• Anonym (L)

Ansvar för bonus?

Hej! Kom upp en diskussion här hemma och jag blev nyfiken på hur ni andra har det. Hur mycket ansvar har ni för era bonusbarn? Har ni själva fått ta för er eller har ni redan från början förväntas ta stor ansvar? Vad gör ni för bonus och vad gör ni inte? Vill ni ha mer/mindre ansvar för bonus? Vilket ansvar tycker ni man borde ha för ett bonusbarn?

Lagar jag mat så lagar jag även till bonus såklart. Tvättar jag så tvättar jag även bonus kläder. Lämnar väldigt sällan på förskola, bara vid krissituation. Detsamma gäller att vara själv med bonus. Men där går ungefär gränsen. Skulle aldrig få för mig att städa bonus rum, ta ansvar för att bonus kommer till förskola eller göra saker på egen hand med bonus.

Vad har ni för ansvar för ert bonusbarn?

• Svar på tråden Ansvar för bonus?
  • BioBonus
    BioBonus skrev 2016-01-20 21:45:36 följande:

Nej han lät inte som ett kap direkt.

Klickade iväg för tidigt. ...

Nej, han lät väl inte som ett kap direkt. Beroende dock på hur länge ni dejtade. Det är ju inte alla som vill introducera barnen för en ny partner direkt utan håller sina olika delar av livet separat tills man känner sig lite tryggare i sin nya relation och vill blanda in barnen. Det får man nog ta med i beräkningen när man dejtar en man/kvinna med barn. Och det är ju inte alla som pallar det.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (ex-fru) skrev 2016-01-20 21:43:48 följande:

NäR jag dejtade en man med barn fick jag vara ensam varannan vecka,alla helger man som par firar ihop.Fick inte resa med honom,han skulle ju resa med sina barn.Kul för honom och tråkigt för mig.Tröttnade på det och gick vidare.Han var efter mig mer än ett år.

Håller med föregående talare. Beror väl på hur länge ni varit tillsammans. Jag har barn och jag kan säga att mina dejter fick länge bara komma hem till mig på kvällarna när barnen somnat eftersom jag inte ville dra in någon i mitt barns liv som jag inte visste skulle stanna ett tag. Vi sov alltså inte tillsammans på många månader etc.
  • Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 18:40:17 följande:
    Jo vissa måsten finns faktiskt i livet. Ja vet inte hur du o din parter lever eller kommer överens heller för den delen. Men ditt beteende är väldigt taskigt mot din man.
    För vuxna finns bara två MÅSTEN, dö och välja resten är konsekvenser av våra val!
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2016-01-21 08:32:23 följande:
    För vuxna finns bara två MÅSTEN, dö och välja resten är konsekvenser av våra val!
    Se till o välja rätt då ;)
  • Ess

Livet är fullt av "måste", men att ta hand om partnerns barn är inte ett av dem.

• Anonym (Prata)
    Ess skrev 2016-01-21 14:32:27 följande:

Livet är fullt av "måste", men att ta hand om partnerns barn är inte ett av dem.

Nä det handlat väl om att man gör det för att man vill isf...måste måste man ju inte...
  • Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 14:38:05 följande:

Nä det handlat väl om att man gör det för att man vill isf...måste måste man ju inte...

Och de som inte vill åter föräldrarna sköra den biten själva. Vilket - om det är bra föräldrar - säkerligen fungerar alldeles utmärkt.
  • Brumma
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-20 19:07:53 följande:

Såna bonusar som du får mig att uppskatt mina föräldrar och bonusar några extra ggr. Jag visade dina svar för min bonuspappa och mamma. Dom tkr du är en väldigt konstig människa som kan leva med en man, som har barn som du inte ens vill ha att göra med egentligen. Det är ett sjukt beteende. Barnet kom inte på köpet, barnet fanns där innan du. Dennes mamma o pappa ville ha det. Så kommer du från ingenstans o vill helst inte ha med barnet o göra. Jag är världens gladaste som har världens bästa bonusföräldrar o syskon. Att man kan sitta som en FAMILJ och älska varandra genom vått o torrt. För att vara en vuxen så är du ute på villovägar. O ja kan säga det från hjärtat, för att jag har varit med om vissa grejer som gjort riktigt ont i hjärtat. Genom hur du skriver kan jag se vilken konstig människa du är

Du hoppar på dem som inte tar en föräldraroll för sina bonusbarn. Samtidigt berättar du att din pappas sambo aldrig skulle få säga till om ngt gällande dig.

