SecretMe skrev 2014-07-06 17:22:27 följande:
Nej, de kan de inte.
Två människor av samma kön kan inte få gemensamma barn. Dock får de gärna leva ihop som familj, det har jag inte några åsikter om.
Däremot kan inte båda vara förälder till barnet.
Det är omöjligt.
Sociala strukturer och normtänk får ni som gillar det gärna hålla på med, jag betackar mig.
Och det är du i din fulla rätt att göra. Men då får du ju även låta oss som tänker annorlunda än du faktiskt göra det. Det går inte bara åt ett håll, eller hur.
DU kan välja att inte bli kallad bonusmamma. DU kan välja att dina barn inte skall kalla din sambo för pappa, styvpappa eller bonus. Men du kan inte bestämma vad andra gör. Jag tycker du visst har fått en hel del svar på frågan VARFÖR man kallar sig bonusmamma. Eftersom du hävdar att din TS var en frågeställning. Samt varför man ibland använder ordet bioföräldrar. Sen att du inte accepterar eller anser att det är tillräckligt bra förklaringar eller anledningar är ju upp till dig. Det gör inte våra anledningar mer fel.
Men jag kan ta mina igen.
Jag använder ordet bonusmamma här på FL för att här är det ett vedertaget begrepp som alla vet vad det innebär. Jag tycker oxå att det är en bättre beskrivning på förhållandet till min bonus än "extravuxen" eller pappas fru. Jag är nämligen ngt mer än det. Dock går jag ju inte runt och kallar mig bonusmamma till vardags.
Min bonus å andra sidan använder det - eller snarare "extramamma" när hon skall beskriva min roll i förhållande till sig själv. Annars är jag NN kort o gott.
Biomamma har jag ngn gång använt i meningar som "min bonus har mig angiven som mamma på Facebook - tillsammans med biomamman såklart". Även här därför att det är ett vedertaget uttryck. Inte går man runt o kallar ngn för biomamma till vardags liksom... Då använder jag xx's mamma, eller mammans namn direkt.
Som du påpekat så ställde du en fråga. Vi är flera som svarat. Att svaren inte faller dig i smaken eller att du fortfarande inte förstår (dina egna ord) är knappast ngn annans fel än ditt eget. Du startade väl knappast tråden med tanken att du skulle ändra dina åsikter.
Vad gäller ditt sätt att diskutera så använder du lite väl många svordomar och åsikter som "fakta" - "thats it" - för att kunna hävda att du diskuterar sakligt och håller en god ton.