Anonym (Sunt) skrev 2014-01-05 09:17:11 följande:
Jag kan också tycka att barnen får för mycket utrymme ibland. Det är nog sunt att lära sig att man får vänta ibland och att man får anpassa sig, även som barn. Sedan måste man ju alltid finnas för sina barn om de har akut behov av detta men det betyder inte att de kan styra och ställa i stort och smått alltid, detta då blir större. Jag tror man gör dem en björntjänst om man alltid följer deras minsta vink. Men det är svårt.
Håller med.
Jag tror man kan vara där för sina barn minst lika bra genom att lägga mycket krut på att förklara hur saker och ting hör ihop. När du är hos mamma så gör pappa saker som han måste eller vill göra, och vice versa. Att alltid vara på standby för sina barn, är det inte så ibland att barn kan tycka synd om den förälder som är "ensam", att mamma och pappa visar att de har andra planer motverkar såna tankar.
Om barnen ständigt vill byta dagar är det kanske läge att fundera på om man ska ändra upplägget, kanske inte ha vv med 7 dgr här-7 dgr där, kanske ska man se på andra möjligheter, kanske 5 dgr här-5 dgr där, eller må-ti här, on-to där, varannan fr-lö-sö, om möjligt. För man bör väl fundera på varför barn längtar efter pappa när man är hos mamma, och vice versa, och se till att de kan trivas och må bra där de är.