hur ofta badar era barn?
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Mina döttrar är 4, 8
Nämen vad är det med FL. Mina döttrar är 4, 8 och 10 år gamla.
Vi bor utomlands i subtropiskt klimat med hög luftfuktighet.
Äldsta dottern duschar mer eller mindre varje dag. Tvättar håret 3-4 gånger i veckan.
Mellandottern duschar varannan dag ungefär, ibland oftare.
Tvättar håret 2-3 gånger i veckan.
Yngsta duschas varje dag. Håret tvättas en gång i veckan.
Vid dusch används oftast babyolja. Vid hårtvätt används schampo, balsam o ibland inpackning.
2,5 åringen duschar/ badar 1-3 gånger i v, men hon älskar vatten och skulle gärna bada varje dag, tyvärr är hennes hud känslig och mår dåligt av för mkt bad, framförallt på vintern. Schampoo använder hon kanske varannan vecka eller vid behov och hennes hår är jättefint. 3 månaders bebis badar 1 gång i veckan och självfallet tvättar vi av honom vid blöjbyten.
Mitt barn är 4,5ÅR och badar minst en gång i veckan. Då tvättar vi håret med schampo och kroppen med tvål. Om det behövs fler gånger görs det. Då är det oftast dusch och oftast utan tvål och schamp.
Mina barn badar/duschar 2-3 gånger i veckan. Oftast blir det bara två gånger. Men dom tvättas varje dag i underlivet och i ansiktet. Händerna tvättas förstås gånger flera per dag. Dom luktar aldrig illa.
När jag bara hade 1 barn så fick han bada/duscha varje dag och det har förstört hans hud totalt! Vi smörjer honom gånger flera varje dag och han får SÄLLAN duscha med tvål. Här är det barnolja som gäller när vi ska tvätta honom. Hans syskon är också full med eksem trots att dom inte fått bada/duscha lika ofta som nr 1 fick göra. När han därimot fick duscha varje dag så luktade han illa varje dag också. Helst efter en dag på dagis. Men nu är det inte alls så, konstigt nog.
Våra barn på 4 och 6 år duscha var tredje dag, vår lille på två månader badar 1 gång i veckan..
Enligt socialtjänsten i kommunen där jag bor så bör barn bada och tvättas varje dag, allt enligt egen erfarenhet. Att de bara badar utan att tvätta sig räcker inte, då blir socialtjänsten oroade och pratar i termer som att du som förälder inte kan sköta barnens hygien.
Enligt socialtjänsten i kommunen där jag bor så bör barn bada och tvättas varje dag, allt enligt egen erfarenhet. Att de bara badar utan att tvätta sig räcker inte, då blir socialtjänsten oroade och pratar i termer som att du som förälder inte kan sköta barnens hygien.
Våra barn badar vid behov. Det blir ungefär 2-3 gånger i veckan när det inte är sommar. När det är sommar är vi ute väldigt mycket. Våra barn gillar att gå barfota, bada i saltvatten, hälla sand, hjälpa till i trädgården, äta kladdig glass, saker man helt enkelt blir lortig av ,så då blir det ofta varje dag. Är de inte lortiga badar de inte, t ex efter en regnig dag då vi bara varit ute i regnkläder (ingen lort på kroppen).
TS: låt bli att tvätta din dotter med tvål i rumpan varje dag. Det kommer förmodligen tvål i hennes snippa med och då förstör du hennes ph-balansen där, vilket inte alls är bra.
Du undrade även hur ofta vi som inte badar våra barn varje dag, själva duschar. Jag duschar varje dag. Ett barn luktar inte på samma sätt som en vuxen. En vuxen som inte duschat på tre dagar luktar förmodligen ganska surt, men det behöver inte ett barn göra. Vuxnas svett och barns svett luktar inte på samma sätt. Vuxna utsöndrar hormoner som gör att vi luktar annorlunda. Lukta i ett barns armhåla, och jämför med en vuxens armhåla utan deo...Ja, du fattar kanske skillnaden!