• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • underverket 06

Läntanlavendel: Var bara ett konstaterande!

Men för att återgå till TS: Jag skulle sova på dagen när bebisen sover. Strunta i allt annat som måste göras. Det får ni göra tillsammans när din man kommer hem. På helgen kan din man ta honom när han inte ska ammas o du kan sova eller så kan du lägga dig o sova några timmar på dagen. Visst, jag har en son som sovit bra, men såklart har det funnits nätter när han varit vaken flera timmar eller varit sjuk o sovit dåligt. Då har försöka sova ikapp på helgen. Sedan tror jag att man klarar sömnbrist ganska bra ett tag medans man ammar, men det är ju individuellt såklart. Hormoneran ska ju hjälpa till med det.  

• KLAJSHUH

Jag har inte sovit ordentligt sen jag blev gravid.. Nu är sonen 5,5 månader och sover kopiöst dåligt! I snitt sover ja 4-5 osammanhängande timmar/ dygn. Men man går över på nån autopilot typ. Man bara är.. Trött men man orkar, konstigt nog..

• 1979sandy

Samma fortfarande.. Skulle gärna sova på dan, men han vaknar så fort jag lägger ned hinom .. Och i och med att han sover dåligt vill jag att han ska få all den sömn han kan få, så då sitter jag med honom i soffan o glor på tv. Ibland kan jag lyckas slumra med honom, men det är ju SÅ svårt att sova när man ska!
    Inatt sov jag 22-00, 01-3 och periodvis mellan 4-7,, helt flummig i huvudet blir man ju. Sambon är borta så jag har vart ensam med lillen i tre nätter, känner mig helt slut som människa.. Oj vad han ska få ta helgen!!
    Alexandra; vet precis vad du menar! Autopilot on varje dag!
    Fattar inte varför han aldrig får ro att göra 2-3 tummars som andra 3 månaders gör?! Kan ju inte va sunt att inte få långa pass som liten...
    Nätterna är ok för honom, men hans bök o stök väcker mig, sen dags för amning.
    Lägga han i ett annat rum kanske vore bra, men ibland måste han få hjälp till att somna om och då orkar jag inte springa upp ur sängen för att gå in i ett annat rum...

• Guiden12
    1979sandy skrev 2012-11-16 13:42:45 följande:
    Samma fortfarande.. Skulle gärna sova på dan, men han vaknar så fort jag lägger ned hinom .. Och i och med att han sover dåligt vill jag att han ska få all den sömn han kan få, så då sitter jag med honom i soffan o glor på tv. Ibland kan jag lyckas slumra med honom, men det är ju SÅ svårt att sova när man ska!
    Inatt sov jag 22-00, 01-3 och periodvis mellan 4-7,, helt flummig i huvudet blir man ju. Sambon är borta så jag har vart ensam med lillen i tre nätter, känner mig helt slut som människa.. Oj vad han ska få ta helgen!!
    Alexandra; vet precis vad du menar! Autopilot on varje dag!
    Fattar inte varför han aldrig får ro att göra 2-3 tummars som andra 3 månaders gör?! Kan ju inte va sunt att inte få långa pass som liten...
    Nätterna är ok för honom, men hans bök o stök väcker mig, sen dags för amning.
    Lägga han i ett annat rum kanske vore bra, men ibland måste han få hjälp till att somna om och då orkar jag inte springa upp ur sängen för att gå in i ett annat rum...
    Det blir bättre, min lille sov också dåligt korta pass i den åldern, det är nog vanligare att det är så än tvärtom. Just nu så har min lille börjat sova hela nätter och ett långt två timmar pass på dagen. Plötsligt så händer det :P 
    Kämpa på det blir bättre till slut även om det inte känns som det, när man är upp i det ( som jag var nyss också) känns det som att man aldrig mer får sova

• 1979sandy

Guiden; tack för pepp!;)
    Ja svårt att tro att det ska bli skillnad och jag fattar inte att han kanske kommer kunna sova hela natten?! Hur kan de klara sig på så lite sömn? Eller så får han mer än jag tror när han väl sover...

