JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-17 23:17:52 följande:
Intressant att läsa. Du fick ju barn väldigt tidigt, tror du det hängde ihop med att dina föräldrar förbjöd dig saker som därmed blev mer lockande istället? Jag vet att det varit anledningen till att andra som jag känner till fått barn i den åldern, skulle vara intressant att höra hur du ser på det.
Och så vill jag gärna ha fler kommentarer även från andra!

Ja och dels det att man måste känna att man kan lita på sina föräldrar, att man kan prata om sånt som man gjort fel, sånt som kanske inte var så smart gjort utan att det blir världens bråk om det. För hur många har egentligen inte gjort något dum som tonåringar? Min mamma och jag hade ju inte komunikation överhuvudtaget trots att vi bodde i samma hus. Vi hade aldrig någon diskussion om P-piller, medans vänners mammor satt på ungdoms mottagningen med dom redan när dom var 13 år och väntade på P-piller.
Öppenhet, förlåtselse, respekt, förståelse och hjälpsamhet. När man blir tonåring tycker man ju inte att man är ett barn längre och uppskattar ju om vuxna pratar med en som en vuxen människa. Jag tror att dom föräldrarna som faktiskt kan se sina tonåringar som vuxna i vissa situationer och kunna prata med dom om allt mellan himmel och jord dom får ju bättre relation till sina barn och dessutom får dom en chans att vara lite mer delaktig i barnets liv. Sen ska dom självklart inte alltid behandlas som vuxna men just när det kommer till att kunna prata med varandra att man försöker att inte se sitt lilla barn som ett barn längre..
Kan ju tilläga att jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och har haft väldigt dålig kontakt med min mamma sedan dess trots att alla sa att den skulle bli bättre om man flyttade hemifrån. Men det finns ju andra saker som bidrag till det med. Men främst av allt att jag aldrig kunnat lita på henne eller kännt att hon lyssnat eller respekterat mig.
Nu skrev jag min livs historia men kanske bra för andra att veta i sånna här situationer hoppas du orkar läsa