-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
kacko skrev 2026-01-02 15:33:15 följande:Hej på er!
Har någon erfarenhet av någon klinik i Stockholm ? vilken ska man välja? Vi har fått välja mellan Livio, Sophiahemmet, C Medical Gynekologi, Stockholm IVF, Ovumia och Karolinska Huddinge.
Det jag är mest orolig för är ägguttaget: hur olika kliniker gör processen och vilken som är bäst på patientbemötande och smärtlindring, så att ägguttaget inte gör ont. Om någon har erfarenhet av någon av klinikerna jag nämnt, får ni gärna rekommendera.
Jag har svårt att välja, och när man googlar hittar man inte så mycket. Vi har fått remiss och tänkte kontakta kliniken i mars och förhoppningsvis börja i april.
Huddinge är ganska bra, det är där jag är pga fick inte vårdval, MEN de har sämst statistik (de har hand om de mest ?problematiska? fallen dock) och det är längre väntetider.
Har själv tittat på C-medical om jag väljer privat sen, men vet inte deras statistik för att lyckas. Livio/Stockholm IVF/Sophiahemmet har ganska liknande resultat enligt Q-IVF. Så skulle säga att inte välja Huddinge. Välj någon som har helgöppet åtminstone en dag per helg
-
Åh vad tråkigt att det inte blev någon återföring och sen överstimulering, men nu har ni hopp för de ni fick andra gången!JNMK skrev 2026-01-03 20:34:32 följande:Hej alla kämpar!
Jag och min sambo gjorde utredning (oförklarat barnlösa) under juni 2025, fick godkänd remiss i slutet på sommaren och började vårt första försök i september. Fick tyvärr bara ett befruktat ägg i första försöket (vilket troligtvis förklarar varför vi inte lyckats på egen hand) och vi fick ingenting för återföring. Gjorde vårt andra försök i slutet på oktober med icsi och fick då tre blastocyster till frysen. Blev dock överstimulerad och sen hade kliniken juluppehåll så har inte fått göra något återföring ännu, men efter nästa mens ska vi förhoppningsvis få göra vår första återföring.
För er som håller på och startar upp och är nervösa för ägguttag så kan jag säga att det för min del (de två som jag gjort under hösten) har gått jättebra. Kliniken (går på sophiahemmet) har gett bra med smärtstillande och tagit väldigt fint omhand om mig båda gångerna.
håller tummarna för oss allihop!
Det låter ju lovande med äggplocket, vi går också på Sophiahemmet. Är nervös för just det. Vet ni om man måste ta lugnande? Jag har lite svårt för sådant som gör mig dåsig. Vill helst vara med så mycket som möjligt, även om det gör mer ont. Men vet någon om det är någon praktisk aspekt för dem? Att man slappnar av lättare? -
Jag antar att de inte kan tvinga en att ta lugnande, men som du säger är det förmodligen enklare att göra det hela om man inte är spänt. Men bara fråga om de kan ta det lite ?lugnt? med lugnandet - man kan alltid ta mer om det behövs. och jag kan bara säga att trots att jag tog ganska mycket lugnande (bett dem att fylla på) - jag kände helt med processen hela tidenkamd skrev 2026-01-04 16:54:13 följande:Åh vad tråkigt att det inte blev någon återföring och sen överstimulering, men nu har ni hopp för de ni fick andra gången!
Det låter ju lovande med äggplocket, vi går också på Sophiahemmet. Är nervös för just det. Vet ni om man måste ta lugnande? Jag har lite svårt för sådant som gör mig dåsig. Vill helst vara med så mycket som möjligt, även om det gör mer ont. Men vet någon om det är någon praktisk aspekt för dem? Att man slappnar av lättare? -
Jag är också ensam, kul att vi är flera här inne ☺️ inför min son gjorde jag två insemineringar som inte tog, första ivfomgången men andra återföringen blev graviditet 😊rajs skrev 2026-01-03 22:36:45 följande:Jag ska börja med sprutor för IVF nästa vecka. Jag har gjort fyra inseminationer under hösten som inte tog sig. Jag försöker skaffa barn på egen hand, påbörjade hela processen våren 2024.
Har vad jag vet inga egentliga problem som är kända. Har ett normal-lågt AMH och endometrios. Så får se vad som händer
-
Spännande! Jag önskar att de hade gjort två indeminationer bara och sen 2 IVF, men hoppas att det bara är en IVF som krävs och att jag får tillräckligt med embryon för en fullgången graviditetAnonym (Drömmeromtvå) skrev 2026-01-04 20:39:17 följande:Jag är också ensam, kul att vi är flera här inne ☺️ inför min son gjorde jag två insemineringar som inte tog, första ivfomgången men andra återföringen blev graviditet 😊
Innan jag började kändes det som typ ingen gjorde det här ensam, men nu stöter jag på de som kör solo lite överallt ☺️ -
Det har varit en seg väntan men är samtidigt så tacksam över våra tre små embryon i frysen så har försökt fokusera på det. Nu räknar jag dock ner dagarna till nästa mens och mot ägglossning/återföring 🙏kamd skrev 2026-01-04 16:54:13 följande:Åh vad tråkigt att det inte blev någon återföring och sen överstimulering, men nu har ni hopp för de ni fick andra gången!
