• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 22:38:54 följande:

Tack för att du tar dig tid att träna mig. Äntligen nån som förstår vad tråden går ut på. 

Svar: En. 

Är väl inte så mycket träning utan mer riskmitigering. Mindre risk att någon faktiskt skadar sig på din arbetsplats, om någon  talar om för dig att du inte ska göra riskbedömningar på egen hand. 

Precis 1 amp/projekt. Vilket får mig att tvivla på din arbetsgivares förståelse för svensk lagstiftning. Med tanke på att en av dina uppgifter var. 
    "Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner."
    Stärker min tro på att det är någon av de klappkassa utländska företagen som älskar röd/vita plast staket/suggor. Men inte tycker bas-p/u eller amp är så viktigt...

Eller så ansvarar du för flera projekt och därmed fler amp:er?
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-06 23:08:58 följande:
    Är väl inte så mycket träning utan mer riskmitigering. Mindre risk att någon faktiskt skadar sig på din arbetsplats, om någon  talar om för dig att du inte ska göra riskbedömningar på egen hand. 

Precis 1 amp/projekt. Vilket får mig att tvivla på din arbetsgivares förståelse för svensk lagstiftning. Med tanke på att en av dina uppgifter var. 
    "Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner."
    Stärker min tro på att det är någon av de klappkassa utländska företagen som älskar röd/vita plast staket/suggor. Men inte tycker bas-p/u eller amp är så viktigt...

Eller så ansvarar du för flera projekt och därmed fler amp:er?
    Förstår hur du menar. Det kan jag ju inte svara på dock då vissa här inne försöker ta reda på vart jag jobbar. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 22:39:50 följande:
    Du behöver inte undra gummsan. Jag har mitt jobb kvar 🤓
    Det vet ju bara du...kan vara ren lögn också...

Kul om snuten hämtar dig på jobb! 🤣
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 00:01:26 följande:
    Det vet ju bara du...kan vara ren lögn också...

Kul om snuten hämtar dig på jobb! 🤣
    Varför skulle polisen hämta någon på jobbet bara för att personen inte kan sitt jobb? 
    Så länge det inte handlar om skyddade yrkestitlar är det inte ett brott  att vara outbildad och inkompetent. 
    Om det vore skulle inte bara ts utan många andra ligga i riskzonen med. 😆
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-07 07:07:54 följande:
    Varför skulle polisen hämta någon på jobbet bara för att personen inte kan sitt jobb? 
    Så länge det inte handlar om skyddade yrkestitlar är det inte ett brott  att vara outbildad och inkompetent. 
    Om det vore skulle inte bara ts utan många andra ligga i riskzonen med. 😆
    Långsökt som fan slog det mig nu 😂

Om det går väldigt illa för någon på jobbet och det kommer fram att TS kunde förhindrat det, vad kan i värsta fall hända TS?
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 07:58:24 följande:
    Långsökt som fan slog det mig nu 😂

Om det går väldigt illa för någon på jobbet och det kommer fram att TS kunde förhindrat det, vad kan i värsta fall hända TS?
    Inte någon expert på det juridiska när det kommer till vad exakt ta skulle kunna få för påföljd om ens någon.
    Men generellt.
    Påföljderna för arbetsmiljöbrott ligger mellan böter och fängelse i sex år
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-07 08:13:10 följande:
    Inte någon expert på det juridiska när det kommer till vad exakt ta skulle kunna få för påföljd om ens någon.
    Men generellt.
    Påföljderna för arbetsmiljöbrott ligger mellan böter och fängelse i sex år
    Tack för info.

6 år...hade varit intressant att veta om nån som jobbat med detta yrke i Sverige och fått så högt staff...vad den då lyckats göra för att det skulle bli så.
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 08:21:12 följande:
    Tack för info.

6 år...hade varit intressant att veta om nån som jobbat med detta yrke i Sverige och fått så högt staff...vad den då lyckats göra för att det skulle bli så.
    Antar att det är om man blir fälld för vållande till anans död. 

Lite länkar om olyckor och påföljder som utdömts.

