• Loke2002

vi som tältar!

Tänkte starta en tråd för oss som gillar att tälta när vi semestrar :)
    Jag har hittat campingtrådar, men det verkar mest vara för dom som har husvagn. Så nu kör vi :)

Här kan vi ge varandra tips på olika campingar som man har besökt. 
    Mattips som lämpar sig för oss som tältar.
    Vilka saker ni tycker är ett "måste" att ha med sig.

• Svar på tråden vi som tältar!
  • Qarina

Nån som har tips på nån mysig camping med midsommarfirande i närheten av stockholm? :)

• strojes

För oss blir det ändrade planer då båten vi skulle åkt med till Gotland inte ens har lämnat hamn i Grekland än... 
    Det ser ut att bli Småland som blir målet med ett besök på Astrid Lindgrens värld bland annat. 

• Tedrickare1

Hej!

Jag har några frågor till experterna här i tråden:

Finns det något tält som håller värmen bättre än andra tält? - Speciellt material?

Vilken sovsäck är bäst? - Med bäst så menar jag en som håller värmen bra, som är enkel att rulla ihop och få ner i sin påse.

Vilket underlag är bäst att sova på?

Bör man ha ett regnskydd över tältet, eller är tält vattentäta även i de värsta regnskurarna?

Vilket tält rekommenderar ni att man köper? Varför?

Tack på förhand!

• strojes

Vi har tält från Intersport, deras eget märke McKinley (har både ett stort familjetält och ett litet tvåmannatält). 
    Om man köper ett billigt tält på Rusta behöver man ha regnskydd över. 
    Tältet ska ha tejpade sömmar och när det gäller vattenpelare (den som anger hur mycket vatten tältduken tål) har jag inga direkta siffror på vad som krävs de två tält jag har länkat till har en vp på 5000 mm för duken och 7000 mm för golvet. Vi har sovit i dem vid några rejäla regnskurar utan läckage.  
    Dessa tält har vi:
    familjetältet: www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p71859
    tvåmannatältet: www.intersport.se/produkter/mckinley-escape-2-talt-p67044
    Det jag gillar med dessa tält att man får ett prisvärt tält som funkar till en rimlig kostnad. Sedan finns ju Hillebergs mfl som säkert har bättre tält men då till ett helt annat pris än Intersport. Det är ju trots allt inte så många nätter per år man använder det.
    Liggunderlag har vi också köpt på Intersport. Det bästa är ju att åka till affären och provligga för att känna vilket liggunderlag som funkar bäst för just den personen som ska använda det.
    När det gäller sovsäckar får man fundera på vilken temperatur det normalt är mestadels när den ska användas. Vi har inga extrema sovsäckar utan mer ordinära (kommer ej ihåg komforttemperaturen just nu). Är det kallt tar vi istället på oss underställ och sover i och en filt över.

• Tedrickare1
    strojes skrev 2014-06-26 10:12:24 följande:

Vi har tält från Intersport, deras eget märke McKinley (har både ett stort familjetält och ett litet tvåmannatält). 

Om man köper ett billigt tält på Rusta behöver man ha regnskydd över. 

Tältet ska ha tejpade sömmar och när det gäller vattenpelare (den som anger hur mycket vatten tältduken tål) har jag inga direkta siffror på vad som krävs de två tält jag har länkat till har en vp på 5000 mm för duken och 7000 mm för golvet. Vi har sovit i dem vid några rejäla regnskurar utan läckage.  

Dessa tält har vi:

familjetältet: www.intersport.se/produkter/mckinley-alpha-5-talt-p71859

tvåmannatältet: www.intersport.se/produkter/mckinley-escape-2-talt-p67044

Det jag gillar med dessa tält att man får ett prisvärt tält som funkar till en rimlig kostnad. Sedan finns ju Hillebergs mfl som säkert har bättre tält men då till ett helt annat pris än Intersport. Det är ju trots allt inte så många nätter per år man använder det.

