• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • Maggis
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:59:54 följande:
    Jag tror att vi ofta missar våra barn att lära sig VARFÖR man bör göra vissa saker. Vi säger oftast att "så gör man och så är det bara". Vad är det för fel med att låta ungarna testa själv och lära sig just varför.
    Jamen precis.
    //Maggis
  • Raskask
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:59:54 följande:
    Jag tror att vi ofta missar våra barn att lära sig VARFÖR man bör göra vissa saker. Vi säger oftast att "så gör man och så är det bara". Vad är det för fel med att låta ungarna testa själv och lära sig just varför.
    Min femåring fungerar så. Det räckte att komma ut så tyckte han att det var en bra ide att klä på sig (eller ta av sig täckbyxorna som han fick tag på underligt nog när det var +28 i somras). Min treåring gör det inte. Hon fryser så hon skakar och blir blå om läpparna. Kläder tar hon inte på sig ändå. Så jag tar på henne kläderna. Med henne är det köldskador, tvångsklädning eller stanna inne som gäller olyckligtvis.
  • Maggis
    Raskask skrev 2010-12-20 15:27:57 följande:
    Min femåring fungerar så. Det räckte att komma ut så tyckte han att det var en bra ide att klä på sig (eller ta av sig täckbyxorna som han fick tag på underligt nog när det var +28 i somras). Min treåring gör det inte. Hon fryser så hon skakar och blir blå om läpparna. Kläder tar hon inte på sig ändå. Så jag tar på henne kläderna. Med henne är det köldskador, tvångsklädning eller stanna inne som gäller olyckligtvis.
    Envis kicka.
    Jamen då vet du ju att det inte funkar och i det fallet så får man helt enkelt ta över.
    //Maggis
  • chik
    puss skrev 2010-12-18 16:04:46 följande:
    din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    NEJ...
  • puss
    fönster mot vägen skrev 2010-12-28 17:12:54 följande:
    Nej aldrig att hon hade fått det. Förstår inte hur någon skulle tillåta det!
    för att annars är man en Diktator och en Tyrann, och annars förtycker man sina barn och idkar maktmissbruk.
    up yours
  • Mrs Statham
    puss skrev 2010-12-28 18:50:07 följande:
    för att annars är man en Diktator och en Tyrann, och annars förtycker man sina barn och idkar maktmissbruk.
    Ja men precis exakt så! Du har verkligen förstått grejen du!! Skål
  • puss

nu har lady dahmer skrivit i flera inlägg om att hennes barn är kompetent.
    vem har bestämt det? vem säger att barnet är kompetent?

är det månne så att barnet alltid är kompetent gällande allting i alla lägen?
    eller är det så att det är L D som avgör när barnet har fattat ett kompetent beslkut, och när den inte har det? och vem är det då, egentligen, som har sista ordet (och ansvaret för barnets väl)?

up yours
  • Hedebris
    puss skrev 2011-01-03 09:16:45 följande:
    nu har lady dahmer skrivit i flera inlägg om att hennes barn är kompetent.
    vem har bestämt det? vem säger att barnet är kompetent?

är det månne så att barnet alltid är kompetent gällande allting i alla lägen?
    eller är det så att det är L D som avgör när barnet har fattat ett kompetent beslkut, och när den inte har det? och vem är det då, egentligen, som har sista ordet (och ansvaret för barnets väl)?
    det är många kända teoretiker och kända barnforskare som kommit fram till att barn är kompetenta. Sen klart att det finns vissa undantag skämt å sido.

De flesta barn inser att det är kallt. Vår 5åriga dotter ville inte ha på sig jackan mellan affären och bilen. Det är visserligen bara 50meter.. men när vi kommit ut 4 meter frågade vi henne. Hur känns det? känns det varmt? känns det skönt? Vill du testa jackan och se om det känns bättre? Hon var kompetent nog iaf att göra bedömningar.
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 09:47:39 följande:
    det är många kända teoretiker och kända barnforskare som kommit fram till att barn är kompetenta. Sen klart att det finns vissa undantag skämt å sido.

De flesta barn inser att det är kallt. Vår 5åriga dotter ville inte ha på sig jackan mellan affären och bilen. Det är visserligen bara 50meter.. men när vi kommit ut 4 meter frågade vi henne. Hur känns det? känns det varmt? känns det skönt? Vill du testa jackan och se om det känns bättre? Hon var kompetent nog iaf att göra bedömningar.
    det scenariot skiljer sig från det scenario jag vill disskutera, vilket många har missat.
    de flesta gör som du, inget unikt alls.
    det är dock en helt annan situation än den i min ts. jag hoppas att folk ska se skillnaden.
    up yours
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 09:47:39 följande:

om hon hade gjort bedömningen att det var VARMT och inte vill ha jacka, fast det var tio minus och ni gick en km, skulle du då lita på hennes kompetens?
    up yours
  • Lyckligatessan

Jag skulle aldrig tillåta min dotter att gå ut utan kläder!
    Varken om det är minus eller plus grader ute.
    Och jag skulle absolut inte tillåta det för att hon vill.
    Det är ju trots allt inte barnen som bestämmer, det är vi som är dom vuxna, inte barnen!!
    Och det är också vi som måste sätta gränser och regler.

• Hedebris
    puss skrev 2011-01-03 09:56:29 följande:
    om hon hade gjort bedömningen att det var VARMT och inte vill ha jacka, fast det var tio minus och ni gick en km, skulle du då lita på hennes kompetens?
    tror iof inte på att hon skulle göra en sådan bedömning. Men hade mitt barn inte varit kapabel till sunda bedömningar så är det mitt ansvar som förälder att ta beslut.

Vi har tillfällen som hon inte kan ta egna sunda bedömningar. T ex får hon inte gå själv på parkeringsplatser eftersom hennes syn inte är tillräckligt utvecklad och hon vet inte vad hon ska titta efter. Så det hade varit livsfarligt.
    Likaså med godis. Har testat att låta henne testa sitt eget omdöme: ät nu lagom mycket... Sen sa vi inget mer. Hon åt tills hon spydde på mattan. Efter det så slopade vi det sättet
  • puss
    Hedebris skrev 2011-01-03 15:02:27 följande:
    tror iof inte på att hon skulle göra en sådan bedömning. Men hade mitt barn inte varit kapabel till sunda bedömningar så är det mitt ansvar som förälder att ta beslut.
    tack, det tycker jag låter bra det.
    up yours
Svar på tråden skulle du tillåta detta?