• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (Elen)
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-29 11:14:14 följande:

Nu har jag gjort mitt äggplock. Var väldigt nervös men allt gick bra 😊 visade sig att det bara var tre äggblåsor och resultatet blev två ägg. Förväntade mig inte fler ägg utifrån antalet äggblåsor, men är ändå besviken över att det inte blev fler blåsor och ägg. Imorgon får vi veta hur befruktningen gått, känner mig så nervös 😢

Vad skönt att det gick bra! Förstår att du är besviken över antal blåser och ägg, men kom ihåg att det räcker med ett för att nå målet❤️
    Jag håller tummarna att du får ägg befruktat❤️
  • KerstinIng

Hej, 

Jag hoppar också in som ny här, är 35 år och gör min första IVF resa på Karolinska Huddinge.
    Jag tog sprutor i ca 10 dagar sen hade jag 12 äggblåsor som såg mogna ut, resulterade i 5 ägg som plockades 22/4.Alla mina 5 ägg blev befruktade och fick ligga till dag 5. Gjorde återföring direkt med färskt embryo 27/4 och fick igår veta att vi fick 2 ägg tillräckligt bra kvalité för att frysa. Vilket gjorde mig så lättad då jag gärna vill ha syskon i framtiden.

Så nu går man bara och väntar på att dagarna ska ticka ner.. Testdag den 10/5 vilket känns långt bort, men ska väl försöka lyssna på läkarna och inte testa innan hehe.

• JNMK
    Gräddtårtan skrev 2026-04-29 12:07:59 följande:

Hej allesammans!

Jag hoppar nu in i tråden. Vi har för avsikt att starta med IVF igen till hösten, när min mens förhoppningsvis är igång igen. Är 38 år gammal, så rätt gammal i IVF-sammanhanget. Finns det några fler än mig som är över 35 som hänger här inne?

Då jag hoppar in lite "mitt i" får de som vill och orkar jättegärna göra en liten presentation, vilka är ni? Hur länge har ni försökt? Varför behöver ni göra IVF? Finns det några här inne som lyckats? Kanske inte blir så många som orkar svara, men ett litet försök kan väl inte skada!

Själv började vi vår IVF-resa med s.k. oförklarad infertilitet, efter vi försökt själva i 2.5 år. Visade sig senare att jag hade en del fel (som sjukvårdens standard-undersökningar inte kunde hitta). Efter de var åtgärdade lyckades vi på fjärde återföringen. Men nu är det dags för syskonförsök, så snart mensen har kommit igång igen.

Hoppas att resan går lite smidigare den här gången jämfört med första gången, men det återstår att se!

Jättekul att kunna följas åt är det iallafall. Och önskar alla här inne stor lycka med nästa återföring!

Välkommen till tråden👋 Kul att det är lite blandat i tråden både med åldrar och om det är första barn- försök eller syskonförsök! 

Bra idé med kort presentation, är svårt att komma ihåg var i processen alla är! om mig då: jag och min sambo har försökt bli gravida i snart 2 år, varav 8 månader med ivf. Vi är båda 36 år. Utredningen visade att vi var oförklarat infertila, men i vårt första ivf- försök med standard ivf fick vi konstaterat att befruktningen fungerar dåligt för oss. I försök två med icsi gick det mycket bättre och vi fick 3 blastocyster till frysen. Gjorde vår första återföring i januari och blev gravid men fick tyvärr MA i mars. Har därefter gjort en utdragen missfallsbehandling i två vändor och är nu äntligen i ny cykel igen, så nu väntar vi på mens för att kunna göra vår andra återföring. 

Om du vill får du gärna berätta mer om vad du upptäckte på egen hand och vilka åtgärder du gjorde? 🌸
  • JNMK
    KerstinIng skrev 2026-04-29 12:59:44 följande:

Hej, 

Jag hoppar också in som ny här, är 35 år och gör min första IVF resa på Karolinska Huddinge.
    Jag tog sprutor i ca 10 dagar sen hade jag 12 äggblåsor som såg mogna ut, resulterade i 5 ägg som plockades 22/4.Alla mina 5 ägg blev befruktade och fick ligga till dag 5. Gjorde återföring direkt med färskt embryo 27/4 och fick igår veta att vi fick 2 ägg tillräckligt bra kvalité för att frysa. Vilket gjorde mig så lättad då jag gärna vill ha syskon i framtiden.

Så nu går man bara och väntar på att dagarna ska ticka ner.. Testdag den 10/5 vilket känns långt bort, men ska väl försöka lyssna på läkarna och inte testa innan hehe.

