• TBS

    Romer

    Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

    Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

  • Svar på tråden Romer
  • Familjetrollet
    xylifon skrev 2009-01-16 18:09:46 följande:
    det är de finska zigenarna..
    okej,då är det många finska romer här i stan.
    Biba skrev 2009-01-16 18:10:27 följande:
    Här även nu fått bekräftat att man i Indien inom vissa striktare hinduiska grupper även har samma syn på hygienen när det kommer till tvätt av kläder ( mäns kläder för sig, kvinnors för sig och underdelar tvättas separat från överdelar)

    handdukar och badlakan får inte tvättas ihopp.såg en dokumentär på kunskapskanalen om en tvättstuga i rinkeby.den dokumentären var toppenbra


    sen undrar jag vad eller om det är skillnad på romer och zigenare?tyvärr ser man varje gång att zigenarna här i området är som gamar i en återbruksbod som finns här.de tränger sig så de kommer först i kön varenda gång!,sen roffar de åt sig allt,även ur andras händer.nu säger jag inte att alla zigenare är så.men man undrar ju varför de är mer gamaktiga än andra.


    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • romani beauty

    intressant


    Biba skrev 2009-01-16 18:10:27 följande:
    Här även nu fått bekräftat att man i Indien inom vissa striktare hinduiska grupper även har samma syn på hygienen när det kommer till tvätt av kläder ( mäns kläder för sig, kvinnors för sig och underdelar tvättas separat från överdelar)
  • romani beauty

    alla zigenare är inte romer, men alla romer är zigenare. Vissa zigenare är sinti, bl.a de finska..de är inte roma.


    Familjetrollet skrev 2009-01-16 18:16:56 följande:
    handdukar och badlakan får inte tvättas ihopp.såg en dokumentär på kunskapskanalen om en tvättstuga i rinkeby.den dokumentären var toppenbra
    sen undrar jag vad eller om det är skillnad på romer och zigenare?tyvärr ser man varje gång att zigenarna här i området är som gamar i en återbruksbod som finns här.de tränger sig så de kommer först i kön varenda gång!,sen roffar de åt sig allt,även ur andras händer.nu säger jag inte att alla zigenare är så.men man undrar ju varför de är mer gamaktiga än andra.
  • Familjetrollet
    romani beauty skrev 2009-01-16 19:31:27 följande:
    alla zigenare är inte romer, men alla romer är zigenare. Vissa zigenare är sinti, bl.a de finska..de är inte roma.
    oj vad rörigt
    så alla zigenare är inte romer,men alla romer är zigenare?har hört att det finns muslimska zigenare,stämmer det?

    men vad är det som gör att en romer är zigenare? . de som kommer från rumänien är de romer?Fundersam

    har hört talas om att romer har ett språk och det resande folket har ett språk.är reasnde folket zigenare eller romer?

    många frågor...men intressant att få veta svarGlad
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Jomppelina

    Lägger genast den här tråden i favoriter och skall lusläsa den.

    Får jag fråga om det skiljer mycket på utomnordiskromsk kultur och ex den finskromerska kulturen?

  • Jomppelina

    Aha, ser med en gång på denna sidan att finska zigenare inte är romer? Har inte hunnit läsa ännu, Sinti och Kaale är det samma sak?

  • romani beauty

    jag ska försöka reda ut..
    Zigenarna har utvandrat från Indien, och bot länge i mellanöstern, persien osv. Sen kom en del av oss till europa. De flesta har stannat i Rumänien o Balkan, men vissa for vidare till Tyskland o däromkring. De som stannat i rumänien o balkan är mest lika varann, o språken rätt lika, och vi är Roma, indelade i de två grupperna Vlach och Arli, vilket har med språken att göra. De som stannade i tyskland, belgien osv är Sinti. En del säger Roma o Sinti inte ens kom till europa samtidigt utan att Sinti har varit här längre. Sinti har liknande seder o pratar också romanes men det är svårt för mig att förstå dem. De finska zigenarna o svenska resande härstammar från Sinti, inte från Roma. Ordet zigenare är utomståendes samlingsnamn för alla sinti o roma..nu kallas alla romer av politiker för rom betyder människa på vårt språk. Själv har jag lite svårt för att kalla de finska zigenarna för romer, säger hellre zigenare eller kaaleet eller sinti.


    Familjetrollet skrev 2009-01-16 19:40:22 följande:
    oj vad rörigtså alla zigenare är inte romer,men alla romer är zigenare?har hört att det finns muslimska zigenare,stämmer det?men vad är det som gör att en romer är zigenare? . de som kommer från rumänien är de romer?har hört talas om att romer har ett språk och det resande folket har ett språk.är reasnde folket zigenare eller romer?många frågor...men intressant att få veta svar
  • romani beauty

    de härstammar väl från sinti för länge sen


    Jomppelina skrev 2009-01-16 19:47:26 följande:
    Aha, ser med en gång på denna sidan att finska zigenare inte är romer? Har inte hunnit läsa ännu, Sinti och Kaale är det samma sak?
  • Miss Daisy

    Men alltså... nu är det rörigt för mig...

    De svenska zigenarna, t ex de som heter Taikon, de var ju samma slag som du, eller i varje fall släkt. Men de finska zigenarna är av annan släkt som också var härifrån sverige men som blev utkastade. De som stannade kvar kallas numera resande. Så var de två "zigenar-sorter" i sverige innan man kastade ut de ena, som kallas för sinti, till Finland? Vart kommer annars familjen Taikon och den gruppen ifrån? Kom de till sverige senare efter att man hade kastat ut vissa sintis till Finland.

  • romani beauty

    jo jag tycker det skiljer en del, jag har skrivit lite om det innan, vad som skiljer.


    Jomppelina skrev 2009-01-16 19:45:00 följande:
    Lägger genast den här tråden i favoriter och skall lusläsa den. Får jag fråga om det skiljer mycket på utomnordiskromsk kultur och ex den finskromerska kulturen?