• Carrorara

Folk med pitbulls gör mig arg!

Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?
    Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?
    När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

• Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!
  • siolina

emsapemsa, kan ju börja om hela min förklaring igen, men det kommer jag inte orka mer än i kort drag: hur tråkigt det än är för seriösa hunduppfödare och -ägare så måste ju allmänhetens säkerhet vara viktigare. Samma sak med vapen: det finns ju andra är kriminella som använder vapen med seriösa avsikter men skadan just de ställer till är för stor för att inte ta hänsyn till den.
    Så, hundhållningen eller tillgången måste regleras, för som det är idag är vi många som är alldeles för otrygga.

• piubellacosa
    emsapemsa skrev 2013-09-26 20:24:40 följande:
    Men att förbjuda rasen i sig kommer först och främst drabba alla seriösa hunduppfödare. Alla seriösa människor, som läser på, väljer ut en kennel med omsorg och brinner för sin hundras.
    Dessa halvkriminella, "jagvillhaenhundsomsertuffut-människor" kommer inte stoppas av ett förbud. Dessutom är det allt som oftast en blandras dom har i kopplet.

En renrasig Amstaff, Staffordshire Bullterrier och för att inte tala om en renrasig Pitbull är en DYR historia. Uppfödarna är seriösa och säljer inte sina hundar till folk utan hundvana och vett i skallen.

En liten hundvalp på blocket som kanske är 50 % amstaff blandat med lite annat kan däremot vem som helst gå och köpa. Och jag tror inte det är den aveln som kommer ta stryk av ett förbud först, utan det är dom seriösa aktörerna som inte vill hålla på med olagliga saker.

Jag tycker också det är ett problem med alla oseriösa människor som springer omkring med en hund i kopplet som dom inte kan hantera. Min hund blev som valp attackerad av en schäfer som en pundare släpade runt på, och det är ju verkligen inget man vill ska hända.
    Man att förbjuda oss som brinner för rasen att ha vår hund på grund av oansvariga människor och en blandrasavel som gått bananas, måste det verkligen vara rätt väg att gå?

Som sagt, jag är aktiv i SBTK och tävlar med min hund, önskar verkligen att fler kunde komma på våra tävlingar och se vad det verkligen är för folk som håller på med dessa hundar!
    Det är småbarnsfamiljer, det är äldre, medelålders och unga. På Rasspecialen varje år samsas över 300 stycken staffar på ett och samma ställe, och tro det eller ej. Det är inga slagsmål.
    Faktum är att det är betydligt lugnare än vad det är på tex en Schäferutställning.

Och som jag skrev i mitt första inlägg här i tråden, jag säger absolut inte att alla hundar av kamphundstyp är små kelgrisar, jag säger inte heller att det är en lätt hund.
    Man bör ha hundvana när man skaffar sig exempelvis en staffe, likaså som man bår ha hundvana när man skaffar en Rottweiler, Schäfer, Dobberman eller annan kraftfull ras.
    En terrier har mycket energi och man måste kunna tillfredsställa sin hunds behov.
    Vi som väljer att köpa en Staffe måste även vara uppmärksamma på att aldrig låta våra hundar hamna i slagsmål, för vilken hund det än var som började så är det alltid vår hund som kommer få skulden.
    Och sådan publicitet är det SISTA ägare till renrasiga, fina staffar vill ha. Vi har ett stort ansvar och vi får ganska ofta försvara oss i vårt val av hund, men är det värt det?
    Ja för tusan! Kan inte tänka mig en annan ras. Och alla fina kommentarer jag får om min hund väger definitivt upp dom negativa :)
    Jag har varit på många rasspecialer genom åren då min familj fött upp hundar och jag nu har en egen. Personerna som är där, är där för att de är engagerade och aktiva med sina hundar. Problemet vi pratar om i tråden finns inte på en rasspecial för det är de ägarna som vet vad de har köpt för hund. De har aktivt letat information om rasen, träffat olika uppfödare och förberett sig. Det har ytterst sällan de som köpt diverse blandisar.
  • emsapemsa
    piubellacosa skrev 2013-09-27 11:37:10 följande:
    Jag har varit på många rasspecialer genom åren då min familj fött upp hundar och jag nu har en egen. Personerna som är där, är där för att de är engagerade och aktiva med sina hundar. Problemet vi pratar om i tråden finns inte på en rasspecial för det är de ägarna som vet vad de har köpt för hund. De har aktivt letat information om rasen, träffat olika uppfödare och förberett sig. Det har ytterst sällan de som köpt diverse blandisar.
    Precis det jags skriver också. Men ett förbud skulle ju drabba just oss, seriösa och pålästa hundägare. Det är min poäng.
  • emsapemsa
    siolina skrev 2013-09-27 06:21:27 följande:
    emsapemsa, kan ju börja om hela min förklaring igen, men det kommer jag inte orka mer än i kort drag: hur tråkigt det än är för seriösa hunduppfödare och -ägare så måste ju allmänhetens säkerhet vara viktigare. Samma sak med vapen: det finns ju andra är kriminella som använder vapen med seriösa avsikter men skadan just de ställer till är för stor för att inte ta hänsyn till den.
    Så, hundhållningen eller tillgången måste regleras, för som det är idag är vi många som är alldeles för otrygga.
    Men isåfall så är det ju bra mycket fler raser som borde förbjudas än bara "kamphunds-raserna". Man kan ju räkna upp en hel del kraftfulla raser som går att använda som vapen precis lika bra som en kamphund.

