• puss

lars vilks, vad trodde han?

väljer man att jävlas med andra människor kan jag bara säga, you had it coming!

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 20:45
    nu är det för många brajton i tråden som tror att diskussionen ska handla om ifall det är rätt eller fel att mordhota folk. jag har ingen lust att diskutera det, det var inte det jag ville, så kör på ni andra. bye.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 08:13
    ser att tråden är igång igen.... har man rätt att spotta folk i ansiktet, och sen ba "Haha, vi har yttradendefrihet,du-kan-inte-ta-mig, tjohoo!"?
  • Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?
  • Joppis
    BigDaddy skrev 2010-05-24 12:40:42 följande:
    Ja, fast om nu just Vilks inte hotats av medlemmar av kristna grupperingar för sin framställan så har vi ju Ecce Homo och Elisabeth Ohlsson-Wallin som mordhotats och utställningen bombhotats och attackerats (senast var det väl i Jönköping om jag förstår länken nedan korrekt). Jag ser ingen mening med att försöka svartmåla en grupp som osedvanligt våldsbenägen (om man nu inte är islamofob och enögt letar efter skit att kasta på just islam och muslimer, vilket då leder till att man i min värld totalt diskvalificerar sig som en intressant person att diskutera med. Myopi är en sjukdom). Man kan möjligen tala om att människor med religiösa övertygelser är mer benägna att ta till våld för att försvara/upprätthålla dessa än människor med ateistiska övertygelser. Det är en faktiskt debattgrund mellan ateister/humanister och de religiösa/Gudstroende. Fast jag vet nog inte om det stämmer det heller. Varken Hitler eller Stalin var troende och deras gärning är ju inget man skryter om direkt...  www.qx.se/5402/attentat-mot-ecce-homoutstalln...
    Hur svårt kan det vara att inte kasta skit på radikala muslimer? Det sker väl terrordåd dagligen med såna inblandade.

Läs gärna läsarkommentarer till denna artikel. Det är nog så många uppfattar detta "trams".

http://nt.se/nyheter/?articleid=6027519
  • BigDaddy
    Joppis skrev 2010-05-24 12:44:45 följande:
    Hur svårt kan det vara att inte kasta skit på radikala muslimer? Det sker väl terrordåd dagligen med såna inblandade. Läs gärna läsarkommentarer till denna artikel. Det är nog så många uppfattar detta "trams".nt.se/nyheter/?articleid=6027519
    Joppis, det är inte många. Du har gång efter annan försökt framställa det som att du har en insikt eller en vinkel som är bredare eller går djupare än den faktiskt gör. De åsikter som görs gällande på en del sidor är det många gånger samma personer som är upphovet till. SD och dess representanter, precis som ND och Svenskarnas parti, har förstått att nätet kan vara en "force multiplier". Genom att ge sken av att vara större och ha mer genomslagskraft och täckning än vad man egentligen har så kan man genom denna illusion skapa intresse för sin sak och organisation. Jag tror dock inte att det du skriver om att det är många som tycker si eller fler och fler som tycker så och så vidare nödvändigtvis stämmer.