Välkommen och grattis till fint resultat efter äggplocket 🌸 spännande med ruvningen och svårt att hålla sig till testdag! vi höll oss näääästan till testdag genom att min sambo gömde grav- testen, men vi kom överens om att testa två dagar innan för det var en söndag och kändes skönt att få göra i lugn och ro 😊
    Anonym (linn_) skrev 2026-04-29 11:14:14 följande:

Nu har jag gjort mitt äggplock. Var väldigt nervös men allt gick bra 😊 visade sig att det bara var tre äggblåsor och resultatet blev två ägg. Förväntade mig inte fler ägg utifrån antalet äggblåsor, men är ändå besviken över att det inte blev fler blåsor och ägg. Imorgon får vi veta hur befruktningen gått, känner mig så nervös 😢

Heja de två små äggen, håller tummarna för att de båda två tar sig hela vägen in i frysen 🍀
  • Turbosnigel
    Anonym (2712) skrev 2026-04-27 21:04:57 följande:

Hej! 

Ser jag i syne eller ser det positivt ut?? 😳😄
    Ska egentligen testa på onsdag. 

Anonym (Lily96) skrev 2026-04-28 05:57:46 följande:

Är på 8dpt och gjorde testade tidigt. Första testet. Och det var positivt!! Kan inte tro det! 😍

Är lite lite orolig att det är falskt positivt pga Ovitrelle sprutan från 13/4, men enligt chatGPT borde hcg försvunnit nu. Vad tror ni? 

Stort grattis till er båda två! ❤️ Så roligt! 🌸
  • Anonym (linn_)

Tack för peppen hörni! 🥰
    Kan inte låta bli att känna mig besviken över resultatet av antalet äggblåsor, hade hoppats på fler blåsor och fler ägg men jag får ta det för vad det är 😊 Fick också veta att det inte berodde på att jag låg sjuk förra veckan, utan ibland blir hormonbehandlingen inte som tänkt bara.
    Morgondagen kommer kännas väldigt lång tills det plingar till i telefonen? ????

• Solstickan
    Hejasommaren skrev 2026-04-15 11:30:33 följande:

Jag har varit lite tyst det senaste pga inte haft så mycket uppdatering att komma med då jag först var tvungen att vänta på bortfallsblödning efter äggplock och sen ordinarie mens. Men nu så! CD1 på cykeln som förhoppningsvis slutar i vår första FET 🤞🏻 nervös då jag svarar så dåligt på letrozol men ska få komma på regelbundna UL fram till ÄL så hoppas ändå att detta ska gå vägen. 

Härligt! Vad är letrozol för något och varför behöver du ta det? Vi är ju lite i samma fas så jag inväntar också första mensdagen igen efter bortfallsblödningen för att sedan fhv kunna göra FET. 

Det jag däremot inte har någon aning om är hur processen går till efter att jag ringt kliniken och meddelat att min mens kommit? Bör jag redan nu preppa och beställa ägglossningsstest, isåfall vilka? Tänker att ClearBlue's känns mest stabila spontant.

Har faktiskt inte fått någon info alls mer än att jag ska ringa dom kring mens. Jag åker nämligen bort med jobbet i 4 dagar veckan efter mensen men det borde väl vara lugnt. Ska det vara prick på ägglossningsdagen man gör insättningen? Aha googlade nu och ser nu att det är 5 dagar efter ägglossning. Phew då slapp jag vara nojig inför resan.

Såg att ni kört lite presentationer så slänger in min här också: Försökt 3+ år. Jag är 34 och sambon 36. Är BRCA-1 bärare. Gjort äggplock och ska göra FET. Lyckades få 2 ägg till frysen. Vi har varit gravida 1 gång tidigare precis när vi träffades 2018 (ej planerat) och vi valde då att göra abort. I senaste testet (för äggplock) fick sambon veta att han har lite lägre rörlighet än normalt. Jag har bra äggreserv däremot. 

Försöker att planera in saker så att livet inte helt stannar pga detta. Även om det känns som det ibland. Särskilt tungt tycker jag att det är när folk runtomkring en får barn på löpande band. Men för egen del är det mest stressen över BRCA 1. Vill operera bort äggstockar och äggledare så snart jag kan (rekommenderas från 35). Dröjer denna process så kommer vi nog se på adoption om möjligt. Vill inte göra detta med livet som insats.
  • Anonym (Elen)

Hej allesammans!

Jag hoppar nu in i tråden. Vi har för avsikt att starta med IVF igen till hösten, när min mens förhoppningsvis är igång igen. Är 38 år gammal, så rätt gammal i IVF-sammanhanget. Finns det några fler än mig som är över 35 som hänger här inne?

