• Swenglish

    Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15

    Femtonde tråden!

    Syskon BF-lista:
    Sole- födde Vera 6/11
    Vivs- födde Ellie 25/1
    Zul- födde Simon 30/1
    Pippil8- födde Alvar 31/3
    Bassekatt- födde Oskar 13/6
    Emma- födde Wilma 7/8
    Ginger- födde Lilly 15/8
    Hellur-födde Felix 5/10
    Frill - bf 2/12

  • Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15
  • Sole

    Hej alla!

    är hemma och vabbar med hängig Vera (ingen feber dock så jag tror hon behövde sova lite mer) och Viktor som drog så hårt i snoppen igår att strängen gick av och förhuden gick inte att dra tillbaka. Stackarn hade så himla ont och på husläkarens inrådan åkte vi till Astrid Lindgrens akutkirurg. Där konstaterades det att det inte behövdes göra nåt och idag ser det mkt bättre ut så jag hoppas kunna jobba imorgon. Så kul det ska bli att ses på måndag! Jag måste hämta på dagis efter jobbet så jag kommer kanske lite senare än 18 men ska skynda mig.

    Vivs
    usch vad jobbigt med så mkt sjukdom samtidigt - vi tenderar att också dra ihop det. fast det är väl skönt om ni får en friskperiod när du börjar jobba!
    Det händer mkt i vårt område med husen nu, v 10 kmmer vårt hus!!

    Hellur & Emma
    visst är det roligt när det händer saker med de små!

    Vera är ju nu 15 månader och hon förstår så mkt!!

    zul
    hoppas ni inte blir hemma så länge - vi kanske tom klarar oss iom att vi vaccinerade? tiden får utvisa!
    Hur går det för dig på jobbet?

  • Vivs

    Sole - om ni hann vaccinera inom 72h efter exponering kanske ni hann... å andra sidan har det gått vattkoppor på Js dagis fyra gånger sen hon började och varken vi eller grannens barn har lyckats få det!
    Vad spännande med huset! Ser fram emot att umgås med er i sommar 

  • Sole

    vivs
    vete sjutton vi hann - när vi vaccinerade, barn börjar komma tillbaka nu efter ha varit sjuka
    Det är ju helt galet att ni inte fått det! NI om några kanske borde vaccinera så de inte får det när de blir äldre?

    Ska bli kula tt flytta i sommar, självklart blir det umgänge!

  • Sole

    på måndag ses en del av oss - kul!!

    Vapiano i Gamla stan, måndag den 15e februari!
    Swe
    Plutten
    Sole
    Lillie74
    Hellur 
    Pippil8
    Frill
    Zul
    Lilia (Bianca tror jag hon hette på FL förut)
    BasseKatt

  • Plutten forever

    Ser fram emot måndag! God mat, gott vin och trevliga vänner, perfekt för en grå måndag
    Det har varit en vecka fylld av prövningar med en prickig, men mycket pigg och glad, pojke som varit hemma (jag tog 3 av 5 vabbdagar). Humöret är verkligen upp och ner hela tiden och det känns som att han har stor lek-med-kompisar-abstinens. Skönt med dagis på måndag!

    sole- ska bli spännande att se om V får det eller ej. Han har nog absolut utsatts för själva smittan, eftersom inkubationstiden är 2-3 veckor. Så det var ett tag sen alla som nu varit hemma blev smittade alltså.

    zul - jag tror alla kommer lite olika tider, men runt 18 tror jag. Jag kommer nog lite tidigare än så, 17.30 ca. Pratade med Lilia på fb och hon kommer också ca 17.30.

    sole- vad läskigt med V's snopp! han måste ha varit mycket hårdhänt! tur att det gick så bra.

  • SanniXx

    Läste flera som varit hos ögonläkaren för skelning. Här har vi blivit riktigt vana med de små glasögonen. Ida har dom på sig utan problem nu. Kan knappast komma ihåg när hon inte ville ha dem på sig.

    Snart är det väl dags för oss igen att gå på återkontroll, men jag tror de kommer bli glasögon en lång tid framöver. kanske möjligtvis en operation.

    Vilken läkare har ni på st eriks?


    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Lillie74

    Ska bli kul att ses i morgon! Jag tror jag kommer vid kl.18, jag har lite mobilnummer kvar sen tidigare, t ex Sole, har du 503 på slutet eller Swe har du 323? I annat fall vore det snällt om ni kunde inboxa numret, om jag skulle behöva meddela något.

