• Workingmom

Less på speltjatet!

Min bägare har sedan länge runnit över och jag är så less på prat om tv-spel konstant! I detta fall Fortnite som aldrig verkar gå ur tiden!

Mina barn 8,9 & 11 (pojkar) har begränsad skärmtid. 2,45 tim på vardagar och 4 timmar på helgen. Denna tid använder de mest till spel.

På helgen om vi bara ska vara hemma brukar de spela 2 timmar på fm sen är det paus.

Men däremellan är det konstant tjat om när de får spela igen.

Om vi ska åka iväg och hitta på något är den ständiga frågan.. "kommer vi hinna spela när vi kommer hem?"

De har slutat uppskatta bio, lekland eller andra utflykter. De är mest nöjd när dom får vara hemma och spela.

Men jag är så trött på detta speltjat.

Kan jag få lite tips på hur jag ska göra?

Det tråkiga i allt detta är att när de spelar så bråkar dom och svär åt varandra. När de inte spelar slåss dom, brottas, klankar ner på varann.

Det är väldigt sällan de leker och har en god ton.

Jag får lösa konflikter, ge dem tillsägelser gång på gång. Hota med att de inte får spela. Och när det blir konsekvenser av deras handlingar blir det ett helvete rent ut sagt.

Jag är sååååä trött på detta. Det tär på mitt humör. Jag och min man blir ovänner (inte hans barn) Jag känner mig usel som låtit det gå så här långt.

Vi har en dålig atmosfär hela tiden.

Jag blir trött på deras tjat och slutar tillslut att svara för jag blir så trött på det. När jag vet att det enklaste är att jag ger dem konkreta svar.. suck.

Hur kommer jag mig ur denna onda cirkel!!?

• Svar på tråden Less på speltjatet!
  • tvillingmammaVastmanland

Barnen vill inte vara på fritids säger du, men kanske borde de det? Åtm8nstone de två yngsta är ju lite små för att vara ensamma på eftermiddagarna tycker jag. På fritids antar jag att de inre får spela utan gör annat?

• Mrs Moneybags
    Alexi skrev 2018-12-12 14:50:15 följande:
    Fast det är inte alls svårt att komma upp i fyra timmar skärm på helgerna. Vår åttaåring vaknar 06.30-07 och sen sitter han oftast med någon sorts skärm tills alla är vakna, ätit frukost och slöat. Då har det lätt gått några timmar.

Sitter andra barn inte med skärm på morgnarna?
    Nej, absolut inte...min 7-åring får sitta i 20 minuter på morgonen, lite längre på helgerna. That's it. Sedan finns det massor av andra saker att göra. Han har ett rum fullt med saker, det är bara att sätta igång, haha. 

Samma gäller dock för mig, jag sitter inte med mobilen i 4 timmar heller. Jag försöker aktivera mig med annat. På helgen kanske vi bakar tillsammans, hjälps åt att städa och tvätta, går en promenad, går på bio, hälsar på någon etc. 
    Mrs Moneybags skrev 2018-12-13 10:29:51 följande:
    Nej, absolut inte...min 7-åring får sitta i 20 minuter på morgonen, lite längre på helgerna. That's it. Sedan finns det massor av andra saker att göra. Han har ett rum fullt med saker, det är bara att sätta igång, haha. 

Samma gäller dock för mig, jag sitter inte med mobilen i 4 timmar heller. Jag försöker aktivera mig med annat. På helgen kanske vi bakar tillsammans, hjälps åt att städa och tvätta, går en promenad, går på bio, hälsar på någon etc. 
    Jag är glad att inte mobiler och I-pads fanns när mina barn var riktigt små. Det är nog väldigt lätt hänt att man använder dem som barnvakt, för mycket.
    Mina barn fick en smartphone när de var 10 år.
    Ipad hade vi lite tidigare, men bara en till hela familjen.
    Men det är ju annorlunda nu och kräver mer av föräldrarna.
  • Tow2Mater
    nernu skrev 2018-12-13 06:59:18 följande:
    De flesta kommer väl hem från fritids runt fyra fem. Sen ska man göra läxor och sova tidigt. Inte mycket tid kvar. De borde inte ens hinna spela i nästan tre timmar. Förstod nu att ts barn inte går på fritids men det är ändå många timmar om man ska hinna med allt annat.
    Min kommer hem ca kvart över fyra, och om man räknar bort 20 minuter för middagen, hinner han spela nästan fem timmar efter det. Om han inte har andra aktiviteter inplanerade. Sen kan han hinna med en timme på morgonen innan skolan också.
  • Alexi
    Mrs Moneybags skrev 2018-12-13 10:29:51 följande:

20 minuter?! Jösses måste jag säga, där låg vi i lä. Lång tvstund på helgen har vi haft så länge barnen tittat på tv. Sen har det varierat hur länge de sitter där osv, sonen har kunnat gå lite fram och tillbaka mellan tvn och andra grejor. 

