• Anonym (Ledsen själ)

Hur FASEN slutar man dricka för mycket?

Mitt barn fick en sjukdom som kan döda honom för ett par år sedan och det kastade mig in i alkoholmissbruk. Det började redan på sjukhuset då jag övertalade sambon att ta med sig vin så jag skulle kunna sova om nätterna, sedan har det bara eskalerat.

Nu dricker jag lätt upp en bag in box på 3 dagar. Ja, jag vet - låter helt sjukt och ÄR helt sjukt. Sambon tycker inte om det men jag utnyttjar ju på sätt och vis den ångest jag har över barnets väl och ve till att se till att han köper hem vin åt mig. Har blivit så tålig mot alkoholen att det inte "märks" på mig att jag dricker sådana mängder, oftast börjar jag redan runt lunch och sörplar i mig en liter vin typ tills dess att jag ska gå och lägga mig 12-13 timmar senare. Vill åt att få sova, har stora sömnproblem - och vinet gör att jag blir dåsig fram mot natten.

Men så klart jag fattar att detta är sjukt och jag VILL ju innerst inne inte ha det så. Har börjat lägga på mig vikt pga detta och den sövande effekten blir svårare och svårare att uppnå eftersom att jag blivit så tolerant mot alkohol.

Hur gör jag för att få stopp på detta? Pratar med psykolog angående mitt barn men skäms för mycket för att ens ta upp alkoholmissbruket, och på ytan ser nog allt ut som den bild jag vill ge: snygg kompetent kvinna i sina bästa år... Men så är det ju inte och spänningarna mellan mig & sambon blir bara fler och fler tack vare detta.

Jag får ångest av alkoholintaget och så dricker jag mer för att jag får ångest, orkar inte med detta Men jag vill inte gå på AA-möten och vet inga andra alternativ

• Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?
  • Anonym (Wake up)

Ta och ryck upp dig

Du skrev precis att du dricker för mkt.

SÅ, du är medveten om ditt problem.

Du har som förälder en instinkt inom dig som ständigt måste utvecklas efter barnets behov. För ditt barn behöver dig alla dagar i veckan.

Och i ditt fall är ditt barn så pass sjukt att det när som helst kan dö. Vem vill du vara då?

En alkoholiserad individ som levde i sitt missbruk. Eller en f.d. alkoholist som tog sig ur missbruket och därmed fanns i friskt tillstånd tillgänglig för sitt sjuka och barn och sin familj.

Må bäst och kämpa!!! Du måste ordna upp det här. Sök hjälp. Va ärlig. Tänk på barnet.

• Anonym (hehe)

Du dricker ju inte supermycket, men var är karaktären?

Sluta dricka, börja ta långa intensiva promenader, köp lite multi vitaminer och drick mycket vatten.
    Du kommer må dåligt i någon vecka för att därefter må grymt. Vad är problemet?

• Anonym (barn till alkoholister)

bra att du vill sluta! Det är ju akut. Sorry om jag är hård. Uppväxt i missbruk och det har jag ju tagit skada av psykist. läs gärna min blogg (mina bloggar) om du orkar. Jag är idag helt ensam med min son ( min mamma dog av alkoholism då jag var 17år)  helt ensam. Min son är också kronisk sjuk i lungorna och har även diabetes typ 1 viket kräver 24h jobb av mig.Ge aldrig upp ! du måste söka hjälp nu! vadå inga AA möten? varför inte? du verkar ju inte klara detta själv. AA möten tror jag är bland det bättre. Jag fick gå där men för barn till alkoholister. ..  medicinsk yoga är riktigt bra!! psykologer i all ära. antabus. förändringen måste komma från dig, viljan! Vem har din som om du inte finns? Han behöver dig ju mer än ngt -  Tänk om ngt händer honom och du sööööpt bort tiden.. Sök hjälp nu för din sons skull!! inga ursäker finns. Det är din son det är synd om. Du måste finnas till 100 % för honom.   alkoholbarn.wordpress.com/  misshandlad.wordpress.com/ hypokondriblog.wordpress.com/

• Anonym (Leija)

Förstår inte de senaste svaren i tråden. Läser ni bara trådstarten innan ni svarar? Det fungerar inte. Orkar man inte läsa igenom tråden så är det lika bra att låta bli att svara.

• Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Leija) skrev 2016-10-18 10:22:32 följande:

Förstår inte de senaste svaren i tråden. Läser ni bara trådstarten innan ni svarar? Det fungerar inte. Orkar man inte läsa igenom tråden så är det lika bra att låta bli att svara.

Jag tänkte precis detsamma - så ids inte svara på det.

