ensam1 skrev 2014-06-26 13:15:03 följande:
Jag har campat mycket och jag skulle vilja vända på din första fråga. Under förutsättning att du inte ska ut och tälta på vintern eller högt uppe i fjällvärlden så håller alla tälten värmen lika bra eller dåligt. Ett större problem än kylan brukar vara värmen, en del tält blir rena bastun på morgonen innan första man vaknar och får upp tältöppningen.
Samma sak med sovsäcken, alla säckar klarar sommarväder utan problem. Se bara till att du får en sovsäck som är tillräckligt lång om du vill kunna krypa ner riktigt i den. Vad jag inte skulle köpa är sovtäcken utan satsa på en riktig sovsäck, ett sovtäcke är oföljsamt och svårt att packa ihop sedan. En dunsovsäck rullar man inte ihop utan bara trycker ner i påsen så där är det ju aldrig tal om det är svårpackat igen.
Om du är rädd för att frysa så välj luftmadrass, då isolerar luften i madrassen från markkylan. Mer meckigt än med liggunderlag eftersom man måste pumpa upp dem men ska man inte vandra så man behöver tänka på vikt och volym så är mitt val absolut luftmadrass. Vad du absolut inte ska köpa är de aldra enklaste och billigaste liggunderlagen då kan man lika gärna vara utan.
De flesta tält klarar regn riktigt bra så länge du inte lägger något direkt mot tältduken. Jag har aldrig kört med regnskydd till något tält och vi har klarat oss riktigt bra alla år.
Här vill jag nog opponera mig lite mot luftmadrass.
Tycker att luftmadrass blir kallare än liggunderlag, just för att den inte är gjord för att isolera. Luften kyler. Är man rädd för att frysa kan man lägga ett liggunderlag, eller en filt, ovanpå luftmadrassen. I svensk sommar brukar det iofs inte vara ett problem - o särskilt inte om man använder sovsäck.. Problemet är snarare det motsatta - man dör av värmeslag på morgonkvisten....
Vi har haft vattenpelare 3000 på de flesta av våra tält. Halvbilliga / halvdyra, hur man nu ser det. McKinley, Everest, såna märken. Funkar finfint även vid ösregn om man tänker på att
- Inte lägga saker mot duken. Se upp så det inte är nån väska eller kudde som petar ut sovkabinen också.
¨- Se till att duken är spänd. Dra lite i linorna så tältet står ordentligt. Inga konstiga veck eller ställen där massa vatten kan samlas.
Sen får man ju så klart ge sjutton i att sätta upp tältet i en grop. Behöver ju inte utmana ödet mer än nödvändigt.
Tycker det är helmysigt att sitta i ett tält med en kopp varm choklad och spela yatzy eller fia när det regnar. Smatter smatter mot duken. Myyyys