• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Josefine1987
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-08 10:28:16 följande:

Någon som har erfarenhet av menopur? Gick er stimulering bra med det? 😊

Nu har jag världens sämsta resultat, så man ska inte jämföra sig med mig. Men Menopur är det jag fått absolut bäst resultat med!
  • grimaserar
    Turbosnigel skrev 2026-05-07 15:50:01 följande:
    Oj, då måste de verkligen ha utvecklats fort?! Då är ju chansen ännu större att du får många ägg och fler som går till blastocyst-stadiet 😊
    Är det alltid så att man inte får göra återföring i samma cykel om man får ut många ägg? Eller gör de en bedömning från fall till fall? 
    Förstår verkligen att det känns jobbigt att inte kunna göra återföring nu i denna cykeln, all väntan är ju typ det värsta i en sån här process. Jag hoppas att du kommer få hinna göra återföring innan semestern! Heja dig, är så imponerad av hur du verkar ha en så positiv inställning! 

Jag är så fruktansvärt trött just nu, vill helst bara sova hela tiden. Har ett lätt illamående som kommer och går också, samt ont från livmodern/äggstockarna Tar ju också cyklogest fortfarande, så har en del ömhet i brösten kvar från det. Ska bli spännande och se hur det blir när jag slutar helt med det :) 

Tyvärr så var jag en idiot och började jämföra gravtestet med bilder från nätet, och nu tycker jag att mina tester är "för svaga", alltså att teststrecket inte är starkt nog för den dag jag är på.
    Så nu är jag suupernojig över att något ska vara fel och att jag ska få missfall när som helst.. Att göra IVF verkar ha fått något att slå lite slint i huvudet på mig  😅 

Antar att det kan vara lite olika, men ja det verkar vara regeln. De fick ut 19 ägg idag så det var gränsfall, först sa hon att det inte blir insätt nu, men eftersom jag var inte vattenfylld så därför hoppas vi på återföring i samma cykel, (om det nu blir något, sist hade vi ju inte speciellt bra resultat trots då 18 ägg). De vill dock undersöka innan och se om jag samlat mer vatten då och i så fall  blir det total frys. 

Låter ändå väldigt positivt, illamående ska ju vara ett bra tecken! Men fattar verkligen nojandet, är så himla lätt att halka dit trots att en försöker hålla sig vettig 😅 och jag tror inte du behöver noja, dels för illamåendet men tänker också att styrkan på sträcken kan variera på grund av massa olika anledningar!  

• Muttisen
    Hejsan,
    Ny i tråden. Jag (34 år) och min partner har försökt bli gravida i drygt ett år. Vi har gjort utredning utan att man hittat några tydliga fel, och nu gör jag mitt första IVF-försök.
    Jag går på kort protokoll med Bemfola och mår ganska kasst faktiskt. Har AMH 3.5 vilket jag förstått kan göra att man svarar kraftigt. Känner mycket tryck/vätska i kroppen och haltar nästan fram nu. Äggplock planerat på måndag och jag är både nervös och samtidigt väldigt redo för att det ska vara över snart.
    Idag på UL såg de 17 blåsor som såg lovande ut, och planen är freeze-all eftersom jag reagerat ganska mycket på stimuleringen.
    Ni som gjort äggplock:
    - Hur ont upplevde ni själva plocket?
    - Om ni också blev svullna/fick vätskesymptom ? när började det släppa efteråt?
    - När kände ni er ?normala? igen?
    Håller tummarna för att det ska gå bra nu.
  • JNMK
    Anonym (linn_) skrev 2026-05-08 10:28:16 följande:

Någon som har erfarenhet av menopur? Gick er stimulering bra med det? 😊

Jag har haft menopur båda gångerna, har funkat bra för mig sett till att det blivit ganska jämn tillväxt och att nästan alla plockade ägg varit mogna. 😊
    Muttisen skrev 2026-05-08 17:37:15 följande:
    Hejsan,
    Ny i tråden. Jag (34 år) och min partner har försökt bli gravida i drygt ett år. Vi har gjort utredning utan att man hittat några tydliga fel, och nu gör jag mitt första IVF-försök.
    Jag går på kort protokoll med Bemfola och mår ganska kasst faktiskt. Har AMH 3.5 vilket jag förstått kan göra att man svarar kraftigt. Känner mycket tryck/vätska i kroppen och haltar nästan fram nu. Äggplock planerat på måndag och jag är både nervös och samtidigt väldigt redo för att det ska vara över snart.
    Idag på UL såg de 17 blåsor som såg lovande ut, och planen är freeze-all eftersom jag reagerat ganska mycket på stimuleringen.
    Ni som gjort äggplock:

