• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • RosaBabyfilt

Jag trodde ju först att jag ville ha en massa barn men så efter mitt första märker jag att nej knappast att jag vill ha fler. Nu när jag går igenom alla faser dag för dag, varför gå igenom allt igen? ;) Men att vara HELT utan barn skulle jag nog inte kunna se mig som, men jag är en enbarnsförälder rakt igenom i alla fall.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • stikkem
    Fiona M skrev 2012-07-16 13:22:25 följande:
    "För att man kan ha ett lika bra liv utan barn"
    Och for att for en del sa ar livet bra mycket battre utan an med :)
  • Fiona M

Jag förstår faktiskt inte varför man har så svårt att förstå att alla vill olika och varför man då ska ifrågasätta andras val.

• stikkem
    Fiona M skrev 2012-07-17 05:10:15 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför man har så svårt att förstå att alla vill olika och varför man då ska ifrågasätta andras val.
    Fattar inte det heller. Sitter folk verkligen och klurar varfor grannen valt att inte skaffa hund, varfor kassorskan pa ICA har tre katter och tjejen pa fiket inte har barn?
  • GalerieMaeght
    stikkem skrev 2012-07-17 05:19:55 följande:
    Fattar inte det heller. Sitter folk verkligen och klurar varfor grannen valt att inte skaffa hund, varfor kassorskan pa ICA har tre katter och tjejen pa fiket inte har barn?
    Ja, så är det nog vara faktiskt. Finns en hel del människor som bryr sig enormt mycket på sin omgivning, de har svårt att förstå att alla inte gör/ väljer som de själva. "Fenomenet" beror antagligen på inskränkthet, snäv erfarenhet av livet och ja, för att inte säga: ren dumhet.
  • Miss78

Jag fick veta igår att jag väntar tvillingar...
    Pappan är inte riktigt med på noterna (än..)
    Skulle ni klara att vara själv med 2 bebisar?

• AnooYoo
    Miss78 skrev 2012-07-17 09:22:21 följande:
    Jag fick veta igår att jag väntar tvillingar...
    Pappan är inte riktigt med på noterna (än..)
    Skulle ni klara att vara själv med 2 bebisar?
    Du kanske är i fel tråd. Den här tråden handlar om folk som inte ens vill ha ett barn oavsett antal föräldrar.

Så svaret är nej.
  • mmeline

För att man inte vill ha barn.

Jag gillar inte svarsalternativet "För att man kan ha ett lika bra liv utan barn", för en person som inte vill ha barn så är ett liv utan barn antagligen bättre än ett liv med barn, inte "lika bra".

• Spacefrog
    Skehamn2012 skrev 2011-02-26 20:44:04 följande:

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover.

Jag har sjukt svårt att förstå det motsatta, alltså det TS skriver.

Hur kan något så stort och existentiellt avgörande vara så självklart och lättvindligt?

Det gör mig förbannad, av någon anledning (vet ännu inte varför), att folk sätter barn till världen utan minsta lilla eftertanke. De bara ploppar fram till höger och vänster som om livet inte handlade om att göra olika val, som om allt redan var bestämt i förväg. Något med den inställningen skrämmer mig, påminner mig om vad som möjliggörs när människor, en masse, agerar likadant utan minsta eftertanke (folkmord, rasism, miljöförstäelse, osv). Livet är ingen j-a lek! Det måste tänkas efter, reflekteras och väljas noggrant! Grr!
  • CMM
    Spacefrog skrev 2012-07-17 10:09:32 följande:
    Jag har sjukt svårt att förstå det motsatta, alltså det TS skriver.

Hur kan något så stort och existentiellt avgörande vara så självklart och lättvindligt?

Det gör mig förbannad, av någon anledning (vet ännu inte varför), att folk sätter barn till världen utan minsta lilla eftertanke. De bara ploppar fram till höger och vänster som om livet inte handlade om att göra olika val, som om allt redan var bestämt i förväg. Något med den inställningen skrämmer mig, påminner mig om vad som möjliggörs när människor, en masse, agerar likadant utan minsta eftertanke (folkmord, rasism, miljöförstäelse, osv). Livet är ingen j-a lek! Det måste tänkas efter, reflekteras och väljas noggrant! Grr!
  • slazh

"För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan"
    Jag tycker inte att det finns något egoistiskt i att inte skaffa barn. Det är precis som när många skaffar hund att dom gör det för sin egen skull i första hand. Det jag tycker är egoistiskt är att skaffa barn utan att tänka på barnet och förutsättningarna för att barnet ska få en bra uppväxt. Barn som föds till krig, svält, fattigdom och barnarbete. Barn vars föräldrar inte bryr sig om dom, missbrukar osv. Det är ett stort ansvar att skaffa barn och alla vill inte ta på sig det 20år långa ansvaret som det krävs för att ge ett barn en bra uppväxt. Att inte ha en tanke på om det finns bra förutsättningar för barnet utan att bara skaffa barn för sin egen skull det är egoistiskt.

• Fiona M

alternativen är ju skruvade.

