• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • hon mot strömmen
    Anonym skrev 2012-04-22 19:08:04 följande:
    Jag tycker du ska kontakta en jurist och omedelbart be om kvitton på allt som sålts. Har hon sålt barnens saker är det egenmäktigt förfarande, meddela att du tänker gå till polisen och stämmen henne i tingsrätten om hon inte skärper sig.
    Hade dom inget testamente så ärver hon INGENTING av hans ägodelar, det är barnens allt!!! 
    Håller med detta inlägg, Ta ett krafttag och anlita en expert  för hon blåser dina barn så det visslar om det. 

min son skrev på ett papper vad han ville ha och han slutade med detta.. "man kan inte köpa minnen och pengar ersätter inte dem" så vi orkar inte bråka. Får barnen det de vill ha och löser ut dem så skiter vi i detta..

Barnen fungerar inte om de ska i skolan och inte här hemma så varför dra ut på lidandet. Jag har hittills försärjt mina barn och jag kan fortsätta försörja dem... oavsett vad som händer.

Jag vill ha tillbaka mitt liv eller våt liv rättare sagt.

Jag ska försöka få tag i en jurist och rådfråga imorogn om jag hinner.. ( jag måste ju sköta mitt jobb och hem och inte bara sitta i tel hela tiden)

Som det känns nu så skiter jag i allt men det kommer jag inte göra... kommer att kämpa med näbbar och klor för barnen...           

• Anonym

vilken start person du verkar vara! hoppas allt löser sig!
    och vad man får en tankeställare om att man bör ha ordentliga papper på ägodelar å så.

jag har ett bonusbarn... jag e gift med dens pappa. 

• Anonym

Å herregud stackars barnen fattar inte varför den haggan ska hålla på! 
    Hoppas att det löser sig så snart som möjligt! Sköt om dig!  

Ja just nu verkar allt stå still. För några veckor sedan fick jag ett samtal att nu ska de börja med de sista papprena och det skulle ta ca 2 veckor.. ännu har jag inte hört något..

MC:n hämtade vi hem och då fick vi lite andra grejer.. bla 15-20 år gammal sterioanläggning, kastruller och bestick ja allt som hon inte ville ha skulle vi får ta.. hon försökte ge oss en gammal och trasig cykel för att slippa föra den till tippen... jag är inte förvånad ett dugg över att hon passade på att dumpa allt skit på oss.

Dessutom när vi hämtade mc så såg sonen att den var en redig bucka på bakskärmen och sonen visste att det hade inte pappa gjort för då skulle han ha fått höra det. Och dessutom så skulle det inte får vara så utan pappan skulle fixa den på en gång. När vi kom hem så fick vi tag på en som ska fixa den åt oss och då kom det fram att hela mc är special lackad. Det kommer att bli en utmaning för killen som ska fixa den åt oss. Han har haft den nu i ca 1 månad och ännu är den inte klar.. vi har sagt att det är ingen panik med den.. Han får ta den tid han tar och han säger själv att det är en redig utmaning eftersom det är costum made ( vet ej om det är rättstavat) mc. Han har tyvärr inte kunskap i den men han har en kompis som han kan anlita.. Jag är så glad att vi har bra grannar som tipsar om kunnig personer som i detta fall lackeare. Man vill inte ju inte lämna ut en skärm till en helt okänd människa. Vi liter på grannen och det är han som håller kontakt med lackeraren. Så ännu en utgift men det tar vi eftersom vi ska förvara den tills sonen kan köra den. Varken jag eller min sambo har kort till det och skulle vi ha det så vill vi iallfall inte köra den. Det är barens mc och ingen annan ska köra den.

Jag hoppas att detta ska snart vara över för om någon vecka så börjar våran semeser och barnen börjar sitt sommarlov. Sonen ska iväg med en kompis utomlands och dottern ska ev upp till sin mormor och morfar. Jag hoppas att allt detta ska vara över innan de far iväg så de kan njuta av sitt sommarlov.

Jag fick gå till läkaren med sonen eftersom han har haft 4 migränanfall på 5 månader och nu var det dax att få riktig undersökning och medecin till honom. Det tär på alla nu. 

Dottern har inte visat så myckt förutom en dag då hon kom hem från skolan och vägrade gå tillbaka. Efter hon lungnat ner sig en stund så återvände till skolan.

Vissa dagar är det jättebra och det märks inte så mycket och vissa dagar är allt jobbigt. Men vi kämpar på och jag beundrar barnen för deras mod och styrka när pappan kommer på tal.

Ja papper har jag och min sambo pratat om men inte gjort något åt det.. tyvärr.. det måste vi ta tag i det snart.. antigen skriva testamente eller gifta oss (som vi har pratat om ett tag). eller rent av båda .

