• icka76

För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......

Hej!
    Detta är en gnälltråd, vill bara varna er för detta innan.

Denna tråden är för oss som känner att varje månad är ett helvete. Först pergoknaprande med ev. biverkningar, sedan väntan på en äl som kanske inte ens dyker upp, sedan ångesten mellan äl och BIM och sist men inte minst, smärtan när tant röd kommer som ett ovälkommet brev på posten.

Här får vi gråta ut, vara hur ego vi vill och stötta varandra till att stå ut ännu en månad.

Välkomna

• Svar på tråden För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......
  • Embla82

det är klart att det kan funka även om man få äl sent.. men min läkare sa att det blir fler graviditeter på en tidig äl, så han menade därför att det är lite sämre att få äl senare. Men det betyder inte alls att man inte kan bli gravid på sen äl. Anledningen till att jag fått prova nåt annat är väl för att jag fått äta så många kurer pergo.

Jag får äl ungefär samma tid av enkel och dubbel dos, så det blir alltså inte bättre av dubbel dos för mig, utan samma. Ni som provat dubbel eller trippeldos, har det hjälp er att få äl tidigare än enkeldos?

icka76 skrev 2008-11-26 08:30:48 följande:
    EMbla: Min gyn har inte nämnt min sena äl. Jag har äl mellan dag 20-23 de kurer som jag fått äl. Kan det vara för sent då?? Men jag har ändå en lutealfas på 16-17 dagar så det borde ju fungera.
  • Embla82

jag tog enkel kur 11 gånger, och dubbel den sista, 12te gången. Det gjorde inte skillnad utan jag fick äl ungefär samma dag i cykeln.
    Hoppas du får äl! annars kanske det funkar nästa kur.

Treasures skrev 2008-11-26 07:16:48 följande:
    Har nu tagit tre kurer Pergotime tillsammans med metformin och fick efter dubbeldos ÄL på dag 33, så det är ju verkligen sent. Nu av trippel så verkar det inte bli nån ÄL, fast än är jag "bara" på dag 28. Men det känns inte på samma sätt som förra gången, så jag tror det skiter sig nu. vad tog du för dos på Pergon?
  • Treasures
    Embla82 skrev 2008-11-26 19:34:32 följande:
    jag tog enkel kur 11 gånger, och dubbel den sista, 12te gången. Det gjorde inte skillnad utan jag fick äl ungefär samma dag i cykeln. Hoppas du får äl! annars kanske det funkar nästa kur.
    Hoppas det inte blir nån nästa kur...känner att jag inte orkar med mer av detta analyserande som ändå inte leder någon vart....hoppas ssk ringer snart så jag får veta vad som händer här näst. Ska verkligen försöka tala om hur gärna jag vill få börja med sprutor och slopa Pergon nu, men jag har en tendens att bli väldigt mesig då det gäller och sedan kom på allt jag skulle ha sagt.
  • icka76

Förstår din frustration Treasures. Kan inte du ringa dit själv och säga att du inte orkar med fler kurer och att du vill gå vidare NU?

Jag hade tydligen äl igår, en vecka tidigare än vanligt. Så nu Embla ska vi se om din doktors teori stämmer Var även hos akupunktören igår, hoppas det hjälpte. Det var en intressant upplevelse måste jag säga.

• nallebusig

denna eviga väntan suck..

igår så fick jag världens hugg flera ggr på hö sida som höll i sig ett par sek varje gång..inatt trodde jag mensen kom m icke m jag springer på toan hela tiden o kollar har trosskyddd i fall att!!Känner hela tiden att nu e det kört det e sååå frustrerande jobbigt!!har ömma bröst iaf alltid nåt det brukar jag inte ha vid mens men men..lite lite flytn mest när jag torkar m o då e de älliknande

• afrodite

Har ni fått utskrivit pergo för ni har svag egen ÄL? Jag har haft ÄL normalt så länge vi försökt d.v.s i snart 2 år, de låter mig ändå gå på pergo enkelkur månad efter månad...varför....?????? Vi vill ha IVF.