Info från 2016
    alltomarbetsmiljo.se/nyheter/fa-stalls-till-svars-for-dodsfallen 

Från 2023
    alltomarbetsmiljo.se/rattslaget/dom-med-hogsta-foretagsbot-och-falld-vd
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-07 08:34:17 följande:
    Antar att det är om man blir fälld för vållande till anans död. 

Lite länkar om olyckor och påföljder som utdömts.

Info från 2016
    alltomarbetsmiljo.se/nyheter/fa-stalls-till-svars-for-dodsfallen 

Från 2023
    alltomarbetsmiljo.se/rattslaget/dom-med-hogsta-foretagsbot-och-falld-vd
    Tack är lite upptagen men skall slå en bläng här lite senare!
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 23:12:47 följande:
    Förstår hur du menar. Det kan jag ju inte svara på dock då vissa här inne försöker ta reda på vart jag jobbar. 
    Du vet inte om du ansvarar för flera projekt? 

Vart du jobbar är förmodligen inte svårt att ta reda på. 
  • EpicF
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 23:12:47 följande:
    Du vet inte om du ansvarar för flera projekt? 

Vart du jobbar är förmodligen inte svårt att ta reda på. 
  • Anonym (BR)

Kan inte låta bli att undra varför några personer är så på att avslöja ts. Vad är anledningen? Personligt kränkta eller avundsjuka? Det är ju inte helt enkelt att få ett jobb utan utbildning eller meriter. 

Och ja. jag hade gärna varit en fluga på väggen ifall någon mot förmodan skulle göra en polisanmälan. Undrar hur det skulle låta ?Hej! Jag skulle vilja anmäla en person som skrivit anonymt på ett forum på nätet. Han har ljugit på anställningsintervjun och fått ett jobb inom säkerhetsbranschen han inte har utbildning eller kompetent för. Jo det var HR som gallrade ut honom  och chefen godkände honom. Nej. jag vet inte vad han heter, på vilken ort han jobbar eller vad företaget heter. Det finns några på forumet som tror han kanske är ett nättroll?.?

Polisen kommer garanterat prioritera fallet. 

• Anonym (Hse)
    Anonym (BR) skrev 2025-08-08 10:01:18 följande:

Kan inte låta bli att undra varför några personer är så på att avslöja ts. Vad är anledningen? Personligt kränkta eller avundsjuka? Det är ju inte helt enkelt att få ett jobb utan utbildning eller meriter. 

Och ja. jag hade gärna varit en fluga på väggen ifall någon mot förmodan skulle göra en polisanmälan. Undrar hur det skulle låta ?Hej! Jag skulle vilja anmäla en person som skrivit anonymt på ett forum på nätet. Han har ljugit på anställningsintervjun och fått ett jobb inom säkerhetsbranschen han inte har utbildning eller kompetent för. Jo det var HR som gallrade ut honom  och chefen godkände honom. Nej. jag vet inte vad han heter, på vilken ort han jobbar eller vad företaget heter. Det finns några på forumet som tror han kanske är ett nättroll?.?

Haha ja eller hur.
    Gängskjutning i valfri Stockholmsförort.  Nää alla lediga resurser är ute och knackade dörr på byggen, för att hitta Matz som bluffat till sig ett jobb 🤣🤣
  • EpicF
    Anonym (BR) skrev 2025-08-08 10:01:18 följande:

Handlar nog mera om att vi värnar för andras säkerhet, än att vi är kränkta eller avundsjuka. 

Finns heller inte att vara avundsjuk på . 
  • Anonym (Matz)

Ännu en arbetsvecka klar. Känns bättre och bättre för varje dag. Jag kanske har gjort några missar det kan jag inte svara på men kan inte tänka mig att det i så fall skulle vara något större som kan bli något allvarlig. 

Klart jag blivit stressad över mitt misstag att skriva i detta forum då jag inte tänkte att folk skulle försöka avslöja mig. Men det känns nu ganska avlägset och som en relativt liten risk. Både jag och min fru påminner varandra att den stress som uppstår är ett nödvändigt ont då vi ekonomi fått en rejäl skjuts i rätt riktning. Nu ska vi bara övervinna den där cancern. 

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips