• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • SecretMe
    Nenne666 skrev 2014-07-03 23:13:05 följande:

Håller med. Min barn är syskon (har olika pappor) och jag är deras mamma och min karl heter xxx. Han har vart med i 4 år men inte ändrat på vad han kallar sig, vem han är eller någonting annat. Han kallas för vad han heter. För mig har alltid bonus/låtsas/halv/plast aldrig kommit på tal. Vi är en familj-bara.

Exakt så! Glad
  • FrökenKanSjälv
    SecretMe skrev 2014-07-06 10:21:44 följande:
    Så kom det där standardsvaret med att byta ut vissa ord mot jude eller muslim, ganska uttröttat argument tycker jag.
    Men visst, kör med standardfraser du.
    Folk utan egna idéer brukar ju göra det. Skål

Osäkra i föräldrarollen?
    För att man säger som det är, att ett barn bara kan ha en mor och en far.
    För att man anser att det där bio/plastsnacket är rena löjan?
    Nej du, det kan jag lova det. Det har inget med min föräldraroll att göra. Mina barn har mig som mor. Min ena son har sin pappa på kyrkogården sedan många år och har inte kallat någon annan man för pappa sedan dess.
    Min andra son kallar sin pappa för pappa. Min sambo går under sitt riktiga namn.

De få gånger jag ev skulle kallat mig för "biomamma" vore väl när vi var och såg "Sunes sommar" en gång för många år sedan eller någon annan bio vi varit på.

Vadå "inte acceptera oliktänkande"?
    Min ts är en frågeställning, VARFÖR man gör det och jag har fortfarande inte förstått.
    Du kan bespara dig att idiotförklara mig för det, eller göra det om du vill.
    Det enda jag har att säga nu är att otrevligheter bemöts inte från och med nu.

Till skillnad från så många andra som skriver så så klarar jag avsluta när det gått för långt.
    I övrigt fortsätter jag gärna att diskutera sakligt och i god ton.
    Men faktum är att barn kan ha fler än en mor respektive far. Ett adopterat barn har dubbla uppsättningar. Ett barn i en samkönad familj har två mammor eller två pappor.

Det här med familj och föräldrar handlar även om sociala strukturer och inte bara vem som bidragit med sitt DNA. Därför blir det väldigt konstigt när du utgår från att alla människor i världen bara har en mamma och en pappa.
  • Iam
    SecretMe skrev 2014-07-06 10:21:44 följande:

Så kom det där standardsvaret med att byta ut vissa ord mot jude eller muslim, ganska uttröttat argument tycker jag.

Men visst, kör med standardfraser du.

Folk utan egna idéer brukar ju göra det.

Osäkra i föräldrarollen?

För att man säger som det är, att ett barn bara kan ha en mor och en far.

För att man anser att det där bio/plastsnacket är rena löjan?

Nej du, det kan jag lova det. Det har inget med min föräldraroll att göra. Mina barn har mig som mor. Min ena son har sin pappa på kyrkogården sedan många år och har inte kallat någon annan man för pappa sedan dess.

Min andra son kallar sin pappa för pappa. Min sambo går under sitt riktiga namn.

De få gånger jag ev skulle kallat mig för "biomamma" vore väl när vi var och såg "Sunes sommar" en gång för många år sedan eller någon annan bio vi varit på.

Vadå "inte acceptera oliktänkande"?

Min ts är en frågeställning, VARFÖR man gör det och jag har fortfarande inte förstått.

Du kan bespara dig att idiotförklara mig för det, eller göra det om du vill.

Det enda jag har att säga nu är att otrevligheter bemöts inte från och med nu.

Till skillnad från så många andra som skriver så så klarar jag avsluta när det gått för långt.

I övrigt fortsätter jag gärna att diskutera sakligt och i god ton.

Nenne666 skrev 2014-07-06 09:37:10 följande:

Vart FAN har jag påstått att jag jag vill hindra oliktänkande? Du kan lixom inte plocka ut lite inlägg här och där och börja hitta på saker som inte blivit sagda ... Och sen lyfta upp dig själv på nån pedistal. Det verkar inte vara ett normalt beteende. Du verkar inte klok ärligt talat.

Men vad skönt att jag missuppfattade er. Ni har alltså inga problem alls med att andra använder prefix som bio- eller bonus-. Vi som använder dessa ord kan fortsätta göra det utan att ni bryr er, eller lägger någon värdering i det.

Skönt att man blir positivt överraskad ibland. Och ber så klart om ursäkt för att jag missuppfattade er.
  • SecretMe
    FrökenKanSjälv skrev 2014-07-06 16:47:50 följande:
    Men faktum är att barn kan ha fler än en mor respektive far. Ett adopterat barn har dubbla uppsättningar. Ett barn i en samkönad familj har två mammor eller två pappor.

Det här med familj och föräldrar handlar även om sociala strukturer och inte bara vem som bidragit med sitt DNA. Därför blir det väldigt konstigt när du utgår från att alla människor i världen bara har en mamma och en pappa.
    Nej, de kan de inte.
    Två människor av samma kön kan inte få gemensamma barn. Dock får de gärna leva ihop som familj, det har jag inte några åsikter om.
    Däremot kan inte båda vara förälder till barnet.
    Det är omöjligt.

Sociala strukturer och normtänk får ni som gillar det gärna hålla på med, jag betackar mig.

• Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-06 17:22:27 följande:
    Nej, de kan de inte.
    Två människor av samma kön kan inte få gemensamma barn. Dock får de gärna leva ihop som familj, det har jag inte några åsikter om.
    Däremot kan inte båda vara förälder till barnet.
    Det är omöjligt.

Sociala strukturer och normtänk får ni som gillar det gärna hålla på med, jag betackar mig.

Och det är du i din fulla rätt att göra. Men då får du ju även låta oss som tänker annorlunda än du faktiskt göra det. Det går inte bara åt ett håll, eller hur.

DU kan välja att inte bli kallad bonusmamma. DU kan välja att dina barn inte skall kalla din sambo för pappa, styvpappa eller bonus. Men du kan inte bestämma vad andra gör. Jag tycker du visst har fått en hel del svar på frågan VARFÖR man kallar sig bonusmamma. Eftersom du hävdar att din TS var en frågeställning. Samt varför man ibland använder ordet bioföräldrar. Sen att du inte accepterar eller anser att det är tillräckligt bra förklaringar eller anledningar är ju upp till dig. Det gör inte våra anledningar mer fel.

Men jag kan ta mina igen.

Jag använder ordet bonusmamma här på FL för att här är det ett vedertaget begrepp som alla vet vad det innebär. Jag tycker oxå att det är en bättre beskrivning på förhållandet till min bonus än "extravuxen" eller pappas fru. Jag är nämligen ngt mer än det. Dock går jag ju inte runt och kallar mig bonusmamma till vardags.

Min bonus å andra sidan använder det - eller snarare "extramamma" när hon skall beskriva min roll i förhållande till sig själv. Annars är jag NN kort o gott.

Biomamma har jag ngn gång använt i meningar som "min bonus har mig angiven som mamma på Facebook - tillsammans med biomamman såklart". Även här därför att det är ett vedertaget uttryck. Inte går man runt o kallar ngn för biomamma till vardags liksom... Då använder jag xx's mamma, eller mammans namn direkt.

Som du påpekat så ställde du en fråga. Vi är flera som svarat. Att svaren inte faller dig i smaken eller att du fortfarande inte förstår (dina egna ord) är knappast ngn annans fel än ditt eget. Du startade väl knappast tråden med tanken att du skulle ändra dina åsikter.

Vad gäller ditt sätt att diskutera så använder du lite väl många svordomar och åsikter som "fakta" - "thats it" - för att kunna hävda att du diskuterar sakligt och håller en god ton.
  • BioBonus
    Brumma skrev 2014-07-06 18:23:53 följande:

Och det är du i din fulla rätt att göra. Men då får du ju även låta oss som tänker annorlunda än du faktiskt göra det. Det går inte bara åt ett håll, eller hur.

DU kan välja att inte bli kallad bonusmamma. DU kan välja att dina barn inte skall kalla din sambo för pappa, styvpappa eller bonus. Men du kan inte bestämma vad andra gör. Jag tycker du visst har fått en hel del svar på frågan VARFÖR man kallar sig bonusmamma. Eftersom du hävdar att din TS var en frågeställning. Samt varför man ibland använder ordet bioföräldrar. Sen att du inte accepterar eller anser att det är tillräckligt bra förklaringar eller anledningar är ju upp till dig. Det gör inte våra anledningar mer fel.

Jag använder ordet bonusmamma här på FL för att här är det ett vedertaget begrepp som alla vet vad det innebär. Jag tycker oxå att det är en bättre beskrivning på förhållandet till min bonus än "extravuxen" eller pappas fru. Jag är nämligen ngt mer än det. Dock går jag ju inte runt och kallar mig bonusmamma till vardags.

Min bonus å andra sidan använder det - eller snarare "extramamma" när hon skall beskriva min roll i förhållande till sig själv. Annars är jag NN kort o gott.

Biomamma har jag ngn gång använt i meningar som "min bonus har mig angiven som mamma på Facebook - tillsammans med biomamman såklart". Även här därför att det är ett vedertaget uttryck. Inte går man runt o kallar ngn för biomamma till vardags liksom... Då använder jag xx's mamma, eller mammans namn direkt.

