He walks among us, but he is not one of us
som ett gammalt beprövat ordstäv lyder?
Men som sagt - detta att "dömma" folk efter utseende är inget unikt för Sverige! Det är vanligt i alla länder där det finns en föreställning om hur de flesta ser ut. Man måste inte vara blond och blåögd för att smälta in i Sverige - det har förmodligen funnits många mörkhåriga här i alla tider. Svarthårig och mörkhyad, har däremot varit mindre vanligt. Därför uppfattas det också som mer avvikande. Men det kommer inte alltid att vara så. Inte om några generationer, pga invandringen / globaliseringen.
Skulle jag kunna flytta till Saudi och övertyga alla där om att jag var arab? Troligen inte - inte ens om jag pratade flytande arabiska. Under en resa i Sydamerika för många år sen, har jag aldrig känt mig så "annorlunda" som då. Vi reste till många ställen där det inte fanns så många utlänningar / turister. Jag stack ut med mitt mellanblonda hår och mina blå ögon. "Alla" lade märke till mig, på gott och ont. Trots att jag pratade spanska. (Nåja, hyfsat iaf

) Min kompis som var med, är uppvuxen i Sverige, men född i Chile. Hon smälte in. Ingen "stirrade" på henne, ingen fällde kommentarer, ingen frågade var hon kom ifrån etc. Hon tyckte att det var så
skönt! Har trivts bra i Sverige och sällan blivit utsatt för rasism, men alltid känt sig "annorlunda". Där hon växte upp, fanns inte så många "mörka" barn.
Nyttig erfarenhet, måste jag säga. Att få känna på hur det är att inte "passa in". Turistresor till turistorter i "exotiska" länder, går ju inte riktigt att jämföra. Och min tid i England går inte att jämföra, eftersom man som blond svensk inte sticker ut lika mycket där, som en mörk afrikan eller japan gör.