• Bibob

    Barn födda i nov 06 !!!

    Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

  • Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • sleepygrodis

    am76: Det är olika från kommun till kommun hur man gör med inskolningar på förskola. Vissa tar bara emot i januari och augusti, medan andra kan skola in när som helst under året. Ofta beror det på om man har enskilda eller gruppinskolningar. Hör efter hos kommunen hur det är där ni bor. Vi kommer inte kunna vara hemma till aug-08, men som tur är så fick vi skola in mitt i terminen.

  • TheCoopers

    Tjugofem :

    Jag har två döttrar och det skiljer sig inte speciellt mycket på hur de är/var som  bebisar , de är ganska lika på det sättet . Båda har sovit bra från början och haft ungefär samma humör, glada och snälla men med en och annan gnällperiod ;) . Nu är lillan bara 5 månader så det kan ju ändras ...men en så länge är bebistiden likadan .


    Min stora tjej är snart 7år och älskar att sova :) helst till 10 på morgonen ... och är snäll , hjälpsam och glad mest hela tiden .

    Självklart kan det bli helt tvärtom ...de är ju individer :) som jag och min syster ...jag är lugn ...och min syster har varit helt full av energi sedan dagen hon föddes . Jag är en morgonmänniska ..min syster inte alls ... Skrattande


    Mark Levengood 4 President
  • Criffegirl
    SannaStina skrev 2007-04-08 15:18:52 följande:
    Hmm... blev mycket skrivande och kanske låter som om jag skryter över sonens goda sömn kontra er som nu har tvärtom! Inte min mening.Men dagarna blir allt lite konstiga här när det är så mycket sovande - även om det är skönt få sova länge (om än lite hackigt för mig pga amningen).Jag hoppas ni andra får ordning på era barns sömn snart igen!

    Alla barn är olika (som tur är) och det är väl bara skönt att vissa sover bra... Klart man måste få skriva som det är även om andra har det "sämre" i vissa fall. Det är ju just det som är gött med tråden, man skriver som det är


    Sen har jag hört att dagsömnen och nattsömnen går hand i hand, sover de bra/mycket på dagen så sover de bättre på natten. Iaf nu i spädbarnsålder.
    Och det märker jag på Pontus att det stämmer, tyvärr kan man inte påverka så mycket utan bara vara glad de dygn som allt funkar "onormalt" bra

  • Taneli

    Min dotter har svårt för att sova hos andra. Kan inte fatta det, hur trött hon än är så sover hon knappt, max 30 minuter. Idag var vi hos min mamma och Isabelle hade sovit 10 minuter sen 10 tiden och kl var runt 15.30 när vi var hos mamma. Men aldrig att hon skulle sova där, så det slutade med att vi gick hem. Tog ändå ca 2 timmar innan hon somnade i alla fall men hon åt och det var några rapar som låg och klämde i magen. Nu sover hon fortfarande i alla fall, skönt.
    Någon som har några bra råd hur man får bebisar att sova bra borta och inte bara hemma? Hon är väldigt lättväckt också, har försökt vänja henne vid ljud men hon vaknar väldigt lätt ibland. Man vill ju inte behöva gå runt och smyga hemma när hon sover. tacksam för råd.

  • mexisis
    Taneli skrev 2007-04-09 19:06:51 följande:
    Min dotter har svårt för att sova hos andra. Kan inte fatta det, hur trött hon än är så sover hon knappt, max 30 minuter. Idag var vi hos min mamma och Isabelle hade sovit 10 minuter sen 10 tiden och kl var runt 15.30 när vi var hos mamma. Men aldrig att hon skulle sova där, så det slutade med att vi gick hem. Tog ändå ca 2 timmar innan hon somnade i alla fall men hon åt och det var några rapar som låg och klämde i magen. Nu sover hon fortfarande i alla fall, skönt. Någon som har några bra råd hur man får bebisar att sova bra borta och inte bara hemma? Hon är väldigt lättväckt också, har försökt vänja henne vid ljud men hon vaknar väldigt lätt ibland. Man vill ju inte behöva gå runt och smyga hemma när hon sover. tacksam för råd.
    devin kan inte heller sova borta, han verkar inte ens känna av att han är trött för han är så intresserad av allt runtomkring, sen när vi kommer hem är han oftast så övertrött att han blir tokgrinig en stund innan han somnar. tar också gärna emot tips om hur man gör för att få honom att kunna sova när man är hemma hos andra.