Liggunderlag har vi också köpt på Intersport. Det bästa är ju att åka till affären och provligga för att känna vilket liggunderlag som funkar bäst för just den personen som ska använda det.

När det gäller sovsäckar får man fundera på vilken temperatur det normalt är mestadels när den ska användas. Vi har inga extrema sovsäckar utan mer ordinära (kommer ej ihåg komforttemperaturen just nu). Är det kallt tar vi istället på oss underställ och sover i och en filt över.

Tack, tack och åter tack för ditt fina svar! :)
  • ensam1
    Tedrickare1 skrev 2014-06-26 09:48:00 följande:

Hej!

Jag har några frågor till experterna här i tråden:

Finns det något tält som håller värmen bättre än andra tält? - Speciellt material?

Vilken sovsäck är bäst? - Med bäst så menar jag en som håller värmen bra, som är enkel att rulla ihop och få ner i sin påse.

Vilket underlag är bäst att sova på?

Bör man ha ett regnskydd över tältet, eller är tält vattentäta även i de värsta regnskurarna?

Vilket tält rekommenderar ni att man köper? Varför?

Tack på förhand!

Jag har campat mycket och jag skulle vilja vända på din första fråga. Under förutsättning att du inte ska ut och tälta på vintern eller högt uppe i fjällvärlden så håller alla tälten värmen lika bra eller dåligt. Ett större problem än kylan brukar vara värmen, en del tält blir rena bastun på morgonen innan första man vaknar och får upp tältöppningen.

Samma sak med sovsäcken, alla säckar klarar sommarväder utan problem. Se bara till att du får en sovsäck som är tillräckligt lång om du vill kunna krypa ner riktigt i den. Vad jag inte skulle köpa är sovtäcken utan satsa på en riktig sovsäck, ett sovtäcke är oföljsamt och svårt att packa ihop sedan. En dunsovsäck rullar man inte ihop utan bara trycker ner i påsen så där är det ju aldrig tal om det är svårpackat igen.

Om du är rädd för att frysa så välj luftmadrass, då isolerar luften i madrassen från markkylan. Mer meckigt än med liggunderlag eftersom man måste pumpa upp dem men ska man inte vandra så man behöver tänka på vikt och volym så är mitt val absolut luftmadrass. Vad du absolut inte ska köpa är de aldra enklaste och billigaste liggunderlagen då kan man lika gärna vara utan.

De flesta tält klarar regn riktigt bra så länge du inte lägger något direkt mot tältduken. Jag har aldrig kört med regnskydd till något tält och vi har klarat oss riktigt bra alla år.

• Tedrickare1
    ensam1 skrev 2014-06-26 13:15:03 följande:

Jag har campat mycket och jag skulle vilja vända på din första fråga. Under förutsättning att du inte ska ut och tälta på vintern eller högt uppe i fjällvärlden så håller alla tälten värmen lika bra eller dåligt. Ett större problem än kylan brukar vara värmen, en del tält blir rena bastun på morgonen innan första man vaknar och får upp tältöppningen.

Samma sak med sovsäcken, alla säckar klarar sommarväder utan problem. Se bara till att du får en sovsäck som är tillräckligt lång om du vill kunna krypa ner riktigt i den. Vad jag inte skulle köpa är sovtäcken utan satsa på en riktig sovsäck, ett sovtäcke är oföljsamt och svårt att packa ihop sedan. En dunsovsäck rullar man inte ihop utan bara trycker ner i påsen så där är det ju aldrig tal om det är svårpackat igen.

Om du är rädd för att frysa så välj luftmadrass, då isolerar luften i madrassen från markkylan. Mer meckigt än med liggunderlag eftersom man måste pumpa upp dem men ska man inte vandra så man behöver tänka på vikt och volym så är mitt val absolut luftmadrass. Vad du absolut inte ska köpa är de aldra enklaste och billigaste liggunderlagen då kan man lika gärna vara utan.

De flesta tält klarar regn riktigt bra så länge du inte lägger något direkt mot tältduken. Jag har aldrig kört med regnskydd till något tält och vi har klarat oss riktigt bra alla år.

