• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • sagofröken

Miljarden: hur har det gått för er utan backup än så länge? Nyfiken på hur ni hanterar missar också!

Äntligen har vår lilla fått in snitsen med att dra ner byxor och trosor innan hon sätter sig på potta! Så gulligt när hon går och väljer en bok och tar med till pottan utan att behöva hjälp förrän med torkning! Nackdelen är att ungen kan komma springandes naken :)

• miljarden

Det går bra hittills, men då har vi mest varit på landet, och han har varit med oss hela tiden. Han kan inte dra ned byxorna själv och framförallt gillar han inte riktigt potta. Han älskar att kissa/bajsa i gräset och tycker toa är ok. Men vill gärna bli hållen.
    Han säger ofta till själv, och så kör vi på när vi tror att han behöver gå. Det händer kissolyckor ibland så klart. Någon per dag skulle jag tro. Vi säger bara till honom att nästa gång får vi försöka hinna till toaletten. Känns som han blir stressad av att man är för sträng, han gillar inte "misslyckanden" och är den försiktiga typen liksom.
    Har det hänt på stan så har vi sagt samma sak och bytt kläder lite smidigt.
    Imorgon ska han ha barnvakt, ska bli spännande att se hur det går då.

Vad gulligt det låter med er lilla självgående unge! Vad duktig hon är! Ni har typ inga missar längre alls?
    Vår kan inte få av sig och absolut inte få på sig kläder själv. Däremot tecknar han riktigt mycket nu och talet börjar komma igång också.

• Ellieott

Hoppar in här! Har en tjej på 3,5 månad. Vi köpte en potta på IKEA igår, för den var så billig... och idag tyckte jag hon verkade bajsnödig så jag provade att sätta henne på den, men det kom inget bajs...men däremot kiss . (Bajset har hon svårt att få ut och det är sällan det kommer något utan att man masserar hennes stackars mage innan....).

Har läst om EC innan jag blev gravid och tyckt det verkar så vettigt att det inte är klokt, men jag hade liksom inte tänkt tanken sedan jag fick barn förrän nu.

Jag tänker att vi mjukstartar med att helt enkelt ha henne naken så mycket som det går, och hålla henne på pottan när vi misstänker att det är något på G... göra så att pottan blir en mysig och trevlig plats att sitta på (hon älskar sitt-positionen, men kan inte sitta själv än). Är det rätt tänkt? Ska jag akta mig för något så jag inte råkar "förstöra"?

• Loviz

Häromdagen gick lillskrutt till pottan, satte sig ner själv - och kissande! Hurra! Det var första gången. I ungefär en vecka har ungen exprimenterat med att sätta sig på pottan själv. Ibland bakochfram, ibland med blöja på och ibland bara några sekunder - men ofta. Så roligt att se. Och det är en väldigt nöjd unge som sitter på pottan!

Älsklingen föddes 110317
  • Loviz

Inser nu att jag aldrig har skrivit i den här tråden förrän idag. Jag läser ofta men har inte skrivit själv. Vi började potta lillfisen vid 9 månaders ålder. Sent, jag vet, men det var då vi stötte på det här med EC. Med nästa barn (bf i december) ska vi definitvit börja tidigare.

Hemma kör vi oftast blöjfritt. När ungen vid enstaka tillfällen har blöja på sig och kissar eller bajsar tittar hen neråt i tron att att det ska komma på golvet, det brukar ju göra det. Gullungen! På sistone har det blivit väldigt spännande att se VAD det är som kommer i pottan. Hen följer gärna med in i badrummet och spolar ner pottinehållet i toaletten.

• sagofröken
    Miljarden: Det låter ju som att det går hur bra som helst för er! Att han både säger till själv, går med på att rutinas och att det blir så få missar! Tänker mer och mer att ec:ande nog måste anpassas efter barnets personlighet (döh...) för att det ska funka, och det är ju precis vad ni gör väl? Vad roligt att talet börjar komma igång, det längtar jag tokmycket efter! Och så mycket enklare allt skulle vara om ungen kunde ropa "hallå jag måste kissa!" än göra sitt lilla diskreta tecken och leka vidare...

Vi har absolut missar, vet inte hur ofta, kanske en per dygn eller vartannat dygn om det slås ut över de senaste veckorna? Men vi har märkt att det är lite svårt att definiera missar nuförtidenGlad Lillan vill som sagt gärna göra allt själv, på gott och ont... Fast hon absolut verkar ha fattat hela grejen med var kisset ska komma så får hon lustiga idéer. Ett exempel. Hon kom springandes till mig och tecknade "jag kissa hus!" och applåderade. Då har hon tagit av sig brallorna och kissat i sitt Pippi Långstrump-tält. Hmm. Två gånger hände det på en vecka, hon var supernöjd. Föräldrarna inte så nöjda. Tvätta tält. Tvätta matta. Tredje gången hade hon hämtat en potta, ställt in i huset och kissat i den istället. Så i hennes ögon räknas nog tältkiss som träffar :) Hon har även kissat i plastburkar från köket, på en solstol och på en fåtölj (tagit bort sittkudden och kissat under den, två gånger). Alltså fullt medvetet. Tecknat och sedan tagit i och kissat. Nu låter det mycket, men är händelser utspridda över tid.

