smurfpinglan skrev 2006-06-05 19:57:00 följande:
Elis är min kärlek.Oavsett vad man har för orsak så tycker inte jag det försvarar en människas beteende mot andra, så som att vara ilsk, tvär och irriterad över allt och alla bara för att man är gammal och sjuk.Jag känner till många goa gammlingar som man bara älskar, men tyvärr tycker jag det är färre av dem än dessa som är sura och ilska.Jag jobbade på ett äldreboende för ett par år sedan, eller ja jag höll på att inskolas men avbröt då 70% av de som låg inne var för jävliga rent utsagt. Min kompis klarade av ett år sedan var han knäckt. De gapade och skrek åt personalen att de skulle torka dem i arslerna dessa odrägliga jävlar osv osvOch då kan jag för mitt liv inte förstå hur dessa människor förväntar sig respekt tillbaka. Nu är ju inte alla äldre så här men jag förstår inte vilken sjukdom som gör dem så förbannat bittra och elaka mot
andra.De gnäller över dagens ungdommar men hur beteer de sig själva liksom? Och visst det är inte kul att vara sjuk och ha ont, även jag lider av fibromyalgi och reumatism, vissa dagar kan jag knappt gå och visst 17 påverkar det ens humör. men jag skulle aldrig låta det gå ut över andra människor.
Anledningen till att en del äldre människor kan svära o skrika o kalla en för saker kan faktiskt vara för att den personen är dement o o du inte visste det så blir en del då helt odrägliga,men det är egentligen inget illa menat för det är deras sjukdom som gör det så.
För jag har aldrig varit med om att en frisk gamling har kallat nån för hora o massa saker som de har kallat mig när jag jobbar i äldrevården o då är de dementa!
Dessutom så kallas faktiskt de gamla som bor på äldreboendet för brukare o inte för att de ligger inne!
Du verkar inte kunna mycket om vård inte!