Varför inte införa en licens? Som med vapenlicens? Jag tycker det är jättebra att vem som helst inte får springa runt med ett vapen i Sverige, men vad skulle alla seriösa skyttar (jägare, tävlande mm) säga om vapen förbjöds helt och hållet?
    Helt fel väg att gå enligt mig. 
  • piubellacosa
    emsapemsa skrev 2013-09-27 13:43:59 följande:
    Precis det jags skriver också. Men ett förbud skulle ju drabba just oss, seriösa och pålästa hundägare. Det är min poäng.
    Jag håller med, det blir fel. Däremot tycker jag att ett förbud hos Jordbruksverket antingen på blandningar med dessa raser alternativt förbud mot vissa raskombinationer vore på sin plats. Det görs för lite idag för att ta bort köksaveln i mina ögon.
  • piubellacosa

Till exempel är jag inte så förtjust i blandningar av raser från olika rasgrupper, vallhund/fägelhund, grythund/vakthund o.s.v.

• realisten
    Carrorara skrev 2007-10-15 10:30:05 följande:
    Varför välja en hund som är avlad till att döda ? är det coolt ? duger inte en fredlig goldenretriver ? är det för töntigt ?

Måste hunden ha kamplust och skrämma människor ?

När jag hade katt var jag orolig varje dag när hon var ute att nån jävla pitbull skulle bita henne. Tycker inte pitbullhundar ska födas upp ens, det är synd om dem. De lever för kamp, inget kul liv.

Läs på om pitbullterrien istället för att skriva ut egna åsikter som inte överensstämmer. Pitbullen är inte avlad för kamp! Läs mer om rasen här och skaffa en verklig uppfattning.

www.pitbull.se/amerikansk pitbull-terrier
  • Dexter dot com
    piubellacosa skrev 2013-09-26 14:26:17 följande:
    Jag måste bara slänga in en sak här. Sedan kamphundsdebatten blossade upp på riktigt så har det i försvar sagts att golden retreiever toppar bettstatistiken. Finns det NÅGON som sett den listan? Jag har googlat men jag hittar inget annat än en massa olika forum där det nämns som ett absolut fakta. 
    Det publicerades en lista i en kvällstidning för några år sedan om vilka hundar som orsakat bett där personen fått uppsöka vård och då låg golden och cockrar i topp vilket inte är ett dugg konstigt då dom är dom vanligaste raserna och kallas bra familjehundar som leder till att folk köper dom och låter ungarna härja fritt med hundarna som till slut biter ifrån.
  • tattines
    realisten skrev 2013-11-04 01:40:34 följande:

Läs på om pitbullterrien istället för att skriva ut egna åsikter som inte överensstämmer. Pitbullen är inte avlad för kamp! Läs mer om rasen här och skaffa en verklig uppfattning.
    www.pitbull.se/amerikansk pitbull-terrier
    Fast det stämmer ju inte. En pitbull är visst avlad för kamp från början. Dock ska de inte visa agg mot människor. 
  • piubellacosa
    Dexter dot com skrev 2013-11-04 11:15:23 följande:
    Det publicerades en lista i en kvällstidning för några år sedan om vilka hundar som orsakat bett där personen fått uppsöka vård och då låg golden och cockrar i topp vilket inte är ett dugg konstigt då dom är dom vanligaste raserna och kallas bra familjehundar som leder till att folk köper dom och låter ungarna härja fritt med hundarna som till slut biter ifrån.
    Men var det då flest bett i antal, eller flest bett procentuellt? Jag förstår ju teorin, absolut. Bara att jag aldrig någonsin har sett en sådan lista men att folk använder det som argument så fort man har något emot "kamphundar". 
    Sedan skulle man ju gärna vilja dela upp exempelvis nafs/markeringar och rena attacker som krävt läkarvård. Jag tror faktiskt inte att golden ligger så högt upp då. 
  • tattines
    piubellacosa skrev 2013-11-06 16:57:31 följande:
    Men var det då flest bett i antal, eller flest bett procentuellt? Jag förstår ju teorin, absolut. Bara att jag aldrig någonsin har sett en sådan lista men att folk använder det som argument så fort man har något emot "kamphundar". 
    Sedan skulle man ju gärna vilja dela upp exempelvis nafs/markeringar och rena attacker som krävt läkarvård. Jag tror faktiskt inte att golden ligger så högt upp då. 
    Jag tror inte de listorna är så mycket att lita på. Lika lite som det i tidningar handlar om riktiga kamphundar. En kamphund är en benämning på en hund som avlats för att slåss, tex en pitbull. En blandras från blocket som står med rubriken "rednosepitbull" är inte en kamphund men ofta de man läser om i media.
  • tattines