Sedan har missarna lite olika karaktär. När det finns mycket vatten att plaska med verkar det svårt att hålla sig, och kanske svårt att fatta om det är okej eller inte att tex kissa när en leker naken på stranden. En annan sorts miss när ingen uppmärksammar att hon säger till för att hon tecknar i förbifarten och sedan fortsätter leka. Och så sent som i morse hade vi en kiss på golvet av ren ilska för att hon inte fick följa med pappan i på toa. Det är den enda sortens missar som gör mig bekymrad, de som verkar "känslomässiga", och därför tänker jag som du, att det är viktigt att inte göra så stor sak av det. Varken missar eller träffar. Och vi försöker-försöker-försöker att inte skratta när hon gör roliga missar. Vi vill ju inte att det ska bli ett stående skämt att ta plastburkar ur köket och kissa i, men ibland är det svårt att låta bli!

Barnvakt är ett intressant kapitel, hoppas det funkar bra för er son och barnvakten!
  • Meal

Här fungerar det så bra nu. Han har på blöja när han sover men tror vi kan sluta med blöja på dagsovingen för den är alltid torr. På dagen signaliserar han både vid kiss och bajs. Idag var han själv hemma med pappa hela dagen. Det har oftast blivit några fler missar när de är själva, men när jag kom hem på eftermiddagen hade han på sig samma kalsonger som jag tog på honom på morgonen. Så kul. Vi blir tuffare och tuffare på att ha honom helt blöjfri också på turer och hemma hos andra. Ibland använder vi tunna inneblöjor utan inlägg. De tar liksom de få dropparna som kommer ibland. Nattblöjan är fortfarande väldigt våt och han blir hysterisk av både potta, toalett och kissposition på natten så det vet vi inte hur vi ska lösa än

• miljarden

Meal: angående nätterna så är det samma med vår son. Vi har blöja på honom på nätterna, det är skonsammast för honom. Och det är ju det som är poängen.

Här går det bra. Men jag nojar över dagisstarten. De gånger det blir missar är när det är mycket omkring oss. Då glömmer han lätt bort sig och det kan hända att vi glömmer också. Hur ska det då gå på dagis?? Pga flytt ska han börja på ett vanligt kommunalt dagis i höst och även om de har sagt att de kan ta honom till toa på rutin så är jag orolig för att det inte ska funka. Där det var tänkt att han skulle gå har de lite EC-vana men det kommer bli för långt att åka nu.

• Meal

miljarden: Ja, här är dock problemet att det inte är så skonsamt för honom att kissa i blöjan. Han vaknar 2-3 gånger på fasta tider varje natt och gråter. Han kan hålla på och gråta upp till en timme, de gånger han vaknar till så pass mycket att han kan kommunicera så visar han att han är kissenödig. Men han vill inte kissa i blöjan och inte på pottan eller toaletten. Det enda som funkat är att väcka honom helt, då kissa han gärna, men då tar det lång tid innan han somnar om igen. Så just nu så försöker vi lugna honom och trösta honom så han slappnar av och kissar i blöjan. Men vi måste alltså lyfta upp honom och bära runt på honom varje gång han ska kissa på natten. Så just därför vill jag hitta en lösning på det. Hade det varit okej för honom att kissa i blöjan på natten så hade det varit det bästa just nu tror jag, men det vill han alltså helst inte.

Lycka till med förskolan. Blir säkert en del missar i början med nyy plats, men så anpassar nog både barn och personal till den nya situationen. Hoppas det går bra. Sonen ska inte börja förrän januari så vi har som tur är lite längre tid på oss

• Ellieott

Idag har vår Idun kissat på pottan två gånger och i handfatet en gång. I pottan var efter att hon sovit båda gångerna. I handfatet var inte "meningen" från vår sida, utan vi tvättade henne och då kom det kiss utan att vi hade det i åtanke... Vi har varit lite lata och inte haft henne utan blöja, utan bara satt henne på pottan när vi trott att det har varit dags efter att hon sovit middag... Bättre än ingenting kanske? Mjukstartar lite så hon iaf vänjer sig vid att kissa i pottan...