Som du påpekat så ställde du en fråga. Vi är flera som svarat. Att svaren inte faller dig i smaken eller att du fortfarande inte förstår (dina egna ord) är knappast ngn annans fel än ditt eget. Du startade väl knappast tråden med tanken att du skulle ändra dina åsikter.

Vad gäller ditt sätt att diskutera så använder du lite väl många svordomar och åsikter som "fakta" - "thats it" - för att kunna hävda att du diskuterar sakligt och håller en god ton.

• Nenne666
    Iam skrev 2014-07-06 16:49:35 följande:

Men vad skönt att jag missuppfattade er. Ni har alltså inga problem alls med att andra använder prefix som bio- eller bonus-. Vi som använder dessa ord kan fortsätta göra det utan att ni bryr er, eller lägger någon värdering i det.

Skönt att man blir positivt överraskad ibland. Och ber så klart om ursäkt för att jag missuppfattade er.

Nä jag bryr mig inte ett skit om vad du kallar dig, plast, nr1, helgon eller vilket fack du vill lägga dig i, på låtsas eller på riktigt. Varför skulle jag det?
  • Iam
    Nenne666 skrev 2014-07-06 19:36:13 följande:

Nä jag bryr mig inte ett skit om vad du kallar dig, plast, nr1, helgon eller vilket fack du vill lägga dig i, på låtsas eller på riktigt. Varför skulle jag det?

Då säger vi så ;)
  • SecretMe
    Brumma skrev 2014-07-06 18:23:53 följande:

Ja oj som jag svär.
    Eller inte.

Fakta som sagt, fakta.
  • Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-07 02:27:41 följande:
    Ja oj som jag svär.
    Eller inte.

Fakta som sagt, fakta.
    Ahh. Så jävla o jävliga anser du inte vara svärord?

Du gör det "bara" två gånger, men visst gör du det. Och det ger inte ett intryck av att du är intresserad av att diskutera sakligt med god ton hur mkt du än vill det.

Fakta som sagt.

Förövrigt är det intressant att det är det enda du bemöter när du nu får ett inlägg i god ton som försöker bemöta din frågeställning. Även detta ger intrycket av att du egentligen inte är speciellt intresserad av att diskutera det du säger dig vara intresserad av om utan mest vill skriva andra på näsan.

Mitt tidigare inlägg höll god ton, likaså detta. Så inga påhopp tack.
  • SecretMe
    Brumma skrev 2014-07-07 07:01:03 följande:
    Ahh. Så jävla o jävliga anser du inte vara svärord?

Du gör det "bara" två gånger, men visst gör du det. Och det ger inte ett intryck av att du är intresserad av att diskutera sakligt med god ton hur mkt du än vill det.

Fakta som sagt.

Förövrigt är det intressant att det är det enda du bemöter när du nu får ett inlägg i god ton som försöker bemöta din frågeställning. Även detta ger intrycket av att du egentligen inte är speciellt intresserad av att diskutera det du säger dig vara intresserad av om utan mest vill skriva andra på näsan.

Mitt tidigare inlägg höll god ton, likaså detta. Så inga påhopp tack.
    Nej då, inga påhopp.
    Vi kommer nog inte längre oavsett.

Olja och vatten går inte att blanda. Solig
  • Brumma
    SecretMe skrev 2014-07-07 10:11:02 följande:
    Nej då, inga påhopp.
    Vi kommer nog inte längre oavsett.

Olja och vatten går inte att blanda. Solig
    Nä. Det brukar inte bli så bra :D

Fast det (oljan o vattnet ;) ) kan samexistera ändå - bara lite avskiljt från varandra ;)
  • SecretMe
    Brumma skrev 2014-07-07 10:51:46 följande:
    Nä. Det brukar inte bli så bra :D

Fast det (oljan o vattnet ;) ) kan samexistera ändå - bara lite avskiljt från varandra ;)
    Exakt, så är det! Solig
  • WilliamsMom

Jag kan förstå begreppet "bonusmamma".
    Däremot kan jag inte alls förstå begreppet "biomamma" (i dessa sammanhang). Mamman är mamman. Det räcker så; MAMMA, kort och gott.
    Dock har jag aldrig hört ordet "biomamma" irl, utan endast här på FamiljeLiv.

• EssEss

Har bara läst TS.

I de flesta fall tror jag faktiskt att det är barnen som själva väljer titeln på den nya vuxna i familjen. Min bonus frågade mig om hon fick kalla mig "plastmamma". Jag skulle aldrig hindra henne eller påpeka att jag inte är hennes mamma, mm. Vi är rätt medvetna om att det finns en mamma och pappa i hennes liv. :)

Är det även fel att säga bonusdotter/son?

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.