• Bobbo3

Bf juni -14

Jag och min sambo plussade i helgen med vårat andra barn. Med först tog det oss 19månader att bli gravida men denna gången tog det sig på andra försöket å lyckan är total!. Då det fortfarande är väldigt tidigt har vi inte berättat det för någon så det hade varit trevligt att ha några att prata gravid grejer med. :)

• Svar på tråden Bf juni -14
  • Snowboard
    ohbaby skrev 2014-06-14 12:04:22 följande:
    Tack:)

Han var 4095g och 53cm.

De berättade inte att de satte dit en sugklocka och jag tror att jag kanske hade kunnat fått ut huvudet själv på samma krystning eller möjligtvis en till. De drog ut honom riktigt snabbt och smidigt, kändes lite läskigt men inte så farligt. Däremot gjorde det ont eftersom jag sprack :/ och det gör väl alla typ.
    Men hade de berättat att de satt en sugklocka hade jag nog fått lite panik för jag trodde det skulle vara mycket värre. Och det kan det säkert vara.
    Ja ibland är det bättre att inget veta. Hur mycket fick du sy? Var det först efteråt som du såg att de använt klocka eller berättade de det direkt när han kommit ut?

Var det ditt första barn eller har du sedan tidigare? När föddes de och hur långa/mycket vägde de? *tusen frågor*
  • ohbaby

Minns inte men tror de berättade direkt när han kom ut.

Det här är nr 2.

Nr 1 föddes i vecka 42+0, hade tid för igångsättning men var öppen 3 cm så de gjorde bara hål på hinnorna så satte det igång direkt och räknas inte som en igångsättning.

Han var lika lång som nr 2, alltså 53cm men vägde 3809. Nr 2 vägde ju 4095.

Fråga på bara:)

Vet inte hur mycket jag sprack, de vägrade säga det. Frågade om jag sprack hela vägen men det sa de att jag inte gjorde. Däremot ser jag med spegel att jag är sydd hela vägen. Så det var säkert precis på gränsen. Ont har jag! Men det går väl över ganska snart hoppas jag.

• Snowboard
    ohbaby skrev 2014-06-14 17:23:24 följande:
    Minns inte men tror de berättade direkt när han kom ut.

Det här är nr 2.

Nr 1 föddes i vecka 42+0, hade tid för igångsättning men var öppen 3 cm så de gjorde bara hål på hinnorna så satte det igång direkt och räknas inte som en igångsättning.
    Han var lika lång som nr 2, alltså 53cm men vägde 3809. Nr 2 vägde ju 4095.

Fråga på bara:)

Vet inte hur mycket jag sprack, de vägrade säga det. Frågade om jag sprack hela vägen men det sa de att jag inte gjorde. Däremot ser jag med spegel att jag är sydd hela vägen. Så det var säkert precis på gränsen. Ont har jag! Men det går väl över ganska snart hoppas jag.
    Varför ville de inte säga hur mycket de sydde? Vad skumt! Fick du någon information om hur man ska sköta om de nedre regionen efteråt? Jag menar det måste ju vara för jäkligt smärtsamt och krångligt med världens sår och allt som ska ut den vägen. Och allt man hört om kvinnor som blivit förstörda för livet med både urin- och "bajsinkontinens". Usch det känns superläskigt med det där tycker jag...
  • Kayrine

Vecka 40 idag, 39+0, och bebis blir utplockad på torsdag. Vi firar midsommar på bb!

Grattis till alla som fått!

• Snowboard
    Kayrine skrev 2014-06-14 22:02:32 följande:
    Vecka 40 idag, 39+0, och bebis blir utplockad på torsdag. Vi firar midsommar på bb!

Grattis till alla som fått!

Blir nog samma här, midsommar på BB alltså. Är det KS eller induktion som ni får/gör? Lycka till! :D
  • Kayrine

Snowboard: det blir planerat ks, har en besvärlig förlossning som slutade med akut ks i bagaget med megastor bebis (5.2kg, 56cm, överburen 16 dagar) och TUL i måndags, 38+2, beräknade den här bebisen till 4kg redan, så blev rekommenderad ks.

När blir du igångsatt? Drygt att gå över tiden så mycket. Vet precis hur det är! Första barnet?

• Snowboard
    Kayrine skrev 2014-06-14 22:33:53 följande:
    Snowboard: det blir planerat ks, har en besvärlig förlossning som slutade med akut ks i bagaget med megastor bebis (5.2kg, 56cm, överburen 16 dagar) och TUL i måndags, 38+2, beräknade den här bebisen till 4kg redan, så blev rekommenderad ks.

När blir du igångsatt? Drygt att gå över tiden så mycket. Vet precis hur det är! Första barnet?

Oj ja då förstår jag att du/ni bestämt er för kejsarsnitt, det blir lugnast så. Hoppas allt går fint, men det är nog ingen fara :D.