Dag 5 är avklarad och det går bra. I dag hade jag en riktig ångestsläng men pimplade thé och klarade av det, har ju hur som helst inget att dricka hemma

Fysiskt har jag fortfarande inte känt av ett smack (av de klassiska abstinensbesvären i alla fall) så det lär jag väl inte göra nu när nästan en vecka gått?

Tack för pepp till er som peppat på ett sakligt sätt <3 Känns inte längre som att bestiga berg, mer som att gå i uppförsbacke mentalt. Det är ju uppenbart i huvudet det sitter och inte i kroppen.
  • klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-18 23:55:02 följande:
    Jag tänkte precis detsamma - så ids inte svara på det. smile1.gif

Dag 5 är avklarad och det går bra. I dag hade jag en riktig ångestsläng men pimplade thé och klarade av det, har ju hur som helst inget att dricka hemma smile1.gif

Fysiskt har jag fortfarande inte känt av ett smack (av de klassiska abstinensbesvären i alla fall) så det lär jag väl inte göra nu när nästan en vecka gått?

Tack för pepp till er som peppat på ett sakligt sätt <3 Känns inte längre som att bestiga berg, mer som att gå i uppförsbacke mentalt. Det är ju uppenbart i huvudet det sitter och inte i kroppen.

Jag tror inte du kommer få någon direkt abstinens, om ens någon då du inte konsumera speciellt mycket.
    Vad jag menar med detta, är att de som skickar i sig en box kanske tom två per dag.
    Dessa har abstinens, som tom kan vara vara farlig.
    Dock kommer det psykiska hålla på driva med dig under en lång tid framöver.

• monkees
    Anonym (Leija) skrev 2016-10-18 10:22:32 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i här men menar du att om man INTE orkar läsa igenom hundratals inlägg så ska man inte svara alls? Funkar det så här på FL? och ändå verkar det så populärt.....................
  • Anonym (Ålder)
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-18 23:55:02 följande:

Jag tänkte precis detsamma - så ids inte svara på det.

Dag 5 är avklarad och det går bra. I dag hade jag en riktig ångestsläng men pimplade thé och klarade av det, har ju hur som helst inget att dricka hemma

Så himla bra jobbat!!!
  • Anonym (Ledsen själ)
    monkees skrev 2016-10-19 04:29:57 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i här men menar du att om man INTE orkar läsa igenom hundratals inlägg så ska man inte svara alls? Funkar det så här på FL? och ändå verkar det så populärt.....................
    Själv tänker jag väl att man i alla fall kan skumma igenom en smula om det är en tråd som är uppe på sidan 10 - för då är det ju rimligt att det hänt något utmed vägen så att säga.

Men att dessutom få en fråga som lyder "vad är problemet", då känner jag att man överhuvudtaget inte brytt sig om att ens tänka igenom trådstarten. Problemet är att mitt barn kan dö, vilket resulterar i ångest vilket resulterat i stort vinintag. Om någon då känner för att slänga ur sig ett "vad är problemet" så har de inte så stor insikt i vad problem faktiskt KAN vara och hur hårt det kan slå mot en människa - som jag - som faktiskt hela mitt liv igenom varit mycket måttlig med alkohol. 

Så därför ids jag inte svara på sådant, fortsätter dock med kraft från alla som gett bra och klokt stöd.
  • Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Ålder) skrev 2016-10-19 05:47:41 följande:
    Så himla bra jobbat!!!
    Tack <3 <3
  • Anonym (Ledsen själ)
    klyban skrev 2016-10-19 00:12:52 följande:

Jag tror inte du kommer få någon direkt abstinens, om ens någon då du inte konsumera speciellt mycket.
    Vad jag menar med detta, är att de som skickar i sig en box kanske tom två per dag.
    Dessa har abstinens, som tom kan vara vara farlig.
    Dock kommer det psykiska hålla på driva med dig under en lång tid framöver.

Oj, jag tyckte jag konsumerat jättemycket men allt är förstås relativt. Ja, får vara med vad gäller tankarna i huvudet - det jag kan se som fara är att jag börjar slappna av och inte vaktar på mig längre. 
  • klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-19 12:24:16 följande:
    Själv tänker jag väl att man i alla fall kan skumma igenom en smula om det är en tråd som är uppe på sidan 10 - för då är det ju rimligt att det hänt något utmed vägen så att säga. smile1.gif

Men att dessutom få en fråga som lyder "vad är problemet", då känner jag att man överhuvudtaget inte brytt sig om att ens tänka igenom trådstarten. Problemet är att mitt barn kan dö, vilket resulterar i ångest vilket resulterat i stort vinintag. Om någon då känner för att slänga ur sig ett "vad är problemet" så har de inte så stor insikt i vad problem faktiskt KAN vara och hur hårt det kan slå mot en människa - som jag - som faktiskt hela mitt liv igenom varit mycket måttlig med alkohol. 

