• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • AnooYoo
    bukaka skrev 2012-07-13 15:09:58 följande:
    Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.
    Första stycket; helt riktigt. För min del är det precis så förutom att jag inte vill ta ansvar för några djur heller.

Tredje stycket; Du har fel. det behövs ingen ursäkt. Precis som att jag inte ursäktar mig för att jag inte slaktar min egen mat även ok det är natuuurligt. Jag behöver inte, och jag vill inte.
  • CMM

För att man inte vill ha barn. Man kanske inte är beredd att göra den uppoffring det ändå kräver? Man kanske inte tycker om barn överhuvudtaget? Jag ser inte problemet, alla gör väl som de vill, och inget är väl "etiskt sämre" än det motsatta?

Värre då med folk som skaffar barn och sedan skiter i dem. 

• AnooYoo
    bukaka skrev 2012-07-14 07:56:23 följande:
    Men herregud, det är kanske vettigare att göra sitt bästa för att inte tära på jordens resurser (t.ex. inte (över)konsumera) än att avstå från att fortplanta sig??? Det är kanske vettigare om grannen i villan bredvid inte förbrukar lika mycket el som halva Afrika (överdrift)???

Det är löjligt att säga att man VILL RÄDDA JORDEN och därför inte skaffar barn. Skrattretande ursäkt för sin egoism. Man skaffar inte barn för att man innerst inne "vet" att man kommer inte kunna shoppa, festa, resa, ha myskvällar, spendera alla pengar på sig själv, som någon här hade uttryckt det. Eller eventuellt för att man inte vill ta på sig onödigt ansvar. Och sedan kommer sådana egoister med altruistiska påståenden om att de liksom... bryr sig om hela världen, vill rädda den och helst hela mänskligheten också. Visst.
    De som skaffar barn gör det för sin egen skull, alltså för att de vill ha barn, inte för att säkerställa den mänskliga artens fortlevnad.

Det är lika egoistiskt att ha barn som att inte ha det, bara av olika anledningar.
  • PumpkinQueen
    stikkem skrev 2012-07-15 14:28:32 följande:
    Hmm. Tror du verkligen det? Att folk avstar fran barn for att de vill vara ensamma...?
    Jag vill gärna vara ifred. Det kanske inte riktigt är samma sak som att vara "ensam", men rätt nära?
  • PumpkinQueen
    bukaka skrev 2012-07-13 15:09:58 följande:
    Men det här är ju Sverige. Här vill man ta hand om sina hundar/katter/kaniner istället. Här trivs man så. Ju mindre ansvar man får, ju färre personer behöver en - desto bättre. Tänk att någon faktiskt behööööver en. Och det klockan fyra på morgonen. Usch. Hellre att jag behöver ingen och ingen behöver mig.

När landets föräldratidning skriver om stackars, utmattade föräldrar som får sin älskade egentid när de storhandlar på ICA så kan jag förstå att situationen och inställningarna är som de är.

Bortsett från de biologiska/medicinska orsakerna anser jag att INGEN ursäkt duger. Kvinnan är till för att föda barn. Det är därför hon har bröst, livmodern etc. Att INTE vilja det är en evolutionär degradering. Det finns många orsaker till den, men det ska jag inte gå in på.
    DU kanske är till för att föda barn. Jag är det då rakt inte. Jag skapar mitt eget syfte.

Om jag dör och det då visar sig att det finns en gud, och han säger till mig"Ööh, du födde inga barn, dumma dig", ja då får jag väl hänvisa till att han lämnade ganska oklara instruktioner kring vad "SYFTET" med människan/kvinnan var.
  • Ojsan

Är det inte bra att vi människor är olika och har olika åsikter och förutsättningar? Jag har en kompis som inte vill ha barn pga att hon inte gillar små barn! Då är det ganska logist och ett smart val, jag skule aldrig försöka få henne att ändra uppfattning eftersom jag respekterar hennes åsikt.

• riboflavin

För mig är det en kombination av aternativ 1 och 3. Jag kan inte se vad ansvaret för ett barn skulle kunna tillföra till mitt liv och på så vis är jag ju ego.
    Jag är dessutom tillsammans med en underbar kille som dock knappt klarar av vanliga hushållssysslor och hundar idag, att jag skulle bli något annat än ofrivillig ensamstående tvåbarnsmor om vi skaffar barnär inte speciellt troligt, och stärker min övertygelse att barn inte är en viktig del av vår familj.
    Sambon "vill ha barn" men är inte på något sätt beredd att planera för att vara föräldraledig, så vill han bara vara lekpappa och vandrande plånbok så får han nog hitta en ny flickvän för rollen som sekundärförälder är den enda jag skulle kunna tänka mig. Dvs jag tar ut minst ledighet, saknar huvudansvaret, slipper vara den som per automatik alltid vabbar mm. Jag vill inte vara mamma, jag vill i så fall vara "pappa" 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • AnooYoo
    riboflavin skrev 2012-07-16 11:31:46 följande:
    För mig är det en kombination av aternativ 1 och 3. Jag kan inte se vad ansvaret för ett barn skulle kunna tillföra till mitt liv och på så vis är jag ju ego.
    Jag är dessutom tillsammans med en underbar kille som dock knappt klarar av vanliga hushållssysslor och hundar idag, att jag skulle bli något annat än ofrivillig ensamstående tvåbarnsmor om vi skaffar barnär inte speciellt troligt, och stärker min övertygelse att barn inte är en viktig del av vår familj.
    Sambon "vill ha barn" men är inte på något sätt beredd att planera för att vara föräldraledig, så vill han bara vara lekpappa och vandrande plånbok så får han nog hitta en ny flickvän för rollen som sekundärförälder är den enda jag skulle kunna tänka mig. Dvs jag tar ut minst ledighet, saknar huvudansvaret, slipper vara den som per automatik alltid vabbar mm. Jag vill inte vara mamma, jag vill i så fall vara "pappa" 
    Under sådana villkor skulle jag kunna överväga barnalstrande.
  • Ojsan
    AnooYoo skrev 2012-07-16 11:39:45 följande:
    Under sådana villkor skulle jag kunna överväga barnalstrande.
    haha samma här :) Önskar faktiskt att vi hade det så, men min sambo blev arbetslös under graviditeten så nu får vi vrida och vända på pengarna.
  • EnLitenJag

Jag och sambon är överens om att barn inte är en självklarhet för oss.
    Får vi någon dag lust att skaffa barn så gör vi väl det, och bara viljan finns så kommer vi nog bli utmärkta föräldrar.

Som många andra resonerar vi båda så att vi föredrar friheten det innebär att vara barnfri.
    Vi umgås gärna med barn i vår bekantskapskrets, och jag tycker om barn, men jag är inte alls särskilt sugen på att ta det ansvaret 24/7 i minst 18 år. Barn är jättemysiga - i lagom doser.
    Jag vill kunna satsa på karriären, jag vill kunna resa (och jag är inte chartertypen. Jag vill snarare hika i täta djungler och bestiga höga berg - inte lämpligt med barn). Jag vill kunna köpa häst och satsa lite på tävlandet igen när jag är klar med min utbildning (och de minuter som då blir över av dagen vill jag spendera i lugn och ro med min sambo). Jag vill ha en snygg kropp, äta på fina restauranger, lägger hellre pengar på kläder än på blöjor etc.
    Och jag är så glad att jag lever i ett land och en tid där man faktiskt får välja själv.

Vi inser också att överbefolkningen börjar bli ett problem - vilket innebär att vi knappast äventyrar mänsklighetens fortlevnad genom att avstå barn.     

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?