• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-25 15:22:27 följande:
    Ja, jag tror precis dom du!!
    Tankarma spelar en stor roll här.
    Men även spänningen i nacke/axlar.
    om jag bär tungt trycks allt ner och jag blir helt ostadig. Har även mycket sus i öronen och floaters i ögonen. Har du också det? 
    Så sjukt att du nämnde det sista.
    Jag har tinnitus och floaters i båda ögonen. Skit störigt! 
    Tror det också påverkar helheten. Just för ljus, ljud triggar ens balans. Tycker det är jobbigt när det är starkt ljus ute, har jätte mycket floaters som blir ner synbara då. 
    Men har kollat upp detta och det är helt ofarligt.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-25 16:37:33 följande:
    Så sjukt att du nämnde det sista.
    Jag har tinnitus och floaters i båda ögonen. Skit störigt! 
    Tror det också påverkar helheten. Just för ljus, ljud triggar ens balans. Tycker det är jobbigt när det är starkt ljus ute, har jätte mycket floaters som blir ner synbara då. 
    Men har kollat upp detta och det är helt ofarligt.

Tänkte nog att du också kunde ha samma! 
    Det hör ihop alltihop med det överbelastade nervsystemet. Har du också hjärtrusningar/dubbelslag ibland? Den gungade yrseln har mer blivit till en allmän ostadighetskänsla. vet inte riktigt vart jag sätter fötterna. Kan kännas som man trampar fel ett steg ungefär. Har även svårt för olika underlag. Är det för mjukt eller halt golv blir jag väldigt osäker. Håller med dig möster och sånt. kollar jag ner på gatustenar känner jag nästan svindel.Har också svårt ställa om från stark sol ute till att gå in i huset. Då blir jag väldigt dåsig. Starka ljus är störande. Blir lätt bländad av starka lampor.
    Hör ju själv i det jag skriver hur fokuserad jag är på allting. Helt galet. Hela dagarna går åt till att fokusera på detta. 

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-25 23:42:55 följande:

Tänkte nog att du också kunde ha samma! 
    Det hör ihop alltihop med det överbelastade nervsystemet. Har du också hjärtrusningar/dubbelslag ibland? Den gungade yrseln har mer blivit till en allmän ostadighetskänsla. vet inte riktigt vart jag sätter fötterna. Kan kännas som man trampar fel ett steg ungefär. Har även svårt för olika underlag. Är det för mjukt eller halt golv blir jag väldigt osäker. Håller med dig möster och sånt. kollar jag ner på gatustenar känner jag nästan svindel.Har också svårt ställa om från stark sol ute till att gå in i huset. Då blir jag väldigt dåsig. Starka ljus är störande. Blir lätt bländad av starka lampor.
    Hör ju själv i det jag skriver hur fokuserad jag är på allting. Helt galet. Hela dagarna går åt till att fokusera på detta. 

Och hur behandlar man ett överbelastat nervsystem? 

Jag har dagliga hjärtrusningar. Haft i 20 år. Men ibland extra mycket i perioder. Är i en sådan period nu där jag har ganska mycket. Lyfte det med min läkare, och vi ska ev göra nytt långtids ekg om ett tag. 

Får också svindel av mönstrad mark. Och samma med gå från starkt ljus till mörkt. Känns som en konstant fylla. 

Vad gör du åt att bemästra detta?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-26 00:33:32 följande:
    Och hur behandlar man ett överbelastat nervsystem? 

Jag har dagliga hjärtrusningar. Haft i 20 år. Men ibland extra mycket i perioder. Är i en sådan period nu där jag har ganska mycket. Lyfte det med min läkare, och vi ska ev göra nytt långtids ekg om ett tag. 

Får också svindel av mönstrad mark. Och samma med gå från starkt ljus till mörkt. Känns som en konstant fylla. 

Vad gör du åt att bemästra detta?

Vet faktiskt inte vad man ska göra! Har ju haft detta i fler år! Men det man ska göra är andnings övningar! Diafragman är påverkad av den konstanta spänningen och man får hjärtklappning.
    Man ska äta hälsosamt och hålla sockret i balans, lägga sig i samma tid och stiga upp samma tid. inte äta för sent. Nervsystemet ska repareras på natten.
    Jag har inte skött något av detta så bra.
    Lägger mig för sent och upp för tidigt! Äter mycket sötsaker! ska pröva detta.
    Går du också runt och oroa dig hela tiden för att bli yr?
    Hela min dag blir påverkad. Eller kan du leva på som vanligt annars? Du verkar vara lite tuffare än jag. Jag är nojig för allt.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-26 11:03:13 följande:

Vet faktiskt inte vad man ska göra! Har ju haft detta i fler år! Men det man ska göra är andnings övningar! Diafragman är påverkad av den konstanta spänningen och man får hjärtklappning.
    Man ska äta hälsosamt och hålla sockret i balans, lägga sig i samma tid och stiga upp samma tid. inte äta för sent. Nervsystemet ska repareras på natten.
    Jag har inte skött något av detta så bra.
    Lägger mig för sent och upp för tidigt! Äter mycket sötsaker! ska pröva detta.
    Går du också runt och oroa dig hela tiden för att bli yr?
    Hela min dag blir påverkad. Eller kan du leva på som vanligt annars? Du verkar vara lite tuffare än jag. Jag är nojig för allt.

Låter logiskt. Men känns också så jäkla krystat att man måste leva på ett exakt vis jämt. Jag arbetar dessutom oregelbundet, så bara där brister mina rutiner.