Borde inte der få dig att inse hur sned din bild är och att du ser väldigt selektivt på saken?

Om du skulle leva som du lär hade du ju tyckt det var självklart att din pappas sambofick vara med och bestämma och vara delaktig.

Inte speciellt snyggt att kasta skit på dem som lever på ett sätt du själv förodrar.
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 14:57:31 följande:
    Och de som inte vill åter föräldrarna sköra den biten själva. Vilket - om det är bra föräldrar - säkerligen fungerar alldeles utmärkt.
    Ja det var väl det jag skrev eller? ;)
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 15:29:00 följande:
    Du hoppar på dem som inte tar en föräldraroll för sina bonusbarn. Samtidigt berättar du att din pappas sambo aldrig skulle få säga till om ngt gällande dig.

Borde inte der få dig att inse hur sned din bild är och att du ser väldigt selektivt på saken?

Om du skulle leva som du lär hade du ju tyckt det var självklart att din pappas sambofick vara med och bestämma och vara delaktig.

Inte speciellt snyggt att kasta skit på dem som lever på ett sätt du själv förodrar.

Problemet där verkar ju vara att "bonusdottern" och hennes pappa inte har någon bra relation. Det verkar ju inte ha så nära relation osv. Hade de haft det tror jag att hon hade tyckt det var okej att även hans sambo var med i beslut också.

Säger inte att hennes sätt att resonera är okej men vet själv hur det är när en förälder inte är en bra förälder, men att man som barn ändå försöker få en relation för man älskar ju ändå sina föräldrar... men kontakten/situationen/ansvaret blir annorlunda när man inte har nån bra kontakt med föräldern och föräldern kanske inte tar sitt föräldraransvar. 

• Anonym (L)
    Brumma skrev 2016-01-21 15:29:00 följande:

Håller verkligen med dig Brumma. 
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 16:30:09 följande:

Problemet där verkar ju vara att "bonusdottern" och hennes pappa inte har någon bra relation. Det verkar ju inte ha så nära relation osv. Hade de haft det tror jag att hon hade tyckt det var okej att även hans sambo var med i beslut också.

Säger inte att hennes sätt att resonera är okej men vet själv hur det är när en förälder inte är en bra förälder, men att man som barn ändå försöker få en relation för man älskar ju ändå sina föräldrar... men kontakten/situationen/ansvaret blir annorlunda när man inte har nån bra kontakt med föräldern och föräldern kanske inte tar sitt föräldraransvar. 

Exakt! Skulle jag ha en bra kontakt med min pappa så skulle min pappas fru absolut få vaa med o bestämma. Ingen snack om saken. Lika som min bonuspappa får.
  • Anonym (Bonusdottern)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 16:38:02 följande:
    Håller verkligen med dig Brumma. 
    Pappa o hans fru kommer aldrig få en input i mitt liv pga deras val. Dom är inte ansvarstagande. Därför säger jag som jag gör. I mina ögon är inte ni ansvarstagande. O drför tycker jag som jag gör. Skulle pappas fru ta ansvar skulle hag mer än gärna lyssna på henne.
  • Anonym (L)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-21 16:46:57 följande:
    Pappa o hans fru kommer aldrig få en input i mitt liv pga deras val. Dom är inte ansvarstagande. Därför säger jag som jag gör. I mina ögon är inte ni ansvarstagande. O drför tycker jag som jag gör. Skulle pappas fru ta ansvar skulle hag mer än gärna lyssna på henne.
    På vilket sätt är "vi" inte ansvarstagande?
    Dessutom anser, iallafall jag, att man kan kan tycka och värdera olika men ändå respektera varandra.
    Är det en jobbig känsla av att ha blivit bortvald som gör att man känner så starkt inför det? Och att föräldrar känner så starkt inför det? Att de känner att barnet valts bort av partnern, är det det som är fel? Jag förstår inte annars hur det kan vara så viktigt att ta fullt ansvar för ett annat barn, speciellt inte när man inte själv VILL. Eller varför är det så laddat?
  • Anonym (Prata)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 17:31:17 följande:
    På vilket sätt är "vi" inte ansvarstagande?
    Dessutom anser, iallafall jag, att man kan kan tycka och värdera olika men ändå respektera varandra.
    Är det en jobbig känsla av att ha blivit bortvald som gör att man känner så starkt inför det? Och att föräldrar känner så starkt inför det? Att de känner att barnet valts bort av partnern, är det det som är fel? Jag förstår inte annars hur det kan vara så viktigt att ta fullt ansvar för ett annat barn, speciellt inte när man inte själv VILL. Eller varför är det så laddat?

Nu frågar du "bonusdotter" men jag vill bara förklara hur JAG som biologisk mamma känner det. Å andra sidan kan det vara en skillnad om mina barn hade haft en närvarande biologisk pappa. Då hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu känner jag att mina barn i stort sätt inte har någon pappa. Jag har mina barn på heltid. Min önskan är att den jag lever med kan se mina barn som sina egna, ta ett ansvar och bli en manlig förebild för mina barn.

Jag skulle däremot aldrig TVINGA en partner att göra det för det är dömt att misslyckas. Jag vill att han ska VILJA göra det själv för han vill leva ett sånt liv. Jag har dock gjort valet att den partner jag ska leva med ska vara en som ÄR delaktig i mina barns liv. Då gäller det inte bara att bonusföräldern ska vara någon som bara ska följa med och ta ansvar och bara få de negativa bitarna av att ha barn. Jag vill att han ska få lika stort ansvar som mig. Uppfostra, säga nej, bestämma osv. Det är mitt önskemål. Vill han inte det så förstår jag, men den personen skulle jag nog inte kunna leva med.

Dock tror jag som sagt, att jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft ett varannan vecka liv. För då har barnen redan en pappa.

Vi kommer aldrig komma "överens" om detta eftersom vi alla har olika erfarenheter och man är olika slags människor. Det viktiga är väl att de två som väljer att leva ihop är överens om hur man vill leva. Är man det ska man väl strunta i vad folk omkring tycker. Är man däremot INTE överens inom familjen så blir det ju ett stort problem som nog är svårt att klara av.

• Anonym (L)
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 18:22:15 följande:

Nu frågar du "bonusdotter" men jag vill bara förklara hur JAG som biologisk mamma känner det. Å andra sidan kan det vara en skillnad om mina barn hade haft en närvarande biologisk pappa. Då hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu känner jag att mina barn i stort sätt inte har någon pappa. Jag har mina barn på heltid. Min önskan är att den jag lever med kan se mina barn som sina egna, ta ett ansvar och bli en manlig förebild för mina barn.

Jag skulle däremot aldrig TVINGA en partner att göra det för det är dömt att misslyckas. Jag vill att han ska VILJA göra det själv för han vill leva ett sånt liv. Jag har dock gjort valet att den partner jag ska leva med ska vara en som ÄR delaktig i mina barns liv. Då gäller det inte bara att bonusföräldern ska vara någon som bara ska följa med och ta ansvar och bara få de negativa bitarna av att ha barn. Jag vill att han ska få lika stort ansvar som mig. Uppfostra, säga nej, bestämma osv. Det är mitt önskemål. Vill han inte det så förstår jag, men den personen skulle jag nog inte kunna leva med.

Dock tror jag som sagt, att jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft ett varannan vecka liv. För då har barnen redan en pappa.

Vi kommer aldrig komma "överens" om detta eftersom vi alla har olika erfarenheter och man är olika slags människor. Det viktiga är väl att de två som väljer att leva ihop är överens om hur man vill leva. Är man det ska man väl strunta i vad folk omkring tycker. Är man däremot INTE överens inom familjen så blir det ju ett stort problem som nog är svårt att klara av.

Jag förstår att man känner så om man har egna upplevelser om att alltid har barnen och den andre föräldern inte är närvarande. Det jag ställer mig frågande till är  hur utomstående kan gå in och värdera detta. Vad är det som sticker i deras ögon liksom? Varför är det så hemskt att inte vara närvarande eller vilja ha barnet i ens liv mer än nödvändigt? Jag tycker själv att det är upp till alla att själva bestämma och jag håller med dig om att det självklart är bäst om paret gemensamt är överens om hur just de vill ha det. Men det snacket om att barnen skadas av ett annat sätt att leva eller att man måste, som folk ovan sagt, bry sig om barnet. Jag undrar bara varför?
  • Anonym (Prata)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 18:39:05 följande:
    Jag förstår att man känner så om man har egna upplevelser om att alltid har barnen och den andre föräldern inte är närvarande. Det jag ställer mig frågande till är  hur utomstående kan gå in och värdera detta. Vad är det som sticker i deras ögon liksom? Varför är det så hemskt att inte vara närvarande eller vilja ha barnet i ens liv mer än nödvändigt? Jag tycker själv att det är upp till alla att själva bestämma och jag håller med dig om att det självklart är bäst om paret gemensamt är överens om hur just de vill ha det. Men det snacket om att barnen skadas av ett annat sätt att leva eller att man måste, som folk ovan sagt, bry sig om barnet. Jag undrar bara varför?

Jag tror att många människor ser "sitt" sätt att leva som det rätta. Det märks i väldigt många sammanhang i samhället. Lever man annorlunda så är man "konstig".

Jag kan ju säga om många levnadssätt att "jag skulle aldrig vilja leva så och jag hade aldrig valt det levnadssättet". Finns mycket jag känner så om, bland annat det vi diskuterar här, MEN det betyder ju inte att allt annat är fel. Det handlar ju om respekt och förståelse för att alla är olika människor med olika beteenden och olika uppfostran och erfarenheter osv.

Det känns som om Sveriges samhälle är väldigt fyrkantigt. Märks ju i skola och allt. Är man inte "som alla andra" så går man utanför ramen och då blir man "annorlunda". Tror bara det är väldigt "svenskt". Man ska vara LAGOM...

• Brumma
    Anonym (Prata) skrev 2016-01-21 16:30:09 följande:

Nej, jag vet att relationen inte verkar bra mellan henne och pappan. Det gör det ändå inte rätt att hoppa på ngn och sedan själv säga att man själv skulle förvägra ngn att vara delaktig...

Alla barn VILL inte ha en extra förälder. Och alla nya partners vill inte ta den rollen. Ändå verkar vissa tycka det är ok att bestämma hur andra ska leva sina liv.
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 18:57:30 följande:
    Nej, jag vet att relationen inte verkar bra mellan henne och pappan. Det gör det ändå inte rätt att hoppa på ngn och sedan själv säga att man själv skulle förvägra ngn att vara delaktig...

Alla barn VILL inte ha en extra förälder. Och alla nya partners vill inte ta den rollen. Ändå verkar vissa tycka det är ok att bestämma hur andra ska leva sina liv.
    Som jag skrev ovan...tror bara att det man lever i själv är det många tror är så det ska vara. Tyvärr har detta land blivit lite väl fyrkantigt och respekten för andra människors sätt att leva inte alltid finns där.
Svar på tråden Ansvar för bonus?