Zozoi skrev 2025-10-24 22:32:16 följande:
När jag frågade min gyn sist så sa hon att cykeldag 1 räknas som den dagen du blöder klarrött. Det var vad hon sa till mig.
Tycker också det är lite lurigt det där med vilken dag man egentligen ska räkna som första mensdag exempelcis om mensen kommer på typ kvällen och bara halvt kommer igång liksom. Jätte lurt, har tyvärr inget tydligt svar och ge dig.
Hoppas någon annan kan svara helt på din fråga ❤️
Hejasommaren skrev 2025-10-25 07:59:39 följande:
Jag hade börjat på måndag. Vet att jag läst någonstans att börjar mensen efter kl 16 (eller om det var 18) så räknar man dagen efter som dag 1 i exempelvis IVF-sammanhang. Och eftersom letrozol vanligen tas dag 3-7 men ibland dag 5-9 så tänker jag att det är mest logiskt att vänta till måndag och att det bör ge ?bäst effekt?. Håller tummarna ❤️
Griiffin skrev 2025-10-25 08:37:06 följande:
Hej,
så tråkigt att mensen kom😩 jag håller tummarna för nästa omgång🤞🏼
Jag förstår att det är frestande att börja på söndag men jag hade nog väntat till måndag♥️
Jag vet inte egentligen hur stor skillnaden blir men för mig som verkar ha väldigt känslig och lättpåverkad kropp så hade inte jag vågat ta tabletten en dag ?för tidigt?
Mensen kom igång på natten och hela lördagen har det varit otrolig blodmängd.
Ända sedan mitt MA i juni så har jag blödigt så otroligt mycket mer än vad jag brukade göra innan jag blev gravid i våras. Är det vanligt? Någon som har någon kunskap/erfarenheter kring detta?
Tack för att ni svarade mig kring min panik över startdatum
Jag blir så TACKSAM att det finns så många underbara människor som bryr sig om varandra på de här sättet.
Jag läste alla era svar och funderade länge. Jag vet inte vad som är rätt eller fel då alla verkar få lite olika från alla gyn. Men jag kör Cykeldag 1 på lördagen då det var riklig mens denna dag så imorgon måndag tar jag första Letrozol tabletten.
Eftersom det var så sparsamt med blod hela kvällen så tycker jag inte att fredagen borde räknas som CD 1. Jag var inte frestad att ta första tabletten idag men jag blir så orolig att om jag väntar till måndag och så skulle det räknas som CD 4 så gör jag fel. Men jag tror inte att det är så enkelt med kroppen i helhet. Kroppen är så otroligt komplex.
Jag har bestämt mig för att starta imorgon Måndag och hoppas att kroppen svarar snabbare denna cykel. Sedan så ska jag försöka trycka på så jag kan få Ovitrelle denna gång då jag misstänker att jag inte fick någon ägglossning denna behandling. Jag hoppas att de kan skriva ut de till mig. Håller alla tummar och tår