Det låter ju lovande med äggplocket, vi går också på Sophiahemmet. Är nervös för just det. Vet ni om man måste ta lugnande? Jag har lite svårt för sådant som gör mig dåsig. Vill helst vara med så mycket som möjligt, även om det gör mer ont. Men vet någon om det är någon praktisk aspekt för dem? Att man slappnar av lättare?
som jag minns det får man en halv lugnande och en Alvedon en halvtimme innan äggplocket, jag tyckte inte jag kände av det alls. Sen under själva plocket sätter de lokal bedövning och ger smärtstillande, det senare blir man lite snurrig av men jag tycker inte det var obehagligt, blev typ lite mer känslosam och trött, men det släppte snabbt efteråt. Barnmorskan har jättebra koll på en hela tiden och kollar om man behöver mer smärtstillande och att man mår bra. Jag kände mig så väl omhändertagen och trygg båda gångerna. Var också väldigt nervös inför första men det gick så bra. Om du är orolig för vissa läkemedel så kan du säkert prata med läkaren om det, tror tex inte man behöver ta den halva lugnande om man inte vill 💛 -
När jag i början av förra året skulle välja klinik så ringde jag runt och frågade om kötid. Eftersom det var snarlikt på flera ställen valde vi utifrån närhetsprincipen, vilket var Stockholm IVF. Första återföringen lyckades, vilket gör att jag såklart tycker att de är väldigt bra!kacko skrev 2026-01-02 15:33:15 följande:Hej på er!
Har någon erfarenhet av någon klinik i Stockholm ? vilken ska man välja? Vi har fått välja mellan Livio, Sophiahemmet, C Medical Gynekologi, Stockholm IVF, Ovumia och Karolinska Huddinge.
Det jag är mest orolig för är ägguttaget: hur olika kliniker gör processen och vilken som är bäst på patientbemötande och smärtlindring, så att ägguttaget inte gör ont. Om någon har erfarenhet av någon av klinikerna jag nämnt, får ni gärna rekommendera.
Jag har svårt att välja, och när man googlar hittar man inte så mycket. Vi har fått remiss och tänkte kontakta kliniken i mars och förhoppningsvis börja i april.
Det var relativt enkelt att få tag på dem under öppettiderna. Vad gäller ägguttaget var bemötandet fint och jag fick ordentligt med smärtlindring.
Däremot var det lite trist att vi alltid fick träffa olika läkare. Jag upplevde också att läkarna hade väldigt olika åsikter om olika (viktiga) frågor, vilket skapade en osäkerhet och frustration hos oss. Tyckte även det var mindre bra att sprutinstruktioner gavs genom ett videosamtal och online-videor.
Har ingen erfarenhet av andra kliniker, så har inget att jämföra med. Men jag tycker ändå att slutresultatet är det viktigaste. Och eftersom det närmar sig BF för min del kan jag inte göra annat än ge dem guldstjärna!
Lycka till med ditt val och kommande behandling!
-
Hej!
Vi har också fått diagnosen oförklarlig barnlöshet och för snart 1,5 år sedan fick vi ett missfall
Jag fick min remiss godkänd i mellandagarna och hade första mötet igår. Idag kom mensen, så jag börjar med sprutorna redan imorgon. Imorgon ska vi även träffa en barnmorska som går igenom alla sprutor med mig och min sambo så att vi gör rätt.
Allt har varit via C Medical. Jag har gått där tidigare på vanlig gyn också och har alltid varit nöjd. Alla är trevliga och allt har gått väldigt snabbt hittills.
Det är kul och skönt att läsa och höra allas historier🌸
-
Ja alla borde få två ivf istället! Ja hoppas det går snabbt 🤞 Jag så var det för mig med, kände mig väldigt ensam till en början. Hittade sen "mamma på egenhand" på Facebook och förstod då att vi är många som kämpar själva. Heja oss 👏rajs skrev 2026-01-04 21:02:31 följande:Spännande! Jag önskar att de hade gjort två indeminationer bara och sen 2 IVF, men hoppas att det bara är en IVF som krävs och att jag får tillräckligt med embryon för en fullgången graviditet
Innan jag började kändes det som typ ingen gjorde det här ensam, men nu stöter jag på de som kör solo lite överallt ☺️ -
Jag går till Livio Stockholm. Valde det via regionen och fick min son så nu fortsätter jag där då jag vill ha samma donator. Jag är väldigt nöjd 🙌 äggplocket kändes knappt. Vet inte om det är tack vare mängden morfin eller något annat. Nu när dom slagit ihop båda stockholmsklinikerna så har dom öppet helger också. Till mig sa dom i september att de skulle börja med helgöppet från slutet av oktober. Det underlättar mycket 😊kacko skrev 2026-01-02 15:33:15 följande:Hej på er!
-
Hej på er alla!
Hoppas det är okej att jag hoppas in trots gammal i IVF-världen. Vi har oförklarad infertilitet, 37 år och normalt AMH. Gör vår femte stimulering nu.
