Leonel skrev 2016-01-28 08:18:36 följande:
Eftersom mamman åker runt och har kul och skiter om barnet bor inne eller ute så borde du väl förstå att hon inte alls ger henne kärlek. Sen när hon är hos sin mamma är det ingen som vet vad som pågår. Jag får bara höra massa negativa saker om mamman så ger hon inte kärlek så kommer det säkert inte bli bättre om hon fortsätter bo där. Jag orkar inte bry mig, det är upp till min mamma att göra som hon vill. Men det jag ser nu är att hon inte orkar ta hand om en till när hon redan har så mkt med brorsan...
Tyvärr så är det inte så självklart då du skriver en aning förvirrande och det verkar inte som du själv vet vad som är vad. Du pratar om att flickan har det så hemskt hos sin mamma och att ni vill att hon flyttar hem till farmor. Du pratar om att ni gjort tillräckligt för flickan redan och att ni inte längre orkar ringa till soc. Du pratar om att hon far illa hos mamman och nånting om nåt hat mot flickan. Du pratar om att mamman brister i omsorgen vad gäller flickan. Att hon blir slagen och inte får nån kärlek. Sen helt plötsligt verkar det som att farmor inte alls vill ha vårdnaden om flickan. Du skriver nu att farmor tycker det är bäst om flickan får mamma kärlek. Då tycks det fungera ändå? Ledsen om jag uppfattas som tjatig. Det är jag säkert men jag försöker verkligen bara att hjälpa dig att komma på hur ni ska göra för att bäst hjälpa flickan.
Jag är helt övertygad om att det finns hjälp att få. Bara man själv är mottaglig för det. Om det är så att flickan lever i ett kärlekslöst hem med våld så förstår jag verkligen inte varför ni inte fortsätter att ringa soc. Det spelar ingen roll hur mycket ni avskyr mamman och det spelar ingen roll hur trötta ni är. Det gäller flickans liv. Är inte det viktigare än nåt annat? Ni är dom vuxna i det här, och barnen ska kunna känna sig trygga med oss stora som förebilder. Det ni gör nu är att se på när flickan far illa, men ni är för trötta för att göra nåt. Ni bidrar passivt till "misshandeln". Jag hoppas du inte tar illa upp av det här. Jag tänker bara hur livet kommer se ut i framtiden för flickan. Hon kanske kommer en dag och frågar er varför ni inte gjorde mer.
Om vi vänder på steken. Hur skulle du önska att det såg ut när det gäller flickan? Och nu pratar vi logiskt tänkande. Vad har du för tankar och idéer när det gäller att hjälpa flickan? Ni vill inte kontakta soc har jag förstått. Men då tror jag tyvärr inte det finns så mycket mer att göra än att låta det fortsätta i samma visa.