Men både pappan och jag tycker det är oerhört skönt och viktigt att bara få slappa på morgnarna på helgen, det är helg för hela familjen.

• Tow2Mater
    Alexi skrev 2018-12-13 21:17:11 följande:
    20 minuter?! Jösses måste jag säga, där låg vi i lä. Lång tvstund på helgen har vi haft så länge barnen tittat på tv. Sen har det varierat hur länge de sitter där osv, sonen har kunnat gå lite fram och tillbaka mellan tvn och andra grejor. 

Men både pappan och jag tycker det är oerhört skönt och viktigt att bara få slappa på morgnarna på helgen, det är helg för hela familjen.
    Va? Menar du att ni inte bakar hela veckans bakverk och bröd, och sen ger er ut på skogsutflykter och långpromenader i värsta mörka snöslasktiderna när kallvindarna yr?? Det verkar ju vara sånt man ska njuuuuta av på helgerna som familj ;)
  • cosinus

Tricket är att få tillbaka kreativiteten igen. Det kräver spelfri tid och uttråkade barn.

Jag brukar börja varje sommarlov med 1 vecka spelfritt. Det är fullständigt asjobbigt i tre dagar och sen halvjobbigt i några dagar till men efter den veckan så kan de spela någon timme på fm och sen sysselsätta sig med annat tills de får spela igen på kvällen.

Har även kört spelfria dagar på terminerna.

Barn som spelar den mesta av sin tid hemma blir extremt okreativa och handlingsförlamade och det är lätt att hann där speciellt om barnen har mycket aktiviteter för då blir den totala speltiden inte så hög men problemet med att de aldrig behöver vara kreativa och underhålla sig själv kvarstår.

• Alexi
    Tow2Mater skrev 2018-12-13 23:04:04 följande:

Va? Menar du att ni inte bakar hela veckans bakverk och bröd, och sen ger er ut på skogsutflykter och långpromenader i värsta mörka snöslasktiderna när kallvindarna yr?? Det verkar ju vara sånt man ska njuuuuta av på helgerna som familj ;)

Nej vi verkar väldigt passiva och slöa. Vår familj älskar att bara vara hemma och vara.

Tur att vi ska kompensera det med pepparkakshusbak ikväll och slalomåkning nästa helg.
  • Alexi
    cosinus skrev 2018-12-13 23:15:28 följande:

Tricket är att få tillbaka kreativiteten igen. Det kräver spelfri tid och uttråkade barn.

Jag brukar börja varje sommarlov med 1 vecka spelfritt. Det är fullständigt asjobbigt i tre dagar och sen halvjobbigt i några dagar till men efter den veckan så kan de spela någon timme på fm och sen sysselsätta sig med annat tills de får spela igen på kvällen.

Barn som spelar den mesta av sin tid hemma blir extremt okreativa och handlingsförlamade och det är lätt att hann där speciellt om barnen har mycket aktiviteter för då blir den totala speltiden inte så hög men problemet med att de aldrig behöver vara kreativa och underhålla sig själv kvarstår.

Håller helt med om detta, både med skörmtid och aktiviteter. Vi har också kört skärmfritt några dagar då och då. Åttaåringen har blivit väldigt förtjust i tvspel den här hösten så timmarna där drar iväg.

Så vi tänkte under julledigheten prata om detta i lugn och ro och försöka hitta en lagom nivå under terminen.
  • Anotherone
    Limajo skrev 2018-12-14 08:05:28 följande:
    Håller helt med. Vi har oftast en vardagkväll och större delen av lördagen skärmfri. Att veta att nu behöver jag hitta på något för det blir inget spel/film på hela kvällen sätter helt klart igång kreativiteten.
    Håller också med!
    Jag och stora sonen (12 år) brukar ha en vardagkväll i veckan då vi varken använder skärmar eller ser på tv. Nu i veckan tex. bakade vi pepparkakor och lyssnade på en podd tillsammans. Supermysigt.
    cosinus skrev 2018-12-13 23:15:28 följande:

Så behöver det inte vara. Min son spelar större delen av sin fritid tillsammans med sina vänner (de samarbetar och pratar på Skype). Nu har han också skaffat sig ett musikprogram och har börjat komponera elektronisk musik. Han kan sitta med det i timmar och jobba. I julklapp har han önskat sig ett elektroniskt piano som han skall kunna koppla till musikprogrammet.  Känns väldigt kreativt tycker jag.  Han har också blivit väldigt lugn av att spela och har fått bättre förmåga till självbehärskning och koncentrationsförmåg. Jag tror faktiskt att spelandet  bidragit till detta. Om man googlar och läser studier så visar det sig faktiskt att de studier som finns visar på en positiv effekt av datorspel. MEN det finns de barn som blir beroende och det kan naturligtvis ge enormt negativa konsekvenser. Det finns också barn som blir väldigt stillasittande och får dålig kondition och kanske tom övervikt, men om man varvar spelandet med andra aktiviteter som träning så tror jag att det oftast är positivt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/actionspel-bra-for-hjarnan

Elsie Nygren vid Uppsala universitet övertygad om att det positiva överväger det negativa. ? Unga lär sig väldigt mycket av att spela. Det handlar om allt från förmågan att snabbt ta till sig visuell information till att hålla komplexa problem i huvudet. Studier visar att barn som spelar datorspel har god språkförståelse och lättare för att samarbeta, säger hon efter att ha forskat kring barns datoranvändning.

Datorspelande har en positiv effekt för mellanmänsklig tillit
    https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj/datorspelande-har-en-positiv-effekt-for-mellanmansklig-tillit.cid1246409

Spelar ditt barn mycket dataspel på fritiden? Då är chansen stor att det blir bra betyg i engelska i skolan. Forskning från Karlstads universitet visar på ett tydligt positivt samband mellan att spela dataspel på fritiden och skriva bra uppsatser bland elever i årskurs 9.
    https://www.forskning.se/2016/01/21/datorspelande-ungdomar-skriver-battre-engelska/

• Bananböjaren

Tråkigt att du ska begränsa deras liv så mycket bara för att du inte tycker att dom håller på med rätt intressen.  Visste du att esport spelarna tjänar sjusiffriga belopp? Man undrar ju hur svaren i en tråd om TS tre flickor som bara ville vara i stallet hela tiden hade sett ut?

Jag hade en kompis när jag var liten där föräldrarna var väldigt strikta med spelandet. Bestämda tider, sen var det slut. Intelligent kille med bra läshuvud och väldigt hög IQ. Idag är han övertygad och frälst. Snacka om att förstöra och bryta ned en människa.

• Anotherone

För mig är det ganska stor skillnad på att sitta framför en tv eller en skärm och hålla på med hästar i ett stall.
    Men hade jag haft tre döttrar som åsidosatte annat (läxor exempelvis) och "bara hängde i stallet" så hade jag begränsat det också ner till rimliga nivåer utifrån ålder.

Det är också skillnad på e-sport och att "gilla att spela tv-spel". Visst finns det barn som har begåvningar som de behöver få utveckla men det är en helt annan sak. Vilket problem tror du är störst, att vi inte får fram talanger inom e-sporten pga föräldrar som sätter gränser? Eller att vi har barn som inte mår bra, som blir överviktiga och som inte kan hantera spelandet pga föräldrar som inte sätter gränser?

Limajo skrev 2018-12-14 20:33:58 följande:

Håller med om att det finns mycket positivt med spel och datoranvändning. Men det ska ju inte ta över helt. Forskning visar ju också på riskerna med beroende och ständig stimulans med belöningshormoner. Så det gäller att hitta en balans.

Det där med engelska är ju otroligt påtagligt. De får en enorm hörförståelse. Min son kan titta på engelska filmer utan svensk text och han går i fyran.

Ja, balansen är viktig. Barn och ungdomar måste ju tex också röra på sig.

Men datorspel är nog ändå en av de mest utvecklande aktiviteter man kan ägna sig åt.

Kanske är det ännu mer utvecklande och kreativitetsfrämjande när man använder datorn som verktyg? Spelkonsolerna känns mer begränsande tycker jag, det är mer tillrättalagt?

