Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:29:56 följande:
Läste du mina länkar?
Vi vet inte vilken kategori ts sambo faller under. Dina länkar som säger att det är ofarligt eller mina länkar som visar två människor som dödat pga tvångstankar. Den ena dödade sin fru och sitt barn.
Det är också skillnad på att säga:
Jag är rädd för mina tankar om att skada och döda
än att säga:
Jag tänker att jag ska skada och döda.
Vi vet som sagt inte. Dina länkar eller mina.
Men om man tror att det är som dina länkar och har fel, då dör ts. Om man tror att det är som mina länkar och har fel, då händer ingenting.
Så därför ska ts givetvis lämna om sambon vägrar söka hjälp.
Nej, psykiatern säger att han led av en allvarlig psykisk störning, vilket tvångstankar inte klassas som. Den ena mördaren och två kvällstidningsjournalister har kallat det tvångstankar. Det är förmodligen inte vad det är och inte vad en psykolog eller psykiater hade kallat det.
Pudelns kärna är om TS vet vad tvångstankar är och vet att det är vad sambon lider av.
-Begreppet ?tvångsmässigt? används om flera olika symtom både inom yrket och i folkmun och avser ofta andra symtom än tvångssymtom. Det är viktigt att vara välbekant med tvångssyndromsdiagnostik vid diagnossättning. Tvångstankar och tvångshandlingar bör främst inte användas som beskrivning av impulsgenombrott där impulser långsiktigt leder till handlingar med negativa konsekvenser (exempelvis äta stora mängder mat vid bulimi, handla impulsivt vid ADHD eller mani/hypomani, ta saker vid kleptomani, slå någon om man är arg etc.).
Patienter med tvångssyndrom använder tvångshandlingarna för att till varje pris och med hög säkerhet försäkra sig om att tvångstankarna inte blir verkliga, d v s en patient med tvångssyndrom utför inte innehållet i tvångstankarna. Typiska tvångstankar är även egodystona (se ovan) och upplevs som påträngande och oönskade till skillnad från impulser.
https://kunskapsstodforvardgivare.se/omraden/psykisk-halsa/regionala-vardprogram/ocd-och-relaterade-syndrom/regionala-vardprogram/tvangssyndrom