• xxJessikaxx

Oj vad mycket som händer här när man inte är in på en hel dag och en halv kväll
    Har varit på utbildning i Farsta hela dagen och sitter nu och smälter en stor middag på ett hotell på Östermalm som heter Wellington Hotell (ett Calrion-hotell). Inget lyxhotell men pittoreskt värre

Jag testade för skojs skull med ett överblivet äl-test i morse men det visade inte tillstymnelsen till streck, jag som brukar ha ett svagt streck oavsett när jag testar. Känner mig inte gravid heller. De blir nog inget för mig denna månad

afrodite - jag får pergo mot "svag" äl. Hade 23 på senaste progesteronprovet...inte särskilt mycket att hurra för...

• Treasures

Icka - Hon ringer när provsvaret kommit, och före det finns det ju inte så mkt att prata om. Det tar lite mer tid att få svar på proverna då jag lämnar det i en annan stad och sedan ska svar skickas osv. Men jag förväntar mig att hon ringer i morgon, för då har det gått en vecka som det brukar ta. Ska försöka stå på mig, är bara rädd för att jag kommer börja lipa för jag är lite labil för tillfället....och dessutom jobbar jag hela dagen i morgon, så jag får ta det där.

På vad sätt var akupunkturen en intressant upplevelse? Berätta gärna om hur det gick till...om din gör på samma sätt som min tänkte jag.

• icka76

Treasures: Akupunktören började med att ställa lite frågor om symtom och känslor o.s.v. Sedan gjorde hon en helkroppsmassage för att se var jag hade spänningar, det var en del. Mitt bäcken var helt snett och jag var spänd över njurarna. Hela vänster sida var svag. Har en bindvävsdefekt som gör att min aleder hoppar ur, detta var värst på vänster sida. Hon förklarade då att på vänster sida satt bl.a. njurar och mage och det är där de flesta som inte får barn har defekter. Hon satte ca 10 nålar, några runt fotlederna och upp på underbenen och två stycke vid varje hand. Jag har även rejäl c-vitaminbrist och är kall. Så nu äter jag jättedoser c-vitamin, ingefäratabletter och mivitotal flex. Jag ska även heala mig och affirmera. Nu jädrar ska det bli bebis.

• Treasures

Icka - Ok, det liknar min behandling lite, men jag fick ingen massage de första gångerna....det kom sen då hon upptäckte att jag hade låsningar i bäckenet för att jag klagade på ont i ländryggen. Har inte fått så mkt "mediciner" tog några kapslar som skulle vara njurstärkande för ett par veckor sedan. Hoppas det blir resultat nu, men det verkar ju gå rätt bra för dig ändå.

• icka76

Ja det är lite skumt att jag fått äl en vecka tidigare än vanligt, så man får ju hoppas att Emblas läkare har rätt att det är lättare att bli gravid på tidig äl. Men jag har börjat få tillbaka den där jäkla smärtan jag hade förra cykeln, hugget och draget i ljumsken. AJ.

Det var riktigt spännande med akupunktur och jag tror stenhårt på det. Håller alla tummar för dig, det vet du. Ibland måsta man tjata sig till behandling tyvärr. Jag tjatade i 15 år innan jag fick min bindvävsdiagnos. Det gör ingen om du börjar gråta, det kan i många fall hjälpa till lite. Kram på dig nu och jag hoppas du hittar styrkan till att kämpa vidare trots att det känns kämpigt nu.

• Treasures

Tack Icka för ditt stöd, det känns så himla värdelöst. Hon ringde aldrig idag, tror jag iaf. Var tvungen att stänga av mobilen ett par ggr då jag hade undersökningar där det ej var lämpligt att få tfn mitt i....så hon kan ju ha ringt då, men det tror jag inte. Har gått omkring i min egen lilla värld hela dagen och mest kännt för att gråta, en av våra läkare frågade mig om jag såg ledsen ut för att nåt gått snett med vårt husbygge. Jag svarade att nej det går hur bra som helst, men man kan väl vara ledsen/trött ändå, som tur var frågade han inget mer sen. Jag brukar alltid kunna ta på mig en glad mask då jag jobbar och även inför kompisar och så, men nu går det knappt.

Jag känner mig iaf laddad för att tjata nu....tycker inte det är orimligt att vi nu får remiss för sprutor, vi har ju provat allt de har att erbjuda hitills...och då det ändå kommer att ta lite tid innan vi får börja med sprutor efter remissen skickats så vill jag verkligen att de gör det nu. Jag blir så arg....vi gör verkligen allt vi kan, vi lever sunt, tränar regelbundet och är friska som nötkärnor i övrigt, varför ska detta behöva förstöra allt?

