-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Jag tar Menopur 300 + Bemfola 150. Har normalt AMH, men har haft problem med många tomma blåsor.Essential skrev 2026-03-07 04:22:52 följande:då började vi samma dag.
vilka sprutor tar du?
jag Känner likadant. det Är nog för att man fått kämpa så länge.. 😞
Vad tar du? När har du ditt första ultraljud?
Jag är orolig då jag skulle börja vid första tecken på blödning, dvs även liten spotting. Var osäker första dagen, väntade en dag extra, men sen kom aldrig mensen :( så nu kanske jag har startat helt fel och det finns ingen man kan göra än att vänta och se vad som händer. Så dumt, men min kropp har blivit så svårtolkad efter alla behandlingar. -
Jag körde precis tvärt om, 300 Bemfola och 150 Menopur. Tidigare bra kört Menopur. Blev 4 äggblåsor endast en klara sig och sattes precis in Vid återförande så börjar långa 2 veckors ruvande nu.Josefine1987 skrev 2026-03-08 22:44:48 följande:Jag tar Menopur 300 + Bemfola 150. Har normalt AMH, men har haft problem med många tomma blåsor.
Jag är orolig då jag skulle börja vid första tecken på blödning, dvs även liten spotting. Var osäker första dagen, väntade en dag extra, men sen kom aldrig mensen :( så nu kanske jag har startat helt fel och det finns ingen man kan göra än att vänta och se vad som händer. Så dumt, men min kropp har blivit så svårtolkad efter alla behandlingar. -
Tack för peppenHejasommaren skrev 2026-02-28 05:57:59 följande:Åh spännande! Jag ska precis börja med sprutorna, har fått gonal-F och ganirelix så förstår precis din känsla ang sistnämnda. Men ska nog lösa sig ☺️ jag har väntat på mensen nu i en vecka och haft spottings de senaste tre dagarna, så segt att den vägrar komma igång 🥲
Det lät riktigt segt! Vad har du fått för instruktioner där, är det andra eller tredje mensdagen du ska börja?
Min mens kom som den skulle idag vilket var en otrolig lättnad. Dock hann jag redan meddela på 1177 tidigare idag att den inte kommit men får skicka på nytt att den kom nu under kvällen.
Sedan får vi meddelande imorgon om det fanns plats för oss denna omgång. Vi gör via Region Västernorrland men själva äggplock m.m sker på Akademiska i Uppsala. Det var tydligen väldigt många som skulle starta denna vecka så inte säkert att vi får plats. Vore riktigt tråkigt om vi behöver vänta ytterligare 1 månad pga det
Sommaren kommer ju med stormsteg och hoppas verkligen hinna med åtminstone 2 försök innan det blir något sommaruppehåll (som jag antar att de flesta kliniker har att döma av tidigare trådar jag läst).
Kanske lite off-topic men man är verkligen i en egen "bubbla" i denna situation av barnlängtan/oro/hopp, tycker att de enda rubriker jag ser är om minskat barnafödande och då är fokuset oftast endast på människor som aktivt valt att inte skaffa barn. Samtidigt kämpar vi här i det dolda, många ggr även dolt från vänner/familj/jobb. Tycker att det är synd att det alltid är samma vinkel på dessa artiklar, ibland tänker jag att det kanske har blivit svårare för oss människor överlag att skaffa barn och att det är det i sin tur som påverkar barnafödandet negativt. -
Grattis och håller tummarna! Det är fint att följa er alla i tråden och hjälper verkligen när man känner sig så ensam i detta.kamd skrev 2026-03-06 09:18:55 följande:Nu vågar jag kanske tro på det... Snälla stanna kvar 🥺❤️
Här i Västernorrland har vi haft en hel del sol sen i helgen, hoppas att ni också haft fint väder. Tycker att det piggar upp och gör en mer hoppfull!!
-
Josefine1987 skrev 2026-03-08 22:44:48 följande:Jag tar Menopur 300 + Bemfola 150. Har normalt AMH, men har haft problem med många tomma blåsor.
Jag är orolig då jag skulle börja vid första tecken på blödning, dvs även liten spotting. Var osäker första dagen, väntade en dag extra, men sen kom aldrig mensen :( så nu kanske jag har startat helt fel och det finns ingen man kan göra än att vänta och se vad som händer. Så dumt, men min kropp har blivit så svårtolkad efter alla behandlingar.
jag fick rekovelle. har inte sett att många fått just rekovelle . vet inte varför de valde just rekovelle för min Del. har fått tid för första ultraljud på torsdag den 12/3.
när har du ultraljud?
har du pratat med dem ang mensen då? hoppas du får resultat trots utebliven mens.
-
Jag är på sprutdag 9 idag och har mitt andra ultraljud på torsdag 🙏🏻 håller tummarna att det snart är dags för äggplock, börjar tröttna på alla dessa sprutor i magen även om det nog på det stora hela går bättre än vad jag trodde. Roligt att vi är några stycken som är mitt uppe i stimulering 🤗
-
Jag tycker man borde få hjälp mycket tidigare, lite apropå ditt ämne i slutet. Att behöva vänta ett år, sen göra undersökningar (1 cykel), där jag bor måste man göra flera inseminationer innan IVF som har typ 16% chans per gång att lyckas (3 cykler), vänta pga semesterstängt (1 cykel), stå i kö (2 cykler) - det tar på psyket och tiden går..Solstickan skrev 2026-03-09 20:44:46 följande:Tack för peppen
Det lät riktigt segt! Vad har du fått för instruktioner där, är det andra eller tredje mensdagen du ska börja?
Min mens kom som den skulle idag vilket var en otrolig lättnad. Dock hann jag redan meddela på 1177 tidigare idag att den inte kommit men får skicka på nytt att den kom nu under kvällen.
Sedan får vi meddelande imorgon om det fanns plats för oss denna omgång. Vi gör via Region Västernorrland men själva äggplock m.m sker på Akademiska i Uppsala. Det var tydligen väldigt många som skulle starta denna vecka så inte säkert att vi får plats. Vore riktigt tråkigt om vi behöver vänta ytterligare 1 månad pga det
Sommaren kommer ju med stormsteg och hoppas verkligen hinna med åtminstone 2 försök innan det blir något sommaruppehåll (som jag antar att de flesta kliniker har att döma av tidigare trådar jag läst).
Kanske lite off-topic men man är verkligen i en egen "bubbla" i denna situation av barnlängtan/oro/hopp, tycker att de enda rubriker jag ser är om minskat barnafödande och då är fokuset oftast endast på människor som aktivt valt att inte skaffa barn. Samtidigt kämpar vi här i det dolda, många ggr även dolt från vänner/familj/jobb. Tycker att det är synd att det alltid är samma vinkel på dessa artiklar, ibland tänker jag att det kanske har blivit svårare för oss människor överlag att skaffa barn och att det är det i sin tur som påverkar barnafödandet negativt. -
Åh vad fint att du fick ett embryo. Nu håller vi tummarna för att det är er lilla pärla ♥️ ruvartiden är så lååång. Hur tänker du kring test, väntar till testdag eller tar du något tidigare? Ta hand om dig och stort lycka till!Anonym (Leeloo) skrev 2026-03-09 19:30:45 följande:Jag körde precis tvärt om, 300 Bemfola och 150 Menopur. Tidigare bra kört Menopur. Blev 4 äggblåsor endast en klara sig och sattes precis in Vid återförande så börjar långa 2 veckors ruvande nu. -
Essential skrev 2026-03-10 04:40:20 följande:
jag fick rekovelle. har inte sett att många fått just rekovelle . vet inte varför de valde just rekovelle för min Del. har fått tid för första ultraljud på torsdag den 12/3.
när har du ultraljud?
har du pratat med dem ang mensen då? hoppas du får resultat trots utebliven mens.
Jag har hört flera från cvl som fått Rekovelle, vet inte heller när man väljer det.
Jag har pratat med dom om mensen, men dom kunde inte säga något förutom att det är för sent att ändra sig nu. Vi får se vad ultraljudet säger. jag gör det dagen efter dig, på fredagen.
Jag började blöda i natt, stimuleringsdag 5. Allt blir väldigt omvänt känns det som. Får se vad som händer.
Hur mår du? Har du några biverkningar? Lycka till på torsdag!
-
Den där väntan och månaderna och åren (om man inte lyckas) bara försvinner så snabbt. Tycker nästan det är värst med denna resa.Anonym (L202344) skrev 2026-03-10 08:50:58 följande:Jag tycker man borde få hjälp mycket tidigare, lite apropå ditt ämne i slutet. Att behöva vänta ett år, sen göra undersökningar (1 cykel), där jag bor måste man göra flera inseminationer innan IVF som har typ 16% chans per gång att lyckas (3 cykler), vänta pga semesterstängt (1 cykel), stå i kö (2 cykler) - det tar på psyket och tiden går.. -
Josefine1987 skrev 2026-03-06 20:46:14 följande:Åh vad tufft. Jag beklagar verkligen er förlust <3 Lilla kämpen, jag hoppas hur det än blir att det går så bra som det kan utifrån den tuffa situationen. Fin du är som mitt i det tuffa kan peppa oss övriga.
