• Tovan77

Endometrios och IVF

Hej! Jag har endometrios (vet ej vilken grad) och har försökt få barn i snart 3 års tid. Nu efter sommaren gjorde vi ett ivf som misslyckades. Jag är på ruvardag 23 och jag tror att mensen börjar komma nu. Det är fruktansvärt tungt! Här i östergötland får vi bara 2 försök. Jag undrar om det finns någon i liknande situation? Eller någon som har lyckats på andra försöket med ivf vid endometrios? Vilka läkemedel fick ni då? Jag har tagit suprecur, gonal-f, ovitrelle och progesteron. Lycka till alla kämpande tjejer och killar!

• Svar på tråden Endometrios och IVF
  • Heidi82

Kiwii: Var det IVF ni gjorde när ni lyckades? Gjorde du ngt behandling mot endon innan, typ lång nedreglering? Kul att höra om dom som lyckats trots skitsjukdomen. Just nu känns det som att det är större chans att vinna en miljon på lotto..

• kiwii

Heidi 82: ja det var ivf kan inte bli gravid på nått annat sätt tyvärr har inga ägg ledare kvar tyvärr: ( så våran ända utväg är ivf så ska vi försöka få syskon är det det som gäller igen :( Ja jag hade lång nedreglering med synarela o progynon Har gjort många ivf försök med olika metoder

• Madelaiine

Hej tjejer :) Nu är jag påväg hem ifrån kliniken. Antingen missade den andra läkaren äggblåsor sist eller så har de förökat sig. För nu hade jag 5 på ena sidan och 6 på andra men några mindre så hade 7-8 stycken som var ordentligt stora. Tar två sista sprutorna ikväll och sen ovitrelle imorgon kväll. Sen blir det ÄP på måndag kl. 10.00 och ET preliminärt på onsdag kl. 13.00. Beroende på om det lyckas eller inte. Eller om det blir många bra så skjuts det upp till fredag. Vi hoppas innerligt på att något befruktas överhuvudtaget.

• Madelaiine

Vi har varit på kliniken idag, så nu har jag inga ägg kvar. Har haft lite ont till och från och blödigt lite. Men vi fick ut sju stycken ägg. Så nu hoppas vi innerligt att något blir befruktat. Vi ska sätta tillbaka ett embryo på onsdag kl. 13.00 om allt går som det ska. och imorgon ska jag börja med lutinus i 19 dagar,. Så håll tummarna att något ägg befruktas och vi har ett fint embryo att sätta in på onsdag.

• Heidi82

Madelaiine: Härligt att ha den biten avklarad! Håller tummarna att allt ska fortlöpa som planerat!! Själv är jag fortfarande nedreglerad, på Fredag 10 veckor. Längtar tills den dagen jag får bli ruvare igen och hoppet åter. Kram

• Madelaiine

Hej, nu har vi fått tillbaka ett embryo i onsdags :) så nu är jag ruvare för första gången. Vet inte om jag vågar hoppas, är så rädd att drömmarna ska krossas. Kram

Heidi82 skrev 2014-05-05 23:26:58 följande:
    Madelaiine: Härligt att ha den biten avklarad! Håller tummarna att allt ska fortlöpa som planerat!! Själv är jag fortfarande nedreglerad, på Fredag 10 veckor. Längtar tills den dagen jag får bli ruvare igen och hoppet åter. Kram

• Hanahg
    Madelaiine skrev 2013-10-31 11:09:26 följande:
    Hej tjejer, 

Jag har försökt att bli gravid i ungefär 5 år. Med min fästman i två års tid och innan det i ett tidigare förhållande. Har sedan tonåren haft en helt fruktansvärd mensvärk. Mina föräldrar har även de reagerat och sagt att det kan aldrig vara normalt. Jag har legat och skrikit och gråtit av smärta många många gånger. Har uppsökt läkare flera gånger under årens gång men bara fått höra att en del har mer ont än andra, här ta några värktabletter. När jag förklarat att inte ens värktabletter funkar utan att jag känner smärtan ändå, inte ens då vill de fatta och inse hur det är. Jag började läsa ordentligt om endometrios för en månad sedan ungefär och diagnostiserade mig själv då de flesta symptomen stämmer riktigt bra. Tog upp detta med en läkare på sophiahemmet och han var faktiskt den första som lyssnade och sa att det absolut är mycket möjligt att det är så och att ja troligen har det. Så nu väntar vi äntligen på att remissen för IVF ska bli skickad. Har gjort ett blodprov för IVF och hoppas att det snart ska vara igång. Men funderar lite över väntetiden, hur länge har ni fått vänta som är igång med IVF? Eller ni som har gjort IVF? Är bara så otroligt rädd att IVF inte heller ska fungera och att jag faktiskt aldrig kommer att bli gravid och aldrig kommer att få bära vårat barn. Men varje solskenshistoria jag får läsa om där kvinnor med endometrios faktiskt lyckats bli gravida tillslut ger nytt hopp. 

hej! Jag har också gått via sophiahemmet för ivf behandling, och även jag har endometrios. Först gjorde vi två misslyckade införingar på fertilitetsavdelningen, men sen blev jag gravid på första ivf försöker, är nu i vecka 7 och hoppas på allt allt ska gå bra. Jag har dock blivit överstimulerad sen ägguttaget och har stor sängliggandes i över en månad. Jag har även fått tömma buken på vätska ett x antal gånger o har även fått vätska i lungorna. Mina äggstockar e svullna och än så länge bara elände men dom tar bra hand om mig på Sophia o jag går dit nästan dagligen på kontroller. Lycka till!
  • Heidi82

Madelaiine: Grattis. Det är en härlig känsla att ha kommit så långt och klarat sig över alla kritiska moment. Njut av ruvningen!

