Anonym (H) skrev 2020-09-03 13:40:53 följande:
Varför anmärker du specifikt på att det skulle vara förortsslang? Vart exakt ville du komma med det inlägget? Blev Zinas inlägg helt obegripligt av att hon använde ordet "plockar"? Brukar du anta att man vill vara väldsam mot barn? Om du kämner dig osäker på vad Zina menar, varför var det viktigt att benämna det som just förortsslang?
Anonym (H) skrev 2020-09-03 15:56:56 följande:
Kanske är det snarare att hon antyder om att det är förortsslang? Typ Rinkeby och andra segregerade områden? Eftersom hon betonar att det som förortsslang kan man anta att vederbörande har svårt för förortsslang och allt det står för. Precis som Åkesson har svårt för allt det står för. Annars har jag svårt att se vad just den kommentaren hade med någonting i den här tråden att göra.
Anonym (H) skrev 2020-09-03 16:43:29 följande:
Zina kanske är etniskt svensk i förorten? Har du svårt för henne då? Känner du någon etnisk svensk som "tagit över" förortsslangen?
Kommentaren kan också handla om att vederbörande anser att det är sämre att bo i förorten och att de som bor där inte har ansträngt sig tillräckligt för att skapa ett bra liv för sig själva. Något slag av förakt för förorten kan man ana i den kommentaren.
Anonym (H) skrev 2020-09-03 21:11:41 följande:
Jag skulle vilja veta vad personen som ifrågasatte ditt utryck som förortsslang menade. Det fanns något i den kommentaren sim inte var okej. Att vilja veta vad du menade om hon inte förstod, är en sak, men det här handlade om nåt annat, ett försök att kategorisera dig och med något som förmodligen är nedlåtande i hennes ögon. Skulle hon försöka påstå i efterhand att hon tvärtom älskar förortsslang och allt som förorten står för...det vore intressant att se. Eller om hon vill påstå att hon bara är intresserad av dialekter och inte menade någonting alls... Jag skulle tippa på att hon inte kommer att svara alls.
Fortsätt gärna er diskussion. Ta ingen skit bara.
Anonym (H) skrev 2020-09-04 06:53:48 följande:
Bra. Du har helt rätt, det är ett forum, inte en C-uppsats. Jag märkte att du tappade fattningen och jag förstår att du gjorde det. Att amnärka på nåt hon påstod sig inte förstå på det sättet var ett sätt att vilja rubba dig, det kan vi lätt utgå ifrån. Men det säger mer om henne än om dig, nu vet vi att hon använder förorten som ett exempel på något hon ser ner på. Det kan ju hon försöka förklara sig ur om hon vill.
Anonym (H) skrev 2020-09-04 07:06:42 följande:
Det var det första jag gjorde.
Det här har jag riktat till henne. Du hittar det längre upp i tråden.
Anonym (H) skrev 2020-09-03 13:40:53 följande:
Varför anmärker du specifikt på att det skulle vara förortsslang? Vart exakt ville du komma med det inlägget? Blev Zinas inlägg helt obegripligt av att hon använde ordet "plockar"? Brukar du anta att man vill vara väldsam mot barn? Om du kämner dig osäker på vad Zina menar, varför var det viktigt att benämna det som just förortsslang?
Sen var det nån annan som ville gå in och argumentera. Den personen som ursprungligen kommenterade om förortsslang har inte svarat.
Jag har aldrig hört uttrycket användas i något annat sammanhang än på film, i tv-serier på 80-90-talet och under intervjuer med ungdomar och/eller ungdomsbrottsligar vilket också var på 80-90-talet, så det tycktes mig som en rimlig fråga att ställa vad signaturen Zina menade med att pappan skulle "plocka" sin dotter. I samtliga exempel har kontexten varit förort.
Har det alls framkommit vad Anonym (Zina) egentligen avsåg? Vad betyder plocka när det används i det här sammanhanget i den här tråden?