ett fåtal för de flesta gamlingar är såå snälla o dessutom så tror jag knappast att det är en tant på 95 år som har betet sig så mot dig!
    Det skulle de aldrig göra för de har mer vett i huvudet än så(om de inte är dementa då)."

För det första så kan man inte komentera någon annans erfarenheter med -Det är bara ett fåtal som gjort detta mot dig. Hur vet du det? Tack o lov är det inte varje dag det händer men det rör sig inte om ett fåtal tyvärr. Nu vet inte jag hur gammla alla är men vad är det som säger att en tant på 95 inte kan vara frisk i knoppen men otrevlig och elak.
    Dessutom om man nu är så dement att man inte vet vad man gör ( DVS är otrevlig och gapar saker efter människor) så brukar man väl oftast bo på ett hem eller ha vårdare.
    I min komun tar de relativt bra hand om äldre så jag har svårt att tro att alla dessa som varit elaka och otrevliga varit dementa, en del kanske är så av naturen?!

• xxmeyaxx

fast dom är ju i behov utav dom.

På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
  • noname
    smurfpinglan skrev 2006-06-05 21:10:18 följande:
    Elis är min kärlekJag skulle inte förvänta mig varken respekt eller hjälp från någon om jag började betee mig så förbannat illa mot dem som tar hand om mig. Som man bäddar får man ligga som sagt.
    du har ju för det första inte så stor aning om hur du beter dig om du är dement..vet du vad dement är?Demens är latin och betyder "utan själ". Hos en person som är demenssjuk bryts hjärncellerna ner. Det kan ge minnesstörningar, förvirring, personlighetsförändringar och påverkar ofta förmågan att kontrollera känslor. ...

sen att äldre som kanske inte är dementa beter sig illa,ja det kan nog finnas en förklaring till det med...de vill inte bli äldre,de mår inte bra osv...oftast så lägger man över sin ångest,sin rädsla på ngn annan ....men du verkar ju ha blivit rejält utsatt av äldre som är elaka av naturen som du kallar det...hmm undrar vf egentligen?hur det kommer sig att de "hoppar" på dig...intressant å få reda på faktiskt...
    smaken är som baken.....
  • smurfpinglan

Noname

"sen att äldre som kanske inte är dementa beter sig illa,ja det kan nog finnas en förklaring till det med...de vill inte bli äldre,de mår inte bra osv...oftast så lägger man över sin ångest,sin rädsla på ngn annan ....men du verkar ju ha blivit rejält utsatt av äldre som är elaka av naturen som du kallar det...hmm undrar vf egentligen?hur det kommer sig att de "hoppar" på dig...intressant å få reda på faktiskt..."

Tack jag vet vad dement är men för den skullen tillåter inte jag att en gamling står och gapar och skriker.
    Sen är det faktiskt inte mitt fel om de inte vill bli gamla, har ångest o.s.v. Eller är det ett legitimt skäl att få betee sig illa mot folk och vissa försvarar det?
    Faktiskt har jag inte stött på jätte, jätte många elaka gamlingar men nog har det hänt och vad deras problem är vet jag inte. De är väl helt enkelt elaka och tror sig ha rätt att betee sig precis hur de vill. Om andra vill tåla det så var så god men jag tar inte skit från dem punkt slut.
    Men sen kanske folk här inne tycker att man inte ska säga ifrån när de kör upp kundvagnar i arslet på en, försöker tränga sig före i kön, tränger sig före mindre barn osv. Skulle du själv inte säga ifrån över dessa saker eller skulle du tillåta det?

• noname

smurfpinglan...
    klart man säger ifrån precis som jag säger ifrån när det gäller andra vuxna, eller yngre personer som beter sig illa gentemot mig...men det är inget jag bär på restean av dan eller veckan utan jag skakar av mig det relativt snabbt...men nu är vi iofs väldigt ot...det var ang rullatorer på buss det handlade om och där står jag fast...alla har lika stor rätt att åka buss,vare sig man har barnvagn eller rullator...det finns gott om mammaor m barnvagnar som beter sig illa...ingen är perfekt...

vad gör du om en gamlings står å gapar å skriker som du skriver?gapar du tbx??

smaken är som baken.....
  • smurfpinglan

Noname

Ja du det beror väl på hur gamlingen gapar och skriker,
    oftast räcker det med att man säger ifrån i stark ton att man inte accepterar deras beteende och det låter för jäkla illa med dessa komentarer. Så lägg av helt enkelt. Oftast blir de tysta och rullar vidare eftersom att de oftast inte föräntar sig att folk säger ifrån. Mer än så behövs inte.

• noname

smurfpinglan..ok...hänger iofs inte med vitsen till just denna dissk men men..

smaken är som baken.....
  • smurfpinglan

öh nej men varför fortsätts det diskuteras då jag har sagt min åsikt angående detta att jag tar inte emot skit, sedan har jag fortsatt svarat på frågor.

• Forncato12

Man kan faktiskt fälla ihop en rullator alla rullatorer går att fälla ihop Hälsingar Marie-Louise Lindblad Lilla Edets Kommun

• Sweet Sofia
    Forncato12 skrev 2015-06-06 10:08:42 följande:

Man kan faktiskt fälla ihop en rullator alla rullatorer går att fälla ihop Hälsingar Marie-Louise Lindblad Lilla Edets Kommun

1. Nej, alla rullatorer går inte att fälla ihop

2. Grattis till att ha svarat i en tråd som har varit död i 9 år...
Svar på tråden Jäkla rullator