Det som händer i Vilks kölvatten är trams. Verkligen. Två idioter sitter nu anhållna för att deras kyligare sida inte kunde hålla dem på mattan. De kommer få och må precis som de förtjänar. Vilks har ALL rätt att uttrycka sig på precis vilket sätt han vill om Profeten Muhammed (fvmh). Profeten själv hade stor självdistans och ryckte mest på axlarna när folk smädade eller hånade honom. Det finns hadither om folk som försökt mörda honom, med vapen i hand, och han frågar om de är hungriga. Andra som lagt törnar framför hans fötter har fått ett oroat hembesök av Profeten när de inte längre är där för att idka sin dagliga smädelse. När han intog Mecka, efter åratal av hån, förföljelser och utrotningskrig bedrivet av Meckanerna så följde inget blodbad trots att det var mer eller mindre kotym på den tiden att den besegrande skulle visa sin styrka. Sammantaget menar jag att de som hävdar att de har rätt att agera mot Vilks, antingen fysiskt eller legalt genom att tysta honom, har ingen föregångare eller förebild i den Profet de verkar så ivrigt vilja skydda. Tvärtom. Det är väl detta som är det paradoxala i ärendet.
  • Joppis
    BigDaddy skrev 2010-05-24 12:56:45 följande:
    Joppis, det är inte många. Du har gång efter annan försökt framställa det som att du har en insikt eller en vinkel som är bredare eller går djupare än den faktiskt gör. De åsikter som görs gällande på en del sidor är det många gånger samma personer som är upphovet till. SD och dess representanter, precis som ND och Svenskarnas parti, har förstått att nätet kan vara en "force multiplier". Genom att ge sken av att vara större och ha mer genomslagskraft och täckning än vad man egentligen har så kan man genom denna illusion skapa intresse för sin sak och organisation. Jag tror dock inte att det du skriver om att det är många som tycker si eller fler och fler som tycker så och så vidare nödvändigtvis stämmer. Det som händer i Vilks kölvatten är trams. Verkligen. Två idioter sitter nu anhållna för att deras kyligare sida inte kunde hålla dem på mattan. De kommer få och må precis som de förtjänar. Vilks har ALL rätt att uttrycka sig på precis vilket sätt han vill om Profeten Muhammed (fvmh). Profeten själv hade stor självdistans och ryckte mest på axlarna när folk smädade eller hånade honom. Det finns hadither om folk som försökt mörda honom, med vapen i hand, och han frågar om de är hungriga. Andra som lagt törnar framför hans fötter har fått ett oroat hembesök av Profeten när de inte längre är där för att idka sin dagliga smädelse. När han intog Mecka, efter åratal av hån, förföljelser och utrotningskrig bedrivet av Meckanerna så följde inget blodbad trots att det var mer eller mindre kotym på den tiden att den besegrande skulle visa sin styrka. Sammantaget menar jag att de som hävdar att de har rätt att agera mot Vilks, antingen fysiskt eller legalt genom att tysta honom, har ingen föregångare eller förebild i den Profet de verkar så ivrigt vilja skydda. Tvärtom. Det är väl detta som är det paradoxala i ärendet.
    Minns du flaggbränningarna som skedde välden över när det cirkulerade nidbilder av profeten i dansk press? Jag uppfattade det som att det var ganska många välden över som överreagerade.
  • BigDaddy
    Joppis skrev 2010-05-24 13:01:44 följande:
    Minns du flaggbränningarna som skedde välden över när det cirkulerade nidbilder av profeten i dansk press? Jag uppfattade det som att det var ganska många välden över som överreagerade.
    Jag har skrivit om detta i andra trådar men vi kan ta det igen. Den reaktion som skedde i många länder i mellanöstern var i stort orkestrerad av regimerna. Genom att ge folk chansen att äntligen uttrycka frustration i ett annars stängt debattklimat med så gott som rådande demonstrationsförbud så fick makthavarna en legitim "ventil" att ge sina respektive folk. Det är mer troligt det vi fick se på nyheterna än något annat. Samtidigt vill jag belysa att jag pekade faktiskt ut det paradoxala i dessa demonstrationer. Det finns ingen paradox utan en paradigm och därmed så bekräftar jag att det absolut finns de som hänger sig åt överdrift (ghuluw på arabiska) i sitt sätt att förhålla sig till sin religion och sin omvärld. Det är beklagligt att de finns och att de får utrymme (många gånger oproportionellt stort) men ligger det inte också något paradoxalt i att vilja tysta dem samtidigt som man vill värna yttrandefriheten? Ligger det inte någonting cyniskt och orättvist i att bunta ihop vandaler med de som legitimt uttrycker sitt missnöje? Har det blivit så att uttrycka missnöje, som muslim, med Lars Vilks eller Muhammedkarikatyrerna omedelbart leder till att man blir en misstänkt vandal/militant radikal muslim?
  • BigDaddy
    Joppis skrev 2010-05-24 13:04:00 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghan...
    Som du kan se så visar de att regimerna tar vilka ursäkter de än kan finna för att genomföra censur och kontroll av nyhets och informationsflödet.