Men detta med socker är ju något man bör ta bort från vardagen, det är ju ett gift i sig och inte hälsosamt. Tror det kan göra mycket gott för välmåendet om man tar bort det!

Jag har också en ständig gnagande oro jo för yrsel. För jag vet hur lätt den kan slå till. Den kan begränsa mig vissa dagar. Sen har jag så mycket kunskap i hur kbt fungerar och därför väljer jag att gå emot mig rädsla så ofta jag kan. För den ska inte stänga in mig. Det blir ju såklart en påverkad vardag att leva såhär. Därför försöker jag luska ut vad man kan göra för att dämpa symtomen. Försöker intala mig att där inte finns något medicinskt fysiskt fel utan att jag bara måste bemästra skiten på egen hand.
    Och skulle det mot förmodan finnas en bakomliggande orsak, så bör ju symtomen eskalera någongång och bli mer specifika tänker jag. Och då lär det väl också bli enklare att utreda.
    Men du är inte ensam med att leva med denna oron! 
  • Anonym (Wilma)

Om sjukskivningen inte ändrar hur du mår skulle nog POTS kunna vara något att kålla nogare på. Jag har följt en britisk youtuber som har POTS (och flera andra medfödda sjukdomar) och hon hade väldigt liknande symtom. Vet att det tog länge för henne att få rätt diagnos och bli tagen på allvar, så hon har bra info om sina sjukdomar på yt kanalen i hopp om att andra ska känna igen sig och få hjälp snabbare. Om du vill kolla upp youtubern så heter hon Jessica Kellgren-Fozard.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-26 13:50:22 följande:
    Låter logiskt. Men känns också så jäkla krystat att man måste leva på ett exakt vis jämt. Jag arbetar dessutom oregelbundet, så bara där brister mina rutiner.

Men detta med socker är ju något man bör ta bort från vardagen, det är ju ett gift i sig och inte hälsosamt. Tror det kan göra mycket gott för välmåendet om man tar bort det!

Jag har också en ständig gnagande oro jo för yrsel. För jag vet hur lätt den kan slå till. Den kan begränsa mig vissa dagar. Sen har jag så mycket kunskap i hur kbt fungerar och därför väljer jag att gå emot mig rädsla så ofta jag kan. För den ska inte stänga in mig. Det blir ju såklart en påverkad vardag att leva såhär. Därför försöker jag luska ut vad man kan göra för att dämpa symtomen. Försöker intala mig att där inte finns något medicinskt fysiskt fel utan att jag bara måste bemästra skiten på egen hand.
    Och skulle det mot förmodan finnas en bakomliggande orsak, så bör ju symtomen eskalera någongång och bli mer specifika tänker jag. Och då lär det väl också bli enklare att utreda.
    Men du är inte ensam med att leva med denna oron! 

Du tänker väldigt likt mig! Jag utmanar yrseln och tänker inte låta den vinna! Och då känns det faktiskt bättre!
    Tror precis som du om allt detta. Är glad att kunna prata och jämnföra med dig!

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-26 20:43:36 följande:

Du tänker väldigt likt mig! Jag utmanar yrseln och tänker inte låta den vinna! Och då känns det faktiskt bättre!
    Tror precis som du om allt detta. Är glad att kunna prata och jämnföra med dig!

Har inte varit aktiv här på ett tag då jag ändå mått hyfsat bra. Men det varade inte så länge!
    får heller inte notiser när det skrivs här.
    finns det ingenstans vi kan skriva mer privat? Så slipper  skrivas ut helt öppet?
    har ni något förslag? 

känns ju som vi 3 har exakt samma ju. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-05-02 08:59:42 följande:

Har inte varit aktiv här på ett tag då jag ändå mått hyfsat bra. Men det varade inte så länge!
    får heller inte notiser när det skrivs här.
    finns det ingenstans vi kan skriva mer privat? Så slipper  skrivas ut helt öppet?
    har ni något förslag? 

känns ju som vi 3 har exakt samma ju. 

Hej!

roligt att höra av dig!
    Jag mår också bra ibland, men sen kommer det tillbaks!! Så himla tråkigt!
    jovisst jag skriver gärna privat men vet inte var?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-05-02 13:05:47 följande:
    Hej!

roligt att höra av dig!
    Har någon av er en extra email adress? Som är typ anonym, dvs avslöjar inga namn ect.
    Jag har bara en som innehåller hela mitt namn.
    Men tänkte om någon av er har någon mer anonym, så kan vi andra mejla till den. Så tar vi det därifrån. 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-02 13:33:19 följande:
    Har någon av er en extra email adress? Som är typ anonym, dvs avslöjar inga namn ect.
    Men tänkte om någon av er har någon mer anonym, så kan vi andra mejla till den. Så tar vi det därifrån. 
    Jag kan skapa en, återkommer :)
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-05-02 13:05:47 följande:
    Hej!

roligt att höra av dig!
    Sommarsaft@outlook.com
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-02 13:33:19 följande:
    Sommarsaft@outlook.com
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-05-04 18:45:12 följande:
    Sommarsaft@outlook.com
    tänker att jag kan koppla ihop alla 3 på mailen sen om det känns ok?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-05-04 18:48:16 följande:
    Det låter bra 🙂 mejlar senare eller imorgon, beroende på om jag somnar vid nattning av kidsen eller ej 😆
    Jätte bra att du fixat en mejl. 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?