• Chantel

Krig med bonusdotter....

Jag lever med en man sen drygt 3 år. Han har 2 barn sen tidigare, en 16-årig son och en 11-årig dotter. Vi har ett gemensamt barn som nu är 7 månader.

Det har alltid funkat jättebra mellan mig och den äldre dottern, hon har pratat med mig om sånt hon inte kunnat prata med någon annan om osv.

Sen sisådär 8 månader har dock det ändrats helt. Vi kan knappt prata med varandra längre, allt jag säger möts av negativitet och allmänt tjafs. Hon är likadan mot både sin mamma och pappa, så det är inte bara mot mig. Men extra mycket mot mig. Jag kan inte tex be henne släcka lampan när hon går ur ett rum för då "brinner det till" hos henne och hon hatar att jag säger något åt henne. Hon har talat om för sin pappa att hon tycker väldigt illa om att jag ska säga åt henne vad hon ska göra, hon tycker allt jag gör är kasst.

Både jag och hennes pappa har försökt prata med henne men det går inte.

Hur kan vi komma till rätta med det här?

• Svar på tråden Krig med bonusdotter....
  • Pope Joan II
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 13:40:53 följande:
    Varför anmärker du specifikt på att det skulle vara förortsslang? Vart exakt ville du komma med det inlägget? Blev Zinas inlägg helt obegripligt av att hon använde ordet "plockar"? Brukar du anta att man vill vara väldsam mot barn? Om du kämner dig osäker på vad Zina menar, varför var det viktigt att benämna det som just förortsslang?
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 15:56:56 följande:
    Kanske är det snarare att hon antyder om att det är förortsslang? Typ Rinkeby och andra segregerade områden? Eftersom hon betonar att det som förortsslang kan man anta att vederbörande har svårt för förortsslang och allt det står för. Precis som Åkesson har svårt för allt det står för. Annars har jag svårt att se vad just den kommentaren hade med någonting i den här tråden att göra.
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 16:43:29 följande:
    Zina kanske är etniskt svensk i förorten? Har du svårt för henne då? Känner du någon etnisk svensk som "tagit över" förortsslangen?

Kommentaren kan också handla om att vederbörande anser att det är sämre att bo i förorten och att de som bor där inte har ansträngt sig tillräckligt för att skapa ett bra liv för sig själva. Något slag av förakt för förorten kan man ana i den kommentaren.
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 21:11:41 följande:
    Jag skulle vilja veta vad personen som ifrågasatte ditt utryck som förortsslang menade. Det fanns något i den kommentaren sim inte var okej. Att vilja veta vad du menade om hon inte förstod, är en sak, men det här handlade om nåt annat, ett försök att kategorisera dig och med något som förmodligen är nedlåtande i hennes ögon. Skulle hon försöka påstå i efterhand att hon tvärtom älskar förortsslang och allt som förorten står för...det vore intressant att se. Eller om hon vill påstå att hon bara är intresserad av dialekter och inte menade någonting alls... Jag skulle tippa på att hon inte kommer att svara alls.

Fortsätt gärna er diskussion. Ta ingen skit bara.
    Anonym (H) skrev 2020-09-04 06:53:48 följande:
    Bra. Du har helt rätt, det är ett forum, inte en C-uppsats. Jag märkte att du tappade fattningen och jag förstår att du gjorde det. Att amnärka på nåt hon påstod sig inte förstå på det sättet var ett sätt att vilja rubba dig, det kan vi lätt utgå ifrån. Men det säger mer om henne än om dig, nu vet vi att hon använder förorten som ett exempel på något hon ser ner på. Det kan ju hon försöka förklara sig ur om hon vill.
    Anonym (H) skrev 2020-09-04 07:06:42 följande:
    Det var det första jag gjorde.

Det här har jag riktat till henne. Du hittar det längre upp i tråden.
    Anonym (H) skrev 2020-09-03 13:40:53 följande:

Varför anmärker du specifikt på att det skulle vara förortsslang? Vart exakt ville du komma med det inlägget? Blev Zinas inlägg helt obegripligt av att hon använde ordet "plockar"? Brukar du anta att man vill vara väldsam mot barn? Om du kämner dig osäker på vad Zina menar, varför var det viktigt att benämna det som just förortsslang?

Sen var det nån annan som ville gå in och argumentera. Den personen som ursprungligen kommenterade om förortsslang har inte svarat.
    Jag har aldrig hört uttrycket användas i något annat sammanhang än på film, i tv-serier på 80-90-talet och under intervjuer med ungdomar och/eller ungdomsbrottsligar vilket också var på 80-90-talet, så det tycktes mig som en rimlig fråga att ställa vad signaturen Zina menade med att pappan skulle "plocka" sin dotter. I samtliga exempel har kontexten varit förort. 

Har det alls framkommit vad Anonym (Zina) egentligen avsåg? Vad betyder plocka när det används i det här sammanhanget i den här tråden?

• Pope Joan II
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-02 19:10:53 följande:
    Verkligen inte. Låt mig vara och flagga för din idol Jimmie Åkesson.
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-03 14:24:28 följande:
    Jag blev irriterad över att den där användaren inte har gjort annat än att märka ord och vara spydig i den här tråden så jag blev arg. Jag pratar inte om att döda eller slå barn.

Jag hade fram tills nu skrivit två inlägg i tråden. I det första undrade jag vem den äldre dottern var - det är inte sällan som den här sortens trådar bara visar sig vara en konstruktion för att skapa en polariseringen mellan kärnfamiljsivare och nyfamiljsditon och ännu oftare mellan styvföräldrar och biologisk föräldrar. Symptomatiskt för sådana trådar är att de som postar dem brukar ha svårt för att minnas alla relationer de uppfunnit. 

Det andra inlägget var det jag riktade till dig. Jag undrade och undrar fortfarande vad du menade med uttrycket "plockar" i det här sammanhanget. 

Jag är för övrigt inte Sverigedemokrat och har inte haft idoler sedan jag var i 10-årsåldern. 
  • Ess
    Pope Joan II skrev 2020-09-04 07:25:39 följande:

Jag har aldrig hört uttrycket användas i något annat sammanhang än på film, i tv-serier på 80-90-talet och under intervjuer med ungdomar och/eller ungdomsbrottsligar vilket också var på 80-90-talet, så det tycktes mig som en rimlig fråga att ställa vad signaturen Zina menade med att pappan skulle "plocka" sin dotter. I samtliga exempel har kontexten varit förort. 

Har det alls framkommit vad Anonym (Zina) egentligen avsåg? Vad betyder plocka när det används i det här sammanhanget i den här tråden?

Det kan även användas som att plocka ner någon, från tex sina höga hästar.
  • Anonym (Jojo)
    Ess skrev 2020-09-04 07:48:26 följande:

Det kan även användas som att plocka ner någon, från tex sina höga hästar.

Då säger man "plocka ner".

Min uppfattning är också att "att plocka någon" betyder något våldsamt. Förortsslang eller ej. Om någon säger till mig att "jag ska plocka dig" så skulle jag uppfatta det som något hotfullt.
  • Anonym (H)
    Pope Joan II skrev 2020-09-04 07:25:39 följande:

Så du är genuint intresserad av att veta hur man pratar i förorten?

Du kan väl ställa frågan till Zina. Du kan säkert om formulera frågan så att hon känner att den är värd att besvara. Förra gången var det nåt i ditt sätt som inte gjorde henne så sugen på det, som du kanske märkte.
  • Pope Joan II
    Anonym (H) skrev 2020-09-04 08:02:27 följande:
    Så du är genuint intresserad av att veta hur man pratar i förorten?

Du kan väl ställa frågan till Zina. Du kan säkert om formulera frågan så att hon känner att den är värd att besvara. Förra gången var det nåt i ditt sätt som inte gjorde henne så sugen på det, som du kanske märkte.
    Jag har redan skrivit att jag undrade vad Anonym (Zina) menade med sitt användande av uttrycket i den här kontexten. Jag ser inte nödvändigheten av att upprepa den frågan på fler sätt.

Något allmänt intresse av "hur man pratar i förorten" har jag inte, jag är säker på att det finns lika många sätt att tala på där som det finns på andra ställen. Jag var och är enbart - i den här tråden, i det här sammanhanget - intresserad av vad signaturen Zina menade med "varför plockar inte pappan sin dotter". 
  • Anonym (H)
    Pope Joan II skrev 2020-09-04 08:11:27 följande:
    Jag har redan skrivit att jag undrade vad Anonym (Zina) menade med sitt användande av uttrycket i den här kontexten. Jag ser inte nödvändigheten av att upprepa den frågan på fler sätt.

Något allmänt intresse av "hur man pratar i förorten" har jag inte, jag är säker på att det finns lika många sätt att tala på där som det finns på andra ställen. Jag var och är enbart - i den här tråden, i det här sammanhanget - intresserad av vad signaturen Zina menade med "varför plockar inte pappan sin dotter". 
    Om du enbart var intresserad av att veta vad hon menade så hade det varit rimligt att säga att du inte förstår och fråga vad hon menar. Du har säkert hört dialektala uttryck på film både från Skåne, Blekinge, Gävle och lite olika ställen? När någon på Familjeliv säger något du inte förstår så skulle du alltså lika gärna kunna fråga om det är ett uttryck ifrån Gävle, eftersom du har sett en film en gång som utspelade sig i Gävle. 
  • Anonym (Zina)

Plocka sin dotter betyder inte = döda sin dotter i min värld utan om jag ska komma med svensk översättning enligt mig så = tar itu med hårdhandskarna. Ni ser att jag kan prata svenska också.

Sluta upp med att märka ord. Diskutera ämnet tack.

• Anonym (H)
    Pope Joan II skrev 2020-09-04 07:31:15 följande:
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-03 14:24:28 följande:
    Jag blev irriterad över att den där användaren inte har gjort annat än att märka ord och vara spydig i den här tråden så jag blev arg. Jag pratar inte om att döda eller slå barn.

Jag hade fram tills nu skrivit två inlägg i tråden. I det första undrade jag vem den äldre dottern var - det är inte sällan som den här sortens trådar bara visar sig vara en konstruktion för att skapa en polariseringen mellan kärnfamiljsivare och nyfamiljsditon och ännu oftare mellan styvföräldrar och biologisk föräldrar. Symptomatiskt för sådana trådar är att de som postar dem brukar ha svårt för att minnas alla relationer de uppfunnit. 

Det andra inlägget var det jag riktade till dig. Jag undrade och undrar fortfarande vad du menade med uttrycket "plockar" i det här sammanhanget. 

Jag är för övrigt inte Sverigedemokrat och har inte haft idoler sedan jag var i 10-årsåldern. 
    "Det är inte sällan som den här sortens trådar bara visar sig vara en konstruktion för att skapa en polarisering..." 

Hur vet du det? Känner du dom som har skrivit "den här sortens trådar"? Har du några bevis? 

Jag ska berätta en hemlighet för dig. Det händer att de som skriver trådar på Familjeliv ändrar en del för att ingen ska kunna räkna ut att det handlar om dom. Att man till exempel beskriver ett specifikt problem men i stället för att berätta att ens sambo har en styvson så säger man att han har två styvsöner. OM sambons familj eller sambon själv eller till och med styvsonen skulle läsa så skulle det inte vara helt givet att det handlar om dom och att styvmorsan sitter på Familjeliv och startar trådar om deras problem. Problemet är detsamma men man ändrar vissa detaljer som antal barn, kön, till exempel. 
  • Akidoki
    Anonym (Zina) skrev 2020-09-04 17:51:58 följande:

Plocka sin dotter betyder inte = döda sin dotter i min värld utan om jag ska komma med svensk översättning enligt mig så = tar itu med hårdhandskarna. Ni ser att jag kan prata svenska också.

Sluta upp med att märka ord. Diskutera ämnet tack.

Plocka är någon slags gangsterslang, och är mycket märkligt ordval i det här sammanhanget. Det brukar underlätta rent språkligt i kommunikation med andra att inte skapa en helt egen värld utan istället försöka anpassa sig till verkligheten.
  • Just Precis
    Akidoki skrev 2020-09-06 03:00:40 följande:

Plocka är någon slags gangsterslang, och är mycket märkligt ordval i det här sammanhanget. Det brukar underlätta rent språkligt i kommunikation med andra att inte skapa en helt egen värld utan istället försöka anpassa sig till verkligheten.

FY F*N vilket drygt inlägg!!! Jag håller inte alls med Zinas åsikter kring barnuppfostran men folk ska ge blanka f*n i hur hon väljer att skriva, hon har ju t.o.m. varit vänlig nog att förklara vad hon menade för de som haft svårt att förstå. I hennes umgänge är det kanske helt naturligt att säga plocka, hon reflekterade sannolikt inte ens över det när hon skrev det - eller så var hon trött och skrev fel, eller så var autocorrect inblandat - VEM BRYR SIG?! Är detta en avhandling och ni i tråden Zinas handledare?! Översittarfasoner.
  • Akidoki
    Just Precis skrev 2020-09-06 07:14:58 följande:

FY F*N vilket drygt inlägg!!! Jag håller inte alls med Zinas åsikter kring barnuppfostran men folk ska ge blanka f*n i hur hon väljer att skriva, hon har ju t.o.m. varit vänlig nog att förklara vad hon menade för de som haft svårt att förstå. I hennes umgänge är det kanske helt naturligt att säga plocka, hon reflekterade sannolikt inte ens över det när hon skrev det - eller så var hon trött och skrev fel, eller så var autocorrect inblandat - VEM BRYR SIG?! Är detta en avhandling och ni i tråden Zinas handledare?! Översittarfasoner.

Jag antecknar din invändning.
  • Anonym (Zina)
    Just Precis skrev 2020-09-06 07:14:58 följande:

Tack så mycket. Ibland såg jag att vissa ord blev fel i autocorrect. Fattar inte varför folk ska fortsätta prata om det här 67 sidor senare.
Svar på tråden Krig med bonusdotter....