Jo jag håller på att klättra på väggarna här av missmod för att lillebror aldrig kommer! Det är andra barnet, men med första blev det akut snitt 10 dagar innan BF pga. HELLP-syndrom. Så jag har aldrig upplevt en förlossning på något stadie. Jag har haft lite mer känningar inatt ochsovit som en kratta, men jag vågar inte hoppas på något.
  • ohbaby
    Snowboard skrev 2014-06-14 20:46:58 följande:
    Varför ville de inte säga hur mycket de sydde? Vad skumt! Fick du någon information om hur man ska sköta om de nedre regionen efteråt? Jag menar det måste ju vara för jäkligt smärtsamt och krångligt med världens sår och allt som ska ut den vägen. Och allt man hört om kvinnor som blivit förstörda för livet med både urin- och "bajsinkontinens". Usch det känns superläskigt med det där tycker jag...
    Ingen aning om varför de inte vill berätta. Samma sak vid första förlossningen. Väldigt konstigt. Min bm på vårdcentralen tyckte också det var konstigt. Men förhoppningsvis står det lite i journalen om det den här gången. Förra gången glömde de skriva att jag ens var sydd. Verkade stressade både då och nu...

Det går väldigt bra att både kissa och bajsa faktiskt. Man får vara väldigt försiktig när man torkar sig bara. Det kan svida av kisset men det går över ganska fort.

Jag hoppas bara det läker fort för det gör så ont att sitta. Sätter mig aldrig på stolar utan bara i mjuka soffor med benen upplagda, då går det bättre. Vill vara rörligare!
  • ohbaby
    Kayrine skrev 2014-06-14 22:33:53 följande:

Det var en stor en!

Min bror och hans fru fick också en så stor så jag var lite nervös att det skulle kunna bli så för mig med med.

Skönt att ha ett datum och kunna planera lite:) lycka till!
  • Bobbo3

Här va det en ganska långdragen förlossning men det beror på att vattnet aldrig gick. Vaknade med värkar strax efter 4 och hon kom 17:17. Värkarna började göra riktigt ont vid 3 tiden å vid 16:30 va det olidligt men sen när krystvärkarna kom var hon ute på 3- 4 värkar. Fick sy 1 stygn. Nu e det full rulle här hemma med magknip och trotsig 20 månaders son.

• ohbaby
    Bobbo3 skrev 2014-06-15 11:06:00 följande:

Här va det en ganska långdragen förlossning men det beror på att vattnet aldrig gick. Vaknade med värkar strax efter 4 och hon kom 17:17. Värkarna började göra riktigt ont vid 3 tiden å vid 16:30 va det olidligt men sen när krystvärkarna kom var hon ute på 3- 4 värkar. Fick sy 1 stygn. Nu e det full rulle här hemma med magknip och trotsig 20 månaders son.

Fick du någon smärtlindring?

De gjorde hål på hinnorna under krystarbetet men det mesta kom ut tillsammans med pojken. Bm blev genomblöt trots att hon hade förkläde. Kom in med nya kläder nästa gång;)

Sprack hinnorna när hon kom ut eller tog de hål på dem?
  • Snowboard

Halloj, i tisdags, den 17:e 09:27 kom så äntligen, äntligen storken, BF +13.
    Det gick ganska fort också, 12 timmar från det att vattnet gick, och jäklar vad det gick!, till det att han var ute. Pga. att mitt vatten gått så ville de inte, (i onödan?), kolla hur öppen jag var utan tog bara CTG-kurva och sedan fick vi åka hem igen. Jag klarade 2 timmar hemma sedan var det fasen jobbigt, så runt 01-02 var vi tillbaka igen. Ingen kontroll denna gång heller (?) bara en ny CTG-kurva. Värkarna hemma kom, om jag stod upp, med 2-3 min mellanrum, om jag låg ner typ med 5 min. Blev hemskickad igen med citodon och sömntabletter, fick monstervärk i korridoren påväg ut och aj aj aj vad ont det gjorde. Bilfärden var en plåga! Kom hem, drog i mig tabletterna.... men inget hände. Tvingade sambon att ringa förlossningen och fråga hur lång tid det skulle ta innan de verkade. Jag knockades i typ 1 timme sedan vaknade jag av brutal smärta. Det var bara att åka in igen. Nya kurvor och jag bönade och bad om smärtlindring. Tillslut gjorde de en koll och då var jag 7 cm öppen! Då fick vi äntligen ett rum och jag fick lustgas.... fantastiskt! Nästan direkt fick jag krystkänningar och vid koll var jag 10 cm. gick fort på slutet. Sedan lugnade faktiskt värkarna ner sig, tack gode gud. Så krystfasen var riktigt okej, gjorde inte så ont, var mest bara jävligt mäktigt på något vis! Sonen kom ut med handen först så jag sprack lite innuti, 4 stygn, men inga yttre sprickor. Hade han inte haft handen där hade jag sluppit sy alls... grrr det ska du få för lillebror! :P. 3292 g och 51 cm var han. 

Jag är helt galet nöjd med min förlossning! Fast nu är jag helt mörbultad, yr och andfådd mest hela tiden.

Har några fler små liv ploppat ut? 

• Kayrine

Grattis Snowboard!

Här kom lilla Junie till världen med planerat snitt igår morse. 4300gram och 53cm lång. Vi firar midsommar på BB idag och mår väldigt bra! ❤️

Svar på tråden Bf juni -14