Anonym (A) skrev 2025-06-24 10:36:12 följande:
Provade mig fram lite igår. Träffade bekanta vid shopping och pratade om vad vi köpt för att inte bara stå tyst. Vet inte varför de ska veta det men tystnad hade varit sämre. Sa lite utfyllnadsord kring det dom pratade om också, som som egentligen inte tillförde så mycket men bekräftade att jag lyssnade. Det här är en typisk situation där jag är obekväm och vanligtvis inte får fram ett ljud. Är jag på rätt spår?
Ja precis, de flesta neurotypiska uppskattar lite vardaglig kontakt. Så då är det inte vädret eller vad ni köpt som är det viktiga i sig, utan att ni småpratar om det.
Man kan ju också fråga allmänt om hur det är med den andra personen, precis när man träffas. Och brukar då få samma fråga tillbaka.
När det sker är det inte meningen att man ska berätta allt utan bara lite allmänt, t.ex. "har varit dunderförkyld men är bättre nu" eller "på det hela taget är det bara fint" eller "bara fint, tack, hur är det med dig".
Sedan brukar man väl tala om ifall man ska göra något tillsammans och planeringen av det, och även om det har hänt något speciellt med någon person som ni båda känner. Eller bara att den gemensamma bekanten mår bra och kanske ska åka till landet.
Semesterplaner kan ju vara aktuellt just nu, (om inte personen råkar ha väldigt dåligt med pengar och förmodligen inte har råd att göra något.)
Sedan , om man känner varandra väl, kan man gå lite djupare och tala om sådant som tynger en själv (eller gläder en), eller sådant som man funderar över. Man frågar också om hur det är med det är med vissa saker med den andra personen, t.ex. hur det är med barnen eller om något speciellt som man vet har varit krångligt för den personen tidigare.
Lycka till! Människor pratar ofta för att känna kontakt, ytligare om man mer är bekanta och djupare om man är riktiga vänner.