emsapemsa skrev 2013-09-26 20:24:40 följande:
Men att förbjuda rasen i sig kommer först och främst drabba alla seriösa hunduppfödare. Alla seriösa människor, som läser på, väljer ut en kennel med omsorg och brinner för sin hundras.
Dessa halvkriminella, "jagvillhaenhundsomsertuffut-människor" kommer inte stoppas av ett förbud. Dessutom är det allt som oftast en blandras dom har i kopplet.
En renrasig Amstaff, Staffordshire Bullterrier och för att inte tala om en renrasig Pitbull är en DYR historia. Uppfödarna är seriösa och säljer inte sina hundar till folk utan hundvana och vett i skallen.
En liten hundvalp på blocket som kanske är 50 % amstaff blandat med lite annat kan däremot vem som helst gå och köpa. Och jag tror inte det är den aveln som kommer ta stryk av ett förbud först, utan det är dom seriösa aktörerna som inte vill hålla på med olagliga saker.
Jag tycker också det är ett problem med alla oseriösa människor som springer omkring med en hund i kopplet som dom inte kan hantera. Min hund blev som valp attackerad av en schäfer som en pundare släpade runt på, och det är ju verkligen inget man vill ska hända.
Man att förbjuda oss som brinner för rasen att ha vår hund på grund av oansvariga människor och en blandrasavel som gått bananas, måste det verkligen vara rätt väg att gå?
Som sagt, jag är aktiv i SBTK och tävlar med min hund, önskar verkligen att fler kunde komma på våra tävlingar och se vad det verkligen är för folk som håller på med dessa hundar!
Det är småbarnsfamiljer, det är äldre, medelålders och unga. På Rasspecialen varje år samsas över 300 stycken staffar på ett och samma ställe, och tro det eller ej. Det är inga slagsmål.
Faktum är att det är betydligt lugnare än vad det är på tex en Schäferutställning.
Och som jag skrev i mitt första inlägg här i tråden, jag säger absolut inte att alla hundar av kamphundstyp är små kelgrisar, jag säger inte heller att det är en lätt hund.
Man bör ha hundvana när man skaffar sig exempelvis en staffe, likaså som man bår ha hundvana när man skaffar en Rottweiler, Schäfer, Dobberman eller annan kraftfull ras.
En terrier har mycket energi och man måste kunna tillfredsställa sin hunds behov.
Vi som väljer att köpa en Staffe måste även vara uppmärksamma på att aldrig låta våra hundar hamna i slagsmål, för vilken hund det än var som började så är det alltid vår hund som kommer få skulden.
Och sådan publicitet är det SISTA ägare till renrasiga, fina staffar vill ha. Vi har ett stort ansvar och vi får ganska ofta försvara oss i vårt val av hund, men är det värt det?
Ja för tusan! Kan inte tänka mig en annan ras. Och alla fina kommentarer jag får om min hund väger definitivt upp dom negativa :)
Jag har varit på många rasspecialer genom åren då min familj fött upp hundar och jag nu har en egen. Personerna som är där, är där för att de är engagerade och aktiva med sina hundar. Problemet vi pratar om i tråden finns inte på en rasspecial för det är de ägarna som vet vad de har köpt för hund. De har aktivt letat information om rasen, träffat olika uppfödare och förberett sig. Det har ytterst sällan de som köpt diverse blandisar.