• Madelaiine

Åhh, stort grattis =D jobbigt med överstimuleringrn men underbart att ni lyckades på första försöket. Vilken metod använde ni er av? :) Hoppas på att vi kanske också kan få ha den turen och lyckan för en gångs skull och lyckas på första försöket men verkar ju nästan för bra för att vara sant :) Men tack för att du gav mig lite nytt hopp nu när jag ruvar :) jag får ont när jag anstränger mig. Även om jag går långsamt så är det jätte tufft att gå ut med hundarna, gör ont efteråt när jag varit på promenad. Men så fort jag ligger ner och vilar så känns det mycket bättre. Men min buk är verkligen svullen, bara nertill, ser gravid ut säger min sambo så är rädd att bli överstimulerad

Hanahg skrev 2014-05-09 07:59:45 följande:
    hej! Jag har också gått via sophiahemmet för ivf behandling, och även jag har endometrios. Först gjorde vi två misslyckade införingar på fertilitetsavdelningen, men sen blev jag gravid på första ivf försöker, är nu i vecka 7 och hoppas på allt allt ska gå bra. Jag har dock blivit överstimulerad sen ägguttaget och har stor sängliggandes i över en månad. Jag har även fått tömma buken på vätska ett x antal gånger o har även fått vätska i lungorna. Mina äggstockar e svullna och än så länge bara elände men dom tar bra hand om mig på Sophia o jag går dit nästan dagligen på kontroller. Lycka till!

• Hedwig H

Hej! Ny i just den här tråden, men några av er har jag "träffat/sett" i andra trådar.

Vi är inne på vårt första ivf försök. Har endo med ganska mycket värk och hade i vintras mitt värsta smärtskov hittills när vi försökte få barn på naturlig väg.

I torsdags började jag med Menopur och på torsdag ska jag på vul för att räkna äggblåsor.

Märker att värken börjar komma tillbaka nu efter 5 dagar med menopur. Öm och trycköm över buken, det gör ont när jag sätter mig och endohuggen börjar komma mer och mer... Jag vet att det är normalt, men det är jobbigt.

Hur har ni andra reagerat med endon på stimuleringssprutorna?

Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios och ivf
  • Heidi82

Hedwig H: Jag brukar inte känna så nämnvärt mycket av endosmärtan. Men däremot minns jag att vid min senaste ET så flög jag upp i taket av smärta när sköterskan la ultraljudsgrejen på magen. Livmodern var superöm och det liksom bultade i den. Min endo sitter ju inne i livmodern så det knske inte är så konstigt.

Madelaiiine: Hur går det för dig? Håller tummarna!

• Madelaiine

Min mens kom igår så första försöket misslyckades och nästa försök blir i Augusti.

Heidi82 skrev 2014-05-19 23:03:42 följande:
    Hedwig H: Jag brukar inte känna så nämnvärt mycket av endosmärtan. Men däremot minns jag att vid min senaste ET så flög jag upp i taket av smärta när sköterskan la ultraljudsgrejen på magen. Livmodern var superöm och det liksom bultade i den. Min endo sitter ju inne i livmodern så det knske inte är så konstigt. Madelaiiine: Hur går det för dig? Håller tummarna!

• Heidi82

Madelaiine: Jag beklagar verkligen. Ta hand om dig nu, ladda om batterierna så tar vi nya tag i augusti. Skickar en stor kram. Vet vilket slag i ansiktet det är.

Jag har just fått veta att vi kommer att köra igång med IVF nr 3 om två veckor. Med rejäl dosökning eftersom jag är så djupt nedreglerad. Känner mig mest livrädd. Är rädd att jag kommer att ligga i fosterställning och gråta hela sommarn. Men man måste ju fortsätta försöka. Har börjat ta Omega3 kapslar som förhoppningsvis ska dämpa endoinflammationen. Och även pycnogenol som ska vara bra mot endo.

• Hedwig H
    Heidi82 skrev 2014-05-19 23:03:42 följande:
    Hedwig H: Jag brukar inte känna så nämnvärt mycket av endosmärtan. Men däremot minns jag att vid min senaste ET så flög jag upp i taket av smärta när sköterskan la ultraljudsgrejen på magen. Livmodern var superöm och det liksom bultade i den. Min endo sitter ju inne i livmodern så det knske inte är så konstigt.
    Ja, visst beror det på var endon sitter. Min fertilitetsläkare misstänker att jag har endo på äggstockarna och att det är därför jag känner av ägglossningen så mycket. Tack, för svar förresten
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • meka

Jag tänkte vlogga om att bli gravid och ha endometrios, fler som vloggar?

• meka

Här är den första videon jag spelade in där jag pratar om endometrios och att skaffa barn.

• Hedwig H
    meka skrev 2014-08-25 23:15:13 följande:

Här är den första videon jag spelade in där jag pratar om endometrios och att skaffa barn.

Kkul initiativ! Ska börja följa dig. Kan man prenumerera på din kanal via rss?
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
Svar på tråden Endometrios och IVF