Anonym (N) skrev 2025-07-13 16:57:45 följande:
Vi ritar mycket och leker. Jag brukar följa honom i det han vill leka så just nu är det mycket låtsaslekar. Typ han lagar mat på sin leksaksspis och bjuder mig.
Sedan är han med mig i alla dagliga sysslor som laga mat, sköta hushåll osv. Ibland bakar vi också.
Jag är inte så mycket för "aktivering" av barn. Tror mer på att de får vara med och lära sig.
Det är inget aktivt beslut att träffa så lite andra barn. Jag tror kanske det skulle vara bättre om han träffade fler barn lite oftare. Men tyvärr finns inte så många barn i vår krets.
Han träffar många vuxna genom släkt och vänner.
Okej. Själv tror jag stenhårt på att barn behöver få utlopp för sina behov och har dessutom tänkt igen rätt noga vilka grunder jag vill lägga för mina barns livsstil. Hur tänker du där?
Vi hade inte heller så många barn i vänkretsen när vi fick vårt första. Har därför aktivt letat rätt på och skapat sådana sammanhang, för både hans och min skull. Öppna förskolan, föräldragrupper, fixa lek efter förskolan, aktiviteter osv där vi kan få kontakt med andra. Särskilt eftersom jag själv är rätt introvert.
Det kan givetvis vara så att vi beskriver olika insatser/aktiviteter olika också, men jag reflekterar över att du har väldigt mycket mer tid med ditt barn än de flesta (arbetande) föräldrar, men verkar göra mindre trots att barnet inte har många andra sammanhang. Får han inte spring i benen? Eller röjer han mycket inomhus?