Jag har flera vänner som inte låtit sina barn spela datorspel, titta på Netflix mm. Dessa barn har då istället fått problem med engelskan i skolan. Kraven på engelska är väldigt höga idag i skolan och tränar man inte engelskan på fritiden kan det vara svårt att hänga med.

• IceKitten
    Limajo skrev 2018-12-15 08:24:43 följande:

Jo, konsolserna är mer ren underhållning. Det finns ju många fler sandboxspel som minecraft, scrap mechanic mm till dator och fler spel som bygger på samarbete. När barnet blivit lite datorvan och vet hur man söker, laddar ned etc så är det ju lätt att även gå över till andra program som ritprogram, fotoeditering, musikproduktion etc.

Vet inte riktigt om jag håller med där. Minecraft finns ju till och börja med även till PS4 (och troligen även Xbox). Sedan är spelen till PS, Xbox och Switch ofta anpassade för att man ska kunna sitta tillsammans i soffan och spela tillsammans. Både mot varandra och genom samarbete beroende på spel. Mario party, FIFA, Overcooked osv.

Det finns även många pusselspel som the Witness och liknande om man vill testa hjärnan lite.
    IceKitten skrev 2018-12-15 10:53:38 följande:

Vet inte riktigt om jag håller med där. Minecraft finns ju till och börja med även till PS4 (och troligen även Xbox). Sedan är spelen till PS, Xbox och Switch ofta anpassade för att man ska kunna sitta tillsammans i soffan och spela tillsammans. Både mot varandra och genom samarbete beroende på spel. Mario party, FIFA, Overcooked osv.

Det finns även många pusselspel som the Witness och liknande om man vill testa hjärnan lite.

Konsolerna är ju också trevliga och man kan ha både roligt och utvecklas med dem ! Här hemma hos oss finns både datorer och spelkonsoler. I julklapp önskar sig sonen Nintendo Switch. Men jag funderade på om inte dator är ännu mer utvecklande och kanske ger mer grogrund för kreativitet , eftersom det knappt finns några begränsningar i vad man kan göra med en dator. Man lär sig ju också mer teknik.
  • Nattviol
    Workingmom skrev 2018-12-13 06:34:58 följande:
    Jag förstår att folk gör olika. Olika människor gör på olika sätt.

Denna skärmtid satte vi gemensamt, jag och mina barn.

Tyvärr jobbar jag mycket då jag är egenföretagare och önskar jag kunde vara hemma mer med mina barn.

De vill inte vara på fritids efter skolan då de redan är där så mycket när de är hos sin pappa.

Mina barn tittar också på tv på morgonen då de inte kan spela och vara lugna samtidigt.

Vill lixom inte vakna till en massa skrik och bråk.

Innan skolan spelar de inte alls, inte tv heller.

Vi har ingen skärmtid efter kl 19 för att de ska varva ner innan läggdags.

Grattis till dig som lyckats få så fina barn som kan ha tråkigt utan att ha ihjäl varandra.

Jag får bara inse att jag misslyckats som förälder.
    Hahaha! Jag har väl inte sagt att mina inte försöker ha ihjäl varandra mellan varven eller att du är en misslyckad förälder? 

Mina kan också bråka, sitta på samma fläck, trots att vi har flera kvadrat att fördela oss på,och hålla på - likaväl som de i nästa sekund kan asgarva ihop. Tror faktiskt att jag och min bror bråkade mer än vad mina barn gjort så det är väl alltid något  

Frågar du dina barn så tror jag inte du är misslyckad överhuvudtaget. Du kan förmodligen inte vara bättre mamma än just du för dina barn. Hjärta

Problemet är nog det som vi alla har - vi offrar oss väldigt gärna och väldigt mycket för våra barn. Samtidigt som många idag jobbar 100%. 

Det är nog inte frågan om de vill vara på fritids eller inte oavsett hur mycket de är där när de är hos pappan, det är kanske en fråga om hur mycket fritidstid DU behöver för dem, för att fixa ditt egna företag. Sätt dig själv i första hand i det fallet. Har du väl fått din del i det hela så har du mer ork att ta barnens del också. 

Kom ihåg - du är en grym mamma för dina barn! 
  • isotop

De är ju beroende av spelandet. Något vuxna också kan drabbas av. Den dopaminchocken går inte att jämföra med fritidsaktiviteter eller tv-tittande. Tror det bästa är att bryta rakt av en längre period, inte minska, tror jag.

Svar på tråden Less på speltjatet!