• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • Jaz1

För oss är det ju också flyttplaner. I januari byter vi ut Nacka mot Trondheim. Letar boende för fullt, men det är svårt. Blir kanske till att hyra i början, men vore skönt att köpa något på en gång så att stora killen kan börja på barnehage och slipper byta när vi sedan köper något.

Verkar ordna sig för mig med den svenska föräldrapenningen nu i allafall. Efter att ha pratat med Försäkringskassan säkert 5 gånger så fick jag nu prata med en på FK i Sunne (där de är experter på Norge-frågor) och hon sa tvärtemot alla andra och att jag visst kan vara folkbokförd i Norge och samtidigt fortsätta att ta ut min svenska FP. Jag som har hållt på att tjafsat med FK, Nav och Skatteverket och så verkar det nu helt plötsligt så enkelt. Så tråkigt att man hela tiden får olika bud och att det ska vara så svårt att få prata med rätt person.

MrsQ: så spännande och lycka till!

• MrsQ
    Jaz1 skrev 2009-10-27 09:04:22 följande:
    För oss är det ju också flyttplaner. I januari byter vi ut Nacka mot Trondheim. Letar boende för fullt, men det är svårt. Blir kanske till att hyra i början, men vore skönt att köpa något på en gång så att stora killen kan börja på barnehage och slipper byta när vi sedan köper något.Verkar ordna sig för mig med den svenska föräldrapenningen nu i allafall. Efter att ha pratat med Försäkringskassan säkert 5 gånger så fick jag nu prata med en på FK i Sunne (där de är experter på Norge-frågor) och hon sa tvärtemot alla andra och att jag visst kan vara folkbokförd i Norge och samtidigt fortsätta att ta ut min svenska FP. Jag som har hållt på att tjafsat med FK, Nav och Skatteverket och så verkar det nu helt plötsligt så enkelt. Så tråkigt att man hela tiden får olika bud och att det ska vara så svårt att få prata med rätt person. MrsQ: så spännande och lycka till!
    Tack   
    Hmmmm va ledsen jag blir att vi inte heller drog frågan vidare när det gällde fp. De sa tvärt NEJ!!! Så man förlorade några tusenlappar  

Men va kul att ni fick det iallafall. Man måste stå på sig
  • Jaz1
    MrsQ skrev 2009-10-27 09:09:56 följande:
    Tack    Hmmmm va ledsen jag blir att vi inte heller drog frågan vidare när det gällde fp. De sa tvärt NEJ!!! Så man förlorade några tusenlappar   Men va kul att ni fick det iallafall. Man måste stå på sig
    Så trist för dig ang FP. Det jag fick höra när jag pratade med kundtjänst på FK och "vanliga" handläggare var att om jag folkbokförde mig i norge så skulle jag bli helt utskriven från den svenska socialförsäkringen och alltså inte få FP. Men jag hade läst någonstans om Europeiska samordningeregeler (EU och EES) och att man därmed inte skulle kunna hamna mellan två stolar och bli utan ersättning bara för att man flyttar mellan länder. Men på FK hade de ingen aning... FK:s expert på Norge-frågor sa att så länge jag fortsätter att ta full (5dgr/v) FP och inte tar något uppehåll så kan jag ta ut svensk FP så länge jag har dagar kvar och detta även fast jag folkbokför mig i Norge. Kommer däremot få norsk barnetrygd + en del från Sverige tipsade hon om eftersom för vår del barnbidraget är större (flerbarnstillägg som inte finns i Norge) så får vi någon slags mellanskillnad från Sverige. Låter för bra för att vara sant.
  • FlowerGirl
    MrsQ skrev 2009-10-27 09:00:00 följande:
    Vad tycker ni om norska maten ?  Vad tycker ni bäst om og sämst om?  
    Tycker det är ok med norsk mat.... i alla fall julmaten.. :)
    men jag gillar inte brunost :S
  • Alexandria

Tycker också om julmaten. Nästan bättre än den svenska men säg inte det till nån

Annars tycker jag brödet är tråkigt. Så osött (nyttigare dock). Plus att utbudet generellt är så litet jämfört med i Sverige. Ta ostarna till exempel. Det finns typ 3 sorters "hvitost" och dom smakar likadant!

Gott: Fårikål, rømmegrøt, brunost, fenalår (men iförpackning)..

• MrsQ
    FlowerGirl skrev 2009-10-27 10:16:47 följande:
    Tycker det är ok med norsk mat.... i alla fall julmaten.. :)men jag gillar inte brunost :S
    Hmmm näää bunosten är ingen favorit
    Julmaten har jag inte smakat än men i år hoppas jag jobbet skall bjuda ut oss på julbord
  • MrsQ
    Trollet05 skrev 2009-10-27 13:57:38 följande:
    Tycker också om julmaten. Nästan bättre än den svenska men säg inte det till nån Annars tycker jag brödet är tråkigt. Så osött (nyttigare dock). Plus att utbudet generellt är så litet jämfört med i Sverige. Ta ostarna till exempel. Det finns typ 3 sorters "hvitost" och dom smakar likadant!Gott: Fårikål, rømmegrøt, brunost, fenalår (men iförpackning)..
    Vi har samma tänk på ost o bröd!!!

FY vad de inte är gott...Köper ost så vi har bra länge på harryturerna og så nån veckas bröd og bregott så man får njuta lite
  • FlowerGirl

jag tar alltid med mig hem bregott och kalles kaviar...
    Hoppas den nya Ican har många svenska varor!

• MrsQ
    FlowerGirl skrev 2009-10-27 23:32:56 följande:
    jag tar alltid med mig hem bregott och kalles kaviar... Hoppas den nya Ican har många svenska varor!
    Hmmm den nya ICAn???
Svar på tråden Norge del 2