Så därför ids jag inte svara på sådant, fortsätter dock med kraft från alla som gett bra och klokt stöd.
    Man pratar väl enbart om alkoholen, och inte det andra och nått som inte skett än.
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-19 12:26:41 följande:
    Oj, jag tyckte jag konsumerat jättemycket men allt är förstås relativt. Ja, får vara med vad gäller tankarna i huvudet - det jag kan se som fara är att jag börjar slappna av och inte vaktar på mig längre. 

Det är inte lite att ta 1liter heller, men man måste sätta det i perspektiv till de som verkligen är nere i skiten.
    Du verkar ju vilja sätta ett stopp innan du är där.
    Men i form av tydlig abstinens, så kommer de inte vara så kraftiga vid 1l om man ens kommer märka nått.
    Utan det kommer sitta mycket i huvudet och i mitt tycke så är detta det svåraste att hantera.
    Då det inte bara försvinner om nån vecka.
    Men du haft detta nått år som jag förstår det, då borde detta inte sitta djupt i huvudet.
    Än någon som hållit på kanske i 10-20år, den har ett betydligt större berg att överstiga.

Även om du inte lyckats helt denna gång, så får man en erfarenhet.
    Och denna erfarenhet kan göra så man vet vad som funkar bra och vad som inte funkar.
    Sen vet vi och förhoppningsvis du med, och det är att du har tagit tag i detta i tid.

• Anonym (Ullis)

Du är stark TS och jag beundrar dig!

Har konsumerat ungefär samma mängd själv. En 3 l bag in box har räckt i ca 3 dagar.

Har sedan tonåren haft en knepig relation till alkohol men inte sett det som något problem då det förut varit så sällan jag druckit. Varje gång jag drack kunde jag inte sluta utan fortsatte tills allt var slut och visst gjorde jag korkade och pinsamma saker. Sedan följde några år då jag knappt drack alls och när jag fick barn höll jag det på den nivån i flera år. När jag blev ensamstående i en stad där jag inte kände någon och inte hade någon direkt hobby blev det svårt att hantera ensamheten när jag var barnledig. Bara ett glas vin framför TV'n, det var väl inte så farligt? Det verkade ju alla andra klara av. Ett glas blev snabbt 7-8 glas och det verkade vara mycket så jag försökte minska mängden. Skaffade större vinglas som jag fyllde till bredden o h drack visst färre glas men mängden var ändå densamma.

Vinet gjorde mig lite gladare och lite tuffare. Jag vågade ge mig ut på krogen helt själv i en stad där jag inte kände någon. Jag fick en del nya bekantskaper men jag fick också bekräftelsen på att det var vinets förtjänst. Till sist ökade även min toleransnivå och det märktes aldrig på mig att jag fått i mig ca 1,5 flaska innan jag gick ut.

Jag vet fortfarande inte om jag var alkoholist men när jag träffade min nuvarande sambo fick jag lov att lägga ner. Det var tufft. Minns att jag någon dag åkte in till bolaget vid lunchtid och köpte en flaska vin som jag fick i mig innan han kom hem från jobbet. Han märkte inget. När jag började ett nytt jobb med så oregelbundna tider fick jag verkligen lägga av. Då blev det kanske en kväll i månaden istället. Fast inte ens då kunde jag dricka med måtta. En flaska vin räckte inte utan jag ville promt ut på krogen för att köpa mer efter det. Någonting konstigt hände sedan och vid varje tillfälle jag fick i mig alkohol svullnade tungan upp. Sedan blev jag rödflammig och täppt i näsan och det kändes som jag var förkyld med feber. Efter bara 1-2 klunkar började jag sluddra. Det visade sig att jag drabbats av alkoholallergi och det var väl en välsignelse. Efter det har jag fått en flaska champagne och en flaska kapten Morgan i present men de står oöppnade sedan nyårsafton 2015.

All lycka till dig!

• Anonym (Ledsen själ)

Har inte uppdaterat på några dagar, men Familjeliv har varit (och är) helskumt för mig. Får scrolla en evighet innan jag kommer längst ned i tråden :-/

Har i alla fall gått bra, har motionerat mycket och inte tänkt på vin alls faktiskt. I helgen som var tog jag en folköl till maten, inte för alkoholens skull utan för smaken. Kändes inget speciellt, fick mig i alla fall inte vilja att dra i mig några fler.

