Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-07-05 20:40:18 följande:
Oj, tack snälla <3. Jag vill ju gärna att folk ska må bra. Minplan var att bli psykolog så det kanske kommer naturligt :) Men jag tycker nog att du är minst lika empatisk! Du brukar svara mig och ge mig råd och tips, sådant betyder så mycket. Man känner sig lätt så ensam så att ha andra i samma situation hjälper ofta.. Det kan gå lång tid innan man skriver här, men det känns skönt att kunna gå tillbaka när det behövs. Sedan har jag planerat att fullfölja denna tråd tills den dagen jag är frisk! Så andra kan få följa min resa :)
Jag ska faktiskt byta VC. Har fått tips om en där dom är mkt duktiga och noggranna, förhoppningsvis är kunskapen om utmattning större också. Har även skickat in remiss till kardiolog själv. och en klagan till patientnämnden :P
Så ja, jag har tänkt att ringa till sjuksyster och berätta och be om en duktig läkare med stort tålamod!
Hur blev det med promenaden slash joggningen? Jag har märkt att när jag cyklar eller promenerar i uppförsbacke så ökar mitt tryck över bröstet och jag får extra yrsel, är det något du känner igen? Alla är ju så olika, men man kan ju fråga :)
Absolut att hjärtat slår snabbare vid ångest och stress, så hade jag också, men jag märkte också att det lugnade ner sig när jag gjorde det. Nu gör det inte det dock... Eller så är jag aldrig lugn...För 6 månader sen, när det började för mig, så var ändå pulsen rätt ok. Fast å andra sidan har jag ju GAD också, så min förmåga att oroa mig över minsta lilla är väldigt STOR. Och att inte få någon psykologisk hjälp på det gör väl sitt..
Du får gärna skriva hur långt som helst! Jag har inte heller nån att dela med mig med. >Får känslan av att alla är trötta på mitt evinnerliga tjat, det gör mig ledsen, men inget jag vill nämna för dom.. Det är förstås svårt att sätta sig in i vår situation om man inte gått igenom det själv. Men ändå...
Ja, du kanske borde jobba med något sånt där du kan använda den förmågan! Om du nu tycker det är roligt?
Det låter väldigt obehagligt att bli yr och få ångest (tryck över bröstet) när du anstränger dig. Jag har fått hjärtklappning en gång när jag cyklade snabbt det var inte så mysigt, men annars peppar peppar går det rätt så bra så länge jag tar det lugnt. Jo förresten, jag har blivit yr en gång när jag gick på vanlig yoga, med en übermeister som ledare, han försökte tvinga mig att fortsätta trots att det kändes som om hela jag skulle kollapsa av yrhet och trötthet. Kroppen blev som spagetti. Jag fick fräsa ifrån. Gosh, jag borde verkligen inte gå på hans pass han får mig att må sämre! Yin yoga är det som gäller - man ligger still i olika stretch positioner i flera minuter. Det gör iof att jag gråter ibland för känslorna liksom släpper när musklerna släpper och jag får tid att känna efter hur jag mår eftersom jag inte gör något aktivt annat. Men det är ju i alla fall inte farligt. Så ja, jag får också kroppsliga symptom vid ansträngning. Så antagligen en del av utmattningen.
Jag promenerar nu, men ibland bryter jag med några minuters lugn jogging i promenaden. Om jag springer för länge och pressar mig så är det som om min kropp "låser sig" i något uppåttjack läge - liksom jag blir liksom jätte uppe i varv. Jag får inte mer ångest, (jag har mindre fysiska ångest symptom nu än innan rent generellt), men hjärtat slår snabbare och jag fastnar på högvarv, vilket gör det svårt att gå ned i varv för natten osv. Så jag tänker att jag måste nu ta det långsamt och trappa upp långsamt. Viktigare att komma ut 2 ggr om dagen på promenad än att springa kort och snabbt enstaka gång. Tidigare kunde jag cykla snabbt utan problem och mådde finemang, men nu har jag varit "apatisk" i en månad liksom sitter bara hemma, så nu orkar jag inte cykla snabbt längre. Har inte tränat och fått sämre kondition. På det igen! Allt tyder ju på att det hjälper att röra på sig mot depression. Det läker ju hjärnan också (enligt vetenskapliga studier). Jag upplever att jag mår bättre när jag varit ute. Sover bättre (om jag nu inte kör på för hårt) och känner en skön känsla i kroppen. Sedan känns det ju mer meningsfullt att ha tagit en promenad ute än att ligga i sängen och deppa.
Första doktorn jag träffade, han var äldre och vi fick väldigt bra kontakt, rekommenderade 2 promenader om dagen i lugnt tempo, jag promenerar nu lite snabbare för att få upp pulsen - men så är jag utmattad sedan lång tid och borde i alla fall klara lite mer ansträngning. Synd att jag inte kunde få ha kvar honom!
Jag oroar mig också över allt. Minsta lilla grej blir liksom ENORM för mig. Sånt som man bara gjorde förr utan att tänka på en kvart, kräver nu stor oro och flera veckors arbete uppdelat i små delar. Min psykolog säger att det är för att jag inte mår bra som allt blir så stort och jobbigt för mig. Redan innan jag blev utmattad överreagerade på minsta lilla och var allmänt arg på allt och alla. Dessa tendenser finns lite kvar.
Jag tycker absolut du gör rätt i att följa upp på din oro så du får slut på den.
Nää precis, jag känner också att ingen orkar lyssna. Det har jag också fått förklarat för mig att jag har väldigt stort behov (av att bli sedd och lyssnad på) just nu och att det inte går att kräva av andra människor att de skall orka med detta. Det finns liksom ingen som orkar med det. Alla har nog med sitt. Det har hjälpt mig att behålla och skapa relationer - för jag har blivit väldigt besviken och arg på människor runt omkring mig - att de inte finns där för mig. Så jag försöker att tänkta på det mer nu att jag inte kan begära så mycket av dem.
Ja precis, en bra psykolog kunde ju förklara många av de saker du upplever så att tt du slipper oroa dig. Bara att någon lyssnar på en fokuserat och få dela alla sina innersta känslor och få höra vad som är normalt är fantastiskt för en sån som mig som är väldigt osäker på hur jag borde bete mig i sociala relationer. Fast nu finns det ju egentligen inget normalt, men som förklara hur hälsosamma relationer fungerar. Har ju haft en del destruktiva relationer utan att jag vetat om det. Så om man ser normal som motsats till destruktiv och manipulerande.
Ännu en uppsats avklarad!