• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • LinaFalk

Häxan Jia: HAHAHA frågar man så får man svar vet du!!! Du och jag ska nog inte ha en debatt nej, och särskilt inte i denna tråden.

Jag är inte intresserad av att höra vad du har och säga och likadant med dig!

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Häxan Jia
    LinaFalk skrev 2007-04-01 18:24:46 följande:
    Häxan Jia: HAHAHA frågar man så får man svar vet du!!! Du och jag ska nog inte ha en debatt nej, och särskilt inte i denna tråden.Jag är inte intresserad av att höra vad du har och säga och likadant med dig! Brukshund med fart - Collie såklart
    Jag är alltid intresserad av att höra vad folk har att säga Jag anser bara inte att du coh jag har rätt att "förstöra" eller "förgylla" denna tråden med vår debatt

Själv har jag haft det här samtalet många gånger redan med personer här på FL och det slutar ofta på samma sätt. Vi är olika, tänker olika, men det innebär inte att man bryr sig mindre...

En helt OT fråga, vad får din hund för mat???? *nyfiken*
    *Vild och vågad*
  • Lyckolycko

LinaFalk: vad glad jag blir att någon äntligen ifrågasätter argumentet "så har det alltid varit", som så ofta används som försvar i olika frågor! Varför skulle det vara viktigt att äta samma mat som de första människorna?
    Jag menar alltså att frågan om människan ursprungligen skapades för att äta kött inte är så viktig, för idag kan man välja och klara sig utmärkt utan kött.

• Adelisa

var det inte linser och sånt typ som vi är byggda att käka???

Hade vi varit konstruerade till att ata kött hade vi väl haft tänder typ ett öejon med vassa vassa tänder fram? elelr?

Julian 060210
  • Mary Lo
    lluvia skrev 2007-04-01 17:37:10 följande:
    Mary LoDet jobbiga med dessa frågor är ju att man, i alla fall i mitt fall, kommer med besvärliga svar om man väljer att vara ärlig. Jag är nämligen vegetarian av etiska skäl och är väldigt kritisk till dagens köttindustri. Svarar jag ärligt på frågan "varför är du vegetarian?" kommer frågeställaren med all sannolikhet känna sig nödgad att försvara sig eller förklara sin egen ståndpunkt. Och plötsigt är man i en diskussion man inte önskat sig. Det är extra otrevligt när man är i ett sällskap av nya människor man precis lärt känna. Frågan är onekligen känslig för många köttisar.Till saken hör att jag är mycket medveten om hur svårt det kan vara för människor att ta steget att bli vegetarian, köttäteriet är en så stor del av vår kultur. Alla man känner äter kött. Så jag kritiserar ingen. Jag har gjort ett eget val som passar mig. Ändå blir jag ofta påhoppad. Ja, påhoppad. Hur ska man hantera detta? Jag har börjat ljuga och säga att jag inte tycker om kött. Den bekväma lögnen. Bekväm för alla parter.Så. Lite off topic men jag tror jag behövde få ur mig det där.
    OT, men måste svara!
    Förstår precis hur du känner dig! Själv äter jag bara kött som jag vet var det kommer ifrån (oftast mindre bonngårdar som jag känner till väl). Detta för att jag inte ställer upp på köttindustrin så som den ser ut idag och det får jag ofta förklara också.
    Jag ställer ofta hundra frågor till vegetarianer/veganer, för att jag är intresserad av vad de äter och hur jag själv kan äta mindre kött. Men även sådana personer som jag (som frågar av glatt intresse) blir jättejobbiga i slutändan. Har alltså slutat intervjua mina vegetariska arbetskamrater till exempel, för att de ska få äta lunch ifred.
    Men jag tycker att det är synd att du ska behöva censurera dina personliga värderingar, bara för att folk är jobbiga. 
  • Heydatsme84

nej tänderna är inte gjorda för kött egentligen.

• LinaFalk

Häxan Jia: Min hund får helt vanlig hundmat pga hundens tarmar inte är utformade som våra, de är kortare och näringen i tex grönsaker tillförs inte hunden! Så enkelt är det!

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Mrs Smith

Varför detta argument med ruttnandet hela tiden. Alla påpekar det men ingen har en källa. Vare sig på för eller emot.

Min spontana reaktion: om köttet ruttnar vad är det som säger att det är någonting dåligt?

Ett påstående om ett scenario som inte följs av om det är bra eller dåligt betyder ju ingenting.

Många har också pratat om att det luktar värre när en köttätande människa gör nr 2 än när en vegitarian gör nr 2. Det är inte sant, jag tror att det har med tarmens benägenhet att skapa gaser och om tarmen är långsam eller inte. Ju längre avföringen stannar i kroppen, desto värre blir lukten.

Klart att vi är gjorda för att äta kött. Vi kan ju bita hål på ganska tjockt skinn. Och har en extrem styrka i käkarna.

• Häxan Jia
    LinaFalk skrev 2007-04-01 19:36:07 följande:
    Häxan Jia: Min hund får helt vanlig hundmat pga hundens tarmar inte är utformade som våra, de är kortare och näringen i tex grönsaker tillförs inte hunden! Så enkelt är det! Brukshund med fart - Collie såklart
    Vadå så enkelt. Din hundsmat är ju ändå en del av den köttindusti du hade så hårda åsikter om. Eller du kanske gör som mig och gör din egen hundmat och på så sätt försöker ta avstånd från indistrin på ett eller annat sätt ändå?

men burkmaten till hundra kommer ju från samma massproducerande slakterier som människomaten gör iaf... Bara att de är mer slagg och avfallprodukter i den
    *Vild och vågad*
Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?