• Sofiko

Alla utlandsföräldrars snacktråd 2

Hej alla utlandsföräldrar!

Nu är det dax for en ny tråd da den gamla "gick ut". Denna tråd ska vara för oss mammor (och pappor) som bor utanför Sveriges gränser där vi kan snacka om allt mellan himmel och jord! Skriv på!!

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m22488759.html
                                     www.familjeliv.se/Forum-3-45/m25824791.html

Kram

Sofia
    Stolt mamma till Erik 070513
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2
  • Granada

Skräpdator! klickar automatiskt sâ man kan ju fâ hur mânga inlägg skickade som helst om man inte är snabb att dra undan markören...

• memba

Hej hej

Här kommer hälsningar från Mallis! Har inte varit inne på länge ..

Här har plutten fått maginfluensa, så det är lite jobbigt just nu, hoppas ni har det bättre!!

Kram från oss

• curro

Hej, jag hoppar pá här jag ocksá, ni verkar alla jättetrevliga! Jag bor sedan MÁNGA ár tillbaka i Spanien, är gift och har en son pá 9 ár och en dotter pá snart 6. Jag har tvá hundar ocksá. Barnen är tresprákiga, blir lite rörigt ibland men gár för det mesta bra.

Justlia: jag har en väninna som fick utskrivet speciella "resedroppar" av doktorn. Det finns även homeopatmedel man kan ge barnet. Vet inte hur detta funkar för jag har aldrig gett barnen nágot. Visst var det jobbigt att flyga ibland och de nágra timmar jag behöver flyga kunde verka en hel evighet...Det blir lättare och láttare ju äldre barnen blir, är det en tröst?

• lilla mej

hej ar ar jag pa Irland och har en liten fraga, hur ansoker man om ett nytt svenskt pass? jag ska ut och resa i april/ma, juni och augusti. Mitt pass gar ut i september. Nagon som ansokt om pass fran utomlands? tackar

• Sofiko

Valkomna alla nya!

Granada: Kul med mamma-besok! Min mamma kommer den 25 april och ska fira den grekiska pasken har. Det ska bli kul och det blir nog endel shoppandet da Erik fyller 1 den 13 maj. Hur mar du nu? Illamaende an?

Memba: Fy, va jobbigt med maginfluensa. Hoppas det gar over snart och att ni andra inte blir smittade. Krya pa dig till Kevin!

Lilla mej: Jag tror du kan ansoka om pass pa svenska ambassaden. Vi gjorde det at var son och vi fick det inom ca 4 veckor. Ring ambassaden och kolla vilka papper du behover eller om det racker med det gamla passet.

Stolt mamma till Erik 070513
  • memba
    Sofiko: Ja, jag hoppas att vi slipper det .. Annars kommer jag att gå under!! Kevin ár bara 2 dagar äldre än Erik ju, K fyller den 11 maj!

Vi ska ha en riktig fest för Kevin när han fyller 1 år, han kommer att döpas samtidigt så det blir väl runt 80 pers kanske som kommer. Vi har valt att ha en svensk präst, som tur är finns ju svenska kyrkan här, så det kommer att bli ett dop ute i det fria
    Men det är tyvärr ingen som kan komma från svea, så det blir en fest till i sommar när vi åker hem
    lilla mej skrev 2008-04-08 21:04:43 följande:
    hej ar ar jag pa Irland och har en liten fraga, hur ansoker man om ett nytt svenskt pass? jag ska ut och resa i april/ma, juni och augusti. Mitt pass gar ut i september. Nagon som ansokt om pass fran utomlands? tackar
     Här kan man gå till svenska konsulatet - annars ska man ju kunna göra det i Sverige om du åker dit!
  • Chama

Hej Justlia, ska själv resa hem om två veckor (drygt två timmars flygresa dock), också första gången själv med barn. Hon har hunnit flyga rätt många gånger sista året, men det är fortfarande inget lätt projekt så jag bävar. Hon är otroligt intresserad av allt som händer och kan inte slappna av och somna in trots att hon är supertrött. Tyvärr har jag fått hålla fast en storgråtande tjej som efter fem minuter gett upp och somnat, inte den roligaste metoden precis. Man blir ju alldeles svettig av sorg. Det är svårt att ge tips åt andra, men det vanliga; ge näsdroppar en timme före landning, ha med några nya leksaker/grejer att titta på/leka med. Nu är ju Vilhelm bara 9 månader, men när Emelie var ett år kunde vi roa henne länge med att lägga saker i spypåsen, som hon fick öppna och plocka ur. Tar gärna emot tips själv. Vi får väl hoppas på hjälpsamma och tåliga medresenärer, enligt min erfarenhet är ju vissa fantastiska på att roa andras barn.

memba, usch för maginfluensa. Det verkar gå här också för tillfället. Vi har klarat oss än så länge, peppar, peppar. Hoppas att ni har tillfrisknat nu. Budapestvarianten verkar dessvärre seglivad.

• Granada

Menba: Hoppas ni mâr bättre.

Sofiko: Jag har nästan inget illamâende kvar

Var pâ UL idag och det var en liten där som beräknats till den 23 oktober! Oj kan fortfarande inte fatta att lille Alonso ska bli storebror! Nu vet min och min sambos familj (utom de "gamla", ska berätta för mormor per telefon eller nästa vecka dâ vi âker till Sverige) och alla är sâ glada. Skönt för jag har hört mânga som fâtt negativa kommentarer dâ de fâtt barn tätt.

• lilla mej

petrusse

ok sa det gar bra med svenskt pesonbevis pa svenska allts aven fast man ansoker fran ett engelsktalande land? sa om jag fattat ratt sa allt jag behover ar pesonbevis, foton och mitt gamla pass? tacksam for hjalpen

• Hëllef
    lilla mej skrev 2008-04-13 11:08:12 följande:
    petrusseok sa det gar bra med svenskt pesonbevis pa svenska allts aven fast man ansoker fran ett engelsktalande land? sa om jag fattat ratt sa allt jag behover ar pesonbevis, foton och mitt gamla pass? tacksam for hjalpen
    Ja, det ska vara på svenska och lämnas tillsammans med din passansökan (den får du på plats) på ambassaden eller konsulatet. Gamla passet ska alltså också tas med men vet inte riktigt hur det är med foton - alla ambassader ska ha fått fotostationer under 2007 men är osäker när det gäller konsulaten. Ta en titt på http://www.swedenabroad.com så kanske du får svar. Lycka till!
  • MrsFreckles

Petrusse - harligt med sol och bad och att allt gick sa bra! trist med feber dock.

Granada - blir ju nostalgisk nar jag tanker pa UL mm, skont att allt ser bra ut!

Vi var ju i Italien forra veckan, M och jag, gick jattebra. Skont nar man bor hos nagon som ocksa har en bebis i samma alder - da finns ju allt sa man slipper ta med en massa grejer. Vadret var inte sa bra men mysigt anda. Lago Maggiore ar verkligen fint! M var helt fantastisk da det var installda flyg/forseningar da vi skulle aka till Italien, inte ett knyst pa de 12 timmar vi var pa vag/vantade!

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktråd 2