• mallanis

Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet

Vi som hängt i trådarna "Finns det fler som är över 30 som är gravida med första barnet? " och "Fler som är över 30 och försöker få ert första barn" samlas här när våra små har kommit ut!
    Här kan vi prata vidare om allt som rör våra nya små familjemedlemmar!
    Har du inte hängt med i gamla tråden är du naturligtvis lika välkommen ändå om du är över 30 och fått första barnet! Hoppas vi kan samlas här igen och babbla vidare!

Välkommna!

Viktors mamma
  • Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet
  • Nemi76

Fick veta idag att mitt AMH-värde var 0,5. Vet inte riktigt vad det innebär mer än att de rekommenderar ett försök och inte trepack. Stod i en butik när de ringde så jag kunde inte riktigt ta till mig informationen. Får nog ringa tillbaka på måndag och fråga exakt vad detta innebär. Var lite inställd på tre försök, men om de absolut inte tycker att det är lönt så är det ju ingen idé.

• litetfröimagen

Rekommenderar dom bara ett försök för att det vore att kasta pengarna i sjön annars? För att man kanske inte får ut några ägg eller? Hoppas du kan få lite mer svar på måndag!

Jag tog test idag, ingen graviditet denna gången heller. Så trött på det här nu. Ledsen och trött. Just nu känns allt så meningslöst.

• Nemi76

Så ledsen för din skull

Tror att de inte rekommenderar mer än singelförsök för att inte lura en. Men jag får höra lite mer vad de säger på måndag.

• Kattflickan

Jag hade AMH 0,5 vid 36 års ålder. Har fått 2 barn sen dess. Det behöver inte vara dåligt.

• Nemi76
    Kattflickan skrev 2017-05-29 10:15:40 följande:

Jag hade AMH 0,5 vid 36 års ålder. Har fått 2 barn sen dess. Det behöver inte vara dåligt.

Jag har tok-googlat framgångshistorier trots lågt AMH Så jag tror inte att det är kört av den anledningen.

Men jag pratade med kliniken nu och trepack får man bara köpa om man har över 1,0. Så jag får köpa enskilda försök och så får man ta en diskussion allt eftersom om hur många som är värt att försöka. Jag vill gärna ha en klar gräns innan vi sätter igång. Jag tänker mig 2 försök, men får se vad sambon säger. Vi har sommaren på oss att bestämma antal försök
  • Saftmedbulle

Hej!
    Har du (Nemi) och din sambo kommit fram till något än?
    Styrkekramar till er som kämpar med att bli gravida!

• litetfröimagen

Hallå! Hur är det med er? Har ni haft en härlig sommar?

Vi ruvar för tredje gången, är på ruvardag tre, så det är tidigt än så länge. Testdag den 26 augusti, så vi håller tummarna. Jag har haft en ganska jobbig sommar. Bröt min axel och blev sjukskriven i 7 veckor. Men när den värsta smärtan la sig så har det vart rätt skönt att bara vara ledig.

• Nemi76
    Saftmedbulle skrev 2017-08-09 21:39:56 följande:

Hej!

Har du (Nemi) och din sambo kommit fram till något än?

Styrkekramar till er som kämpar med att bli gravida!

Vi påbörjade IVF nu efter sommaruppehållet hos kliniken. Har tagit sprutor sedan i måndags och var på kliniken idag för UL. Men det fanns bara en äggblåsa som var ca 20 mm (tror jag), så vi har avbrutit IVF nu och ska se om vi kan bli gravida "på egen hand" istället, med Ovitrelle som hjälp. Det har jag inte provat tidigare. Så kanske kan det hjälpa. Slapp ju betala för hela IVF, men om vi ska försöka med IVF igen och måste avbryta så får vi betala för ett fullt försök.
  • litetfröimagen
    Nemi76 skrev 2017-08-18 16:13:08 följande:

Vi påbörjade IVF nu efter sommaruppehållet hos kliniken. Har tagit sprutor sedan i måndags och var på kliniken idag för UL. Men det fanns bara en äggblåsa som var ca 20 mm (tror jag), så vi har avbrutit IVF nu och ska se om vi kan bli gravida "på egen hand" istället, med Ovitrelle som hjälp. Det har jag inte provat tidigare. Så kanske kan det hjälpa. Slapp ju betala för hela IVF, men om vi ska försöka med IVF igen och måste avbryta så får vi betala för ett fullt försök.

Då håller vi tummarna för att denna blåsan innehåller ett guldägg! När ska du ta ovitrellen?

Hur hur har du mått med alla hormoner i kroppen?

Vad skönt att ni slapp betala för ett helt försök.
  • Nemi76
    litetfröimagen skrev 2017-08-19 07:03:29 följande:

Då håller vi tummarna för att denna blåsan innehåller ett guldägg! När ska du ta ovitrellen?