Stor kram till dig! Skickar all styrka jag kan!Essential skrev 2026-03-07 04:18:32 följande:Åh beklagar. Vet hur tufft det är❤️ skickar styrkekramar.
för mig i mina tidiga missfall har det liksom varit att först har symtomen minskat/försvunnit och sedan några dagar senare har blödningen kommit Igång.
tack, det värmer❤️ det har gått bra. har fått rekovelle. Känns faktiskt knappt när man sticker sig. Hoppas det är vår tur snart.
Tack snälla ❤️🙏Tack snälla. Ja, fyra år av försök känns verkligen som en evighet. Det är verkligen en tuff resa. Hoppas det vänder för oss båda snart❤️🙏kamd skrev 2026-03-06 09:16:37 följande:Välkommen och lycka till! ❤️
Tack, betyder mycket med stöd och digitala styrkekramar från er andra som också är i processen❤️
min kropp och lilla embryot kämpade på så gott vi kunde, men idag på uppföljande ultraljud fick vi bekräftat att hjärtslagen upphört. Det var väntat och i sammanhanget ändå det bättre alternativet av de besked vi kunde få. Dock MA eftersom min kropp inte påbörjat missfallet på egen hand så imorgon tar jag medicin för avbrytande. Det känns sorgligt och läskigt men samtidigt okej, vill bara få komma vidare nu. Just nu känns det svårt att ladda om för nytt försök men är väldigt tacksam över att vi har två embryon i frysen när vi väl känner oss redo igen.
håller alla tummar och tår för era ägguttag och att äggblåsorna växer fint till ultraljuden❤️ -
Åh Skickar massa styrkekramar till er! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️JNMK skrev 2026-03-10 17:31:53 följande:Essential skrev 2026-03-07 04:18:32 följande:Åh beklagar. Vet hur tufft det är❤️ skickar styrkekramar.
för mig i mina tidiga missfall har det liksom varit att först har symtomen minskat/försvunnit och sedan några dagar senare har blödningen kommit Igång.
tack, det värmer❤️ det har gått bra. har fått rekovelle. Känns faktiskt knappt när man sticker sig. Hoppas det är vår tur snart.
Tack snälla ❤️🙏Tack snälla. Ja, fyra år av försök känns verkligen som en evighet. Det är verkligen en tuff resa. Hoppas det vänder för oss båda snart❤️🙏
Tack, betyder mycket med stöd och digitala styrkekramar från er andra som också är i processen❤️
min kropp och lilla embryot kämpade på så gott vi kunde, men idag på uppföljande ultraljud fick vi bekräftat att hjärtslagen upphört. Det var väntat och i sammanhanget ändå det bättre alternativet av de besked vi kunde få. Dock MA eftersom min kropp inte påbörjat missfallet på egen hand så imorgon tar jag medicin för avbrytande. Det känns sorgligt och läskigt men samtidigt okej, vill bara få komma vidare nu. Just nu känns det svårt att ladda om för nytt försök men är väldigt tacksam över att vi har två embryon i frysen när vi väl känner oss redo igen.
håller alla tummar och tår för era ägguttag och att äggblåsorna växer fint till ultraljuden❤️
-
Tack, det värmer❤️❤️Rainbowbaby2026 skrev 2026-03-10 17:45:10 följande:Åh Skickar massa styrkekramar till er! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️ -
Har också fått Rekovelle. Det är den nyaste varianten vad jag förstår och jag är själv jättepositivt inställd till den då den är individanpassad utifrån ens vikt och AMH-värde. Spontant känns det som att man borde få mindre biverkningar då.Josefine1987 skrev 2026-03-10 11:23:03 följande:Jag har hört flera från cvl som fått Rekovelle, vet inte heller när man väljer det.
Jag har pratat med dom om mensen, men dom kunde inte säga något förutom att det är för sent att ändra sig nu. Vi får se vad ultraljudet säger. jag gör det dagen efter dig, på fredagen.
Jag började blöda i natt, stimuleringsdag 5. Allt blir väldigt omvänt känns det som. Får se vad som händer.
Hur mår du? Har du några biverkningar? Lycka till på torsdag!
Vi fick besked idag att vi fick plats hos Uppsala så imorgon börjar vi med Rekovelle! Ultraljud nästa onsdag (18/3). Det kommer att bli FET för vår del också har de meddelat, vet inte hur vanligt det är med FET vs färsk återföring? Men barnmorskan menade på att då maxar vi våra chanser eftersom det inte går åt lika mycket försök då om jag tolkade det rätt.