Då jag hoppar in lite "mitt i" får de som vill och orkar jättegärna göra en liten presentation, vilka är ni? Hur länge har ni försökt? Varför behöver ni göra IVF? Finns det några här inne som lyckats? Kanske inte blir så många som orkar svara, men ett litet försök kan väl inte skada!

Själv började vi vår IVF-resa med s.k. oförklarad infertilitet, efter vi försökt själva i 2.5 år. Visade sig senare att jag hade en del fel (som sjukvårdens standard-undersökningar inte kunde hitta). Efter de var åtgärdade lyckades vi på fjärde återföringen. Men nu är det dags för syskonförsök, så snart mensen har kommit igång igen.

Hoppas att resan går lite smidigare den här gången jämfört med första gången, men det återstår att se!

Jättekul att kunna följas åt är det iallafall. Och önskar alla här inne stor lycka med nästa återföring!

Välkommen ❤️
    härligt med presentation på nytt! Själv är både jag och min sambo 27 år, vi har försökt bli gravida i 2,5 år utan ett enda plus. Efter utredning där inga fel hittades så blev vi satta som ofrivillig infertilite. Nu är vi mitt i en ivf behandling där jag ska på mitt andra ultraljud imorgon och förhoppningsvis äggplock på måndag. Detta är vår första ivf så är världar nervös för allt nytt som väntar en, men försöker se de som något häftigt att få uppleva ❤️
    Samtidigt som jag hoppas att detta går vägen så försöker jag gå in med noll förväntningar fast det är så svårt 😅
  • Anonym (2712)

Hej allesammans!

Hej! 

Kul med lite presentationer😊
    Jag är lika gammal som dig, 38 år och har gjort min första IVF och precis plussat :) 
    Jag har ett barn sedan tidigare med mitt ex och har alltid velat ha fler barn(syskon) så därför valde jag att nu skaffa barn på egen hand.

• Hejasommaren
    Solstickan skrev 2026-04-29 19:21:30 följande:
    Härligt! Vad är letrozol för något och varför behöver du ta det? Vi är ju lite i samma fas så jag inväntar också första mensdagen igen efter bortfallsblödningen för att sedan fhv kunna göra FET. 

Det jag däremot inte har någon aning om är hur processen går till efter att jag ringt kliniken och meddelat att min mens kommit? Bör jag redan nu preppa och beställa ägglossningsstest, isåfall vilka? Tänker att ClearBlue's känns mest stabila spontant.

Har faktiskt inte fått någon info alls mer än att jag ska ringa dom kring mens. Jag åker nämligen bort med jobbet i 4 dagar veckan efter mensen men det borde väl vara lugnt. Ska det vara prick på ägglossningsdagen man gör insättningen? Aha googlade nu och ser nu att det är 5 dagar efter ägglossning. Phew då slapp jag vara nojig inför resan.

Såg att ni kört lite presentationer så slänger in min här också: Försökt 3+ år. Jag är 34 och sambon 36. Är BRCA-1 bärare. Gjort äggplock och ska göra FET. Lyckades få 2 ägg till frysen. Vi har varit gravida 1 gång tidigare precis när vi träffades 2018 (ej planerat) och vi valde då att göra abort. I senaste testet (för äggplock) fick sambon veta att han har lite lägre rörlighet än normalt. Jag har bra äggreserv däremot. 

Försöker att planera in saker så att livet inte helt stannar pga detta. Även om det känns som det ibland. Särskilt tungt tycker jag att det är när folk runtomkring en får barn på löpande band. Men för egen del är det mest stressen över BRCA 1. Vill operera bort äggstockar och äggledare så snart jag kan (rekommenderas från 35). Dröjer denna process så kommer vi nog se på adoption om möjligt. Vill inte göra detta med livet som insats.
    Letrozol används för att hjälpa till att ?provocera? fram ägglossning om man inte har det naturligt, ex vid PCOS. Har man ägglossning naturligt räcker ägglossningstest och då brukar klinikerna föredra de rosa från clear blue så satsa på dem 🤞🏻 vet inte hur van du är att testa efter ÄL men om du vill/behöver testa under flera dagar så kan man komplettera med billigare stickor också ☺️ återföring brukar man boka in 5-7 dagar efter positivt test beroende på åldern på embryo osv

trist att du fått så lite information, ovanstående (utöver egen inläsning) fick jag vid äggplocket och fick även med en broschyr där allt stod så jag skulle vara förberedd. Håller tummarna för dig och återkom om jag kan svara något mer ❤️ 
Svar på tråden IVF 2026