• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Solrosens
    malca skrev 2014-05-03 23:47:24 följande:
    Sverige har tydligen flest människor med allergier i världen... Har ingen källa på detta, men det var något som diskuterades mellan några läkare i släkten under gårdagens middag, så ni som vill kolla upp siffror får göra det på egen hand. Vet inte om det är sant, men det finns iaf många allergiker i Sverige och betydligt fler har det blivit de senaste årtiondena och det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det beror på utan att behöva läsa ett gäng vetenskapliga rapporter i ämnet... (ökad/överdriven rengöring/hygien för er som ändå inte kopplar). Så jag är ju en av dem som anser att man inte ska gå till överdrift med tvättande, antibacande, städning osv. 7-månaderskillen badar var 3-5:e dag men tvättar händer, armhålor, ansikte, veck osv med tvättlapp dagligen/flera gånger per dag eftersom han blir så smutsig där. 4-åringen brukade bada varannan dag vilket jag egentligen tyckte var för ofta, men han ville det själv. Sen blev det lite mer sällan när vi flyttade och bebisen kom plus att vi bara har dusch nu och en liten badbalja. I samband med det fick han en förhudsinfektion, vilket tydligen är vanligt bland småpojkar som ofta har trång förhud, och bästa sättet att få bukt med det är att bada, så nu är det bad varannan dag igen så snoppen ska må bra. Hårtvätt blir väl 1 ggr/vecka, och så tvättar man ju självklart händerna efter toa, när man har vart ute samt vid behov och munnen/ansiktet när det blir smutsigt. Vi behöver ju faktiskt en viss grad av bakterier och smuts för att kunna bygga upp ett immunsystem och inte bli sjuka så fort nån hostar eller nyser i vår närhet. Mina barn är nästan aldrig sjuka och de jag känner som håller på att tvätta och sprita jämt å ständigt har iaf ett betydligt sämre immunförsvar.

Tror att Japan är etta i världen med att ha flestmänniskor med allergier. De har bacillskräck där och allt ska vara vitt och fräscht. De har i alla medel antibakteriella medel, allt detta har gjort att allergierna exploderat just i Japan. Sverige är kanske en god tvåa där!
  • ascorbinsyra
    Natulcien skrev 2014-05-03 18:28:52 följande:
    Varför är det så konstigt? Man använder ju inte tvål på en bebis (förhoppningsvis) så varför skulle man göra det på en 3-åring?
    Vår 3-åring luktar gott, har kanonfin hud, och mjukt fint hr som luktar gott. Av enbart vatten. Så jo, man blir ren. Det är han ett levande exempel på. Glad

Jag blir mer förvånad över alla som tvålar och schamponerar som galningar. Var är det de barnen har fått på sig som inte vatten kan skölja av, undrar jag? Tjära?
    Ok om det känns bra för dig att aldrig använda tvål/schampoo på ditt barn så....
    Men jag gör det helst på mina med gämna mellanrum om det inte gör dig något.
    De luktar också gott och är rena. Inte en skråma på deras hud ;) Så om du är rädd att det skadar så har du nog fått det om bakfoten. 
  • ascorbinsyra
    Natulcien skrev 2014-05-04 14:21:07 följande:
    Fast det allra bästa för hud och hår, när det gäller ett spädbarn, det är ju att inte hålla på att bada för ofta och använda produkter. Man behöver inga produkter alls till den sån liten. Det är ju bara säljargument att de ska vara "bra för hud och hår".
    En 2 månaders räcker det om man badar nån gång i veckan, eller varannan vecka.
    Håller dock med om att man inte bör tvätta SPÄDBARN med produkter. Inte heller bada för ofta.
  • Solrosens
    levainuet skrev 2014-05-04 08:42:46 följande:
    Våran 15-månaders har alltid badat/duschat varje dag. Har hört rådet från BVC att bada barnet en gång i veckan. Men det är ju riktigt vidrigt. I så fall måste man ju ändå tvätta rumpor och annat så det är lika att bada/duscha av barnet på en gång. Våran solstråle har heller inte torkat ut av bad/duschning varje dag som det påstås. Vet en del som bara badar ungarna en gång/vecka eftersom  bvc sagt att man ska göra så, riktigt snuskigt faktiskt. Stackars barn.

Du är ju bara dum verkar det som. Ja BVC rekommenderar att bada bebisen en gång i veckan för mer behövs inte. De som har problem med torr hud och eksem lider av det. Så vad tycker du är viktigare för bebisen, att bebisen badar varje dag för att den ska vara (i dina ögon) "ren" och dofta av tvålrester och då på kuppen också drabbas av torr och narrig hud med allvarliga hudsprickor, blod, skorpor, ärr och klåda som följd ELLER att bebisen badar i ljummet vatten med mycket rapsolja i badet en gång i vecka, där bebisens hud är mjuk och fin och där eksemet på detta vis hålls i schack. Vad tycker du?
  • Solrosens
    Batmamba skrev 2014-05-04 14:13:38 följande:
    Min bebis blev smutsig. Det var mjölk och kräk bakom öronen, i armhålorna, mellan dubbelhakorna, you name it! Hela hemmet var stänkmålat med kräk när jag tänker efter... Fast vi nöjde oss med att torka bort kräket (från såväl inredning som barn) med en trasa där vi såg att det behövdes.