Hm, tack så väldigt mycket för den infon. Faktum är att vi ska tälta i Småland, så då kanske ett tält med lite "lufthål" är att föredra... ;)
  • MrsMikas
    ensam1 skrev 2014-06-26 13:15:03 följande:

Här vill jag nog opponera mig lite mot luftmadrass.
    Tycker att luftmadrass blir kallare än liggunderlag, just för att den inte är gjord för att isolera. Luften kyler. Är man rädd för att frysa kan man lägga ett liggunderlag, eller en filt, ovanpå luftmadrassen. I svensk sommar brukar det iofs inte vara ett problem - o särskilt inte om man använder sovsäck.. Problemet är snarare det motsatta - man dör av värmeslag på morgonkvisten....

Vi har haft vattenpelare 3000 på de flesta av våra tält. Halvbilliga / halvdyra, hur man nu ser det. McKinley, Everest, såna märken. Funkar finfint även vid ösregn om man tänker på att
     - Inte lägga saker mot duken. Se upp så det inte är nån väska eller kudde som petar ut sovkabinen också.
    ¨- Se till att duken är spänd. Dra lite i linorna så tältet står ordentligt. Inga konstiga veck eller ställen där massa vatten kan samlas.

Sen får man ju så klart ge sjutton i att sätta upp tältet i en grop. Behöver ju inte utmana ödet mer än nödvändigt.

Tycker det är helmysigt att sitta i ett tält med en kopp varm choklad och spela yatzy eller fia när det regnar. Smatter smatter mot duken. Myyyys
  • MrsMikas

När jag nu är inne i campingtråden.

I år blir det Öland för oss. Shoppade nytt stooort tält från outnorth, ska bli kul att testa. Ett Amarillo 6, någon som har nåt att säga om det? Vi kommer att lägga oss i Köpingsvik.

Var några år sen jag var på Öland, och har mest varit i norra änden. Finns det något måste eller 'får-inte-missas' runt Köpingsvik? Eller inom rimligt bilavstånd?

Har lurat med mig 2 st icke-campare (kommer bli helintressant) + att jag kommer att vara gravid i 8 månaden. En trave ungar med också, min minsta är 1,5 år. Så aktiviteter utan alltför mycket strapatser är att föredra....

• Kodia

När det gäller tält är det viktiga att det är dubbla lager, dvs ett ytter- och ett innertält, men det har nästan alla tält som säljs i sportbutiker mm, utan de allra billigaste. 
    Tänk på att lagren inte ska ligga mot varandra, och att ni inte ska ha packning/sovsäckar mm mot tältduken. Se till att ventiler är öppna, så att det inte blir tokvarmt och mycket kondens på morgonen.
    Luftmadrass är bekvämt, men det är det kallaste alternativet. Man kan lägga en fleecefilt ovanpå, eller ett vanligt cellplastunderlag under, så blir det lite varmare. 
    Ett vettigt alternativ för bilcampare i Sverige tycker jag är ett självuppblåsande underlag. Ganska bekvämt, inte för dyrt, och isolerar mot kylan.

• Sjömamma

Hej, ser om det går att väcka liv i den här tråden. Vi tänker ge oss ut på tältsemester i sommar, min sambo, jag och vår dotter på sex år. Kul att läsa om tips på utrustning och campingplatser, vore verkligen kul om tråden kunde komma igång igen med andra familjer som tältar. Både min och min sambos familj åkte på tältsemestrar när vi var små så vi vill ju gärna få återuppleva det nu med vår dotter. Tidigare år har vi hyrt stuga men vi vill kunna vara mer spontana och åka runt utan att behöva boka innan. Tänker oss att det är lättare att hitta plats åt ett tält än hitta en ledig stuga.

• Sjömamma

Försöker igen att dra igång tråden : ) imorgon åker vi iväg på vår första tältsemester. Hoppas allt går bra.

Svar på tråden vi som tältar!