• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • klyban

Inser att något är allvarligt fel och när Israel och en låt som inte tickar alls.
    Är för att de kollar upp röstningen, och börjar fundera på allvarligt röstfusk.

Men även om man ser någon variant av röstfusk, hur löser man detta?
    Ett alternativ är att man måste personligen logga på och rösta och med typ e-legg.
    Men då kommer dom tappa mycket inkomster, så det låter inte något de kommer köra alls i första taget.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Vinst?)
    klyban skrev 2025-05-19 20:55:09 följande:

Inser att något är allvarligt fel och när Israel och en låt som inte tickar alls.
    Är för att de kollar upp röstningen, och börjar fundera på allvarligt röstfusk.

Men även om man ser någon variant av röstfusk, hur löser man detta?
    Ett alternativ är att man måste personligen logga på och rösta och med typ e-legg.
    Men då kommer dom tappa mycket inkomster, så det låter inte något de kommer köra alls i första taget.

Man minskar antalet röster till en röst per person och blockar VPN.

Alternativt låter Israel faktiskt vinna och se vad som händer. Min gissning, minst hälften av länderna hoppar av pga ingen vill åka till en Eurovision där det pågår folkmord bara några mil bort. Tror det skulle få fart på EBU. 
  • Anonym (Hm)
    klyban skrev 2025-05-19 16:26:15 följande:

Och det blev nog inte bättre när Loreen vann över Käärjlä.

För där kände dom sig rånade.
    Men förstår dom lite med så otroligt värdelösa bidrag de haft genom åren, så hade dom helt plötsligt ett bra bidrag, så föll dom på målsnöret.

Har svårt att tro det.
  • Anonym (Vinst?)
    klyban skrev 2025-05-19 16:26:15 följande:

Och det blev nog inte bättre när Loreen vann över Käärjlä.

För där kände dom sig rånade.
    Men förstår dom lite med så otroligt värdelösa bidrag de haft genom åren, så hade dom helt plötsligt ett bra bidrag, så föll dom på målsnöret.

Fast det har ju inget med finlandssvenskar att göra. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vinst?) skrev 2025-05-23 23:59:46 följande:
    Nä, det har det inte.
  • klyban
    Anonym (Vinst?) skrev 2025-05-23 23:14:03 följande:
    Man minskar antalet röster till en röst per person och blockar VPN.

Alternativt låter Israel faktiskt vinna och se vad som händer. Min gissning, minst hälften av länderna hoppar av pga ingen vill åka till en Eurovision där det pågår folkmord bara några mil bort. Tror det skulle få fart på EBU. 

hade låten varit bättre så kanske man hade sett det på annat sätt.
    Det enda jag tänkte var att det var väldigt konstigt att något som svag får så mycket röster.

Ja, VPN bör inte gå att använda, men jag är helt säker att de tänker pengar eller nått här.

Och hade inte haft några problem om Israel vinner och om det är en bra låt nog, det komisk är när jag lyssnar på låten så tänker jag hela tiden kommer den lyfta snart.
    Bara bada bastu efter redan par noter är bättre än hela denna låt.

Anonym (Hm) skrev 2025-05-23 23:41:38 följande:
    Har svårt att tro det.

Att de inte har Loreen och Käärjle och känner avighet att rösta på Sverige?

Det låter i mina öron mycket logiskt, och pga Finland anser sig rånade av Loreens vinst.

Anonym (Vinst?) skrev 2025-05-23 23:59:46 följande:

Det finns en delning där, men tror helt klart de har ett horn isidan pga Loreen tog vinsten ifrån dom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Snälla Killen
    klyban skrev 2025-05-24 12:46:19 följande

Ja, VPN bör inte gå att använda, men jag är helt säker att de tänker pengar eller nått här.

VPN är en väldigt viktig del i att tillåta människor att komma runt diktaturers censur, åtkomst till övriga världen för kommunikation och övrig informationsutbyte.

VPN är i dagsläget det enda sättet att kringgå dagens "sociala medier" och deras aggresiva modeller kring insamling av personlig data.