Intressantast tycker jag exemplet med Thailand är. Hur många svenskar åker inte dit och indirekt stödjer en diktatur som dödat flera meningsmotståndare och dessutom nu inför blatant censur?
  • Rataxes
    Snigelkotten skrev 2010-05-20 22:39:12 följande:
    Vilks mordbrännare var ju minst sagt pajasar. Både tände eld på sig själva, den ena ligger på sjukhus. Båda lät sina brända jackor ligga kvar på brottsplatsen, med id-handlingar i fickorna. De försökte sätta fyr på fasaden på ett eternithus. Inte de vassaste knivarna i lådan de där Muhammedanerna.
    Det är stor humor. Jihad-kretinerna från Landskrona.
    I suffer, therefore I am...
  • Argo
    Argo skrev 2010-05-18 07:08:11 följande:
    Här finns ju en sammanfattning av den andra misshandlen:
    ">

" target="_blank">

Den misshandlade "killen i vit skjorta" skriver på SVD:s ledablogg:
    http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19419

Och Uppsala universitet backar från sitt första uttalande och Lars Vilks blir nu inbjuden igen för att få ta om hela föreläsningen:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vilks-inbjuden-pa-nytt-till-uppsala_4767925.svd

Ska vi gissa att det blir årets mest välbesökta gästföreläsning?

Själv hoppas jag på att utbildningsradion är där och filmar så de kan sända det i efterhand på SVT24, eller i Kunskapskanalen. Där skulle vi kunna snacka höga tittarsiffror för en icke-politisk debatt.
  • ViceGuy
    Argo skrev 2010-05-25 17:14:25 följande:
    Den misshandlade "killen i vit skjorta" skriver på SVD:s ledablogg: blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19419 Och Uppsala universitet backar från sitt första uttalande och Lars Vilks blir nu inbjuden igen för att få ta om hela föreläsningen: www.svd.se/nyheter/inrikes/vilks-inbjuden-pa-... Ska vi gissa att det blir årets mest välbesökta gästföreläsning? Själv hoppas jag på att utbildningsradion är där och filmar så de kan sända det i efterhand på SVT24, eller i Kunskapskanalen. Där skulle vi kunna snacka höga tittarsiffror för en icke-politisk debatt.
    Inte för att jag har mycket till övers för polismyndigheten, men i det här fallet hoppas jag innerligt att dom har batongerna uppe och redo!
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Gung Ho
    Argo skrev 2010-05-25 17:14:25 följande:
    Den misshandlade "killen i vit skjorta" skriver på SVD:s ledablogg:blogg.svd.se/ledarbloggen?id=19419Och Uppsala universitet backar från sitt första uttalande och Lars Vilks blir nu inbjuden igen för att få ta om hela föreläsningen:www.svd.se/nyheter/inrikes/vilks-inbjuden-pa-...Ska vi gissa att det blir årets mest välbesökta gästföreläsning? Själv hoppas jag på att utbildningsradion är där och filmar så de kan sända det i efterhand på SVT24, eller i Kunskapskanalen. Där skulle vi kunna snacka höga tittarsiffror för en icke-politisk debatt.
    Jag gillade 'killen i vit skjorta' eller Jonas resonemang. Önskar fler kunde läsa och lära!
  • Gung Ho
    ViceGuy skrev 2010-05-25 19:20:51 följande:
    Inte för att jag har mycket till övers för polismyndigheten, men i det här fallet hoppas jag innerligt att dom har batongerna uppe och redo!
    Jag antar att de muslimska fanatikerna inte håller kvinnor speciellt högt i kurs. Det var faktiskt lite roligt att se våldsverkarna åka i backen av en polistjej...det måste ju ha svidigt i den manliga stoltheten...{#lang_emotions_laughing}
  • Gung Ho
    puss skrev 2012-10-03 22:04:14 följande:
    Aktuell

Ah, har våldsamma islamister attackerat någon igen?
  • Quickman

Lars Vilks är en kombination mellan en smart marknadsförare och mediahora. Innan han gjorde sina muhammedbilder kände knappt någon till honom. Nu är han till och med internationellt känd.

• Gung Ho
    Quickman skrev 2012-10-14 13:02:14 följande:
    Lars Vilks är en kombination mellan en smart marknadsförare och mediahora. Innan han gjorde sina muhammedbilder kände knappt någon till honom. Nu är han till och med internationellt känd.

Ja det är det vanliga oinformerade skanderandet. Lägg ned iaf en kvarts googlande i ett ämne innan du uttalar dig.
Svar på tråden lars vilks, vad trodde han?