välkommen till tråden 🌸 jag har väldigt lätt för att bli överstimulerad och har samlat på mig mycket vätska både under stimuleringen och efter äggplock trots att jag fått en dos på 125 av menopur vilket jag uppfattar är rätt låg dos. Har högt amh på typ 7 någonting så antar att det beror på det. Det har lagt sig inom en vecka efter äggplock. Själva äggplocket har gått jättebra båda gånger jag gjort och inte gjort ont 😊
  • grimaserar
    Hejsan,
    Ni som gjort äggplock:
    Jag gjorde äggplock idag, också 34 år och reagerar också väldigt bra på stimulering. Plockade 19 ägg idag. Var ganska vätskefylld tidigare i veckan men upplever att det blev bättre efter att jag tog min sista gonal-f spruta :) så har du tur släpper det lite. Äggplock var helt okej för mig, inte skönt men absolut överkomlig, har mått helt okej idag men är fortsatt öm. Sist jag gjorde fick jag ut 18 ägg och fick totalfrys för att jag samlat på mig vatten men den här gången blir det återföring i samma cykel om det blir några embryon, om jag inte börjar samla på mig mer vatten nu efteråt :) sist tror jag att det började släppa typ 4-5 dagar efter äggplock, men tror typ att ömhet vattenkänsla var borta helt efter lite mer än en vecka typ, men det var några år sedan sist så kan ha förträngt. Och det skiljer sig nog åt ganska mycket för alla :) 

Håller tummarna för dig på måndag {#emotions_dlg.flower}
  • Turbosnigel
    grimaserar skrev 2026-05-08 15:33:55 följande:

Antar att det kan vara lite olika, men ja det verkar vara regeln. De fick ut 19 ägg idag så det var gränsfall, först sa hon att det inte blir insätt nu, men eftersom jag var inte vattenfylld så därför hoppas vi på återföring i samma cykel, (om det nu blir något, sist hade vi ju inte speciellt bra resultat trots då 18 ägg). De vill dock undersöka innan och se om jag samlat mer vatten då och i så fall  blir det total frys. 

Låter ändå väldigt positivt, illamående ska ju vara ett bra tecken! Men fattar verkligen nojandet, är så himla lätt att halka dit trots att en försöker hålla sig vettig 😅 och jag tror inte du behöver noja, dels för illamåendet men tänker också att styrkan på sträcken kan variera på grund av massa olika anledningar!  

Okej, då tror jag att jag fattar. Är ju såklart bra att de inte tar risker, men förstår att det känns jättejobbigt att behöva vänta en hel cykel! Hur mår du nu efter plocket? 
    Hoppas att du får göra insättning redan i denna cykeln och att många av äggen blir befruktade! Du får gärna berätta hur det har gått sen :) 

Jaså, är det så med illamående? Det har jag aldrig hört innan, men då kan jag ju försöka glädja mig åt det då 😂 
    Jag har bestämt att jag inte får göra fler tester nu utom ett digitalt i nästa vecka. Det lugnar lite i stunden men ger mer ångest i det långa loppet. Försöker tänka att jag kan inte påverka vad som händer nu ändå.
    Tack för de lugnande orden ❤️ 
  • grimaserar
    Turbosnigel skrev 2026-05-08 21:22:27 följande:
    Okej, då tror jag att jag fattar. Är ju såklart bra att de inte tar risker, men förstår att det känns jättejobbigt att behöva vänta en hel cykel! Hur mår du nu efter plocket? 
    Hoppas att du får göra insättning redan i denna cykeln och att många av äggen blir befruktade! Du får gärna berätta hur det har gått sen :) 

Jaså, är det så med illamående? Det har jag aldrig hört innan, men då kan jag ju försöka glädja mig åt det då 😂 
    Jag har bestämt att jag inte får göra fler tester nu utom ett digitalt i nästa vecka. Det lugnar lite i stunden men ger mer ångest i det långa loppet. Försöker tänka att jag kan inte påverka vad som händer nu ändå.
    Tack för de lugnande orden ❤️ 

Ja, en cykel hade väl egentligen varit bra, det är mest att behöva vänta till hösten som gör mig stressad :) men ja, det är så klart bra att de inte tar risker som du säger. Dock bara 13 ägg som befruktades av våra 19 plockade. Det är väl kanske inte jättekonstigt för det var flera som var lite små vid plock, men det känns ändå jobbigt. Jag vill ta fram vårt förra protokoll och kolla över utvecklingen från då och jämföra, men min man hindrade mig, konstaterade att det inte är något vi kan göra ändå och det har han så klart rätt i...