• xxJessikaxx

Treausres, förstår din frustration! Ni om några förtjänar väl att få gå vidare till sprutor nu utan tjat?

Icka, har du äl nu? Spännande, hoppas det i så fall blir ett plus i julklapp!

Själv testade jag minus i morse
    Kom inte som nån överraskning direkt.
    Tror faktiskt helt ärligt att vi missade själva äl:en trots allt denna månad. Vi myste på torsdagen. Hade äl-värk på fredagen. Inget utslag på lördagen, kollade ej söndagen och starkt utslag på måndagen. Mys måndag kväll och inget utslag tis morgon. Tror faktiskt det redan var för sent på måndags kvällen och för tidigt på torsdagen.
    Aja - bara sikta på ett plus till nyårsgåva då kanske?

Positivt dock att min ordinarie läkare från kk ringde upp igår då jag bett henne göra det via en sköterska för en månad sen.
    Hade glömt det då jag ju vänt mig till en annan klinik. Jag sa som det var att jag vänt mig till Hasslers klinik för att få en andra åsikt och att de villigt skrivit ut pergo. När jag sen sa att jag har ca 34-35 dagars cyklar så ändrade hon uppfattning helt och tyckte även hon att pergo är det rätta!
    Denna gång ska jag börja äta dem på dag 5 och sen få komma på dag 12 och göra vul samt ta prog.prov efter äl:en.
    Känns bra iaf att de verkar ta behandlingen på allvar nu.

• Treasures

Hej hej,

här har det varit lungt med gnäll ett tag, och det är ju bra, för det kanske betyder att alla mår rätt bra. Själv försöker jag må bra i alla fall. I går kväll kom nedstämdheten tillbaka ett tag då en kompis som har en pojke på knappt 14 månader mailade och berättade att hon var gravid igen. Det var såklart inte planerat och hon skrev att hon började tro på jungfrufödsel...har inte orkat svara och gratulera ännu, men det måste jag ju göra. Hur ska hon kunna veta att jag blir ledsen av att läsa sånt då de inte vet vad vi går igenom. Fick gråta ut hos sambon och få lite tröst då han tror att vi snart kommer att lyckas med. Hoppas han har rätt.

Vi har iaf varit och lämnat prover idag inför att få remiss till IVF-kliniken och avancerad ÄL-stimulering. Känns bra, så nu ska man bara härda igenom en sista gång med Pergotime och några månaders väntetid.

Så, nu har jag iaf gnällt av mig lite...hur är det med er andra?
    Kram

Varför är det så svårt?
  • nallebusig

ingen pergo denna månad e på dag 10 o en äggblåsa på 12 mm omöjligt i princip att få någonlunda äl på dag 14 då borde den varit 20 mm.. så ledsen just nu han tyckte även det va konstigt att min mens varit så oregelbunden m pergon först dag 31 sen 25 sen 29. ska ta ett progestron prov den 22 dec för att kolla om jag ägglossat!sen ska jag äta pergo dubbelkur på dag 5-9 sen ska jag göra vul 14/1 sen ett nytt progprov . Han tyckte att vi skulle kolla upp mig ordentligt nu ÄNTLIGEN!! m att vi skulle köra ett par kurer till sen får man fundera vidare

• xxJessikaxx

Hej kära vänner
    Jag är så lessen. Testade igen med ett digitalt CB och det visade "Inte gravid". EFter en veckas lyckorus var man på botten igen.
    Måste ha stannat av i ett väldigt tidigt skede. Enligt gyn är det bara sluta med vaggisarna och invänta blödning. För övrigt tyckte de det var konstigt att jag inte blödde, det brukar komma före negativt test.
    Vet inte om jag orkar hoppa på karusellen med äl-tester, slemhinnetjocklekar, äggblåsor, progesteronprover mm igen. Även om jag långt ifrån försökt länge jämfört med många andra så är jag trött. Detta tog musten ur mig.

Ett nytt ev plus skulle vara förenat med oerhörd oro och stress för mig, inte glädje känns det som.

Kramar till er alla.

Svar på tråden För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......