Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-12 22:04:29 följande:
Jag har funderat och känner definitivt att parterapi skulle rädda upp vår situation. Tyvärr bagatelliserar sambon situationen och tycker att jag ska förbise att svärgubben är som han är. Bry dig inte om honom - är sambons stöttande ord.
Själv hade jag önskat en avspänd och trevlig relation med mina svärföräldrar. En relation där jag ser fram emot att bjuda hem dom på middag osv. Ser inte direkt fram emot det idag.
Så nej, sambon ser idag inget behov av terapi. Hon har ju levt i samklang med hans beteende i många år så för sambon är beteendet helt normalt beteende.
Ja, tyvärr kan det nog vara så. Det är en varningsflagg att hon är helt blind för det som pågår...Annars är det vanligt att barnen ser en del, men är rädda för att sätta igång bråk i familjen. Trots att det skulle behövas en del nytag i relationerna.
Rintigt tevliga söndagsmiddagar nwd svärföräldrarna kanske det är svårt att orda, inte ens på sikt. Men viss normalisering kanske i samtalen, om ni båda, din sambo och du, kan komma överens om förhållningssätt gentemot svärfar.
Sedan är han så gränslös, så det är nog bra att flytta iväg lite.
Propsa på parterapi! Så här ska du inte ha det!