Så jag knatar väl på så här, målet är fortfarande att faktiskt kunna umgängesdricka vin på middagar osv. Är tre veckor tills middagen jag är bjuden på och jag har satt en mental gräns på två glas vin den kvällen. Känner jag att det inte fungerar så smidigt som jag tror så får jag ge upp den saken, men jag hoppas ändå att det ska gå (känns som det i alla fall). 

• Anonym (Ledsen själ)
    Anonym (Ullis) skrev 2016-10-19 16:10:57 följande:

Du är stark TS och jag beundrar dig!

Har konsumerat ungefär samma mängd själv. En 3 l bag in box har räckt i ca 3 dagar.

Har sedan tonåren haft en knepig relation till alkohol men inte sett det som något problem då det förut varit så sällan jag druckit. Varje gång jag drack kunde jag inte sluta utan fortsatte tills allt var slut och visst gjorde jag korkade och pinsamma saker. Sedan följde några år då jag knappt drack alls och när jag fick barn höll jag det på den nivån i flera år. När jag blev ensamstående i en stad där jag inte kände någon och inte hade någon direkt hobby blev det svårt att hantera ensamheten när jag var barnledig. Bara ett glas vin framför TV'n, det var väl inte så farligt? Det verkade ju alla andra klara av. Ett glas blev snabbt 7-8 glas och det verkade vara mycket så jag försökte minska mängden. Skaffade större vinglas som jag fyllde till bredden o h drack visst färre glas men mängden var ändå densamma.

Vinet gjorde mig lite gladare och lite tuffare. Jag vågade ge mig ut på krogen helt själv i en stad där jag inte kände någon. Jag fick en del nya bekantskaper men jag fick också bekräftelsen på att det var vinets förtjänst. Till sist ökade även min toleransnivå och det märktes aldrig på mig att jag fått i mig ca 1,5 flaska innan jag gick ut.

Jag vet fortfarande inte om jag var alkoholist men när jag träffade min nuvarande sambo fick jag lov att lägga ner. Det var tufft. Minns att jag någon dag åkte in till bolaget vid lunchtid och köpte en flaska vin som jag fick i mig innan han kom hem från jobbet. Han märkte inget. När jag började ett nytt jobb med så oregelbundna tider fick jag verkligen lägga av. Då blev det kanske en kväll i månaden istället. Fast inte ens då kunde jag dricka med måtta. En flaska vin räckte inte utan jag ville promt ut på krogen för att köpa mer efter det. Någonting konstigt hände sedan och vid varje tillfälle jag fick i mig alkohol svullnade tungan upp. Sedan blev jag rödflammig och täppt i näsan och det kändes som jag var förkyld med feber. Efter bara 1-2 klunkar började jag sluddra. Det visade sig att jag drabbats av alkoholallergi och det var väl en välsignelse. Efter det har jag fått en flaska champagne och en flaska kapten Morgan i present men de står oöppnade sedan nyårsafton 2015.

All lycka till dig!

Det var ju en lyckad allergi ändå Tack!
  • klyban
    Anonym (Ledsen själ) skrev 2016-10-26 15:30:56 följande:
    Har inte uppdaterat på några dagar, men Familjeliv har varit (och är) helskumt för mig. Får scrolla en evighet innan jag kommer längst ned i tråden :-/

Har i alla fall gått bra, har motionerat mycket och inte tänkt på vin alls faktiskt. I helgen som var tog jag en folköl till maten, inte för alkoholens skull utan för smaken. Kändes inget speciellt, fick mig i alla fall inte vilja att dra i mig några fler.

Så jag knatar väl på så här, målet är fortfarande att faktiskt kunna umgängesdricka vin på middagar osv. Är tre veckor tills middagen jag är bjuden på och jag har satt en mental gräns på två glas vin den kvällen. Känner jag att det inte fungerar så smidigt som jag tror så får jag ge upp den saken, men jag hoppas ändå att det ska gå (känns som det i alla fall). 

jag tror att du med ansvarsfullt drickande, enklare kommer hantera alkoholen än helt sluta.
    Men vilket som passar dig, det är nått tiden får utvisa tyvärr.
    En sak jag skulle ha svårt för, och det är att inte få ett gott glas vin till den fantastiska mat man gör.
    Då ett gott vin lyfter maten än mer.
    Och nu pratar jag då om två fredag och lördag, och då inte varje dag, även 1-2 glas(normala ~17cl).

Sen om man har det som du, och har ett oroligt liv med en hel del ängslan, så är alkohol en av de sämre man kan hitta på området.
    Då det i förlängning bara ökar ens problem i detta område, och detta då blir en negativ spiral man inte kan komma ur.

Svar på tråden Hur FASEN slutar man dricka för mycket?