Och tyvärr lockar de ofta till sig fel typ av köpare, de är lätta att få tag i och av någon anledning har ju folk fått för sig att det är en "cool" hund. Hade en golden eller en labrador varit en sån här cool hund som är poppis bland många idioter så hade det nog varit lika många rubriker om dem :)

• tattines

Stoppa den oseriösa aveln så skulle det göra mkt. Jag är så less på korsningar där man inte tänkt öht. Och skärp "reglerna" för att få äga hund så slipper vi som vet vad vi gör riskera rasförbund för våra fina älskade missuppfattade hundar.

• emsapemsa
    tattines skrev 2013-11-06 17:21:43 följande:
    Stoppa den oseriösa aveln så skulle det göra mkt. Jag är så less på korsningar där man inte tänkt öht. Och skärp "reglerna" för att få äga hund så slipper vi som vet vad vi gör riskera rasförbund för våra fina älskade missuppfattade hundar.

• siolina
  • mellimalli

Du är ju helt dum i huvudet. Det är SJÄLVKLART ägaren som väljer hur en hund är. ALLA PITBULLAR ÄR INTE AGGRESSIVA. Detta var nog det värsta jag har läst. Vissa människor alltså.. Känner en som har en pitbull som är hur gosig som helst. Alltså tänk lite snälla... Jävla stolpskott.

• piubellacosa
    Word. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är värst att folk avlar helt utan syfte och blandar "söta" hundar, eller att folk köper en blandras utan någon som helst backgrundskoll. Egentligen är väl uppfödarna värst, men samtidigt skulle det inte vara någon idé att avla så om inte folk köpte. Hmm.

Jag har för övrigt också hört att folk BUDAR på valpar? WTF? Min mamma föder upp jakthundar, och det är ju fast pris och de bästa valpköparna (aktiva, vet vad de ger sig in på) som hinner först som gäller. Det är skrämmande att det budas tycker jag, priset ska väl ha en marginell roll i valpförsäljning!? Hur vanligt är det?
  • tattines
    piubellacosa skrev 2013-11-08 14:26:53 följande:
    Word. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är värst att folk avlar helt utan syfte och blandar "söta" hundar, eller att folk köper en blandras utan någon som helst backgrundskoll. Egentligen är väl uppfödarna värst, men samtidigt skulle det inte vara någon idé att avla så om inte folk köpte. Hmm.

Jag har för övrigt också hört att folk BUDAR på valpar? WTF? Min mamma föder upp jakthundar, och det är ju fast pris och de bästa valpköparna (aktiva, vet vad de ger sig in på) som hinner först som gäller. Det är skrämmande att det budas tycker jag, priset ska väl ha en marginell roll i valpförsäljning!? Hur vanligt är det?
    Ja så är det ju absolut. Ingen efterfrågan så till slut inga valpar. Så det är ju lite åt båda hållen där, jag menar, det är ett problem både att folk avlar hejvilt och att det är så stor efterfrågan på dessa valpar man inte vet något om. Och som sagt så är det ofta detta folk kallar kamphundar, en hund som ser ut som en pitbull tex men den är köksavlad och är inte rastypisk för fem öre. Som jag skrivit tidigare i denna tråd äger jag själv en blandras och jag kan ju inte säga att jag ångrar mitt köp då jag har haft turen att få en underbar hund. Men jag kommer aldrig stödja den typen av avel igen, så mkt har jag åtminstone vuxit.

Det där om att man budar har jag faktiskt aldrig hört och det låter ju riktigt sjukt. Då känns det ju verkligen som att pengarna styr och inte hur lämplig personen ifråga är att ha hund. 
  • Snartfrueriksson

De mest korkade jag har Läst någon gång! När ska folk börja fatta att de är inte hundens fel. De är människan som gör dom till kamphundar!! Vet du vad jag hatar mest? jo folk som har katt som springer överallt!!!

• LiamHallin

Finns inte dåliga hundar, bara dåliga ägare. En pitbull kan vara precis lika farlig som alla andra hundar allt beror på hur dom har blivit uppfostrade och behandlade. Hunden lever som den lär m.

Svar på tråden Folk med pitbulls gör mig arg!