Liggammar gör jag, händer ibland att han somnar, och då försöker jag med vila.

• Guiden12
    1979sandy skrev 2012-11-18 22:23:53 följande:
    Guiden; tack för pepp!;)
    Ja svårt att tro att det ska bli skillnad och jag fattar inte att han kanske kommer kunna sova hela natten?! Hur kan de klara sig på så lite sömn? Eller så får han mer än jag tror när han väl sover...

Liggammar gör jag, händer ibland att han somnar, och då försöker jag med vila.
    ja man förstår inte alls hur de klarar sig men de gör tydligen det hehe. Jag tror inte spädbarn behöver samma djupsömn som oss vuxna utan att de sover i cyklar, ganska lätt o ryckigt. Kan någon komma på dagen o gå ut med vagnen och bebisen så du kan sova lite? kan din partner ta någon natt så du får sova , ser att du ammar men du kanske kan pumpa ur så att bebisen kan få ur flaskan ett mål så får du sova lite fler timmar sammanhängande. Har du möjlighet till att sova ut på morgonen på helgerna ta chansen :)  När pojken var ännu yngre och han inte sov på nätterna tog min man matningen på helgerna så kunde jag sova ut 2 dagar i veckan i allfa fall, det gör mycket. Men som sagt det blir bättre snart även om det inte känns som så nu. skickar massa pepp:) 
  • cloudberry79

Jag ammar kring tre-fyra gånger på natten och har också svårt att somna efter amningen. Dottern går ibland att putta över till sin säng (vi har satt spjälsäng som sidovagn, men ofta vill hon sova med bröstet i munnen och då sover jag inte så bra, får ont i ryggen och ligger vaken långa pass på natten. På helgmorgnarna ammar jag vid sjutiden. Då kliver maken upp med dottern och tar hand om henne medan jag sover till nästa amning som brukar vara vid tiosnåret. Det är så skönt, riktig kvalitetssömn! Jag kan inte pumpa ur och har ingen som kan ta henne på dagen (jag skulle inte kunna sova om någon tog iväg henne heller för den delen). Så, jag lever för mina helgmorgnar, jag vet att jag får kvalitetssömn två gånger i veckan. Än så länge räcker det faktiskt bra, jag helammar henne (och vill fortsätta amma helt eller nästan helt tills hon är kring året). Min femåring sover inte heller hela nätter. Han har svårt att komma till ro på kvällen trots alla knep i boken och kommer oftast över till vår säng på natten=ännu sämre sömn för oss. Men, så länge helgerna räddar oss funkar det.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    AnnikaT1980 skrev 2012-11-18 23:47:09 följande:
    Cloudberry79: varför kan du inte pumpa?

För mig va det räddningen!
    Får inte ut något med pumpen, inte ens tio milliliter på en halvtimme. Ändå kan jag helamma dottern utan problem. Då har jag ändå hyrt en riktigt fancy elektrisk Medelamodell och provat två andra, manuella. Jag och pumpen kommer inte överens helt enkelt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Petrol

Nu sover jag dåligt av andra anledningar förvisso, men tipsen kan väl kanske vara av något värde ändå.

Man klarar sig längre än man tycker är möjligt på lite sömn, även om du har märkt att man långt ifrån mår speciellt bra.

Det jag gör när jag inte sover är att vara så noga jag kan med att sköta kosten, äta mycket frukt och grönt är toppen och gärna mindre mål oftare under dygnet.

Sen ska man inte förringa nyttan av att bara sitta på en stol och blunda i 5minuter, visst, man kanske inte sover eller känner någon skillnad, men i längden så håller man ihop något bättre än om man låtit bli.

• 1979sandy

Jag pumpar inte heller. Har fått mjölkstockninh av det och vill inte hålla på och mixtra med min produktion;(.. Dessutom tar han inte flaska så då spelar det inte nån roll.
    Ibland tar sambon lillen o sover i gästrummet och kommer in med honom vid amning. Då hör jag honom inte, hans bök mm så då blir det en ok natt med tre avbrott för amning. De nätterna räddar mig!

Svar på tråden ni som inte får sova,,,