Vi kämpar på och idag så blir det nog ett besök på banken för att kolla hans konto. Eftersom hon kommer åt hans pengar fortfarande så är jag rädd att hon fortfarande lämnar in räkningar som är hennes som kommer i hans namn ( som bilen) Men jag orkar inte bråka för jag vet att jag får barnens farfar och faster emot mig. De är på hennes sida och inte på barnens sida.. Jag kommer att bevaka barnens saker även om det innebär bråk med släktingarna. Kan de inte inse vad barnen vill och jag gör bara efter barnens önskan så får de bråka med oss. De fattar  inte att barnen blir lidande för jag har kapat min kontakt med dem för 11 år sedan när de visade klart och tydligt att jag inte var värt ett enda öre i deras ögon. Och vi har klarat oss utmärkt.. jag har uppfostrat två underbara barn ensam (fast jag var tillsammans med barnens pappa tills sonen var 5 år och dottern 2 år)

Men vi kämpar på och detta ska vi klara av..  Få se när allt är klart så kommer det bli bättre.. Jag har inte hört något av varken henne eller juristen och jag väntar bara på att det ska komma när som helst.

• Anonym

USch fan va moget av henne de är ju självklart att de e hon som har fixat bucklan! 

Hoppas att din sons huvudverk blir bättre nu då! och att alla ni kan lägga allt detta bakom er! 
    Och va sa bankmannen?  

• Lady Gaga

Kan man inte begära att hans konto ska spärras? Hon ska väl inte ha åtkomst till det efter hans bortgång??

Silence! I KEEL you!

Jag pratade med juristen förra veckan och då sa hon att hon skulle börja med skifter denna veckan.. Det har snart gått 8 månader sedan han dog och det är inte ännu klart... Min ork tar snart slut....

Har pratat med fastern och fick lite info av henne som jag egentligen skulle få av jurister.. bla att han har 8 fordon registrerat på sig... Det har inte juristen nämt.. 5 av dem visste jag om men inte om de andra....

Vi börjar undra om juristen ens har kompitens för detta.... det ska inte ta över 7 månader från dödsdagen innan arvskiftet är klart, eller?

Nä hoppas det är snart över. Det börjar bli jobbigt och lite kusligt med...... Min mobil har "ringt" nu tre nätter men det är ingen som ringer.. Detta sker vid 1-2 tiden och man vaknar med ett ryck... rädd blir man med...

Nä nu får det ta snart slut....

Nä inget är löst ännu.. förutom att vi inte pratar med tjejen och det är efter vad hjon har sagt och gjort. Droppen rann över bägaren...

Vi skaffade en jurist i oktober och ännu är det inte löst. Jag har lagt ner energi på detta men nu hoppas jag att det är snart löst.

Har suttit och samman ställt allt tjejen är skyldig barnen så få se om de får en bil eller pengar.. Jag sköter nu hans räkningar då jag har hans adress till mig.

Droppen var nog när jag fick reda på att hon hade struntat i att betala hans räkning så det gick till kronofogden och då rådfrågade jag många jurister och alla sa att jag skulle ta hans adress till mig.

Jag fick ett sådant "fint" brev av hennes jurist där jag blev anklagad för att ha gjort brottsliga handlingar.. lite hotfullt dessutom . Men jag vet att allt jag har gjort är med jurist rådgivning.

Men vi kämpar vidare och det ska ordna till slut.
    En nackdel är att barnen har sagt upp i stort sett kontakten med sin farfar och faster med familj. Men det är inte helt utan anledning.

Men allt ordnar sig har jag sagt om det mesta och det gör jag nu med. Det kommer att ta tid men det kommer att ordna sig..

Visst är det tufft men vi kämpar på... Det är över 1,3 sen han avled. Det tär på oss alla men vi fixar det.. vi har ju varandra

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2013-03-04 20:04:28 följande:
    Nä inget är löst ännu.. förutom att vi inte pratar med tjejen och det är efter vad hjon har sagt och gjort. Droppen rann över bägaren...

Vi skaffade en jurist i oktober och ännu är det inte löst. Jag har lagt ner energi på detta men nu hoppas jag att det är snart löst.

Har suttit och samman ställt allt tjejen är skyldig barnen så få se om de får en bil eller pengar.. Jag sköter nu hans räkningar då jag har hans adress till mig.

Droppen var nog när jag fick reda på att hon hade struntat i att betala hans räkning så det gick till kronofogden och då rådfrågade jag många jurister och alla sa att jag skulle ta hans adress till mig.

Jag fick ett sådant "fint" brev av hennes jurist där jag blev anklagad för att ha gjort brottsliga handlingar.. lite hotfullt dessutom . Men jag vet att allt jag har gjort är med jurist rådgivning.

Men vi kämpar vidare och det ska ordna till slut.
    En nackdel är att barnen har sagt upp i stort sett kontakten med sin farfar och faster med familj. Men det är inte helt utan anledning.

Men allt ordnar sig har jag sagt om det mesta och det gör jag nu med. Det kommer att ta tid men det kommer att ordna sig..

Visst är det tufft men vi kämpar på... Det är över 1,3 sen han avled. Det tär på oss alla men vi fixar det.. vi har ju varandra
    Så hon bråkar fortfarande om pengar? Hoppas ni får ro snart!

pengar är bara förnamnet...

Även fastern har börjat tjafsa för att hans sambo ljög för oss vad som var hans privata och vad som var företagets.. bara för att hon skulle slippa frakta bort det från huset när det såldes..

Svar på tråden Pappan avled....