För egen del har jag väldigt svårt att känns hopp så här långt in i resan, men jag blir inspirerad av alla som lyckas och det har varit magiskt att följa andra som gjort det.
Ta hand om er och försök var så snälla mot er själva som bara möjligt. Det är en tuff resa för de allra flesta ♥️ stor kram!
-
Anonym (Längtan) skrev 2026-01-06 12:13:19 följande:Hej!
Vi har också fått diagnosen oförklarlig barnlöshet och för snart 1,5 år sedan fick vi ett missfall
Jag fick min remiss godkänd i mellandagarna och hade första mötet igår. Idag kom mensen, så jag börjar med sprutorna redan imorgon. Imorgon ska vi även träffa en barnmorska som går igenom alla sprutor med mig och min sambo så att vi gör rätt.
Allt har varit via C Medical. Jag har gått där tidigare på vanlig gyn också och har alltid varit nöjd. Alla är trevliga och allt har gått väldigt snabbt hittills.
Det är kul och skönt att läsa och höra allas historier🌸
Härligt att ni får komma igång nu! Lycka till med sprutorna och ägguttaget, kommer säkert gå fint!
Förstår att det är svårt att känna hopp efter motgångar. Vi hade en tuff start utan embryon/återföring och det kändes så hopplöst. Jag blir förundrad över vilken styrka som finns hos oss som behöver göra ivf och hur modiga alla är som orkar kämpa på. Läste någonstans att inom ivf krävs det i slutänden inget hopp eller positiv inställning, utan orken att fortsätta trots motgångar. Jag håller tummarna för dig Josefine, att det är femte gången gillt❣️ Har ni bytt klinik mellan försöken?Josefine1987 skrev 2026-01-09 15:21:14 följande:Hej på er alla!
Hoppas det är okej att jag hoppas in trots gammal i IVF-världen. Vi har oförklarad infertilitet, 37 år och normalt AMH. Gör vår femte stimulering nu.
För egen del har jag väldigt svårt att känns hopp så här långt in i resan, men jag blir inspirerad av alla som lyckas och det har varit magiskt att följa andra som gjort det.
Ta hand om er och försök var så snälla mot er själva som bara möjligt. Det är en tuff resa för de allra flesta ♥️ stor kram!
-
Hej!
Hoppar in i tråden, har försökt få till ett syskon sedan 2023. Har fått två plus som båda båda blev kemiska missfall. Vi är båda lite äldre så tiden börjar vara knapp så nu har vi skickat in till ivf-klinik för att höra vad dom säger. Eftersom vi fått barn naturliga vägen tidigare så får vi betala allt själv.
Det som nästan oroar mig mest är att vi bor långt från närmsta klinik, hur ska vi kunna resa fram och tillbaka flera gånger mtp jobb och barnet vi redan har? Logistiken känns svår. Fler som bor avisides och har svårt att komma till kliniken? -
JNMK skrev 2026-01-10 16:12:31 följande:Härligt att ni får komma igång nu! Lycka till med sprutorna och ägguttaget, kommer säkert gå fint!
Förstår att det är svårt att känna hopp efter motgångar. Vi hade en tuff start utan embryon/återföring och det kändes så hopplöst. Jag blir förundrad över vilken styrka som finns hos oss som behöver göra ivf och hur modiga alla är som orkar kämpa på. Läste någonstans att inom ivf krävs det i slutänden inget hopp eller positiv inställning, utan orken att fortsätta trots motgångar. Jag håller tummarna för dig Josefine, att det är femte gången gillt❣️ Har ni bytt klinik mellan försöken?Josefine1987 skrev 2026-01-09 15:21:14 följande:Hej på er alla!
Jaa, hsr också läst det och tycker det känns skönt att veta ♥️ vi har inte bytt då vår regionen fortfarande står för kostnaden trots femte plocket. Dom räknar det inte som försök om man inte får något embryo. Lyckas det inte denna gång så ska vi dock byta klinik.
Hur går det för dig?
-
Det verkar inte bli någon IVF denna cykel. Vi står på återbudslistan men än har ingen ringt. Nu har mellanblödningar börjat komma som vanligt, så det är bara dagar kvar till mens. Suck. Hoppas inte ens på naturlig graviditet längre. Blir bara ledsen för att vi inte kan påbörja IVF, inte att jag inte är gravid... Men efter 17 gånger är det ju det nya normala.
Nästa cykeln kommer SJUKT olägligt. Min morbror ska bo hos oss i en vecka och hjälpa oss med att flytta och renovera badrummet mitt i det hela. Det kommer vara stressigt och noll egentid. Han vet ingenting och vill helst inte behöva berätta. Men vi kommer bo under samma tak och är rädd för att det sammanfaller med äggplock och insättning.
Kan någon hjälpa mig med en tidslinje så jag kan se om det ens är rimligt? 😅
Om min mens är beräknad att börja 10 februari. När kan det tänkas ske äggplock och sånt? Jag vet att det varierar, men kan någon ge ett exempel? Kort protokoll.