Hur hur har du mått med alla hormoner i kroppen?

Vad skönt att ni slapp betala för ett helt försök.

Tack för hållna tummar känner mig mest uppgiven och pessimistisk. Men chansen finns ju fortfarande. Fast jag tror inte att mina äggblåsor innehåller ägg längre. Men hoppet finns såklart.

Har mått ganska bra med hormonerna. Lite mer lättirriterad, men samtidigt kan ju det bero på att resultatet inte blev så bra och kanske att jag tillåter mig att fräsa lite extra hemma när man kan skylla på hormoner
  • Råttentottan

Hej.
    Nu var det längesedan. Tråkigt att höra att det är svårt med syskonförsök, kommer ihåg hur jobbigt det var. Barnen är nu 5 år och 2 år och livet rullar på. Vi har flyttat till hus och renoverat det, vilket var väldigt tufft för relationen och skilsmässan var nära, men nu har det lugnat sig. Blir nog parterapi preventivt i alla fall i höst, vill inte hamna där igen. Det är stressigt med att skynda sig att hämta och lämna på dagis hela tiden, vi bor i Stockholm och har nästan en timmes pendling, och barnen och huset tar upp hela vår tid. Den yngsta är väldigt klängig i perioder och börjar få 2-års trots med halvtimmes eller heltimmes episoder av skrik. Vi är helt slut sedan förra året, och orkar inga fler barn, var sugen på ett tredje ett tag men mannen vägrade. Han trodde vi skulle skilja oss då och han har nog rätt, blir rätt rosenrött när man tänker på bebis. Sedan kommer man ihåg hur jobbigt det var. Är nog snart försent med syskon då jag fyllt 40 också, så det får nog bli bra med två. Sakta börjar livet (dvs litet egentid)återvända och barnen bli litet mer självständiga men det är tufft. Dock älskar jag mina fina barn och önskar ibland att vi börjat tidigare med att försöka få barn, så att vi kunde hinna med en sladdis.
    Hoppas allt är bra med er, vore kul att höra hur det är med alla nu för tiden.
    /Råttan

• Nemi76

Hur gör man för att hålla ihop egentligen? Var ju ganska bortskämd med att få det barn jag har. Visserligen tog det tid, men när vi väl fått hjälp gick det på två Pergotime-kurer. Nu är jag inne på tredje året och igår fick jag reda på att ena svägerskan ska ha en bebis till. Hennes tredje. Jag borde känna mig glad och det gör jag såklart. Men samtidigt känner jag mig bitter och blir arg på mig själv för att jag är missunnsam.

Funderar på att gå i terapi, men samtidigt undrar jag vad det kan ge. Min hjärna kopplar allt det där som terapeuten antagligen kommer att säga. Men ändå är jag bara så ledsen...

• Finlandssvenska

Hej

Lite tidigt god jul till alla. Har en nybliven 5-åring här som dagligen tjatar om att bli storasyster och se på babyfilmer med dockor på Youtube såfort hon kommer åt.

Men hon verkar nog bli ensambarn då inget händer på babyfronten och jag blir ju inte yngre (42år nu) och har precis varit utan mens sen juli men den kom tillbaka med besked nu senaste veckan. Har testat som ett tok första två månaderna som mensen var borta men var nog negativt hela vägen trots känningar...

Sen har vi precis hjälpt och hjälper en kompis som separat från sin sambo efter mycket om och men och smutskastning från hennes sida och kontaker till socialen och ävkn vi har hamnat att göra barnskyddsanmälan på grund av mamman i den familjen ( dom har 2 par tvillingar. Äldre flickparet är 13 år och yngre tvillingpafe flicka och pojke är 8 år. Mamman har hotat och skrikit och domderat i den familjen så barnen vågar inget annat än följa henne. Trots ett antal medlingar så har dom ännu inte fått till stånd ett umgängesavtal trots att barnen visar tydligt att dom vill vara mera med sin pappa men mamman tvingar dom med sig. Pappan ( vår kompis fick köpa ut huset dom hade tillsammans) då hon inte har ekonomi till det med spelskulder och mentalsjukdom och snart utan jobb ...

Han har även tidigare löst hennes skulder. Nå då ansåg mamman att då får hon hämta allt hon vill ur huset.... Rev ner badrumsspeglar och tömde huset på möbler och djur och tog alla kläder och leksaker som barnen hade och eftersom hon är så hysterisk så vågar inte pappan göra mot henne ens polisanmälan då hon hotar med att han aldrig ska få se barnen då. Likaså svartmålar hon ju pappan så mycket hon hinner inför barnen. Lycka till alla ni andra och god jul och gott nytt år.

Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet