• Anonym (bitter)

Varning

Som rubriken antyder vill VARNA er alla kvinnor och tjejer för att träffa en frånskild man med ett eller flera barn han har delad vårdnad om. Vilken pärs behöva anpassa sig totalt efter ungar du inte har ett naturligt band till än mindre kärlek, se de utlovade barnfria kvällarna gå upp i rök "för nu vill lille Kalle komma hit barnens bästa går alltid före eller är du total egoist?" osv osv. NÄ FY F_N ALDRIG MER.

• Svar på tråden Varning
  • Anonym (råger)

en sak jag funderat över:

Killar jag känner som har barn sedan tidigare och träffar tjej utan barn
    så blir det rätt ofta bråk och problem.

Tjejer jag känner som har barn sedan tidigare och träffar kille utan barn
    så blir det sällan problem.

Varför verkar killar ha färre problem med att anpassa sig ?
    eller är det jag som har "orepresentativa" kompisar och bekanta ?

• Anonym (tim)
    Anonym (förstår dig) skrev 2014-01-04 13:35:41 följande:
    Alla skriver ju hur barnen kommer först då det gäller och jag vill verkligen vara den som min partner alltid står vid min sida i livets alla skeden. Liksom jag gör för min partner.

Man kan se det som att kärleken till barn och till partner kommer från olika konton. Det är inte samma slags kärlek man konkurrerar om. En förälder som ständigt avbokar planer med partnern med barnen som ursäkt hade nog varit en lika stor skitstövel även utan barn.
  • Fånga dagen
    Anonym (råger) skrev 2014-01-04 13:54:12 följande:
    en sak jag funderat över:

Killar jag känner som har barn sedan tidigare och träffar tjej utan barn
    så blir det rätt ofta bråk och problem.

Tjejer jag känner som har barn sedan tidigare och träffar kille utan barn
    så blir det sällan problem.

Varför verkar killar ha färre problem med att anpassa sig ?
    eller är det jag som har "orepresentativa" kompisar och bekanta ?
    Det har jag också funderat över. De flesta kommer säkert att svara att det beror på att bonusmammor ofta känner att de förväntas ta ett sånt stort ansvar för sina bonusbarn, på ett sätt som inte förväntas av en bonuspappa.

• Brumma
    Anonym (förstår dig) skrev 2014-01-04 13:09:40 följande:

Så som partner till en förälder ska man acceptera att aldrig få vara närmast sin partners hjärta? Det känns inte som ett sådant liv jag siktat in mig på. Jag vill att min man älskar mig lika innerligt som jag älskar honom.

Fast kärleken till barnen är en annan kärlek än till sin partner. Jag älskar ju min man (som även är far till mina barn) djupt o innerligt. Med hela mitt hjärta. Men kärleken jag har till mina barn är större än ALLT. Så jag älskar ju inte min man mindre än förut, bara barnen mer ;) Sedan är kärleken till hans barn ytterligare en sorts kärlek. Inte lika stark som den till mina biologiska barn men lite på samma sätt.

Så även om din eventuella partner älskar sina barn "mer" så betyder det inte att han älskar dig mindre innerligt än vad du älskar honom. Säger samma sak som jag sa till min bonusdotter när jag skulle få ett biologiskt barn, liksom jag säger till min äldsta son nu när han fått en lillebror - att det är det som är det finare kärlek. Den blir inte mindre för att man ger plats åt ännu ett barn att älska. Kärleken växer så att alla får lika mkt kärlek. Ibland är kärleken annorlunda - men lika stor.
  • Fånga dagen
    Brumma skrev 2014-01-04 14:02:15 följande:
    Fast kärleken till barnen är en annan kärlek än till sin partner. Jag älskar ju min man (som även är far till mina barn) djupt o innerligt. Med hela mitt hjärta. Men kärleken jag har till mina barn är större än ALLT. Så jag älskar ju inte min man mindre än förut, bara barnen mer ;) Sedan är kärleken till hans barn ytterligare en sorts kärlek. Inte lika stark som den till mina biologiska barn men lite på samma sätt.

Så även om din eventuella partner älskar sina barn "mer" så betyder det inte att han älskar dig mindre innerligt än vad du älskar honom. Säger samma sak som jag sa till min bonusdotter när jag skulle få ett biologiskt barn, liksom jag säger till min äldsta son nu när han fått en lillebror - att det är det som är det finare kärlek. Den blir inte mindre för att man ger plats åt ännu ett barn att älska. Kärleken växer så att alla får lika mkt kärlek. Ibland är kärleken annorlunda - men lika stor.
    Klokt och sant..
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2014-01-04 10:38:34 följande:
    Det var därför jag skrev 'när det kommer till kritan'...

Det jag upplever hos vissa (själv utan barn) som träffat ngn med barn eller som av annan anledning tycker i frågan, är ofta en oförståelse för att man som partner i ett förhållande får 'dela' på kärleken från sin partner. Man ska nog då fundera på att välja ngn utan barn. Jag menade i mitt inlägg att ALLA kommer i andra hand efter barnen till syvende och sist, alltså gäller det inte specifikt 'styv/bonus'-föräldrar.

Det betyder ju självklart inte att man ALLTID ska bli vald i andra hand. Tror dock att träffar man en relativt nyskild person måste man nog räkna med att relationen (barn-förälder) kanske inte 'satt sig' ännu. Antingen bör man vänta isf, eller 'stå ut' en tid så att relationen får mogna..

(Är själv numera både separerad och träffat en ny kvinna med ett barn, så jag är mitt i det hela även om jag alltid har lätt att ta till mig barn).
    Ja, jag förstod att det var det du menade med "när det kommer till kritan" :)

Men många andra tycks mena att man sätter barnen först i alla lägen - speciellt om det är barn med separerade föräldrar, då ska den nya partnern "veta sin plats" o förstå att de aldrig kan komma på första plats någonsin. O så kan det ju inte vara eftersom alla måste få komma först ibland ;)
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2014-01-04 13:47:12 följande:
    Det kanske han gör...

Det betyder inte att han älskar dig lika mycket som sitt barn dock smile5.gif

En förälder förstår, vilket är varför jag skulle tänka mig för många gånger innan jag blev tillsammans med ngn utan barn..

(Nu är jag sedan ngr månader tillsammans med en kvinna med en 6-årig dotter, och det funkar underbart, men visst är jag nr 2 om det ställs på sin spets...)
    Oj, helt OT, men har du separerat? Önskar dig lycka till i ditt bonusföräldraskap ;)

Hör av dig om du behöver stöta o blöta - även ngn från flocken kan ibland ha bra insikter du vet :D
  • Anonym (råger)
    Fånga dagen skrev 2014-01-04 14:02:13 följande:
    Det har jag också funderat över. De flesta kommer säkert att svara att det beror på att bonusmammor ofta känner att de förväntas ta ett sånt stort ansvar för sina bonusbarn, på ett sätt som inte förväntas av en bonuspappa.

Kan vara, men jag tvekar.  Kan det inte vara så att tjejer oftare har en "bild" av vad ett riktigt
    förhållande är ?   Att det ses som ett misslyckande att tvingas acceptera en man med barn
    sedan tidigare ?

• Anonym (ppp)
    Anonym (bitter) skrev 2014-01-02 21:30:25 följande:
    Han har den inställningen att sätter man inte alltid barnens behov främst och de ska ha sin vilja igenom och speciellt då skillsmässobarn för dom är det extra synd om så är man en dålig människa. Men nu har jag äntligen insett att det här var inte vad jag sökte i en kärleksrelation!
    Att sätta barnens behov främst är helt naturligt, men att alltid låta dem få sin vilja igenom tyder på en oförmåga/ovilja att uppfostra dem. Det är två vitt skilda saker.

Är föräldrarna nyskilda och barnen inte mår speciellt bra i den nya situationen är det en väldigt bra egenskap att vara lyhörd inför det och försöka få dem att må bättre. 
  • Fånga dagen
    Anonym (råger) skrev 2014-01-04 14:10:45 följande:
    Kan vara, men jag tvekar.  Kan det inte vara så att tjejer oftare har en "bild" av vad ett riktigt
    förhållande är ?   Att det ses som ett misslyckande att tvingas acceptera en man med barn
    sedan tidigare ?

Misslyckande? Hur menar du då?
Svar på tråden Varning