• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-10-29 11:16:27 följande:
    Passade ff inte in här och man är rätt trött på att du måste skriva nåt med sex i så många inlägg. Folk blir less. Jag kan också skriva sånt, men det är viktigt att känna av var det passar.
    Det vore trevligt om du kunde bemöta mitt påstående i stället.
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-10-29 11:20:16 följande:
    Det vore trevligt om du kunde bemöta mitt påstående i stället.
    Det är ditt val om du tar åt dig av råd eller fortsätter med sånt du fått förklarat att folk inte gillar.
  • MickeN1973
    TyskMamma skrev 2010-10-29 11:17:59 följande:
    själv blir jag lite förskräckt när jag läser platsanonnserna och får klart för mig att arbetsgivarna inte söker vanliga människor, utan superarbetare som kan allt, vet allt i alla situationer, "är flexibel och gillar att ha många bollar i luften" är ju en klyscha som jag kan kräkas över! De ska kunna allt, men ändå inte vara bättre än chefen och älska att använda sina superkrafter för en svältlön och även låta bli att skaffa barn, för det kan ju vara så att man faktiskt skulle vara tvungen att gå från jobbet då och ta hänsyn till någon annan än chefen och företaget! hu hemska tanke!! . Dessutom ska vi se ut som supermodeller allihop också för det är "bra för företagets image"
    Om det skulle gått bra med en vanlig ambitiös arbetare, som är mänsklig och kan göra fel ibland, som gör sitt bästa för en standardlön och även tänker på sina kollegor, så skulle jag också haft ett jobb, men det räcker inte.
    Det gäller att genomskåda flosklerna...
  • MickeN1973
    Här och nu skrev 2010-10-29 11:29:23 följande:
    Det är ditt val om du tar åt dig av råd eller fortsätter med sånt du fått förklarat att folk inte gillar.
    Du är med andra ord inte kapabel att besvara min fråga...

Utan har enbart förmågan att tjafsa 
  • linolia

Jag tycker det gnälls väldigt mycket på arbetsgivare. Glöm aldrig bort att det är dom som kan ge er jobb och som ger mängder med människor jobb i dagsläget. Det är ingen rättighet att ha ett jobb, man ska förtjäna det. Får du en fast anställning så är det upp till arbetsgivaren att förse dig med tillräckligt jobb som företaget kan tjäna pengar på. Då är det helt plötsligt inte ditt problem längre. Det är alltid arbetsgivaren som får det svårt först medan du får in din lön varje månad den 25e. Du ska alltså förtjäna din lön också, inte bara ditt jobb. Tyvärr så är många inte värda sina löner men tycker ändå att dom förtjänar jobbet.

Om du inte håller med, försök starta eget företag och försök börja anställa folk. Får vi se hur attituden förändras.

• psykfall13

Man måste tänka på vad man vill också, och jobba med något man trivs med, annars funkar det inte.
    Men självklart finns det folk som verkligen inte gör ett piss för att förbättra sin jobbsökarsituation fast dom kan. Och vara öppna för nya möjligheter.

Överlever <3
  • Lizamaria
    linolia skrev 2010-10-30 17:55:18 följande:
    Jag tycker det gnälls väldigt mycket på arbetsgivare. Glöm aldrig bort att det är dom som kan ge er jobb och som ger mängder med människor jobb i dagsläget. Det är ingen rättighet att ha ett jobb, man ska förtjäna det. Får du en fast anställning så är det upp till arbetsgivaren att förse dig med tillräckligt jobb som företaget kan tjäna pengar på. Då är det helt plötsligt inte ditt problem längre. Det är alltid arbetsgivaren som får det svårt först medan du får in din lön varje månad den 25e. Du ska alltså förtjäna din lön också, inte bara ditt jobb. Tyvärr så är många inte värda sina löner men tycker ändå att dom förtjänar jobbet.

Om du inte håller med, försök starta eget företag och försök börja anställa folk. Får vi se hur attituden förändras.
    Och precis därför behövs facken!!! Företagen äger inte oss anställda: de ger oss betalt för att utföra ett visst arbete - men anställda är inga slavar, utan har rättigheter. Sen är det ingen rättighet att ha ett jobb - men nästan på gränsen: det är verkligen inte människovärdigt att närmare 10% av sveriges befolkning är arbetslösa...Jag anser att det är en grundläggande mening med livet att ha ett jobb..så det så!!! Och arbetgivare har rättigheter och skyldigheter, precis som anställda har rättigheter och skyldigheter.
  • Lavish

Visst det är ingen rättighet att ha jobb. Men då kan man inte heller sparka skiten ur alla de som inte lyckats få ett jobb, för att de misslyckats med något som tydligen är hur enkelt som helst.
  • no pasaran

TS: alla vill väl helt enkelt inte jobba. så enkelt är det. rätt skönt att inte tvingas iväg till nån skitarbetsplats där man inte är uppskattad eller trivs. bättre å sitta hemma, lyfta bidrag och skriva på FL =)

• Loriyana

Varför tror folk att det är så himla lätt att få jobb på McDonalds?

• The Ultimate Grizzy
    Loriyana skrev 2010-11-01 07:10:56 följande:
    Vet inte. Min arbetsförmedlare sa att det inte var lönt att jag sökte, för de vill inte ha gamla kärringar där, utan bara ungdomar. Dessutom måste man vara snabb och stresstålig och kunna räkna, så där är det nog ännu fler som faller bort.
  • Lavish
    Hahaha ja det var ett jävla tjatande om alla dessa Mcd jobb som växer som rönnbär på  träden. Nog för att vi har många Mcdonalds i Sverige men jag tror knappast dom kan svälja samtliga 300 000 arbetslösa i ett nafs. Förmodligen är det väl så att det redan finns folk som jobbar där?
  • UntilTheDark
    Har jag undrat massor av gånger, för här på FL verkar det som många tror det bara är att ta ett "skitjobb som mc donalds" eller vad som helst.
  • Björnmossa

Jag håller inte med, jag anser att vi lever här i världen tillsammans och alla har samma rätt och skyldighet att få vara med och hugga i där det behövs. Samhället är som en stor familj. När säger man till en familjemedlem att den måste förtjäna att få vara med och diska eller städa?

Vissa jobb är svårare, attraktivare och/eller ansvarsfullare än andra och dem ska det naturligtvis vara svårare att få, men jobba över huvud taget är inget man ska behöva tigga om.
  • Floff

Ang. McDonald's så anses det inte vara bara ett skitjobb när man söker andra jobb i framtiden. Jag jobbade på McD ett halvår på heltid direkt efter gymnasiet och det har varit mig till nytta vid flera andra intervjuer. Att ha jobbat där visar att du är stresstålig, kan "ha många bollar i luften", kan bemöta kunder väl, du får kassavana, ev. ledarutbildningar osv. Idag jobbar jag som ekonom och är stolt över att ha McD i mitt förflutna.

Svar på tråden Man blir förbannad!