För att man kan ha ett lika bra liv utan barn -ja, till och med bättre om man nu valt det, precis som de som skaffar barn anser att deras liv blir bättre av detta.

För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar -man är lite korkad alltså TS? om man bara fick barn skulle man förstå vad man missat? Obestämd

För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan - man kan vara oansvarig som förälder, man kan vara ansvarig som barnlös, vad har det med saken att göra. den mest egoistiska handlingen i mina ögon är just att skaffa barn...

Något annat skäl. Vad det nu kan vara... -visar tydligt TS attityd.

• Kimona

Min syster tycker barn är äckliga så därför vill hon inte ha barn. Känner en hel del som verkligen är anti kroppsvätskor (snor, kräks, avföring, urin...) och det ingår ju i barnpaketet. Vissa vill inte ha något som de blir fast i och måste anpassa sig efter. Man kandke vill festa, sova/gå upp när man har lust, äta vad man vill och när man vill, slippa "obekvämligheter" som barnsäkerhetsprylar och att behöva spendera sina pengar på någon annan

• stikkem
    Fiona M skrev 2012-07-17 11:05:14 följande:
    alternativen är ju skruvade.

För att man kan ha ett lika bra liv utan barn -ja, till och med bättre om man nu valt det, precis som de som skaffar barn anser att deras liv blir bättre av detta.

För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar -man är lite korkad alltså TS? om man bara fick barn skulle man förstå vad man missat? Obestämd

För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan - man kan vara oansvarig som förälder, man kan vara ansvarig som barnlös, vad har det med saken att göra. den mest egoistiska handlingen i mina ögon är just att skaffa barn...

Något annat skäl. Vad det nu kan vara... -visar tydligt TS attityd.
    Helt uppenbarligen har ju TS en klar asikt om vad hon anser om frivilligt barnlosa och verkar egentligen inte vara intresserad av varfor folk valjer att avsta barn. Hur kan man ens behova stalla en fraga som TS? Jag har tidigare startat en trad dar jag undrade over folks argument till ATT skaffa barn. Responsen var typ zero. Sa den biten verkar ju sjalvklar (for de flesta FLare). Medan det motsatta verkar vara lite mer oklart...
  • Ojsan
    stikkem skrev 2012-07-17 11:12:02 följande:
    Helt uppenbarligen har ju TS en klar asikt om vad hon anser om frivilligt barnlosa och verkar egentligen inte vara intresserad av varfor folk valjer att avsta barn. Hur kan man ens behova stalla en fraga som TS? Jag har tidigare startat en trad dar jag undrade over folks argument till ATT skaffa barn. Responsen var typ zero. Sa den biten verkar ju sjalvklar (for de flesta FLare). Medan det motsatta verkar vara lite mer oklart...
    Håller fullständigt med. Jag trodde under några års tid att jag var steril och började leva med tanken att inte kunna få barn och kom över den sorgen. Det var jobbigt med alla frågor om VARFÖR vi inte skaffat barn och att livet inte börjar förrän man fått barn osv. Jag får ibland känslan att en del tycker att man inte är lika mycket värd om man inte har barn
  • GalerieMaeght

Ja, håller med tidigare inlägg om att det är underligt att ställa frågan om varför man frivilligt skulle avstå från barn, men det finns så mycket ogenomtänkt skitsnack som väl mest syftar till att försöka störa o såra andra.
    Det verkar inte finnas någon hejd på vad folk kan lägga energi att bry sig på. Som exempel kan jag berätta om en ingift släkting till mig som stör sig på att jag inte har någon bil. När jag frågar henne varför jag ska ha bil när jag inte behöver någon, svarar hon "Det SKA man ha!"  (kanske inte behöver nämna att hon inte direkt är överdrivet smart...). Likadant verkar vissa resonera när det gäller barn; "det SKA man ha!" - oavsett vad. Det är bara att knulla o föda hur j-a olämplig som förälder man sedan än är. Ändå envisas många föräldrar med att påstå att de är mer mogna o utvecklade än andra, men hur kan det då komma sig att det finns så många barn och ungdomar som mår dåligt idag, när de nu har sådana fantastiska föräldrar?

• Erithy

Själv ville jag egentligen aldrig ha barn. Inte så att jag gick omkring och rös vid tanken, utan mer ett milt ointresse - det fanns så mycket anat som intresserade mig mer än att bli mamma. Men nu är jag gravid och det känns bra. Ärligt talat dock, hade jag inte blivit gravid av misstag som jag nu blev, så hade jag troligtvis varit lika glad ändå. Det finns liksom fördelar och nackdelar med allt.

• Remington Tuffläpp

Nej, jag förstår det inte heller. Dock så är det inte meningen att man ska förstå allt heller så jag struntar i att forska i det. Det är nog en himla tur att alla inte vill ha barn för då skulle världen vara ännu mer överbefolkad.

Min före detta svärmor försökte få mig att inse att man kan ha det bra utan barn, men i stället gjorde jag slut med hennes bortskämde slyngel till son som var som en unge själv. Jag har idag tio år senare tre barn, han inga. Båda är nöjda, åtminstone jag.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?