"Jag har inget att dölja" kanske någon säger. Men det är ju heller inte det som är poängen. För frågan man egentligen borde ställa sig är: "vilken information om mig själv, VILL jag egentligen dela med mig till okända personer och som potentiellt vill mig illa i framtiden"?

Vi lever i en tid där folkmord börjar bli en del av vår del av världen igen och sociala medier används som ett verktyg för både gott och ont...

Samtidigt som världen (återigen) går mot en mer auktoritär era idag, så kommer VPN att vara framtidens frälsare för den generationen som vågar stå upp där och då...
    Snäll? Definiera snälla...
  • klyban
    Snälla Killen skrev 2025-05-29 04:53:00 följande:
    VPN är en väldigt viktig del i att tillåta människor att komma runt diktaturers censur, åtkomst till övriga världen för kommunikation och övrig informationsutbyte.

VPN är i dagsläget det enda sättet att kringgå dagens "sociala medier" och deras aggresiva modeller kring insamling av personlig data.

"Jag har inget att dölja" kanske någon säger. Men det är ju heller inte det som är poängen. För frågan man egentligen borde ställa sig är: "vilken information om mig själv, VILL jag egentligen dela med mig till okända personer och som potentiellt vill mig illa i framtiden"?

Vi lever i en tid där folkmord börjar bli en del av vår del av världen igen och sociala medier används som ett verktyg för både gott och ont...

Samtidigt som världen (återigen) går mot en mer auktoritär era idag, så kommer VPN att vara framtidens frälsare för den generationen som vågar stå upp där och då...

Dock rätt ointressant i sammanhanget Eurovision, där man definitivt ta bort de med VPN möjligheter att rösta.

Och säger inget om VPN´s förträfflighet i övrigt.

• Xenia

Det fuskiga är ju att en statlig israelisk myndighet låg bakom reklamen om att rösta på deras bidrag.

Loreen "rånade" inte Finland på vinsten. De internationella juryarna föredrog helt enkelt Loreens bidrag. Det var finnar som "fuskade" genom att uppmana finländarena att inte rösta på Loreen för att Finlands bidrag skulle ha större chans. Dvs finländana ville "råna" Sverige på vinsten.

• klyban
    Xenia skrev 2025-05-29 08:48:56 följande:

Det fuskiga är ju att en statlig israelisk myndighet låg bakom reklamen om att rösta på deras bidrag.

Loreen "rånade" inte Finland på vinsten. De internationella juryarna föredrog helt enkelt Loreens bidrag. Det var finnar som "fuskade" genom att uppmana finländarena att inte rösta på Loreen för att Finlands bidrag skulle ha större chans. Dvs finländana ville "råna" Sverige på vinsten.

Om det är mig du tänker på, så menade jag på att Finländarna kände sig rånade.

Och detta att finnarna inte röstade för ge sin egen kandidat större chans, det måste jag säga är rätt lamt.
    Då jg anser man ska rösta på det bidrag man tycker är bäst och inte är sitt eget land.

• Snälla Killen
    klyban skrev 2025-05-29 08:17:39 följande:

Dock rätt ointressant i sammanhanget Eurovision, där man definitivt ta bort de med VPN möjligheter att rösta.

Och säger inget om VPN´s förträfflighet i övrigt.

I det avseendet är vi överens.

Något var ju helt klart aningen "off" i årets upplaga när det kom till röstningen...
    Snäll? Definiera snälla...
  • klyban
    Snälla Killen skrev 2025-05-29 12:15:01 följande:

Något var ju helt klart aningen "off" i årets upplaga när det kom till röstningen...

Jag trodde först låten var rätt okey och när jag såg att de hade fått så mycket röstar.

Sen lyssnade jag på låten och börja undra vad som var för fel istället, för den var inte speciellt bra alls och inte värt dessa röster och insåg något var allvarligt fel.

• OlleSQ
    Snälla Killen skrev 2025-05-29 12:15:01 följande:

Det som var off var juryna. 
  • Anonym (Hm)
    OlleSQ skrev 2025-05-29 23:22:51 följande:
    Det som var off var juryna. 
    Det var det.
Svar på tråden Bara bada bastu