    tack och lov reagerar han inte på ljud. har han väl somnat så sover han. har inget tips tyvärr för så har han varit ända sen han föddes. vi har nog bara haft tur. jag kan iofs tänka mig att det beror lite på att han alltid får somna i vardagsrummet med oss eftersom vi haft två katter och inte velat lägga honom i hans säng där vi inte har nån koll på om katterna är i hans säng. vi har oftast folk hos oss på kvällarna och surroundsystemet på när vi ser på tv så han har nog vant sig vid att höra en massa ljud från början.
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • islandgirl

    Karl har också svårt att komma till ro när vi är borta. Oftast somnar han i famnen. Vi har testat att ta med barnvagnsinsatsen och lägga ner honom där tillsammans med hans gosefilt (kräklappen, en ren förstås
    det är inte klockrent men har funkat under korta stunder.

    Angående ljud vet jag inte, vi märker bara att ju tystare vi har desto känsligare blir han för ljud. Så vi försöker hålla ngt sånär normal ljudnivå även när han skall sova. Tror att man får börja vänja dem lite försiktigt om det går.

    Ett oslagbart sätt för oss är att sätta på hans älsklingsskiva med barnvisor. Han somnar inom 3 låtar. Vi spelar den ganska ofta så han känner igen den. Den skivan tar vi även med om vi skall sova borta så får han lite igenkänning och samma rutiner.

  • mexisis
    islandgirl skrev 2007-04-09 21:12:56 följande:
    Karl har också svårt att komma till ro när vi är borta. Oftast somnar han i famnen. Vi har testat att ta med barnvagnsinsatsen och lägga ner honom där tillsammans med hans gosefilt (kräklappen, en ren förståsdet är inte klockrent men har funkat under korta stunder.Angående ljud vet jag inte, vi märker bara att ju tystare vi har desto känsligare blir han för ljud. Så vi försöker hålla ngt sånär normal ljudnivå även när han skall sova. Tror att man får börja vänja dem lite försiktigt om det går.Ett oslagbart sätt för oss är att sätta på hans älsklingsskiva med barnvisor. Han somnar inom 3 låtar. Vi spelar den ganska ofta så han känner igen den. Den skivan tar vi även med om vi skall sova borta så får han lite igenkänning och samma rutiner.
    det där med skivan var ju superbra vi har en skiva med vaggvisor vi fick från goboken och devin gillar alla låtar utom blinka lilla stjärna (när den är börjar alltid underläppen darra av nån konstig anledning ). vi får testa att ta med oss den nästa gång
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • TheCoopers
    mexisis :

    Hahha gulligt ..han gillar INTE blinka lilla stjärna .... Skrattande inte jag heller .... ;)

    När vi är borta tar vi med hennes filtar som hon sover med , för luktens skull och musik - här är det mest spansk musik som gäller ...enda sedan hon var liten då vi salsa-dansade henne till sömns ;)
    Nu behövs det mest om vi är borta eller ngn gång på dagen ...

    Mina två tjejer är vana vid ljud tror jag - vi har en ganska högljudd familj Skrattande stackars barn - Stora tjejen kunde somna mitt ibland oss om vi hade folk hemma och musik på - kunde även byta kläder och blöja utan att hon så mkt som blinkade :)
    Lill tjejen är ungefär likadan ..
    Mark Levengood 4 President
  • mexisis
    TheCoopers skrev 2007-04-09 22:26:41 följande:
    mexisis :Hahha gulligt ..han gillar INTE blinka lilla stjärna ....  inte jag heller .... ;)När vi är borta tar vi med hennes filtar som hon sover med , för luktens skull och musik - här är det mest spansk musik som gäller ...enda sedan hon var liten då vi salsa-dansade henne till sömns ;)Nu behövs det mest om vi är borta eller ngn gång på dagen ...Mina två tjejer är vana vid ljud tror jag - vi har en ganska högljudd familj  stackars barn - Stora tjejen kunde somna mitt ibland oss om vi hade folk hemma och musik på - kunde även byta kläder och blöja utan att hon så mkt som blinkade :)Lill tjejen är ungefär likadan .. Mark Levengood 4 President
    ja det är rätt gulligt, just att han darrar med underläppen, och hoppar vi inte över den och sätter på låten efter så börjar han gråta. undrar varför, för det är helt ok om jag sjunger den, men inte när det är musiken på skivan   han kanske bara har bra smak hihi
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • islandgirl

    Mexisis: Lille Gubben, det är så gulligt med alla deras små egenheter. Men som förälder står man ofta o gapar

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!