• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Dsk) skrev 2015-02-19 20:49:01 följande:
    Man "får lov" att söka akut vård överallt. Fördelen med att patienten kontaktar 1177 är att man ska söka rätt vårdnivå. På många ställen finns familjeläkarjour där man kan få hjälp med sjukdomstillstånd på primärvårdsnivå och på så sätt kunna avlasta akutmottagningarna. Många kan också få egenvårdsråd och på så sätt slippa söka alls eller kunna vända sig till HC när det blir vardag.
    Det gynnar ju också patienten att få en bokad tid på FLJ och slippa sitta i timmar på akuten med enklare sjukdomstillstånd.

Sen kan jag hålla med om att kompetensen bland svajar på 1177.
    På många inlägg här verkar det som att enda vägen att få komma till jourcentral på kvällar och helger är via 1177, och att det behövs "remiss" från dem. Kanske jag missförstått, eller så har alla dessa andra FL-användare missförstått hur det fungerar.
  • Anonym (Ssk på 1177)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-19 20:57:17 följande:
    På många inlägg här verkar det som att enda vägen att få komma till jourcentral på kvällar och helger är via 1177, och att det behövs "remiss" från dem. Kanske jag missförstått, eller så har alla dessa andra FL-användare missförstått hur det fungerar.
    Här är det ssk på 1177 som sköter bokningen av tider på jourvårdcentralen så det är nödvändigt att ringa dit först.
  • Anonym (Dsk)
    Akuta saker tas självklart om hand även på jourcentraler. Precis som på en HC där tidsbokning egentligen krävs. Det finns ju en poäng till att hänvisa till 1177 och det är ju att många kan få sår så att de kan klara egenvård hemma. Sen är ju inga system problemfria.

Jag tror att en av vården och framförallt primärvårdens och akutens stora problem idag är att många söker (och kräver) sjukvård för enklare saker som läker ut av sig själva. Ibland baxnar man för vad människor söker vård för.
  • Anonym (skåning)
    Anonym (simone) skrev 2015-02-19 20:49:52 följande:
    Skåne tar årligen emot 12 miljarder i utjämningsbidrag från i huvudsak
    kommuner i Stockholms län.

Surprise !  Vi betalar 120 kr för våra besök och via skatten även dina
    besök.
    Nope, sjukvården är landstingsfinansierad och ingår inte i skatteutjämningssystemet och det är alltså inom resp landsting som pengar tas till en sak och något annat blir utan.
  • Anonym (skåning)
    Varför skulle alla ha missförstått hur det fungerar, du vet alla är inte dumma i huvudet bara för att vi inte jobbar på akuten.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (skåning) skrev 2015-02-19 21:05:19 följande:
    Varför skulle alla ha missförstått hur det fungerar, du vet alla är inte dumma i huvudet bara för att vi inte jobbar på akuten.
    Det jag skrev var ett svar till Anonym(dsk) och menat att vara lite "spydigt". H*n hävdar ju tvärtemot väldigt många att man får lov att söka utan kontakt med 1177. Själv visste jag inte om att man måste ringa dem först, men inser att det säkert kan vara så på många håll i landet. Jag tror alltså inte att alla här missförstått, utan snarare att Anonym(dsk) kanske inte vet hur det fungerar övereallt. Ber om ursäkt för att mitt inlägg lät annorlunda.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-19 21:11:27 följande:
    Det jag skrev var ett svar till Anonym(dsk) och menat att vara lite "spydigt". H*n hävdar ju tvärtemot väldigt många att man får lov att söka utan kontakt med 1177. Själv visste jag inte om att man måste ringa dem först, men inser att det säkert kan vara så på många håll i landet. Jag tror alltså inte att alla här missförstått, utan snarare att Anonym(dsk) kanske inte vet hur det fungerar övereallt. Ber om ursäkt för att mitt inlägg lät annorlunda.
    Självklart får du söka var som helst. Sen kan det ju hända att du söker på fel ställe och blir hänvisad rätt. Urakut sjuka får inte heller vända i dörren bara för att de inte ringt 1177. Är man inte urakut sjuk kan man bli hänvisad att ringa 1177.
  • Anonym (sine)

Jag ringer om jag eller barnen mår väldigt dåligt, för att försäkra mig om att vi lugnt kan stanna hemma och vänta ut det eller om vi borde åka in. Oftast räknar jag med att höra att vi kan stanna hemma, men det är skönt att dubbelkolla. Det är ju som Undrar skriver, oftast har man dålig koll på vad som är farligt eller inte.

Jag ringde för lilltjejen för ett år sedan, då hade hon väldigt kraftiga mensblödningar. Dom sa att om det blev värre och om hon blev yr skulle vi ringa igen, och nog behöva åka in. Mitt i natten väcker hon oss och då hade det blivit mycket värre och hon är helt blek. Jag ringer igen och dom säger att vi borde åka in. 

Åker in med en yr liten tjej, och får nästan en utskällning av idioten till läkare...

• Marlean

Ringer för rådgivning vid sjukdomar eller för att få tid för jourcentral eller liknande.

Har alltid fått bra med tips och råd om hur jag ska göra alla gånger utom EN. Och då var det för det första en lång kötid och gissningsvis bara en ovan man som svarade. Han pratade om helt irrelevanta saker och sa flera gånger "jag kan inte ställa en diagnos!" men det var inte diagnos jag bad om råd om, snarare just rådgivning, då det är det telefonnummret är till för. Han var omständigare än de mer vana sjuksköterskor som annars brukar svara med relativt snabba råd när de fått situationen förklarade för sig.

• Anonym (H)

Jag ringde 1177 när jag hade återkommande smärtor i magen under tidig graviditet. Jag trodde att jag var förstoppad (!), men väl på rätt sjukhus visade det sig vara en partiellt vriden äggstock med cystor. Jag skriver "rätt" sjukhus, för vid det första sjukhuset gjordes inget VUL och därför upptäckte man inte problemet. Man köpte min tes, gav mig ett lavemang och skickade hem mig.. Jag fick ju åka in igen till slut när smärtan blev ohållbar - blev inlagd och opererad. Hade det gått längre tid hade jag kanske förlorat min äggstock.

1177 guidade mig helt rätt. Det var snarare så att jag från början inte ville söka vård (eftersom jag är läkardotter och är miljöskadad (alltså inte direkt daltad med)).

Jag har alltid fått korrekta råd av 1177 och tycker att de är bra. Jo, någon gång har jag också ringt och frågat om sonens avföring/bajseri.

• Oscarsmamma84

Ringde precis 1177

sonen blev anfallen av katten o blev riven precis vid ögat. Fick bra råd. Tvätta rent o kontakta vårdcentralen för kontroll av hans öga.

Hon sa först vi skulle åka in men höll med mig när jag sa vi kan vänta till vc öppnar.

Svar på tråden Varför ringer du 1177?