Ja, tror att finns starta evidence för att illamåendet är positivt. Jag vet att jag försökte tänka på det när jag hängde över toaletten 😬 Det låter smart att försöka hålla det ifrån sig, är ju inte så mycket än kan göra ändå om du säger, så dumt att noja mer än nödvändigt och ta massa test och överanalysera :) även om det så klart är lättare sagt än gjort :) har också en vän vars barn var mer än "en vecka för litet" vid ultraljudet, men där allt gått bra och hon födde en frisk son som nu är närmare året :) så tänker att en inte ska dra förhastade slutsatser över hormonerna eller utveckling inte riktigt exakt samma som alla andra :) 

• Anonym (Anonym)
    Froglet skrev 2026-05-07 13:21:22 följande:

Hej och tack för all pepp! 

Detblev en underbart hoppfull och fnittrig morgon med ett solklart positivt testresultat 🥰

Jag ska försöka njuta lite av det och inte trilla allt för långt ner i ?tänk om det slutar utvecklas??. 
    har inte riktigt begripit det ännu tror jag?Svårt att våga drömma

Åh vad härligt, grattis till positivt resultat! :)
  • Anonym (Anonym)
    Hejasommaren skrev 2026-05-08 07:48:02 följande:
    Grattis till väl genomfört äggplock ❤️ om det blir ET för dig idag kan vi ruva tillsammans för jag åker snart in för FET

Tack så mycket! <3 Det blev ET igår så nu ruvar jag, känns lite overkligt just nu <3 Läkaren försökte visa på skärmen vart ägget satt men det var svårt att se :D. Hur gick det för dig? Hoppas det gick bra! När är din testdag? Allt gott!
  • Anonym (Anonym)
    Hejsan,
    Ni som gjort äggplock:
    Välkommen <3 Jag hade också Bemfola och Menopur och mådde inte heller så bra på det. Kände som du att jag var redo för äggplocket.
    Jag tyckte inte äggplocket var jobbigt, fick både lugnande och smärtlindring som hjälpte väldigt bra. Kändes kanske lite vid bedövningen men trodde det skulle göra mer ont så jag vart positiv överraskad. Hejjar på dig och håller tummarna att det ska gå bra :)
  • Anonym (Anonym)

Skulle behöva skriva av mig lite, hoppas ok, det är kanske en triggevarning! Igår gjorde jag ET på dag 2 för ägget som hade blivit befruktat, av mina ägg klarade sig en liten kämpe! Och eftersom jag har myom så blev min insättning inte så enkel som det verkar kunna vara annars. Det tog lång tid och de blev tvungna att gå förbi myomet och krångla... Jag var inte alls beredd på att det skulle vara så, ingen information om att det kunde vara svårare och gjorde jätteont. Läkaren verkade lite stressad över situationen också vilket inte hjälpte. Sedan efter ett tag beslutade de om bedövning(!) När jag nästan börjat gråta av smärta. Vill inte alls skrämma upp någon tror verkligen detta är ovanligt då som jag förstått att insättningen brukar vara lättare än uttaget(som inte alls var jobbigt). Jag blev helt chockad och känner nu efteråt att detta inte sköttes så bra. Jag och min sambo blev lämnade efteråt utan någon som kollade upp hur vi mådde. Såklart glad att embryot är på plats men känner mig också lite ledsen att upplevelsen blev så jobbig. Tror att det hade kunnat vara annorlunda om man vetat mer innan att det kan vara en svårare insättning.
    Men vi klarade det ändå och ruvar jag tydligen! Känns väldigt overkligt. Ska försöka peppa mig och inte gå ner i det här för mycket. Hoppas vårt embryo vill ta sig <3. Det vore ett mirakel.

