Anonym (Anonym) skrev 2025-01-27 20:31:49 följande:
Studier som jämför planerat snitt med planerad vaginal förlossning visar att båda är jämförbara om man ser till kortsiktiga risker för mamman och att det finns vissa kortsiktiga fördelar med planerat snitt för barnet. Se här: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25640048/
Dela gärna om du har andra data?
Det finns risker oavsett förlossningsmetod vilket är anledningen till att vi behöver en lagändring där vaginal förlossning aldrig får ske som ett tvång - det är för mig samma som ett övergrepp på min kropp. Helt oacceptabelt i 2025.
Det är visst rimligt att man har sista beslutsrätten i en informerad dialog med läkare. Det är det enda rimliga, även om det sorgligt nog inte är så idag. Såhär ser riktlinjerna ut i UK och detta är vad vi behöver införa i Sverige också - respekt för kvinnor:
"If after discussing all the risks and hearing about all the support on offer you still feel that a vaginal birth is not an acceptable option, you should be offered a planned caesarean. If your doctor is unwilling to perform the operation, they should refer you to a doctor who will." (Källa:NHS)
TS: Det finns en facebook grupp som heter Rätten att välja kejsarsnitt.
Kanske du kan svara på frågor istället för att göra tummen ner bara?
Om du blir beviljad kejsarsnitt trots att du kan föda vaginalt men förlossningen startar innan och går så snabbt så att du föder hemma eller i taxin , vem har utsatt dig för övergrepp då? Är det fortfarande vårdpersonalen?
Jag förstår att man kan vara extremt förlossningsrädd och inte vilja föda vaginalt men ni verkar så arga och har hemsk attityd mot vårdpersonal och läkare. Och mot kvinnor som har blivit utsatta för övergrepp på riktigt. Blir lite illamående av att läsa ditt inlägg faktiskt.
Tror verkligen du skulle göra många en tjänst om du flyttar någonstans där du har lättare att välja kejsarsnitt och inte utsätter vårdpersonalen här för din obehagliga attityd, jämför dom med sexbrottslingar för att de kanske inte vill göra en medicinskt onödig operation bara sådär.