Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
bra och nämna också är att dessa beteenden har börjat för en vecka sen...
Sabiha, hade han inga repetitiva beteenden innan dieten? Hur gick övergången i övrigt? Skrek han efter tex glass och sånt?
zen:
han brukade gå på tå ibland och det slutade han med under sommarlovet. annars var det inga andra...
övergången gick bra. jag ändrade inte kosten innan jag hittade ersättnings produkter för hans favoriter. tex choklad gör vi själva av rapsy, kakao och ghee...godis hittade jag på life butiken de har fått in bra sortiment utan konstigheter i. bullar o bröd finns hos friends of adams så slapp vi baka. min tycker inte om glass åt bara chokladen över men det är lätt och göra glass annars...
När började han i förskolan..?
Jag tänker nog kanske att det handlar om lite mycket på en gång. Det är ju en hel del omställning.. Stötta honom extra under en period helt enkelt. Det är ändå så att saker och ting kommer att förändras under tidens gång, det kommer du aldrig ifrån. Det här KAN ju vara en tillfällighet också. För många barn så är problematiken som tydligast just mellan 3-5 år innan de hunnit blir lite äldre och hittat strategier. Kraven har hunnit bli lite större då liksom.
unik:
han började när han var 2 år så för 1 år sen men nu i somras hade han 9 veckor sommarlov.
det är mycket som har plötslig ändras ibt har börjat därmed har dags rutinerna ändrats och kostomläggning så det kan stressa honom.
jag har i alla fall löst nagelbitnings problemen genom att erbjuda honom tuggummi:D så nu är munnen upptåget med annat och han får munmotorisk träning på köpet! Han ser rätt så rolig ut faktiskt när han går runt och tuggar tuggummi som en liten tuffing:D
öppna stänga fortsätter men jag försöker då erbjuda/ locka till nåt annat.
har du nån tips på hur annars jag kan stödja honom?
Hej. Jag läser (och ibland skriver) i autismtråden men jag slänger ut frågan här då det kanske är ett mer adekvat forum. Jag tänker köra igång med gf/cf diet och undrar om man ska ta bort båda samtidigt eller börja med mjölken? Jag har läst någonstans (minns inte var efter en veckas maniskt googlande) att man börjar med mjölken och efter två veckor stryper man glutenet. Hur har ni gjort? Berätta!!! Jag är så taggad så det är tamigtusan inte klokt. Allt jag läst låter ju så sunt ock klokt och jag ställer mig frågan:varför har jag inte hört talas om detta innan?? Av läkare, hab, sköterskor etc....MYCKET anmärkningsvärt. Och så kommer brasklappen:men det kanske inte är applicerbart på MITT barn.....men jag måste ju prova! Tar ett tag att förankra detta i dagis, pappa, stödfamilj. Mycket ska rensas ut, mycket ska införskaffas, nytt mattänk in och nya röror/grytor/såser.
nån som provar/provat mb12 shots? om ja vad har ni för erfarenheter positiva som negativa??
Hej vänner! Vi är igång med gf/cf och nu måste jag även byta ut omegan. Tidigare har jag kört eskimå kids med den innhåller spår av soja. Nu beställde jag den populära Mor EPA men finns det någon annan bra som ni kan tipsa om? Och som då ska matcha med dieten, såklart?
Väcker lite liv i tråden igen ;)
Har en dotter som blivit diagnostiserad för 6 mån sen.
Fick kontakt med dr.Flatabø och har bokat tel tid.
Ni som gjort detta :
Vad ska man tänka på?
Vart tar man testerna? Kan man gå till vilket labb som helst?
Vad brukar det kosta?(har det tyvärr ganska knapert, men man gör vad man kan ;))
Ska man få testsvaren då och sen bara skicka dom till han?
Är lite nervös ...fattar noll på norska :P
Alla tips mottages varmt!!!!
Och snarast
<3
unik: jag är med där också:)