  • Hellur

    Ska bli rolgit att ses ikväll! Jag och Felix kommer runt 18 tiden. 


    Ang. Felix ögon och skelning så skelar han inåt på båda ögonen, detta kanske kommer att justeras med operation över 1 års ålder. Han är dessutom översynt så han kommer att få glasögon till hösten. Jag kommer inte ihåg vad läkaren hette, hon är äldre och det stod docent överläkare på namnbrickan, det kom jag ihåg men inte namnet  
    Lillie - Jag inboxar mitt nummer till dig om det skulle vara något. 
  • Frill

    Hej hej,
    jag och Moa dyker också upp någon gång mellan halv sex och sex.
    Skoj!!!

  • SanniXx

    Hellur: "Skönt" med tidig operation. Till mig har de sagt att man inte opererar förrän barnet är över 8 år, men jag har läst om många som opererat tidigt. De kanske är så att felet måste vara "allvarligare" än Idas om man ska operera. Och att man först testar att korrigera med lapp och glasögon..


    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Sole

    hej!

    jag kommer nog lite senare än 18, alla utom jag coh Viktor är sjuka hemma och tänkte underlätta lite för mannen så han inte har alla timmar själv innan läggning!

    ska bli jättekul att ses!

  • Plutten forever

    Vad kul det var att se er alla igår, vilken uppslutning! Så många har vi inte varit sen vi hängde med våra bebisar (numera 3-åringar).. Och Felix, vilken mysig och glad och nöjd bebis alltså, helt underbar! Moa, den lilla sömntutan, kan jag inte riktigt uttala mig om, men hon var väldigt söt när hon sov

  • Plutten forever

    Hej igen!
    inte så många som skriver här... Någon av er som har erfarenhet av att ha en cysta på äggstocken? Jag har det, det är ofarligt, men så himla svårt att få svar på diverse frågor jag har om det, vill man prata med en sjuksyrra är det bara ringa vårdguiden men vill man prata med en läkare måste man liksom boka en tid och komma dit.
    Jag var hos en gynekolog 4/2 och han hittade en 4 cm stor cysta. Har haft en cysta tidigare (före alvin) som sprack, det gjorde sjukt ont. Undra hur stora de brukar vara när de spricker?
    Kanske Zul vet (inte för att du är gynekolog, men men) eller någon annan som haft det förut?

  • Sole

    plutten
    usch det låter inte kul med en cysta! Skönt att det är ofarligt iallafall.
    Kan de inte ta bort den så du slipper oroa dig för att den ska brista?

  • Vivs

    Ja, Plutten, det låter inget vidare med en cysta...kan tyvärr inget om det...

    Vi ska ha kalas för Jennifer nästa vecka..någon som har några presentförslag?

  • SanniXx

    Presentförslag..

    Lite av detta fick Ida..

    Cykel, pussel, eltandborste, kläder, pärlplattor med pärlor, smyckesskrin, tofflor, målarbok.. massvis med kläder, dvd-filmer (musses klubbhus)

    Andra tips: Böcker, spel, brio tågbana, pärlor för halsband/armband, pippiväska, pippihus med dockor, lego, prinsesskrona/klänning, köksredskap..


    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Vivs

    Sannixxx- tack för förslagen! Har funderat på en cykel men tycker hon är för liten än..nästa sommar tror jag är bättre, de har inte förmågan att reagera snabbt med bromsen när de bara är tre..men det är klart, om man är med hela tiden kan inte så mycket hända
    Pippihus är en bra grej! Pärlplattor skulle jag gärna ge men ellie stoppar fortfarande lite saker i munnen ibland så jag vågar inte ha pärlor här än.. köksgrejer gillar hon, finns ju fina grejer i trä, kanske ska kolla efter lite såna. När jag frågar Jennifer önskar hon sig bara en rutschkana..men jag tycker de tar för stor plats och är tveksam om hon verkligen kommer använda den mer än typ en vecka..någon som har en rutschkana hemma?

  • SanniXx

    Vivs: Jag tror det där med att reagera på broms är väldigt olika från barn till barn. Jag har en rutschkana hemma Eller nu ligger den i förrådet. Brukar ha den ute på sommaren eftersom den tog lite plats i vardagsrummet


    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15