Ja det måste man göra. Jag skrev BADA fyra ggr i veckan. Läs rätt!
  • Natulcien
    ascorbinsyra skrev 2014-05-04 18:22:55 följande:
    Ok om det känns bra för dig att aldrig använda tvål/schampoo på ditt barn så....
    Men jag gör det helst på mina med gämna mellanrum om det inte gör dig något.
    De luktar också gott och är rena. Inte en skråma på deras hud ;) Så om du är rädd att det skadar så har du nog fått det om bakfoten. 
    Ja, det känns bra att undvika att göra det som är helt onödigt, d.v.s. att tvåla och schamponera ett litet barn som blir rent ändå.
    Men alla gör som de vill givetvis.
  • Batmamba
    Solrosens skrev 2014-05-04 18:36:10 följande:

Ja det måste man göra. Jag skrev BADA fyra ggr i veckan. Läs rätt!
    Mitt inlägg var menat som ett svar på din mening: bebisar blir inte ens smutsiga.

(Och så ett litet tips, alldeles ot: livet flyter fram på ett betydligt mer gemytligt sätt om man är trevlig mot folk. )
  • Kina79

Nämen vad är det med FL. Mina döttrar är 4, 8 och 10 år gamla.
    Vi bor utomlands i subtropiskt klimat med hög luftfuktighet.
    Äldsta dottern duschar mer eller mindre varje dag. Tvättar håret 3-4 gånger i veckan.
    Mellandottern duschar varannan dag ungefär, ibland oftare.
    Tvättar håret 2-3 gånger i veckan.
    Yngsta duschas varje dag. Håret tvättas en gång i veckan.
    Vid dusch används oftast babyolja. Vid hårtvätt används schampo, balsam o ibland inpackning.

• Soltussen

2,5 åringen duschar/ badar 1-3 gånger i v, men hon älskar vatten och skulle gärna bada varje dag, tyvärr är hennes hud känslig och mår dåligt av för mkt bad, framförallt på vintern. Schampoo använder hon kanske varannan vecka eller vid behov och hennes hår är jättefint. 3 månaders bebis badar 1 gång i veckan och självfallet tvättar vi av honom vid blöjbyten.

• Babbalala

Mitt barn är 4,5ÅR och badar minst en gång i veckan. Då tvättar vi håret med schampo och kroppen med tvål. Om det behövs fler gånger görs det. Då är det oftast dusch och oftast utan tvål och schamp.

• 4blir5

Mina barn badar/duschar 2-3 gånger i veckan. Oftast blir det bara två gånger. Men dom tvättas varje dag i underlivet och i ansiktet. Händerna tvättas förstås gånger flera per dag. Dom luktar aldrig illa.

När jag bara hade 1 barn så fick han bada/duscha varje dag och det har förstört hans hud totalt! Vi smörjer honom gånger flera varje dag och han får SÄLLAN duscha med tvål. Här är det barnolja som gäller när vi ska tvätta honom. Hans syskon är också full med eksem trots att dom inte fått bada/duscha lika ofta som nr 1 fick göra. När han därimot fick duscha varje dag så luktade han illa varje dag också. Helst efter en dag på dagis. Men nu är det inte alls så, konstigt nog.

• JCMPartille
    F1990 skrev 2014-05-02 20:13:19 följande:
    Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

akta så inte barnets hud torkar ut. Min dotter badar /tvättar håret 1 ggr/v. Men till sommaren några fler ggr /v.
  • backen15

Våra barn på 4 och 6 år duscha var tredje dag, vår lille på två månader badar 1 gång i veckan..

• Bohjort

Enligt socialtjänsten i kommunen där jag bor så bör barn bada och tvättas varje dag, allt enligt egen erfarenhet. Att de bara badar utan att tvätta sig räcker inte, då blir socialtjänsten oroade och pratar i termer som att du som förälder inte kan sköta barnens hygien.

• ako75
    Bohjort skrev 2014-06-29 08:32:04 följande:

Enligt socialtjänsten i kommunen där jag bor så bör barn bada och tvättas varje dag, allt enligt egen erfarenhet. Att de bara badar utan att tvätta sig räcker inte, då blir socialtjänsten oroade och pratar i termer som att du som förälder inte kan sköta barnens hygien.

Får man fråga vilken kommun du bor i? Jag tycker faktiskt helt ärligt att det låter nära nog sinnessjukt av soc att ens ha en tanke på att gå in och peta i hur man sköter barnets hygien förutsatt att barnet verkar må bra och inte visar några tecken på att vara ohygieniskt skött.
  • Sommarlöv

Våra barn badar vid behov. Det blir ungefär 2-3 gånger i veckan när det inte är sommar. När det är sommar är vi ute väldigt mycket. Våra barn gillar att gå barfota, bada i saltvatten, hälla sand, hjälpa till i trädgården, äta kladdig glass, saker man helt enkelt blir lortig av ,så då blir det ofta varje dag. Är de inte lortiga badar de inte, t ex efter en regnig dag då vi bara varit ute i regnkläder (ingen lort på kroppen).

TS: låt bli att tvätta din dotter med tvål i rumpan varje dag. Det kommer förmodligen tvål i hennes snippa med och då förstör du hennes ph-balansen där, vilket inte alls är bra. 

Du undrade även hur ofta vi som inte badar våra barn  varje dag, själva duschar. Jag duschar varje dag. Ett barn luktar inte på samma sätt som en vuxen. En vuxen som inte duschat på tre dagar luktar förmodligen ganska surt, men det behöver inte ett barn göra. Vuxnas svett och barns svett luktar inte på samma sätt. Vuxna utsöndrar hormoner som gör att vi luktar annorlunda. Lukta i ett barns armhåla, och jämför med en vuxens armhåla utan deo...Ja, du fattar kanske skillnaden! 

Svar på tråden hur ofta badar era barn?