• Hejasommaren
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-09 09:05:05 följande:
    Läste precis om din kämpiga insättning, beklagar verkligen💔❤️ jag har precis som du förstått att insättning är en ganska enkel procedur och för mig var det inga konstigheter igår. Kändes knappt alls utan var fullt upptagen med att vara kissnödig 😅 så häftigt att få se det lilla embryot på skärmen innan de satte in det🥺 ångrar så mycket att vi inte tog en bild..

jag har inte testdag förrän 25/5 då Uppsala har sina testdagar extremt långt fram (helt utan anledning i mitt tycke) så jag kommer testa långt före dess 🥲 när har du testdag? 🥰

hoppas du repar dig från upplevelsen och njuter av att få ruva nu❤️ jag håller alla tummar jag kan för dig!
  • Anonym (Elen)

Idag gjorde jag insättning, så nu är jag i ruvardagarna🥰 känns spännande och läskigt på samma gång. Men håller tummarna att det kommer gå bra ❤️ känns bra att våren är kommen och solen skiner, försöker lägga tankarna på lite annat veckorna framöver nu 

Hur går de för er andra? ❤️

• grimaserar
    Anonym (Elen) skrev 2026-05-09 17:39:14 följande:

Idag gjorde jag insättning, så nu är jag i ruvardagarna🥰 känns spännande och läskigt på samma gång. Men håller tummarna att det kommer gå bra ❤️ känns bra att våren är kommen och solen skiner, försöker lägga tankarna på lite annat veckorna framöver nu 

Hur går de för er andra? ❤️

Anonym (Anonym) skrev 2026-05-09 09:37:58 följande:

Skulle behöva skriva av mig lite, hoppas ok, det är kanske en triggevarning! Igår gjorde jag ET på dag 2 för ägget som hade blivit befruktat, av mina ägg klarade sig en liten kämpe! Och eftersom jag har myom så blev min insättning inte så enkel som det verkar kunna vara annars. Det tog lång tid och de blev tvungna att gå förbi myomet och krångla... Jag var inte alls beredd på att det skulle vara så, ingen information om att det kunde vara svårare och gjorde jätteont. Läkaren verkade lite stressad över situationen också vilket inte hjälpte. Sedan efter ett tag beslutade de om bedövning(!) När jag nästan börjat gråta av smärta. Vill inte alls skrämma upp någon tror verkligen detta är ovanligt då som jag förstått att insättningen brukar vara lättare än uttaget(som inte alls var jobbigt). Jag blev helt chockad och känner nu efteråt att detta inte sköttes så bra. Jag och min sambo blev lämnade efteråt utan någon som kollade upp hur vi mådde. Såklart glad att embryot är på plats men känner mig också lite ledsen att upplevelsen blev så jobbig. Tror att det hade kunnat vara annorlunda om man vetat mer innan att det kan vara en svårare insättning.
    Men vi klarade det ändå och ruvar jag tydligen! Känns väldigt overkligt. Ska försöka peppa mig och inte gå ner i det här för mycket. Hoppas vårt embryo vill ta sig <3. Det vore ett mirakel.

Så tråkigt att du haft en så dålig upplevelse, jag har bara fått en återföring och den var väldigt odramatisk, men förstår verkligen att det hade varit skönt att få en förvarning! 

Håller tummarna för er båda som ruvar! När har ni testdag? Jag ska förhoppningsvis sätta tillbaka måndag eller onsdag och fick veta att om det blir måndag blir min testad den 25 :) sist testade jag dock förtidigt och fick negativt i onödan, så blir en något den här gången ska jag väl försöka hålla mig någorlunda tänker jag 😬

• Anonym (Elen)
    grimaserar skrev 2026-05-09 21:41:01 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2026-05-09 09:37:58 följande:

Så tråkigt att du haft en så dålig upplevelse, jag har bara fått en återföring och den var väldigt odramatisk, men förstår verkligen att det hade varit skönt att få en förvarning! 

Håller tummarna för er båda som ruvar! När har ni testdag? Jag ska förhoppningsvis sätta tillbaka måndag eller onsdag och fick veta att om det blir måndag blir min testad den 25 :) sist testade jag dock förtidigt och fick negativt i onödan, så blir en något den här gången ska jag väl försöka hålla mig någorlunda tänker jag 😬

Har fått testdag den 21/5 ☺️
    Hoppas det går bra för dig med din återföring så håller vi tummarna för dig oxå när du börjar ruva ❤️
Svar på tråden IVF 2026