• PetraL

September bebisar :)

Hejsan , jag tänkte att vi som fick våra små i september kan hjälpa varann och bara prata om våra små underverk här inne :) Alltid kul att prata med någon som har barn i samma ålder :) Kanske man till och med hittar någon här inne som bor i närheten av en själv och vill gå på bebisdejt ?;) 

Jag heter Petra och är 19 år och bor i närheten av Norrköping . Jag fick min underbara son Liam den 27 september , han vägde 3515 gram och va 49 cm lång :)  Nu är han fem veckor och väger runt 4000 gram . Hade ingen näring i min mjölk så min kille gick bara upp till 3525 gram på en månad :( Tack vare ersättning varannan timme har han lagt på sig en hel del :) 

Lägger även upp en bild på min gullunge och hoppas flera lägger upp bilder och börjar prata om allt möjligt :) 

• Svar på tråden September bebisar :)
  • Lyckan2

Vet inte känns som min bebis e "liten" än. han helammas ännu, dvs har inte börjat med smakisar än. Han vänder sig inte ännu. ligger mest stilla o ser sig om. Han är stadig o så i nacken. han kanske bara inte vill än ;)

• qosmo

Hej alla! Kul att kunna läsa hur det går för alla andra som också fått bebisar samma månad :)

Min lilla Linnea föddes 4 september =) Hon är väldigt pigg och allert på dagarna. Gör inte mycket annat än vänder sig från rygg till mage , å sen blir sur för att hon inte kangöra mer ;)  Hon försöker trycka sig fram men de går så där.

Här om dagen överraskade hon mig att hon satt upp helt själv i nåra sekunder..stolt :D
    Hon har fått börja smaka på en sked gröt vissa dagar..det älskar hon!! Idag fick hon även en sked fruktjuice. Det verkade också populärt =) Hon blev arg när hon inte fick mer. Men vill inte ge för mycket med tanke på magen :)

Hon sitter jättebra i sin matstol! Har en gåstol till henne, har inte vågat testa den än bara. Står att det är från 6 månader. Hur har ni gjort som har en?:)
    E lite sugen på hoppgunga med. Men många har sagt så mycket negativ om den..
    Har ni hoppgunga?:)

• nyponros123

Hej allihopa! Hoppas allt är väl med er och era fina bebisar:=)
    Jag har en glad tjej som nu är fyra månader och två dagar. Hon är 65,5 cm lång och väger 7700 gram. Vi har testat att ge henne banangröt och det blev en stor succé så det kommer vi fortsätta med. Hon kan sitta själv med hjälp av stöd i några minuter så mamma hinner fotaGladHar testat hoppgunga men hon har inte riktigt kommit på ännu hur man ska göra. Verkar som att en del utav era småttngar sitter redan i matstolen? Vi har fått ärva en jättefin tripptrappstol så kanske hon kan sitta i den med lite hjälp av kuddar och liknande eller vad tror ni? Kram till er alla!

• Det är du och jag

Min son sitter i matstol, hoppgunga o gåstol.   stunder då o då o han älskar det!!sitter även upp med hjälp av kuddar i liggdelen på vagnen i stunder.  vägde honom idag, hela 7800 gram Hjärta

Alexander ♥
  • PetraL

Köpte aldrig min kombi blev en crescent diva istället :) Super nöjd :D 
    Liam sitter i matstolen , älskar gåstolen men han får inte va i den så ofta :P
    Vänt sig från rygg till mage länge och ställer sig i krypställning men kommer ingen stans ;)  
    Han är inte så förtjust i smakisar så han får bara smaka när han visar att han vill ha :)
    Han dreglar vansinnigt mycket och har konstant en hand i munnen ;)  

• Takex

Vi har fått hoppgungan nu och han älskar den! Han kan hoppa i 30 min innan han vill göra något annat. Gillar att peta på snörena också. Det tog han två omgångar att finula ut att han ska böja båda benen men nu hoppar han som en galning!

Han kan fortfarande inte rulla men han verkligen vägrar att ligga ner, så jag försöker hela tiden komma på saker som kan få honom att gå med på det, alla tips är välkomna, tror verkligen att han skulle gilla att få lite kontroll över sig själv.

Annars är han väldigt framåt med balans, han kan sitta själv både med och utan stöd och kan stå med stöd. Händerna är han inte lika duktig med, han prickar alltid rätt men kan fortfarande glömma att öppna handen, lite svårt att greppa då :P

Allt är så spännande nu, det händer så mycket!

• PetraL
    Takex skrev 2013-01-29 16:33:53 följande:
    Vi har fått hoppgungan nu och han älskar den! Han kan hoppa i 30 min innan han vill göra något annat. Gillar att peta på snörena också. Det tog han två omgångar att finula ut att han ska böja båda benen men nu hoppar han som en galning!

Han kan fortfarande inte rulla men han verkligen vägrar att ligga ner, så jag försöker hela tiden komma på saker som kan få honom att gå med på det, alla tips är välkomna, tror verkligen att han skulle gilla att få lite kontroll över sig själv.

Annars är han väldigt framåt med balans, han kan sitta själv både med och utan stöd och kan stå med stöd. Händerna är han inte lika duktig med, han prickar alltid rätt men kan fortfarande glömma att öppna handen, lite svårt att greppa då :P

Allt är så spännande nu, det händer så mycket!
    Jag har ett babygym med en rund grej på som man lägger barnet på mage i så barnet ligger lite över golvet , Liam låg i sin två gånger och sen gick de kanon bra att ligga på mage på golvet :P Tror jag köpte den på br för 600kr :) 
  • Takex

Ah en tummy time kudde ingick när jag köpte mitt men han godkänner inte det heller. Han tycker heller inte om baby sittern det litar för mycket, men om jag sätter honom i Bumbon i gymmet är han glad... Men då försvinner ju hela grejen med att han ska ligga.. :P

• jg3

Ett tips är att använda en amningskudde (eller något liknande) under överkroppen när de ligger på mage så kommer de upp lättare och iaf min kille accepterar att ligga på mage en lite längre stund än innan.

• qosmo

Jag måste fråga er alla, va gör ni under dagarna med era sötnosar?? Va gör ni för ett dagen ska gå??
    Min sambo jobbar kväll varannan vecka då brukar de bli väldigt segt..vet inte riktigt va man ska göra heela kvällarna..plus att min dotter e nattmänniska..somnar aldrig före 12  :P

• JennyL29

öppna förskolan ett tipps

min lillekille är nu 5mån hoppas jag får vara med här 

• jg3

Oj mina dagar bara flyger förbi. Vi har en "aktivitet" per dag max. Detta kan tex vara en långpromenad, åka till centrum/stan med något ärende, fika/luncha med vänner, ha tvättstugan :), öppna förskolan annars älskar vi att mysa hemma också då vi tränar ligga på mage och sitta i amningskudden.

• fantasyforever

Här flyger oxå dagarna iväg, förutom att jag gör alla sysslor hemma såsom städ tvätt och disk ( blir rätt mycket då hemmet har tre barn samt massa djur) så brukar vi vara ute och promenera varje dag. Vi är inte på någon öppna förskola eller andra folksamlingar i onödan eftersom det går så mycket influensor och rs nu.. baka brukar jag göra på dagarna, rensa och sortera bland kläder osv... man hinner massa hemma nu när man inte jobbar det är ett som är säkert ;p

Fil och youhurt, när börjar ni med det? Casper smakar och gillar i stort sett allt, äter ett mål gröt och ett mål mat/efterätt i kombo med ersättning. I övrigt äter han ersättning men smakar av allt vi äter om han är intresserad.han är strax fem och en halv månad.

• JennyL29

har inte börjat med fil ännu osv är det över året de ska börja med sånt eller? har ingen koll direkt.

wiiliiam älskar det mesta med verkar vara i en tillväxtperiod just nu äter igen på nätterna då han sovit nätterna igenom annars. jaja hoppas det går över snart.

han får ersättning 220 ml då han vaknar kl halv sju ca.

kl 10 ca får han en portion gröt

ca 13 till 14 tiden får han en halv burk mat lite ersättning till det

17 tiden en flaska ersättning

sedan får han äta av det vi äter på kvällskvisten

till sängs får han en flaska med 220 ml runt nio tiden...... så ser hans shema ut nu vid 5 mån hur ser era bebbars ut?              

• Lyckan2

Min helammas än, men tänkte i de närmaste börja me lite gröt o se hur de går... Vi fyller dagarna me bebysim, öppna förskolan, fika träffar och promemader etc. De går ju så fort, tittade på kort som jag tog för några månader sen. han ändras så mycke på kort tid. nästan så mn sörjer att de går så fort. försöker verkligen njuta varje stund även när de kan kännas körigt. enorm kärlek!

• jg3

Tjejer, måste fråga. Är det någon av era bebisar som har allergi eller är känslig mot något? Jag misstänker att vår lille kille har mjölkalkergi nämligen. Får röda prickar runt mun, på näsa och under ögonen. Han har ätit mild havregröt och frukt/mos ibland. Har nu testat sinlac och hoppas prickarna håller sig borta, för de har minskat.

Svar på tråden September bebisar :)