• lilaemma
    Ellieott skrev 2012-07-07 23:05:22 följande:
    Idag har vår Idun kissat på pottan två gånger och i handfatet en gång. I pottan var efter att hon sovit båda gångerna. I handfatet var inte "meningen" från vår sida, utan vi tvättade henne och då kom det kiss utan att vi hade det i åtanke... Vi har varit lite lata och inte haft henne utan blöja, utan bara satt henne på pottan när vi trott att det har varit dags efter att hon sovit middag... Bättre än ingenting kanske? Mjukstartar lite så hon iaf vänjer sig vid att kissa i pottan...
    Låter kanonbra! Efter sovstund har varit ett hett tips här hemma också.
  • ddalia

Hej tjejer, hur går det för er? Vi är blöjfria och torra här både dag och natt och vår ec resa är (nästan 100% säkert) avslutad. Inskolningen gick klockrent. Men - hon hade lärt sig säga till med ord flera veckor innan, vilket gör allt så himla enkelt :) Tog bort dagblöjan när hon var 17 månader. Nattblöjan tog jag bort för 3 veckor sen, nu är hon 22 månader. Så, lite inspiration för er som har det svårt just nu :)

• gugeligu
    ddalia skrev 2012-09-24 08:21:42 följande:
    Hej tjejer, hur går det för er? Vi är blöjfria och torra här både dag och natt och vår ec resa är (nästan 100% säkert) avslutad. Inskolningen gick klockrent. Men - hon hade lärt sig säga till med ord flera veckor innan, vilket gör allt så himla enkelt :) Tog bort dagblöjan när hon var 17 månader. Nattblöjan tog jag bort för 3 veckor sen, nu är hon 22 månader. Så, lite inspiration för er som har det svårt just nu :)
    S har blöja på natten ibland (rätt ofta för att jag är trött och slö, men nu när hon är sjuk blir det inget sådant eftersom jag tar henne på toa miljarder gånger per natt typ), men på dagen kör vi utan även när vi är ute nu. Vi misslyckas då och då, speciellt hemma där vi är mindre engagerade (då det är mindre problematiskt att misslyckas). hon är 11 månader nu och jag tror inte vi återgår till dagsblöjor men det känns ändå som det är en bit kvar. Maken verkar tycka det går bättre än jag dock

• miljarden

Vi tog bort blöjan i våras! Det har gått bra och de senaste typ två månaderna tror jag har det verkligen lossnat. Vi har inte på natten heller längre, det slutade vi med för några veckor sedan. Det händer att han vaknar och säger att han behöver kissa, och en gång har han kissat i sängen, men sådant händer.
    På förskolan går det väl fortfarande lite sämre, där kissar han på sig emellanåt. Inte dagligen men snudd på. Han har precis börjat och är väl inte helt bekväm ännu gissar vi. Hans pedagoger säger att det är normalt och att det går över. De är mycket förstående och uppmuntrande.
    Min son fyller två om en månad.

• ddalia
    miljarden skrev 2012-09-24 14:08:31 följande:
    Vi tog bort blöjan i våras! Det har gått bra och de senaste typ två månaderna tror jag har det verkligen lossnat. Vi har inte på natten heller längre, det slutade vi med för några veckor sedan. Det händer att han vaknar och säger att han behöver kissa, och en gång har han kissat i sängen, men sådant händer.
    På förskolan går det väl fortfarande lite sämre, där kissar han på sig emellanåt. Inte dagligen men snudd på. Han har precis börjat och är väl inte helt bekväm ännu gissar vi. Hans pedagoger säger att det är normalt och att det går över. De är mycket förstående och uppmuntrande.
    Min son fyller två om en månad.
    Ja visst var våra nästan samma ålder, fyller 2 i november här :) . Vi började på förskolan för 2 veckor sen och det har inte varit något miss alls, hon säger till varje gång (med ord, kissa). Känns så skönt, jag var så nervös. Men hon trivs där riktigt bra och alla är så nöjda och glada att ha ett barn mindre att byta blöja på.. Hon var det första blöjfria barnet de haft i den avdelningen. Skänkte en bb toasits till avdelningen då jag visste hur *snabbt* de skulle köpa en :) Så började vi med ett toabesök nästan första kvarten första dagen vi var där :D
  • miljarden
    ddalia skrev 2012-09-24 20:57:50 följande:
    Ja visst var våra nästan samma ålder, fyller 2 i november här :) . Vi började på förskolan för 2 veckor sen och det har inte varit något miss alls, hon säger till varje gång (med ord, kissa). Känns så skönt, jag var så nervös. Men hon trivs där riktigt bra och alla är så nöjda och glada att ha ett barn mindre att byta blöja på.. Hon var det första blöjfria barnet de haft i den avdelningen. Skänkte en bb toasits till avdelningen då jag visste hur *snabbt* de skulle köpa en :) Så började vi med ett toabesök nästan första kvarten första dagen vi var där :D
    Vad kul att det gått så bra! Det får man säga, att våra är rätt jämgamla. Vår unge är ganska svårinskolad och även rätt blyg överlag, så vi är väl inte jättechockade. Först när vi lämnade honom ensam där höll han sig hela dagarna. Nu säger han till när han vill kissa och försöker, men det är inte alltid det kommer,  och så säger han till flera gånger utan att det lyckas komma nåt och så händer det att det kommer i byxan till slut. Lilla stackare... Men han försöker och inskolningen går också framåt så det kommer nog lossna där också.
Svar på tråden EC - Elimination Communication